מה בפורטל?

פיתוח תכונת היזמות אצל ילדים

מהי תכונת היזמות? האם היזמות היא תכונה מולדת או שאפשר לפתח אותה? ואם ניתן לפתח אותה – איך עושים את זה? טל בוקריס, מאמנת אישית ויועצת חינוכית פורשת את התורה כולל הסברים ועצות פרקטיות להורים  

19.10.19

אחד הדברים ש"מכניסים" את רוב ההורים לחוסר מנוחה המלווה בנקיפות מצפון ומחשבות מתסכלות של "איזה הורה אני" הוא כאשר ילדיהם מתלוננים על שעמום.

"משעמם" אתם שומעים ומייד חושבים: מה זה אומר עלי כהורה? האם אני לא משקיע בהם מספיק? לא מאפשר מספיק חוגים? חברים? אני לא משחק איתם מספיק? בעקבות זאת רבים מכם עוטים עליכם את כובע "ליצן החצר" ומתחילים להציע פתרונות לבעיית ה"שעמום". בנוסף, אתם מכינים לעצמכם   רשימת משימות לכל יום מתוך דאגה שהילדים יהיו עסוקים ולא ירגישו חלילה שעמום. הפעולות האלו מעניקות לכם סיפוק והרגשה שאתם הורים שדואגים להתפתחותם של לילדיכם.  אז זהו, שלא!!

מצב של ילד "משועמם" מהווה מתנה גדולה, שיעור חשוב והזדמנות נהדרת לפתח אצל הילדים שלל יכולות שהתוצר שלהם יהיה פיתוח תכונה חשובה כמו  – תכונת היזמות.

 

כיצד ניתן לפתח אצל ילדים את תכונת היזמות?

  1. מציאת פתרונות להפגת השעמום – השעמום הוא חלל פתוח המכיל קושי ותסכול. מי שלא רוצה להיות משועמם – עליו למצוא דרכים ופתרונות למלא חלל זה. במצב שכזה, הזמינו את הילד להעלות רעיונות משל עצמו למציאת פתרון הבעיה שלו (והבעיה היא שלו ולא שלכם ההורים!).

במצב של "ניסוי וטעייה" הילד נדרש לחשיבה עצמית ובאופן די מפתיע (או שלא) ככל שיידרש לחשיבה עצמית, הוא יגלה בעצמו יכולות הקיימות בו ,שלא בהכרח ידע על קיומן.

 

  1. עידוד לחשיבה עצמית – בהזדמנויות שונות הציעו לילד לחשוב בעצמו על פתרונות לבעיות. זה פותח חסמים של הרגלים מחשבתיים על עצמנו ויוצר מסע ותהליך של גילוי עצמי.

תפקידכם ההורים, לעודד את החשיבה הזו, ובכל פעם שהילד יציע פתרון לשעמום שלו (שלא דורש את הפעלתכם) עודדו אותו לנסות ליישם את הפתרון, וזאת משום שגם אם הוא אינו מצליח, הוא עדיין נמצא בתהליך של חשיבה, חיפוש פתרונות נוספים ומכאן הדרך למציאת הפתרון הרצוי והמספק היא רק עניין של זמן.

מצב ה"שעמום" בליווי הדרישה שלכם מהילדים למצוא בעצמם את הפתרון, "לוחץ" אצלם על כפתור שאלת השאלות. ויתרה מזאת, רצון למצוא מענה: שילחו אותם לחפש.

חיפוש תשובות מעודד יצירתיות, מפתח סקרנות ודורש ניסיונות, בדיקה ויישום.

 

גייסו סבלנות רבה למצב שכזה, אל תמהרו לתת לילדים רעיונות, רק עודדו אותם להמשיך "לחפש" ובכך תעלו את המוטיבציה שלהם.

בתהליך שכזה, הצלחתם לחזק תכונות חשובות כמו: סקרנות, יצירתיות, חשיבה עצמית, גילוי עצמי, מיקוד, ביטחון עצמי כל אלה ועוד, הם "דרישות תפקיד" לפיתוח תכונת היזמות.

ילד הלומד שיש ביכולתו את הכלים למצוא פתרון לקושי שהוא חווה ובדרך לומד שיש יותר מפתרון אחד לבעיה אחת, מתנסה ביישום הפתרונות ולא מתייאש מהתהליך – הוא יוזם!!!

 

  1. משחק במשחקי קופסא – כן – לכו לבודיעם ותוציאו משם את משחק ה"מונופול" המוכר והטוב ועוד שכמותו וסדרו להם מקום של כבוד בחדר הילדים או המשחקים. במצב של "שעמום" שבו אנחנו מעודדים למציאת פתרונות, לחשיבה עצמית למילוי החלל שנוצר – ייתכן מאד שהמשחקים "יקפצו" בעיניהם והם יעשו בהם שימוש.

 

  1. ביקור באיקאה –מה איקאה קשור עכשיו? מילת מפתח לעודד ילדים לנסות דברים בעצמם. בפעם הבאה שאתם קונים פריט להרכבה באיקאה (או בכל חנות אחרת), תנו לילדים להשתתף בתהליך ההרכבה. כך למדו אותם לקרוא את הוראות התפעול (שזה לכשעצמו מטרה קשהJ ), תנו להם לחבר, להבריג, לחזק, פעולות שכאלה זו התנסות נהדרת ושיקוף ליכולות שלהם לעשות דברים בעצמם והתוצר עומד לנגד עיניהם.

 

  1. בישול ואפייה במטבח – תנו לילדכם להשתתף בפעולות של בישול ואפייה – אלו פעולות שיש בהן מן היצירתיות, התנסות בחוויה של להוציא לפועל חומר גלם ולהפכו ליצירה. התהליך הזה מעבר להיותו מעסיק וממלא חלל של זמן, מלמד ומפתח את אותן תכונות משנה חשובות מאד כמו: יצירתיות, דמיון, יישום ועוד.

 

  1. יציאה לטיולים משפחתיים –שתפו את הילדים בחיפוש מסלול לטיול, בניית הלו"ז ליום הטיול ואפילו במהלך הנסיעה ברכב, תנו להם להפעיל את הווייז. פעולות שכאלה דורשות מהילדים להיות עסוקים בתכנון, להציע רעיונות, ריכוז, להיות שותפים ומכאן אך טבעי הוא, שכשנתקלים בקושי או בעיה הם יהיו גם שותפים לחיפוש הפתרון.

 

  1. יציאה לסיבוב בחצר – בפעם הבאה שרצף המילים "משעמם לי" נשמע מאחד הפיות של הילדים, הזמינו אותם לעשות סיבוב בחדר שלהם או ברחבי הבית ואולי חצר (אם יש) ובקשו מהם להכין רשימה של כל הדברים שהם יכולים לעשות עם מה שיש להם בבית (אם הילדים עדיין בגיל שלא יודעים לכתוב התנדבו להכין את הרשימה בשבילם). לאחר שהרשימה מוכנה תלו אותה בחדר שלהם עם הכותרת: "מה ניתן לעשות כשמשעם לי".

עצם ה"משחק" ממלא את החלל שנוצר, מעודד את אותה חשיבה יצירתית, מזמן הזדמנויות שלא היו בתודעת החשיבה ומאפשר חידוש וריענון בכל פעם שהרשימה כבר מוצתה.

 

בקצרה:

  1. שינוי גישה והתנהלות שלכם ההורים, למצב "שעמום" של ילדכם, יעזור לכם לעודד אותם להאמין ביכולתם למצוא מה לעשות במצב זה. "שעמום" – זו לא בעיה, זו הזדמנות וזה ה"דבר הטוב הבא" אם רוצים לעודד ולחנך ליזמות.
  2. ילדים משועממים, הינה תזכורת נהדרת בשבילכם לא למהר לתת להם פתרונות, להציע הצעות ו/או ללבוש כאמור את כובע "ליצן החצר", אלא לעודד אותם למצוא פתרונות משל עצמם.
  3. ילדים אשר לומדים ומתחנכים למציאת פתרונות גם מפתחים חוסן נפשי (שזהו ערך מוסף ומאד, מאד חשוב לחיים) ותוך כך "נאלצים" ליזום לעצמם פתרונות.
  4. בתהליך ה"יזימה" הם נדרשים לחשיבה מחוץ לקופסא ולגלות יצירתיות, דבר שיוצר סקרנות, רצון להשגת המטרה, מעודד תהליך של ניסוי וטעייה, חשיבה עצמית, בדיקה, ניסיונות והרי לכם ניצנים ראשונים וחשובים לגידול יזמים קטנים בביתJ.

 

טיפ:

יש ילדים שהם מאד יצירתיים, בעלי דמיון מפותח ויכולת חשיבה עצמית אך חסרי כישורים להוציא מהכוח לפועל – במקרה שכזה עודדו את כל אותן יכולות הקיימות כולל הכוונה למחשבה איך הם יכולים למצוא את הדרך לגרום לדברים לקרות. למשל: ילדים שהחליטו לשתול בגינה אבל אין להם איך לקנות את השתילים. בקשו שימצאו פתרון להשגת השתילים, גם אם בסופו של דבר זה אומר שהם יבקשו מכם ביום שישי בבוקר לקחת אותם למשתלה. חוויה שכזו משקפת את היכולת להפוך "חולשות" לחוזקות.

בעולם העסקים יש הרבה מאוד אנשים מצליחים שפיתחו רעיונות, וכיוון שהם זיהו בעצמם את החולשה בלהוציא לפועל, הם מצאו דרכים יצירתיות כיצד להפוך את החולשה לחוזק ולקחו לעזרתם יזם, משקיע, איש שיווק וכד'.

בהצלחה♥

 

טל בוקריס – מאמנת אישית ויועצת חינוכית. מתמחה באימון אישי, זוגי ומשפחתי

BA פסיכולוגיה בחינוך, MA ייעוץ חינוכי.

לפרטים: 052-4000585, [email protected]

 

בתמונות: יהלי גרינשפון שימה את "ספריהלי" – השאלת ספרי ילדים מיהלי.

תגובות הקוראים


ללא תגובות

בניית אתרים - בניית אתרים