מה בפורטל?

מחנכת על פי קורצ'אק

קל לתאר את אתי בנימין, מנהלת בית הספר "איילון" בתל אביב, על ידי ציטוטים נבחרים מהמחנך ומורה הדרך – יאנוש קורצ'אק, על מנת להבין לעומק, מהי מנהלת בית ספר אולטימטיבית

יעל צמח-גרינשפון 11.07.19

עם סיום בית הספר היסוד על ידי בתי השלישית ובעידן שבו מערכת החינוך מבוקרת לא אחת על הרלוונטיות שלה בעידן הנוכחי, רציתי לשתף אתכם בטעם הטוב שהשאירה לנו השנה האחרונה, בזכות אתי בנימין, המנהלת החדשה שהגיעה לבית הספר "איילון" בתל אביב. בחרתי לתאר אותה ואת עשייתה בעזרת מבחר ציטוטים של המחנך הדגול יאנוש קורצ'אק.

 

"היה כפי שהנך – חפש דרך בעצמך – הכר את עצמך, לפני שתרצה להכיר את הילדים".

נחשפתי לגישה הייחודית של אתי בנימין, כשבתי יהלי בחרה לא להשתתף באחד משיעורי ההעשרה ונשלחה לחדר המנהלת לבירור.

בצעד חושש היא פסעה לתוך החדר, אך להפתעתה היא לא ספגה נזיפה כפי שציפתה, אלא התקבלה בחיוך וברצון אמיתי, להבין מה הניע אותה להתנגד לתוכן השיעור.

לאחר שזו פרשה בפניה את הרקע לאירוע, "החזירה" לה אתי בחוויה משלה ושיתפה אותה בסיפור משנות ילדותה. בהמשך חשפה גם את התחושות שליוו אותה כתלמידה בסיטואציות שונות, על מנת להגיע ולרכוש את האמון של הילדה הניצבת מולה ולמצוא יחד פתרון ותובנות, לפעם הבאה שבה תתפתח דילמה.

 

"קודם כל אתה בעצמך ילד ועליך לחנך ולהשכיל את עצמך".

הילדה שחיה בתוך אתי, פעילה ומלאת אנרגיות חיוביות וההוכחה הכי גדולה לכך, היא התיק שלה – התיק האופנתי והפרקטי כמו של כל הנערות….

 


"
כמה אבני חן מפסיד אדם, מפני שאבד לו אורך-הרוח לדבר עם הבריות ללא תכלית וכוונה – אלא סתם, כדי להכירם."

בפעם הראשונה שפניתי בבקשה להיפגש עם מנהלת בית הספר, נעניתי מיד בחיוב, בלי מבול של שאלות מתישות על מטרת הפגישה. אתי הסכימה לפגוש אותי, ביודעה כי אני אמא לילדה בכיתה ו' ותו לא.

היא שריינה לי שעה יקרה ביומנה, שהיוותה את תחילתן של פגישות עבודה אפקטיביות, לקידום תפיסה חדשנית המשלבת מיומנויות דיגיטליות בכל המקצועות לאורך שנים. היא אף פתחה לי הזדמנות להציג דרך רוחבית להטמעת טכניקות שונות, המהוות אבני דרך בתהליכי הלמידה של ילדי בית הספר היסודי, בליווי כלים דיגיטליים, מערכי שיעור וסרטונים שהם כה אוהבים. כתבה, שאלה, התעניינה בדוגמאות והקשיבה עם אור בעיניים, כשהבינה כי פיתוח המיומנויות והכישורים לחיים ( ולא בהכרח בצמוד לתכנית הלימודים הרשמית), הופכים בשיטה זו לפרקטיקת הוראה, הלכה למעשה.

בישיבות הבאות שביקשה לקיים עימי, כבר פרטנו את שילוב השיטה בתכנית עבודה מסודרת לשנת הלימודים הבאה, או כמו שיאנוש קורצא'ק כתב: "קח לך זמן לתכנון ואז תהיה לך אפשרות לבצע את כל האחרים".

 

"הדואג לימים זורע חיטים, הדואג לשנים נוטע עצים, הדואג לדורות מחנך אנשים."

אתי פותחת בבוקר את בית הספר, עם כל האנרגיות שלה, במטרה לתת למורים ולתלמידים דוגמא אישית, כיצד לומדים אך בעיקר איך מתנהגים.

ניכר כי בסולם המטרות שלה, סדרי העדיפויות הם: קודם כל חינוך לערכים ואחר כך הקניית ידע. אתי מבינה שביכולתו של בית הספר היסודי, להטמיע בתלמידים הרגלים שילוו אותם בכל תחנות החיים – ערכים של כבוד הדדי וחברות אמיתית, למידה שיתופית בדרכים שונות, הרגלי ניהול זמן, לקיחת אחריות (בדגש לילדים עצמם, ולא רק באמצעות ההורים ולכן היא מיישמת זאת בהדרגה), שילוב של תכנים מעניינים, תרבות ישראל ואהבה למולדת ולשכונה, שמירה על איכות הסביבה, מוגנות הגוף באמצעות בריאות וספורט ועוד.

 

"אין לתת לילד מורה האוהב את הספר ואינו אוהב את האדם."

אתי אוהבת את כולם – מורים, תלמידים והורים, היא מתחברת לאדם על פי "האני מאמין" שלו ומקדמת אותו לפי יכולותיו ורצונותיו. ניתן לראות בצוות המורים שבניצוחה, שכל אחד עוסק ומוביל פרויקטים לפי מידת הייחוד והחוזקות שלו. פרויקט של מדעים לצד השתתפות באליפות הסייבר, מיזם של מחזור לשמירה על כדור הארץ, לצד תיעוד של נופלי בית הספר.

האצלת הסמכויות בהתאמה אישית תורמת לקידום ולשיפור בית הספר, לכל מי שקשור אליו ובעיקר לאווירה הנדרשת ללמידה משמעותית ולעשייה מבורכת.

 

"יש מכשיר שמודד חום, יש מכשיר שמודד כוח אבל אין מכשיר שמאבחן כשרון. אך בוודאי, לכל ילד יש כשרון ייחודי משלו וכל אחד מוכשר בכל מיני תחומים".

בהמשך השנה, הוזמנה יהלי אל אתי המנהלת לשיחה מעמיקה נוספת.

אתי הקשיבה ועודדה את הילדה להמשיך ולהשקיע במיזמים הייחודיים שלה ("ספריהלי" – השאלת ספרים מיהלי + חוג יצירה לילדי הגן אחר הצהריים) ונתנה לה הזדמנות לערוך הפעלה לילדי כיתה א'.

יהלי הציגה בפני המנהלת רעיון ליצירת בנק של קלפי אותיות, המיועד למשחק קבוצתי ומבוסס על לימוד כיפי וחווייתי, של רכישת מיומנות כתיבה וקריאה ללא שגיאות כתיב. אתי זרמה עם הרעיון ונתנה לה הזדמנות להציג את הפרויקט בכיתה המיועדת, במטרה להעצים את תכונות היצירתיות והיזמות של הילדה.

ולא רק יהלי, משיחותיי עם הורים נוספים התברר לי, כי אתי בנימין השכילה להכיר ילדים נוספים בבית הספר באופן אישי ומעמיק, לא רק דרך גיליון הציונים וחוות הדעת הכתובות של מורים, אלא גם דרך שיחה פתוחה, של פנים מול פנים.

 

"הדרך שבחרתי, ושבחרתי לי למטרתי, איננה הקצרה ביותר וגם לא הנוחה ביותר, ברם, היא הטובה ביותר בשבילי, משום שהיא שלי, משום שהיא משל עצמי."

ניכר כי הדרך הייחודית של אתי, משלבת בין דמות המנהלת הסמכותית והאסרטיבית, לאישה חמה, רגישה ואנושית, היודעת לגעת בכל התלמידים ולהעצים אותם על פי דרכם.

 

"הדרך לתקן את העולם היא לתקן את החינוך"

זו השליחות של אתי בנימין, כן ירבו מנהלים כמוה בעולם !

 

לכתבה במקומון של תל אביב

  • בלוגים

  • החופש הגדול – מדריך פרקטי לתענוג גדול

  • טל בוקריס28.06.19

  • האם חודשיים ימים של חופש מהלימודים הוא זמן ארוך מדי לילדים? ולהורים? האם חייבים קייטנות? איך אפשר לעבור את ימי החופש בכיף והנאה? ומה הקשר בין צפרדעים לחופש הגדול? טל בוקריס, מאמנת אישית, מנחת קבוצות ויועצת, נזכרת בחופש הגדול של ילדותה ומהרהרת בקול רם ומעניקה מדריך פרקטי להפיכת החופש הגדול לתענוג גדול
  • גילאי 6-10

  • באזל עם הילדים!

  • יעל צמח-גרינשפון11.07.19

  • העיר באזל בשוויץ מזמנת חופשה נהדרת למשפחות עם ילדים בגילאים שונים מכל הבחינות. יש בה מוזיאונים אינטראקטיביים להעשרה ערכית בדרך חווייתית, גן חיות מושקע, מסלולי טיול ושייט בסירה ובאונייה לאורך הריין, מבנים ארכיטקטוניים מרשימים וכמובן – המרפסת המפורסמת שבה החל סיפורה של מדינת ישראל (בבאזל ייסדנו את מדינת היהודים!). יעל צמח-גרינשפון עם הפרטים המלאים, וגם המלצה חמה לנסוע לקרנבל ה-Fasnacht במרץ

תגובות הקוראים


ללא תגובות

בניית אתרים - בניית אתרים