מה בפורטל?

כשבית ספר וקהילה משלבים ידיים

רוצים להוביל חידוש מרענן בבית הספר? מעוניינים לארגן שבוע למידה חווייתית בלתי נשכח בשיתוף צוות בית הספר, ההורים והתלמידים? קחו דוגמא מבית ספר "ארן" בשיכון ל' בתל אביב שארגן שבוע הרצאות מהורים מעשירים וסיורים מרתקים בשכונה ובעיר כולה – אין ספק שהילדים ספגו למידה בדרך מהנה וזכו בחוויה אמיתית מעשירה

מערכת "את זה" 20.03.19

בבית הספר "ארן" בתל אביב יצאה לדרך תוכנית ייחודית "אקסלרטור ארן של״י – שבוע למידה ייחודי" המבוסס על הרעיון של בתי ספר סינגולריים. במסגרת התוכנית שמעו הילדים במשך שלושה ימים מלאים הרצאות של ההורים ובמשך יומיים נוספים קיימו סיורים במקומות העבודה של הורים בבית הספר.

ההורים המרצים שיתפו בעולמות התוכן המקצועיים שלהם וסיפרו על תהליכי ההצלחה, הכישלון והדרך הארוכה אותה חוו. בין היתר שמעו הילדים סיפורים של יוצרי תוכניות טלוויזיה, יזמים בעולם ההייטק, אנשי אומנות, אנשי משפט, כתבים בתקשורת האלקטרונית, אנשי שיווק, רפואה, אנשי טבע ועוד; והכירו את עולם מאחורי הקלעים של האופרה, אולפן הקלטות, מתקן של בזק, מרכז הקניות והקפה השכונתי.

הכל התאפשר בזכות מנהלת בית ספר "ארן" שרון דיין בן מאיר שאפשרה את התכנית הייחודית הזו. המנהלת השכילה להעניק לתלמידים את מה שהם צריכים מהמסגרת הבית ספרית בתוספת מכובדת של ערכת כישורים, מיומנויות וערכים לחיים. בהתאם לתפיסתה זו, היא אישרה את הרעיון המקורי של ענת גרימלנד, שיזמה את תכנית האקסלרטור הטומנת בחובה תפיסה אולטימטיבית של שילוב משאבי הקהילה עבור התלמידים. בשיתוף מצוין עם מנהיגות ההורים הבית ספרית (תחילה עם היו"ר הקודם איל לבנון ומהשנה עם היו"רית הנוכחית שירה אופנהיימר-שמע), התקדם הפרויקט והגיע למימדי ההצלחה שלו. כולם שילבו ידיים: ערן יונגר, הרכז החברתי וצוות בית הספר, ההורים המעשירים והתלמידים שזכו לחוויה שתוביל אותם ליזום פרויקטים יצירתיים.

 

החוויות הן החותמות הכי שוות

"ככה זה נראה כשפועלים מהנשמה", כותבת הגר עמר תורג’מן: "בשכונה מופלאה בתל אביב יזמו ההורים בשיתוף מלא של בית  ספר ארן שבוע לימודים ייחודי. מה זה אומר? שבמשך שבוע שלם הילדים שומעים הרצאות כל יום כל היום מהורים, כל הורה בתחומו: הרצאה על תקשורת, הייטק, ניהול כספים, רגשות חיוביים, אמפתיה, איך יוצרים סדרת טלוויזיה, משפט פלילי, פילוסופיה ועוד".

גם עבור ההורים עצמם זו היתה חוויה מיוחדת במינה. "השבוע היתה לי הזכות ללמד חינוך פיננסי בבית ספר "ארן", אומרת ורד ארויו, תושבת השכונה, "העברתי לשלוש כיתות ו שיעור בצורת חדר בריחה שכלל מוזגים ותובנות הקשורים לנושא. הילדים הראו התעניינות ומעורבות רבה. היה זה בוקר פורה ומפרה בשבילם ובשבילי. כיף שישי בית ספר שמערב את הקהילה ונותן לילדינו לטעות מתחומים שונים ועם חשיבה מחוץ לקופסא".

גם יו"ר מנהיגות ההורית הבית ספרית לשעבר, איל לבנון, שהתחיל את תכנית האקסלרטור בשנים הקודמות, הרצה במסגרתה השנה והעניק ערך מוסף משלו: "אחת היוזמות היפות בין בית ספר יסודי וקהילה קורות פה אצלנו בלמד בבית הספר 'ארן'. אתמול העברתי שיעור על הכנת מצגת באנימציה (explainers) במסגרת שבוע "אקסלרטור ארן של"י – שבוע למידה ייחודי. בעולם שבו כולם מדברים על שינוי שיטות הלימוד והכנת הילדים לחיים לעתיד, בבית ספר ארן מיישמים הלכה למעשה ומתווים דרך חדשה ושונה לחינוך ולמידה".

 

שיתוף פעולה של הקהילה

תכנית "אקסקלטור" היא פרי יוזמה ופיתוח של בית הספר ביחד עם ההורים. התכנית  שמה לה למטרה לתת לילדי בית הספר השראה ולהקנות להם כלים להיות יזמים, כאשר מי שמשמש כמנטור מקצועי לתהליך היזמות שעוברים הילדים הוא הצוות החינוכי והורי בית הספר. הפרויקט מבוסס על משולש המורכב ממשאבי בית הספר, הקהילה כולה ותלמידים ומבוסס על משאבי הקהילה הזמינים.

בנוסף לפיתוח חזון בית ספר ושינוי סדר היום בו המטרה של בית הספר היתה לייצר שפה משותפת עם הבתים, הקהילה והמשפחות.

התכנית החלה לפני שכמה שנים בסדנאות להורים אותם העבירו הורים מהקהילה בנושא חשיבה יצירתית שהפכה לאבן העיקרית בה עסק בית הספר.

עם ההתפתחות של בית הספר בנושא החשיבה היצירתית, נוספו לתפיסה דגשים הקשורים ליזמות, כמתבקש מהקשר בין יצירתיות ליזמות, והכל סביב אותה תפיסה של חיבור הקהילה לאג'נדה הבית ספרית. צוות בית הספר שילב ידיים עם הקהילה. בשנה שעברה הוזמנו ההורים לסייע כמנטורים להנהגות התלמידים ביישום החלומות והיעדים שהציבו הילדים סביב צרכים חברתיים ואחרים.

השנה עלה הפרויקט מדרגה – שילוב הידיים התהדק, הופעילות הורחבה לשבוע שלם של הרצאות, סיורים ופעילויות שונות!!! מהניסיון של השנים הקודמות היה ברור שכדי לפתוח ולפתח רעיונות יצירתיים ליוזמות חברתיות יש צורך בהרחבת האופקים של התלמידים והיכרות עם החיים האמיתיים בקהילה ובעיר. הורים מכל התחומים שיתפו פעולה והגיעו להרצות ולשתף את הילדים בעשייה שלהם, בניסיון שלהם ובחוויות שלהם במסע האישי המקצועי.

ההנאה הגדולה מהיוזמה ועד התכנון נבעה מחשיבה משותפת של ההורים וחברי צוות, כל אחד בתחום ההתמחות שלו ועם רצון ענק לשותפות בשינוי המתחולל בבית הספר.

"אנחנו שמחים וגאים לשתף הלאה את מה שלמדנו, ולחלוק את התהליך עם בתי ספר והורים נוספים!", אומרים מנהלי התכנית ומעבירים את זה הלאה.                        

 

 

  • פיתוח כישורים

  • איך מסבירים לילדים על מוות?

  • מערכת "את זה"01.05.19

  • נושא המוות והאובדן עולה הרבה בימים אלו של ימי הזיכרון לשואה ולגבורה, לחללי מערכות ישראל ולנפגעי הטרור. מה ואיך מספרים לילדים על מות אחד הקרובים שלהם? האם יש דרך טובה להקל על ילדים שמאבדים אדם יקר? "אל תסתירו, תנו מקום לדיאלוג על רגשות", אומרת ד”ר עדנה כצנלסון, מומחית בפסיכולוגיה קלינית, חינוכית והתפתחותית ובהדרכת הורים, ומפרטת עצות מעשיות להתמודדות עם אובדן של מישהו קרוב. מדריך פרקטי להתמודדות עם אובדן ומוות
  • גילאי 6-10

  • כל הטיפים לבחירת היעד המתאים לחופשה הבאה שלכם

  • מערכת "את זה"14.05.19

  • רשימה ארוכה של יעדי נופש הופכת את בחירת היעד הבא לחופשה למשימה כמעט בלתי אפשרית. בכדי לבחור נכון ביעד שתואם בצורה הטובה ביותר את הצרכים והציפיות שלכם לחופשה הבאה, כדאי לעצור לרגע ולהגדיר את אופי הטיול, תחומי העניין של המשתתפים, עונת הטיול ושיקולי התקציב. אל תשכחו להוסיף אל המשוואה חלומות אישיים שלכם.

תגובות הקוראים


ללא תגובות

בניית אתרים - בניית אתרים