מה בפורטל?

הפעלה ללימוד תכנות

כמה מרגש לראות ילדים קטנים וחמודים בכיתות ב', ג', ד' מתכנתים בנחישות – כותבים שורות קוד, יוצרים לולאות, מדברים על אלגוריתמים, בודקים את עצמם שהתכנות עבד! פשוט תענוג. יעל צמח-גרינשפון התחילה ללמוד יחד עם הילדים ומצאה שיטה להפעלה קלה לסחוף את כולם, גם את אלו שמילים כמו "תכנות" נשמעות להן גדולות ורחוקות! מתאים להפעלה בימי הולדת, בכיתות הנמוכות, בבית מארח (בית חם) ובאירועים מיוחדים לילדים

יעל צמח-גרינשפון 14.05.17

אתחיל מהסוף: שבוע אחרי שהעברתי בכיתה ד2 את ההפעלה הראשונה להכרת התכנות, חזרה יהלי הביתה ואמרה: "אמא, את יודעת שכולם משחקים בהפסקות בקוד מנקי האנושי שהמצאת?". היא תיארה את הילדים ממנים תפקידים: קוף, בננה, צב, וכמובן מתכנת, החלפת תפקידים ושכלול המשחק עד הצלצול להיכנס לכיתה. זה היה שווה הכל!

ילדים פוחדים ממילים גדולות כמו "תכנות", "מתכנת", "סייבר", "מחשבים". זו הסיבה לכך שצריך להתחיל בהסבר פשוט מהו תכנות. באמצעות המחשה ויזואלית ותנועתית – הדרך אל המחשב קלה!

וכשזה קורה – יש מין תחושה כזו שהעולם ילך וישתפר בזכות הילדים הקטנים האלו שכבר מגיל קטן יודעים לתכנת.

 

החוויה האישית שלי

למרות שאני עוסקת בתחום האינטרנט מעל 10 שנים, כולל עריכת תוכן, אפיון, בניית אתרים, כתיבת תוכן וקידום בגוגל, כל מה שקשור לצד התכנותי נראה לי תמיד גדול-מימדים. כשחצי מהכיתה של הבת שלי לא רצתה להיכנס לאתר התכנות, סימנתי לעצמי מטרה לקפוץ למים העמוקים יחד איתם, והתנדבתי לשמש נציגת הכיתה באליפות הסייבר הישראלית.

בתוך החוויה העוצמתית הזו היו רגעים רבים שבהם חשתי שאני חווה יחד עם הילדים בכיתה ד' את התהליך. זה התחיל מהחשש מהמילים הגדולות של "תכנות", "סייבר", אבל ניסיוני בחיים הזכיר לי שאין דבר שאי אפשר ללמוד. נכנסתי לתוכנת הקודמנקי והתאהבתי. חשבתי על דרך למשוך את הילדים להיכנס לאתר, ומהר מאוד מצאתי פתרון – משחק תנועה להמחשת פעולת התכנות.

 

קוד מנקי אנושי

איך הכל התחיל? נכנסתי לשחק בעצמי בתוכנת הקוד מנקי – התוכנה שמלמדת תכנות בצורת משחק לילדים מכיתה ב'! הגעתי לכיתה. בתחילת ההפעלה בחרתי 3 מתנדבים: אחד שימש קוף ועמד בקצה הכיתה, אחד שימש בננה ועמד בקצה השני של הכיתה ואחד שימש מתכנת. הגדרתי את המטרה של המתכנת להנחות את הקוף להגיע אל הבננה. המתכנת פקד על הקוף ללכת עד הבננה וספר את צעדיו, ואז נתן לי תשובה: צריך לומר לקוף ללכת ישר 10 צעדים עד הבננה. מחאתי כפיים ואמרתי שזו כל התורה – להנחות את הקוף להגיע לבננה, אבל במחשב ולא בצעדים אמיתיים.

בשלב הבא העמדתי את הקוף באלכסון מהבננה, כך שהמתכנת היה צריך להוסיף פקודה של "פנה ימינה" בנוסף למספר הצעדים. עוד ועוד ילדים התנדבו להיות מתכנתים של הקוף (והיו הרבה שרצו להיות קופים!). בשלב הבא הוספתי נהר כמו בתוכנה עצמה. התרגשתי כשהילדים משני צידי טורי הישיבה פרשו את רגליהם כדי לחסום את הקוף. כמה ימים אחרי ההפעלה גדל מספר הילדים שנכנסו לתוכנה!

 

עוד הפעלות חינוכיות לילדים

עוד הפעלות לגילאי 6-10

  • בלוגים

  • פיתוח הסקרנות אצל ילדים

  • טל בוקריס24.06.17

  • מהי סקרנות? מדוע הסקרנות חשובה להתפתחות התקנית של הילד? האם אפשר לפתח את תכונת הסקרנות? טל בוקריס, מנחה, מאמנת אישית ויועצת, חקרה את הנושא והיא מגיעה למסקנות ולעצות שימושיות להורים

תגובות הקוראים


2 תגובות

יעל גרינשפון
05 מאי, 2017
האתר פתוח כאן: www.codemonkey.co.il

סמדר
05 מאי, 2017
היי :) איפה אני משיגה את המשחק code monkey? תודה סמדר

בניית אתרים - בניית אתרים