מה בפורטל?

שתי יוצרות, חיבורים רבים

מרים ילן שטקליס הוגה רעיונות המתארים רגשות של ילדים באמצעות שירים וסיפורים לילדים. זמירה צמח, הוגה רעיונות ללימוד ערכים לילדים ויוצרת משחקים, בובות, הצגות, קישוטים ותמונות. סבתא זמירה מתארת את החיבור האמיתי שלה אל המשוררת באמצעות קווים משותפים רבים, והמרגש ביניהם מתחברת באמצעות שיר החברות והסלחנות "נתפייסה" שמעביר מסר לעולם!

מערכת "את זה" 01.06.19

קראתי את סיפור חייה של שטקליס ומבחר גדול של השירים והסיפורים שכתבה, אין ספק שהיא אישה מעוררת השראה ומעצימה. התחברתי כמעט מייד לשטקליס ולעשייה שלה המתבטאת בשירי הילדים שכתבה ובסיפור "המסע אל האי אולי". שתינו מעבירות מסרים דרך יצירות. מרים מעבירה מסרים דרך שירים, אני מעבירה מסרים דרך עבודות יד ויצירות מחומרים שיש בבית (למיחזור ושמירה על איכות הסביבה). כשאני קוראת את שירי הילדים של מרים אני מרגישה שדרך העברת המסרים זהה לשלי:

 

  1. זיהוי הצורך האמיתי של מקבל היצירה – ניכר מהשירים של מרים שהיא מכוונת ישירות אל הרגשות של הקהל שלה, אל הילדים (ונראה אפילו שהיא מעבירה מסרים אל המבוגרים דרך הילדים).

הדוגמא שממחישה את זה בצורה טובה היא השיר "דני גיבור". המשוררת סיפרה שכתיבת השיר ופרסומו השפיעו עליה מאוד. השיר נכתב בעקבות הרהוריה על הגדרת האהבה. כיוון שלא היתה בטוחה שיבינו אותו, אחסנה אותו במגירה. רק כשהגיעה בקשה מעורך עיתון "דבר ילדים" לקבלת שיר, היא העזה לשלוח אותו לפרסום. ריגשה אותה מאוד הילדה שניגשה אליה וסיפרה לה שהכיתה שלחה אותה לספר שהשיר  מבטא בפשטות ובקצרה מה משמעות האהבה בעיני ילד. "אז ידעתי שילדים מבינים אותי", שיתפה מרים ברגשותיה בעקבות המפגש עם הילדה.

בעיניי זו תפיסה חינוכית שתמיד קידמתי בדרכי שלי – כדי ללמד ולהעביר מסרים, הכי חשוב להיכנס לעיניים של קהל היעד, להגיע אל העולם של הילדים עצמם.

כשאני יוצרת עבור ילדים – אני מוצאת את הדרך אל העולם שלהם – לימוד צבעים בעזרת יצירה במבחר צבעים וגוונים שהם מתנסים בהם, הבעת רגשות דרך משחק זיכרון של איורי סמיילי במצבי רוח שונים, הכרת האותיות על ידי קופסאות משחק שהם מקשטים בעצמם, גמילה ממוצץ על ידי הכנת בובות ממוצצים, לימוד ספירה ומנייה על ידי מסלול פקקים, שידת רגשות, חגיגת יום הולדת מקושטת מניילונים ובקבוקים שהילדים מעצבים, ועוד.

כמו מרים, גם אני חשה סיפוק חשה כשאני שומעת ממישהו שמשתמשים ברעיונות שלי ובאביזרים שפיתחתי.

 

  1. יצירת יש מאין – מרים יוצרת מהמחשבות, מהרגשות ומהתובנות שלה על העולם הסובב אותה, היא משכילה להפיק יצירה מרגשת פרי דמיונה. אין צורך בחומרים יקרים. גם היצירות שלי נוצרות במוחי ובאות לידי ביטוי מחומרים שיש בבית, ויותר מכך – מדברים שמיועדים לזריקה. המיחזור הוא חלק בלתי נפרד ממני. בספרי "משפחה יוצרת" פורסמו 176 יצירות "מחומרים שיש בבית". כולן נושאות את ערך המיחזור והשמירה על איכות הסביבה. אתגר גדול הוא ליצור ממה שיש, זו דר חשיבה חינוכית שהענקתי לילדיי, לנכדיי ולילדים הרבים שהוריהם נעזרים במדור הקבוע שלי בפורטל התוכן המקצועי להורים וילדים "את זה".

 

  1. השראה מחוויות הילדות – סיפור החטיפה של מרים על ידי צוענים הבא לידי ביטוי בשיר "סיפור המשרוקית", הזכיר לי את אחת מחוויות הילדות שלי בגיל 3 כשהלכתי לאיבוד בעיראק. רצתי אחרי עגלה עם סוסים יחד עם כל הילדים, ואחרי שהתרחקתי הבנתי שאני לבד. לקחו אותי לתחנת המשטרה. מפקד המשטרה הושיב אותי על הברכיים, נתן לי לאכול אגוזים והקשיב בסבלנות לסיפור שלי. כששאל פרטים על משפחתי, סיפרתי שאבא שלי מוכר נעליים, ואז התברר שמפקד המשטרה נוהג לרכוש אצלו נעליים ומכיר אותו. כך ידעו למי להחזיר אותי. לשני הסיפורים סוף טוב.

עליתי לישראל עם משפחתי בגיל 4. אני זוכרת היטב את התחושה שהתחלנו ברגל שמאל: אבי נפל מפיגום ואושפז, אמי אושפזה במקביל אליו. התנאים במעברה היו לא קלים, וכילדה הבכורה שלהם עזרתי בכל מה שיכולתי. בבת אחת נגמרה לי הילדות בגלל כל הצרות שבאו על משפחתי. לא היו לי בובות ובטח לא משחקים. הייתי כל כך כמהה ליצור משהו ולבטא את עצמי באמצעות בובות ומשחקים, עד כדי כך שגזרתי את שמלת הכלה של אמא שלי כדי ליצור ממנה בובה. קריאת השירים של מרים והשתקפות הילדות שלה החזירה אותי אחורה אל הילדות שלי ואל הסיפורים שלי. לימים, כל העיסוקים שלי בעבודה הקבועה, בגידול ילדיי ובהענקת רעיונות נותב ליצירה ממה שיש בסביבה הקרובה. הוכחתי שלא צריך אמצעים יקרים כדי ליצור, ללמד, לחקור ולהביע אהבה.

 

 

  1. מציאות – חיבור נוסף כלפי מרים וההוויה שלה קשור לביטוי המציאות האישית שלה על ידי השירים שלה. כשקראתי את השירים שלה ממש יכולתי להרגיש את פעימות ליבה ואת תחושותיה בעת כתיבת השיר. אחת הדוגמאות היא השיר "מיכאל" שנגע לליבי. מרים מתארת בפשטות ובעצבות איך התלבשה והתארגנה, המתינה וחיכתה ומיכאל לא בא. גם דרך היצירות שלי ניתן לחוש את התחושות שלי. אתן כדוגמא את התיאור שכתבתי לאחד הציורים שלי שתלוי בסלון ביתי:

"ישנתי וחלמתי שהחיים יפים

התעוררתי וראיתי שהחיים קשים

לא הבאתי לאבי את פרח לב הזהב

אך חיוך של אושר העליתי על שפתיו שהביע גם סבל וכאב"

בדומה למרים כתבתי את השיר הזה כדי להעביר את תחושותיי.

 

  1. פרח כסמל – הפרח באחד השירים המפורסמים של מרים "פרח נתתי לנורית" גרם לי להתרגש כפליים:
  • נוסטלגיה לתקופת החברות עם בעלי יחזקאל צמח ז"ל – יחזקאל נהג להגיע אליי מחוץ לעיר עם ורד אדום, לכל מפגש הקפיד להגיע עם פרח! הפרח תמיד מזכיר לי את המנהג הרומנטי הזה ומציף אותי ברגשות עצומים.
  • ערך הנתינה – מרים היתה אישה שמשקיעה שנתנה הכל מכל הלב ("פרח נתתי לנורית, נתתי הכל"). הפרח הוא סמל לנתינה אינסופית. כך אני מרגישה על עצמי – בכל מה שאני עושה וכך גם חינכתי את שלושת ילדיי: כל מה שעושים – עושים בהשקעה מקסימלית ומכל הלב. ההשקעה תמיד משתלמת! בלימודים, בעבודה, ובקשרים בין אנשים!

 

  1. התפייסות – המסר שלי לעולם:

החיבור הגדול שלי למרים נעשה דרך השיר "נתפייסה".


אחד האתגרים בגידול ילדים הוא הטמעת ערך הסלחנות, כי טבע האדם והאגו שלו לא מאפשר לו להודות בטעויות, לבקש סליחה או פשוט להתפייס ולהמשיך הלאה. לכן משמעותי מאוד ללמד את הילדים כמה חשוב לסלוח ולשכוח, להתפייס ולשמור על קשרים חבריים גם אם בדרך קרו דברים.

ההתפייסות היא ערך חשוב מאוד בעיניי, וזו הסיבה שהתרגשתי לקרוא ולשמוע את השיר "נתפייסה" של מרים ילן שטקליס. השיר מעביר את הערך הזה וזה המסר החכם שלה לעולם. זה גם המסר שלי לעולם: אל תשמרו טינה, תתפייסו! המחשתי כמה חשובים החיבורים בין האנשים בעזרת בובות שמתחברות זו לזה דרך בכפתורים דרך איברים.

 

ואסיים בווידוי: קריאת היצירות של מרים גרמה לי לרצות להביע אותם ולהציג אותם באמצעות יצירת בובות משאריות בדים שאני מכינה לילדים להבעת רגשות, למשל: אליעזר והגזר, הדייג ודג הזהב, האריה שאהב תות. אני מאמינה שהמשך יבוא…..

 

 

על מרים ילן שטקליס (1900-1984)

משוררת וסופרת ירושלמית, מעוררת השראה, כלת פרס ישראל הראשונה לספרות ילדים. מרים כתבה סיפורים ושירים לילדים, רבים מהם פורסמו ומוכרים עד היום!

מרים נולדה ברוסיה וחונכה על ערכי היהדות והציונות. היא למדה פסיכולוגיה, מדעי החברה ולימודי יהדות במוסדות להשכלה גבוה.

בגיל 20 עלתה לישראל ועבדה כל חייה כספרנית בספרייה הלאומית בירושלים.

שטקליס הוציאה לאור ספרים ושירים רבים במיוחד לילדים וזכתה לפופולאריות רבה. יצירותיה התפרסמו לראשונה בעיתון "דבר לילדים" ולאחר מכן נאספו לקבצים ופורסמו כספרים. רבים מיצירותיה הולחנו והפכו לנכסי צאן ברזל של היצירה הישראלית.

בין שיריה המפורסמים: "מיכאל", "הבובה זהבה", "פרח נתתי לנורית", "הסבון בכה מאוד", "נתפייסה" (זכה לכמה ביצועים), "המסע אל האי אולי".

 

  • בלוגים

  • מחנכת על פי קורצ'אק

  • יעל צמח-גרינשפון23.06.19

  • קל לתאר את אתי בנימין, מנהלת בית הספר "איילון" בתל אביב, על ידי ציטוטים נבחרים מהמחנך ומורה הדרך – יאנוש קורצ'אק, על מנת להבין לעומק, מהי מנהלת בית ספר אולטימטיבית
  • הבלוג של סבתא זמירה

  • תראו מה אפשר ליצור מקרטוני חלב

  • מערכת "את זה"23.05.19

  • לכבוד חג החלב ובמהלך השנה, כדאי לאסוף את קרטוני החלב והרוויון ולמחזר אותם באמצעות יצירה עם הילדים. סבתא זמירה מציעה רעיונות מקוריים להכנה מהקרטונים ומחומרים שיש בבית – צריך רק לשתות הרבה משקאות חלב לבריאות, לשמור את הקרטונים וליהנות מן התוצאות. מתאים לשיתוף האחים הגדולים והקטנים, מתאים להפעלה בקבוצה, בגן או בכיתה או אחר צהריים עם חברים
  • גילאי 6-10

  • החלפת רכב לקראת הרחבת המשפחה

  • מערכת "את זה"24.06.19

  • ילד חדש מצטרף למשפחה שלכם? מזל טוב! פעמים רבות תגלו כי זה הזמן הנכון להתחדש ברכב המציע מרחב גדול יותר, מאפיינים בטיחותיים חשובים, תא מטען גדול לעגלה ולכבודה של כולכם או אפילו קצת יותר מקום לרגליים. במאמר זה אספנו את כל הדברים שכדאי להכין ולבדוק לפני שאתם קונים את הרכב החדש.

תגובות הקוראים


ללא תגובות

בניית אתרים - בניית אתרים