מה בפורטל?

הפעלות בעל פה

שחקו עם הילדים במשחקי מילים והפעלות בעל פה. מערכת פורטל התוכן המקצועי להורים וילדים "את זה" מציעה רעיונות לפעילויות חינוכיות בעל פה, שמתאימות גם למכונית, למטוס, למדורה, להמתנה לרופא ולטיול בארץ ישראל ולפיקניק לא צריך שום דבר, רק ילדים שרוצים להקשיב וללמוד וליהנות עם ההורים מפעילות חינוכית בדרך חווייתית. לפניכם רעיונות להפעלה בעל פה – התאימו אות רמת הקושי לגיל הילדים וליכולותיהם.

מערכת "את זה" 28.04.15

חי, צומח, דומם

כולם ודאי זוכרים את המשחק "חי, צומח דומם" שדורש רק נייר, עט ויותר משני משתתפים, אבל אין בעיה לשחק אותו קצת אחרת בעל פה. מתחילים כרגיל: אחד הילדים מונה את אותיות הא"ב בשקט, וכאשר עוצרים אותו הוא מכריז על האות שנבחרה. המנחה מתחיל לשאול בקול: "חי באות ח'" ומי שעונה ראשון (חמור, חגב, חילזון) – זוכה בנקודה. "צומח באות ח'" – שוב, מי שעונה ראשון זוכה בנקודה. המנחה לא חייב לשאול על פי הספר "חי, צומח דומם, ילד, ילדה, עיר ארץ, מקצוע", הוא בהחלט יכול לשנות את הסדר.

אפשר גם לעבור בצורה מסודרת על כל אותיות הא"ב  ועל כל ה"עמודות" – חי, צומח, דומם וכו' ולמצוא יחד עיר בע' או מקצוע בר'.... זו דרך לימוד מצוינת.

שירים על פי אותיות או נושאים

שירים תמיד עושים שמייח, וכדאי לשיר בקולי קולות ויחד סביב המדורה.

כדי שיהיה מעניין – הכריזו בכל פעם על אות או מילת פתיחה, על נושא (למשל ל"ג בעומר) או על משורר (כך תדעו עד כמה הילדים שלכם מכירים את ביאליק או את סמדר שיר) ושירו לפי זה. אפשר גם לבצע מעין תחרות בין ילדים שכבר יודעים לקרוא – ילד שר שיר והילד שממשיך צריך למצוא שיר שמתחיל באות האחרונה של השיר הקודם. מסובך? תעזרו להם ותשתתפו בתחרות.

טאבו (משחק מילים שאסור לומר)

מכריזים על מילים שאסור לומר, למשל "כן" ו"לא". מתחילים לשאול זה את זה שאלות במטרה לבלבל ולגרום למתחרים האחרים לומר את המילים האסורות. המנצח הוא הילד שלא אמר את המילים האסורות.

בל"ג בעומר אפשר להכריז על שם החג כמילה אסורה, ולדבר על בר כוכבא, על מנהג המדורה, 24,000 התלמידים של ר' עקיבא וכל מה שקשור לל"ג בעומר בלי לומר בפירוש את הצירוף.

משחקי הפכים או נרדפות

להעשרת אוצר המילים, משחקים במציאת הפכים, כבר מגיל שנתיים: קטן-גדול, שמן-רזה, רחב-צר, יפה-מכוער, נמוך-גבוה, ועולים ברמת הקושי בהתאם לגיל הילדים: עשיר-עני, פסימי-אופטימי, עתיד-עבר, ועוד. אפשר גם למצוא מילים נרדפות: אילן-עץ, סהר-לבנה-ירח, שריפה-דליקה, מצודה-טירה, נסיכה-בת מלך, וגם כאן להתאים את רמת הקושי לגיל הילדים.

חרוזים ושטויות בחרוזים

ילדים אוהבים לחרוז חרוזים מגיל קטן, וזו דרך לקדם את נושא הפונטיקה בשלב שלפני הקריאה. פשוט עיזרו להם למצוא חרוזים. תחילה אימרו מילים קלות שיש מילים רבות שמתחרזות איתן: ארון-שעון,מעון-חלון-וילון,

כביד-פטיש-איש-נגיש-עכביש. על מנת שיהיה עניין, אפשר לתת נקודה על כל מילה שמתחרזת, כך שמי שמנצח הוא הילד שמצא הכי הרבה מילים שמתחרזות.

תוספת משדרגת להפעלה לילדים גדולים יותר - מכירים את השטוזים (שטויות בחרוזים) של דתיה בן דור? "פעם יום ראשון הלך לישון", "פעם גמל בלע עמוד חשמל", "פעם מחט עשתה מקלחת", "פעם מלפפון דיבר במיקרופון"?

משחק הצבעים והצורות

כל ילד סביב המדורה אומר צורה, והילדים האחרים צריכים לומר חפץ בצורה זו. למשל: עגול – גלגל, ראש, קערה. ריבוע – בוב ספוג, שולחן, ספר. כנ"ל לגבי צבעים – כל ילד אומר צבע, והאחרים צריכים לומר מילה בצבע זה. למשל: אדום – גמבה, עצור, דם. ירוק – צפרדע, עלה, מלפפון.

סיפור בהמשכים

ילד אחד מתחיל סיפור דמיוני או אמיתי על ידי משפט אחד. הילד הבא ממשיך אותו במשפט נוסף, וכן הלאה, וכך נבנה סיפור המדורה. סיפורים נפלאים נוצרים בצורה זו, ואין ספק שהדמיון עובד כאן שעות נוספות שמשפרות אותו.  

מנחשים מילים

כל ילד חושב על חפץ/איש/מאכל והאחרים צריכים לנחש על מה חשב בעזרת שאלות הכוונה. אפשר להחליט שהתשובות יינתנו רק ב"כן" ו"לא". אפשר להחליט שהמילים יילקחו רק מן הסביבה הקרובה למדורה או שיהיו קשורות רק לל"ג בעומר: עץ, בר כוכבא, מדורה, קרשים, זרדים, חץ וקשת.

אפשר להכריז בכל פעם על נושא גדול ולחשוב על פריט בקבוצה, למשל חיות, צבעים, פרחים, ערים, ארצות וכו'. נניח אם בחרנו חיות, כל ילד בתורו חושב על חיה והאחרים צריכים לגלות אותה באמצעות שאלות: "האם היא חיה ביבשה, במים או בשניהם?", "האם שם החיה מתחיל באות ח'?".

כיוון אחר מעט שונה - כל ילד בתורו חושב על דבר אחד שהיה לוקח איתו לאי בודד שבו יש רק אש למדורה וטבע, ממש כמו בתוכנית "הישרדות". הילדים האחרים צריכים לנחש מה היה לוקח איתו – סכין, אורז, ברזנט וכו'.

לומדים שפות

ילדים בגיל הגן אוהבים ללמוד מילים בשפות שונות, למשל באנגלית. אפשר לנצל את זמן המדורה וללמד מילים בסיסיות בשפה האנגלית.

שפת הב' או שפת הג' דורשות תרגול, ולכן אפשר לנסות לשוחח בשפות אלו סביב המדורה. העיקרון פשוט: אחרי כל הברה, אומרים את אותה הברה באות של השפה, בדיוק באותן תנועות. למשל – גגמגל = גמל בשפת הגימל (ג(ג)מ(ג)ל – אם נוריד את הג' לאחר כל הברה, נקבל את המילה המקורית. דוגמא משפת הב': אבניבי בשפת הב' = אני (א(ב)ני(בי) – אם נוריד את אותיות הב' המיותרות, נקבל את המילה המקורית.

מילים ברוורס

וריאציה נוספת של השתפשפות עם המילים לגיל בית הספר, לילדים שכבר שולטים בקריאה. כל ילד אומר מילה בהיפוך אותיות, מהסוף להתחלה, למשל: מילחג = גחלים, דימתל = תלמיד. הילדים האחרים צריכים לנחש מהי המילה המקורית. הילדים שמגלה ראשון זוכה בנקודה. 

  • הפעלות

  • משחק נפש תאומה

  • יעל צמח-גרינשפון21.10.19

  • רוצים הפעלה קלה שלא מצריכה שום הכנה מוקדמת? מחפשים משחק חברתי שמתאים למשפחות, ליום הולדת, לחגים או לסתם ערב של ביחד? שחקו "נפש תאומה"
  • גילאי 2-3

  • שילוב חשוב – הבית ובית הספר

  • יעל צמח-גרינשפון07.12.19

  • שאלתי את 3 ילדיי מה קיבלו ממערכת החינוך? האם בית הספר הוסיף לכם כישורי חיים? מנין החשיבה הלוגית, היצירתית, המדעית? אם תשאלו את יונתן (17) – הכל מתחיל מהגן! אם תשאלו את ערן (21) – מערכת החינוך מעניקה הזדמנויות רבות לפיתוח המיומנויות לחיים לצד לימוד המקצועות, ואם תשאלו אותי – אני בעד שילוב גם של הבית וגם של בית הספר, גם של ההורים וגם של המורים ובעיקר שילוב והידוק הקשר

תגובות הקוראים


2 תגובות

גלי
13 אפריל, 2017
ארץ עיר - ERETSEIR האתר עם כל התשובות http://eretseir.weebly.com/

דוד מאשדוד
23 אפריל, 2013
יש לכם את זה מאיפה המשחקים

בניית אתרים - בניית אתרים