מה בפורטל?

מקובלים בוואטס אפ

למה באמת חשוב לדאוג שהילדים ידעו עברית תקנית משלבים מוקדמים? איך זה משפיע בהיבט החברתי והרגשי? וברמה הפרקטית – איך אפשר להטמיע בילדים את האהבה לעברית וללמד אותם בצורה חווייתית. יעל צמח-גרינשפון, מוסמכת החוג ללשון העברית מהאוניברסיטה העברית בירושלים מסבירה בליווי ארגז כלים להורים

13.12.18

בימים שבהם אני מרכזת טעויות נפוצות שכדאי ללמד ילדים בשלבים מוקדמים לחוברת ההעשרה הבאה שלנו, הוואטס אפ שהגיע מערן הבכור שלי ריגש אותי במיוחד: "אגיע מחר בערב", "אתקשר בעוד שעה".

מעבר לתוכן שמחר ערן חוזר מהאוניברסיטה, נתן לי הוואטס אפ הזה תזכורת לעניין שכדאי להטמיע בילדים בשלבים מוקדמים – לימוד והקניית מבנה השפה העברית מגיל קטן, כפי שהטמעתי בערן, ביונתן וביהלי כמובן. נושא אותיות האית"ן הוא רק דוגמא אחת לנושא פשוט שבקלות אפשר ללמד את הילדים כמשחק ולמנוע מהם מצבים מביכים. אותיות אית"ן המציינות את תחיליות העתיד פשוטות מאוד לשילוב בפעלים, ועדיין רבים נוטים לכתוב "אני יתקשר" ב' במקום בא', "אני יגיע" בי' במקם בא'. אני מאמינה שאפשרי בהחלט למנוע מהילדים את הטעויות האלו בדרך של משחק וחוויה. כל אחד הוא פוטנציאל אית"ן

 

כתיבה בוואטס אפ כבדיקה חברתית

בעידן שבו התקשורת מגיל צעיר נעשית בין הילדים ובינינו באמצעות כתיבה, יש חשיבות רבה להקפדה על כתיבה נכונה בכל הרשתות החברתיות לרבות הוואטס אפ. קבוצות הוואטס אפ הפכו לבמה מרכזית שבה הילדים מבטאים את עצמם, מעבירים מידע ומסרים בדיוק כמו בשיחות בעל פה. הכתיבה בוואטס אפ מהווה מדד נוסף על הילד בעיני יתר חברי הקבוצה. בלי לדעת משתקפות בהודעות הרבות רמת העברית שלו. ניתן לאתר כתיבה ללא שגיאות כתיב, שליטה בהטיות השונות של חלקי הדיבר, ואף הכרת מילים שאינן שגורות. ילדים שכותבים בשגיאות שונות לא מתקבלים על ידי יתר הילדים באהדה וגורמים לעצמם נזק חברתי שמשפיע על הצד הרגשי. ילדים שמקליטים הודעות קוליות במקום להקליד נחשדים שהם כותבים באופן לא תקין, כך הילדים מתרגמים את זה.

יש עניין רב סביב הכתיבה הטובה מכל הבחינות, ולכן כדאי לתת את הדעת מראש ולדאוג שהילדים יהיו טובים בשפה המדוברת ואחר כך בשפה הכתובה. מומלץ להקנות לילדים הרגלי כתיבה וניסוח נכונים כבר בשלבים שבהם הם מתחילים לכתוב!

מאז ומתמיד אהבתי את העברית בגלל הארגון הפנימי שלה. הטיות הפועל בבניינים בזמנים השונים (שמרתי, שמרת, שמר, שמרנו…), משקלי השם הכוללים תחיליות וסופיות בעלות תוכן שמקל על קליטת המשמעות (מXXXה = משקל המקומות למשל: מסעדה, מספרה, מתפרה, מנהרה), חוקים סדורים, סוגי משפטים שמסתדרים נהדר!

אני מאמינה שכדאי להורים להכיר לילדים מגיל קטן "משחקי שפה" להכרת השפה העברית. איך נלמד את אותיות אית"ן מכיתה א'? בפשטות.

 

משחקי אותיות אית"ן

אומרים את הטיות הגופים פעם אחת ואז

א = אני – אשמור, אטפל, אנקה, אכין, אלך.

י = הוא/הם/הן – ישמור/ישמרו, יטפל/יטפלו, ינקהנקו, יכין/יכינו

ת = אתה/את/אתם/אתן – תשמור/תשמרי/תשמרו

נ = אנחנו – נברר.

 

בדרך הביתה, בתור לרופא, יחד עם חבר או סתם אחר הצהריים –

  • זירקו דוגמא של פועל בעתיד "חפר" ובקשו מהילדים להטות בכל הגופים לפי אית"ן (אחפור, יחפור/יחפרו, תחפור/תחפרי/תחפרו, יחפור/יחפרו).
  • אימרו פועל בעבר (ראה) ובקשו מהילדים להפוך לעתיד באותו גוף (יראה)
  • לילדים שקוראים – כיתבו פעלים בעתיד ובקשו מהילדים לסמן את אותיות אית"ן בכל פועל (יחשבו, תתאפרי, נחייך, ישיר וכו').
  • לילדים שקוראים – כיתבו פועל בעתיד ובקשו לכתוב אותו בכל הגופים ולסמן את אותיות איתן.
  • בלוגים

  • שילוב חשוב – הבית ובית הספר

  • יעל צמח-גרינשפון07.12.19

  • שאלתי את 3 ילדיי מה קיבלו ממערכת החינוך? האם בית הספר הוסיף לכם כישורי חיים? מנין החשיבה הלוגית, היצירתית, המדעית? אם תשאלו את יונתן (17) – הכל מתחיל מהגן! אם תשאלו את ערן (21) – מערכת החינוך מעניקה הזדמנויות רבות לפיתוח המיומנויות לחיים לצד לימוד המקצועות, ואם תשאלו אותי – אני בעד שילוב גם של הבית וגם של בית הספר, גם של ההורים וגם של המורים ובעיקר שילוב והידוק הקשר
  • כל הגילאים

  • טעויות מקדמות מיומנויות

  • יעל צמח-גרינשפון07.12.19

  • בעקבות פרסום תוצאות מבחני פיזה, ניתחה יהלי בת ה-12 איך לדעתה נרכשים כישורי החיים האמיתיים (הפעלת שיקול דעת, מתן פתרונות יצירתיים, ניהול זמן, התמצאות במרחב, התנהגות בחברה) ומי האחראים לכך. מה מקומם של ההורים בהכשרה לחיים? למה יהלי מאמינה ש"טעויות שלי, של ההורים, של מורים ושל אחרים מקדמות מיומנויות"? ואיך כל זה קשור לתהליך הכביסה בבית?

תגובות הקוראים


ללא תגובות

בניית אתרים - בניית אתרים