מה בפורטל?

מניעת הטרדה מינית – מדריך להורים מודאגים

בעקבות אירועי האונס וההטרדה המינית בתקופה האחרונה עלתה רמת החרדה של ההורים. טל בוקריס, מאמנת אישית ויועצת חינוכית, פורשת בפנינו מדריך פרקטי למניעה, כי הכל מתחיל בחינוך בבית

טל בוקריס 09.08.19

מעשה שהיה – תמונת מצב: חיילת בת 18 וקצת, מוזמנת לראיון עם מפקד בכיר בבסיס. השעה: 20:00. מקום: לשכת המפקד. הלשכה ריקה מחיילים. החיילת מגיעה בדיוק בזמן, כולה נרגשת על התפקיד החדש שהיא עומדת לקבל. נכנסת למשרדו הגדול של המפקד הבכיר והוא דואג לסגור את הדלת (היא שמה לב לזה).

הוא מתיישב בכיסאו הבכיר והיא בסוף שולחן הישיבות – יש ביניהם מרחק מתאים ומתבקש. הריאיון מתחיל בנעימים, אך די מהר הוא מציע לה לנסוע לכינרת ולהמשיך את הריאיון שם "כדי שנוכל להכיר יותר טוב", בעודו אומר את המשפט ההזוי הזה, הוא מתרומם מכיסאו (הבכיר) ומתקרב אליה, מתקרב מדי. באלפית שנייה היא מבינה את הסיטואציה ובקול רועד אומרת "אני מעדיפה שלא", ובורחת מהחדר.

מנין היתה לה התושייה? מהיכן אזרה אומץ להמרות את פיו של המפקד הבכיר למרות היותה חיילת צעירה והוא "חצי אלוהים" שכל הבסיס מפחד מהצל שלו? ואיך הרגליים הצליחו לנוס למרות הבהלה, הלחץ והפחד?

שום תשובה לא היתה לה, למעט כנראה שזה קשור למשהו מהחינוך שקיבלה שגרם לה להאמין בעצמה ובצדקתה, וזה הפעיל אותה באופן לא מודע.

 

הכל מתחיל בחינוך!

איך מצליחים להעביר לילדינו את המסר להאמין בעצמם? ביכולתם? להבדיל בין טוב ורע? לכבד סמכות מצד, אבל לא לשכוח להפעיל שיקול דעת? לזהות מצבים לא הולמים ולהגיב בהתאם? ואולי לזהות מראש מצבים שכאלה ולהימנע מלהגיע אליהם – כי היום ה"חיילת" היא אישה מבוגרת המבינה שהיתה צריכה לדעת שבשעה 20:00 לא עושים ריאיון עבודה בלשכה ריקה!

איך אפשר ללמד את ילדינו, להשתדל לא להגיע למצבים שכאלה ואם כבר מגיעים – מה לעשות כדי לנסות לצאת מזה עם מינימום נזקים פיזיים ורגשיים?

 

המלצות שכדאי לשלב בתהליך החינוך

  1. זיהוי נקודת הגבול – מגיל צעיר למדו את ילדיכם את האיזון בין ציות לסמכות ורכישת כבוד לבין הפעלת שיקול דעת לנוכח הסמכות. למשל, עוד בימי בית הספר כבדו את דברי המורים והצוות החינוכי, אך אם אתם רואים שנעשה עוול, שקפו אותו וטפלו בו בדרכים המקובלות.
  2. הטמעת הזכות לפרטיות – הטמיעו בילדכם ערכים כמו "הזכות לפרטיות" ו"כבוד עצמי". למשל, לפני שאתם נכנסים לחדרו של הילד הקישו על דלתו וחכו שיאפשר לכם להיכנס (מסר לזכות לפרטיות). שקפו כמה שניתן, מצבים בהם אתם מזהים התנהגות לא מכובדת כלפי אנשים שונים, מקרים שרואים בטלוויזיה (ולא חסר היום לצערנו) וגם כלפי בני משפחה. שיקוף שכזה ילמד לזהות מצבים שכאלה וכיצד יש לנהוג אם וכאשר ייתקלו בהם.
  3. חינוך לחוסן נפשי – מבחינתי אלו אחד הדברים החשובים ביותר שהורה יכול לעשות למען ילדיו.

חוסן נפשי הוא היכולת של האדם להתאים את עצמו לנסיבות החיים המשתנות גם אם הן מורכבות. המאפיינים העיקריים לאנשים בעלי חוסן נפשי הם: 1. היכולת לראות אושר וקושי כמצב משתנה בהתאם לדינמיקה של החיים. 2. אנשים בעלי רפרטואר של תגובות למצבים שונים (זוהי יכולת קוגניטיבית שקשורה למחשבה). 3. אנשים שמאמינים בפוטנציאל של צמיחה הקיים באירוע קשה. 4. נטייה טבעית לתפוס משבר כפחות קטסטרופלי.

כהורים – קחו כל מאפיין של "חוסן נפשי" וחנכו לכך. למשל: במקום להיות מתוסכל מאירוע קשה (שזו תגובה נורמטיבית) תנו לו להיות מתוסכל (זה בסדר) אך בנוסף לתחושת התסכול, למדו אותו עוד התנהגויות שאפשר לעשות על אף התסכול, כמו פניה לעזרה מקצועית, עיסוק במשהו משחרר על מנת לפרוק את התסכול, חיבור לאנשים מעודדים, חיפוש פתרונות ליציאה מהמצב המתוסכל וכד'. בכך אתם מגדילים את רפרטואר התגובות שלו.

  1. פיתוח דימוי עצמי וביטחון עצמי – כשיש לילד ביטחון עצמי מאוזן ודימוי עצמי גבוה – הוא יידע לשים לעצמו גבולות ולא להיגרר למעשים לא ראויים, גם אם יופעל עליו לחץ חברתי, או מכל גורם אחר.
  2. התייחסות לפחד – פחד הוא כמו תמרור אזהרה. אם אנחנו מפחדים ממשהו, באופן אוטומטי אנחנו עוצרים לפני שאנו פועלים. פחד יכול להיות גורם מעכב ותוקע בחיים, אך לפעמים הוא יכול להיות מציל חיים ולכן כמו כל דבר, חשוב שהוא יהיה מאוזן, פרופורציונלי. לפעמים לא נורא שילדיכם יפחדו קצת – זה בהחלט יכול לשמור עליהם. שיפחדו מחשמל בגיל שנתיים, שיפחדו מאנשים זרים בגיל 4, שיפחדו מאלכוהול, מסמים – מעולה לנו ההורים!!!

 

עצה לחיים 

בחיי השגרה, קורים דברים לא צפויים, לא מתוכננים, לא לפי בחירה. לפעמים אלו מצבים קשים ומאוד לא נעימים ולנו אין שליטה על זה. כהורים, ברור שנרצה לגונן על ילדינו מכל קושי – אבל זה פשוט בלתי אפשרי!!!

דאגה היא חלק משמעותי ביותר בהגדרת תפקיד ההורות ולאור הדאגה הזו, כל שעלינו לעשות הוא לבדוק ולראות מה ניתן לעשות כדי להוריד את רמת הדאגה. חלק עיקרי מהעשייה הזו הוא לצייד את ילדינו ב"כלים" הנכונים לחיים,  לא להפסיק להזכיר להם שיש להם את הכלים הללו ושיש להם יכולת להשתמש בהם. להזכיר להם מדי פעם ש"יש נשר בשמיים" ושדברים רעים קורים פתאום בלי שום הכנה וכמובן לא להפסיק לעודד אותם להאמין בעצמם וביכולתם.

וכל זה כמובן תוך שמירה על איזון ופרופורציה!!!

ואחרי כל זה, כל שנשאר זה רק לקוות שלא יאונה להם כל רע ואם חלילה קורה – שידעו לפעול נכון ואם חלילה כבר נפגעו שידעו שאפשר לצאת מזה בעזרת טיפול, אמונה בעצמם ובעזרתכם.

הורים – אל תירדמו בשמירה!

 

טל בוקריס מאמנת אישית. מתמחה באימון אישי,זוגי והורות.
תואר ראשון בפסיכולוגיה וחינוך. תואר שני – ייעוץ חינוכי.
אתר: talbookris
  • להורים בלבד

  • החופש הגדול – מדריך פרקטי לתענוג גדול

  • טל בוקריס28.06.19

  • האם חודשיים ימים של חופש מהלימודים הוא זמן ארוך מדי לילדים? ולהורים? האם חייבים קייטנות? איך אפשר לעבור את ימי החופש בכיף והנאה? ומה הקשר בין צפרדעים לחופש הגדול? טל בוקריס, מאמנת אישית, מנחת קבוצות ויועצת, נזכרת בחופש הגדול של ילדותה ומהרהרת בקול רם ומעניקה מדריך פרקטי להפיכת החופש הגדול לתענוג גדול
  • גילאי 10-13

  • ספארק 2000

  • תומר קרן05.08.19

  • ימית 2000 בחולון היא החוויה הכי מרעננת מתל אביב דרומה. נכון, לא חסרים פארקים ומגלשות מים בישראל, אבל משהו בשילוב המרענן של מים, שמיים והרבה אטרקציות נקיות ומגוונות – נותן אדרנלין לילדים ושקט להורים

תגובות הקוראים


ללא תגובות

בניית אתרים - בניית אתרים