מה בפורטל?

שילוב חשוב – הבית ובית הספר

שאלתי את 3 ילדיי מה קיבלו ממערכת החינוך? האם בית הספר הוסיף לכם כישורי חיים? מנין החשיבה הלוגית, היצירתית, המדעית? אם תשאלו את יונתן (17) – הכל מתחיל מהגן! אם תשאלו את ערן (21) – מערכת החינוך מעניקה הזדמנויות רבות לפיתוח המיומנויות לחיים לצד לימוד המקצועות, ואם תשאלו אותי – אני בעד שילוב גם של הבית וגם של בית הספר, גם של ההורים וגם של המורים ובעיקר שילוב והידוק הקשר

יעל צמח-גרינשפון 07.12.19

ערב שבת, היום היחיד בשבוע שאפשר לדבר ולספר ולשמוע. הצגתי בקצרה (למדתי לא לחפור) את מבחן פיזה הבוחן מיומנויות לחיים. אחת השאלות במבחן האחרון עסקה במיומנות איך רוכשים אוזניות באינטרנט שמטרתה לבחון את מיומנויות שיקול הדעת הכלכלי, פתרון יצירתי לתקציב מוגבל, מיומנות בסביבה דיגיטלית כולל גלישה בטוחה ברשת (ושלא יעבדו עליכם….).

סיפרתי על המדינות במקומות הראשונים – ארצות סקנדינביה וארצות המזרח הרחוק כמו סין, יפן וקוריאה. שלומי קפץ ואמר: "אלו גם המדינות שבהן אחוזי ההתאבדות הגבוהים ביותר" (נקודה למחשבה!). ואז התפתחה שיחה מעניינת על מערכת החינוך ותרומתה.

 

מנין רכשתם כישורי חיים?

הפניתי שאלה ישירה בייחוד לבנים הגדולים – יונתן בן ה-17, ערן בן ה-21. יהלי בת ה-12 השיבה יומיים קודם "מטעויות שלי, מטעויות של ההורים ומטעויות של אחרים".

יונתן השיב במילה אחת: "מהגן" (וכאן המקום להודות שוב לגננות הנפלאות מירי פרים, יעל באגר ולימור שלומי – אצלנו אי אפשר לומר את המילה "גן" בלי להזכיר אותן!). יהלי הוסיפה: יצירתיות נרכשת בעיקר בגן, אחר כך נעלמת בבית הספר" (נקודה למחשבה).

ערן חידד ואמר: "אמא, תסתכלי על מערכת השעות בבית הספר – אלו המקצועות שלומדים בבית הספר (קריאה וכתיבה וחשבון בכיתות הנמוכות, אנגלית מדעים, תורה, הסטוריה ועוד בהמשך), אבל יש תוספת מכובדת שנובעת מעצם הלימוד במסגרת", ופירט: "עצם הלימוד במסגרת חברתית של 30 ילדים בכיתה נותן הזדמנות לרכוש מיומנויות חברתיות. המסגרת הכוללת חוקים של מה מותר ומה אסור מתרגלת בצורה הכי טובה מיומנויות של עמידה בזמנים, ארגון וסדר, המשימות והמבחנים מעניקים הזדמנות לרכוש מיומנות של תכנון וניהול זמן נכון (לימים הוא היה צריך אותה באוניברסיטה), של חוויית הכישלון שמובילה להצלחה בפעם הבאה, ועוד מיומנויות שעוזרות אחר כך בחיים".

 

ומה מקומו של המורה?

המורה מלמד את המקצועות הרבים שתפקידו ללמד – הוא צריך להספיק את כל החומר לפי תכנית הלימודים. אבל הרבה מעבר לכך – המורה מעניק ביטחון שהוא שם בשבילך, מכוון ומנחה – אליו אפשר לפנות בכל דבר ועניין כשקשה או לא מסתדר. המורה הוא הקשר שלך לאחראי עליך בבית הספר. ילד צריך לקבל חיוך מהבית וחיוך מבית הספר.

כשמחפשים אשמים – פונים למורים. אף אחד לא באמת יודע כמה משימות ותפקידים מוטלים על המורים, כמה המורים עובדים קשה כדי להשיג את המטרות החינוכיות ולהספיק להעניק ערכים לחיים. כמה המורים מאושרים לראות את התלמידים שלהם מאושרים.

וכאן אני פונה לכל ההורים ואומרת: תנו לילדים עצמאות להסתדר בעצמם גם בבית וגם במסגרת החינוכית. אל תחששו שיש להם קשיים (המבחן היה קשה מדי, לא נתנו מספיק זמן, אין ספר לימוד, המורה לא התייחס אליהם). אל תשפטו את בית הספר, להיפך – בואו תהיו לעזר!

הכרתי מורים רבים בחיי הן כאמא פעילה בכל וועדי ההורים של הילדים והן במסגרת תפקידיי בתחום החינוך. האמינו לי, המורים של היום הם אנשים מרגשים!!! רק צריך לתת להם זמן, אמון ואפשרויות פתוחות יותר ואם אפשר – תנאי העסקה טובים יותר כי בהחלט מגיע להם!!!!

 

תסתכלו על ההישגים של ישראל שלנו בתחומים השונים – על הפיתוחים הישראליים המוצלחים (חשיבה יצירתית), על חברות הסטארט-אפ (יזמות), על ההישגים בתחומי הרפואה והמדעים (חשיבה מדעית), על האמנים. ואל תשכחו להסתכל על המורים שעובדים קשה כדי להכשיר את הדור הבא להישגים המוצלחים האלו של ילדינו.

 

לחלק א' – טעויות מקדמות מיומנויות

  • בלוגים

  • לומדים להתמודד עם מחלות הילדים

  • טל בוקריס30.12.19

  • הרופאים עושים מה שניתן על מנת לדאוג לרפואת הגוף של ילדים חולים. התפקיד שלכם ההורים הוא לדאוג לרפואת הנפש וביחד השילוב הוא כמעט תמיד מנצח. טל בוקריס, יועצת, מנחה ומאמנת אישית מדברתעל הורות בצל החולי ונותנת עצות שימושיות להתמודדות עם המציאות הלא פשוטה הזו
  • הבלוג של יעל צמח-גרינשפון

  • חיבורים בדרך לחינוך הנכון

  • יעל צמח-גרינשפון27.12.19

  • כשד"ר עופר רימון, סמנכ"ל משרד החינוך מציג 3 צרכים לחיבורים מתבקשים בכנס חטיבת טכנולוגיות בחינוך, אני יודעת שהטמעת סביבות הענן לחינוך של גוגל ומיקרוסופט היא הכיוון הנכון! ומעבר לחיבורים – סביבות הענן הן המפתח ללמידה בחירום בצורה יעילה, ללמידה של גלישה בטוחה ברשת בדרך של תרגול והתנסות, לשיפור תוצאות מבחני פיזה ותוצאות מחקר טאליס והכי מרגש – לצמצום הפערים בין האוכלוסיות החזקות לחלשות. הצרכים שנותנים להם מענה באמצעות סביבות ענן לחינוך גוגל ומיקרוסופט (גם וג"ם): 
  • כל הגילאים

  • טעויות מקדמות מיומנויות

  • יעל צמח-גרינשפון07.12.19

  • בעקבות פרסום תוצאות מבחני פיזה, ניתחה יהלי בת ה-12 איך לדעתה נרכשים כישורי החיים האמיתיים (הפעלת שיקול דעת, מתן פתרונות יצירתיים, ניהול זמן, התמצאות במרחב, התנהגות בחברה) ומי האחראים לכך. מה מקומם של ההורים בהכשרה לחיים? למה יהלי מאמינה ש"טעויות שלי, של ההורים, של מורים ושל אחרים מקדמות מיומנויות"? ואיך כל זה קשור לתהליך הכביסה בבית?

תגובות הקוראים


ללא תגובות

בניית אתרים - בניית אתרים