מה בפורטל?

מהי באמת הלמידה מרחוק?

מהי באמת למידה מרחוק? מהם הצירים העיקריים שלה ומהם התנאים להצלחתה? יעל צמח-גרינשפון, מגדירה את המטרה, את הדרכים ואת האנשים שמאחורי הקלעים ומתארת את שלוש הצלעות של משולש שיתוף הפעולה – הגורם האנושי המכוון (מורים ואנשי חינוך בשיתוף הורים!), החברות המפעילות את הפלטפורמות הטכנולוגיות ללמידה מרחוק (משרד החינוך, הרשויות המקומיות, העמותות) והתלמידים. העצמת מורים-הורים-תלמידים בישראל 2020

יעל צמח-גרינשפון 27.05.20

 

יומיים אחרי שהחלה הלמידה מרחוק בישראל, שאלתי את יונתן בן ה-17, תלמיד כיתה י"א מה דעתו על הלמידה מרחוק?. יונתן ענה בפשטות: "צריך מורה!".

אני עוסקת מקרוב מאוד במה שנקרא "למידה מרחוק" במשרד החינוך יותר משש שנים. המעקב הצמוד אחר המורים בבתי הספר, הרכזים והמנהלים בקבוצות הרבות שאליהן נכנסתי והעשייה המושקעת של אנשי החינוך בכל המחוזות בישראל התרכז במשפט אחד פשוט של יונתן שביטא: "אי אפשר בלי מורים!".

 

נכון, יש אוטודידקטים שמסוגלים לשבת מול המסכים וללמוד לבד, אבל רבים מהילדים זקוקים לגורם האנושי שיכוון אותם לשם – הורה, מורה, גננת או מנהל. רבים מהילדים זקוקים למסגרת מוגדרת ללמידה ממושכת. נכון, היו שחשבו שהלמידה בסביבה הדיגיטלית המוכרת לילדים ואהובה עליהם תצליח בזכות זה, אבל שכשמדובר בלמידה – צריך הרבה מעבר לידע בלחיצה על כפתור לצפייה בתכנית או בנגיעת טאץ' לתחילת המשחק.

 

למידה מקרוב – מה? איך? מי?

ילדים לומדים ה-כ-ל: לחייך, לינוק, לדבר, לצייר, ללכת, להגיב, לשחק, לנגן, להבין, לרקוד, להתנהג בסיטואציות שונות. ילדים לומדים אפילו איך ללמוד. ילדים לומדים מכל דבר שהם רואים וחווים בסביבה שלהם, ילדים שואלים על כל דבר שהם רואים כדי ללמוד, ילדים לומדים מצפייה באחרים וגם מהטעויות של האחרים. ובכל זאת מאחורי הקלעים יש כמה גורמים ללמידה של הילדים.

מה צריך כדי ללמד מקרוב?

  • הגורם האנושי (מי?) – האחראים העיקריים לכל מה שהילדים לומדים הם האנשים הכי קרובים אליהם: ההורים – בבית, וכמובן בני המשפחה הקרובה; הגננות – בגן הילדים, המורים – בכיתה וכל צוות בית הספר; המדריכים בחוגים ובתנועות הנוער. הם אלו שמכוונים אותם לשים לב, לחוות, להרחיב את הידע, לתרגל מיומנויות ולהטמיע בהם ערכים.
  • דרכי הלמידה (איך?) ילדים לומדים בדרכים רבות: בפעילות לבד או ביחד; בקריאת ספרים; בהקשבה לגננת או למורה; במשחקים שונים; בצפייה בטלוויזיה ובמחשב; בציור בכתיבה; בשירה וריקוד, בטיול טבע ובביקור במוזיאונים ועוד ועוד.

המבוגר האחראי ללמידה מביא אל הבית, אל הגן או אל הכיתה את כל מה שיעזור לו ללמד: משחקים, לוח וגיר, סרטונים, יצירות, דפי עבודה,

ספרים, חידות, מתקני חצר, כל מה שיש בבית למיחזור.

  • התכנים (מה?) המבוגר האחראי דואג לחשוף את הילדים למגוון תכנים בהתאם לגיל ולתכנים הרצויים.

 

למידה מרחוק – לא רק וידיאו!

כשהמבוגר שמלמד או הפעילות נמצאים רחוק – אנחנו אומרים שזו למידה מרחוק: הגננת או המורה נמצאים רחוק, והילדים נמצאים בבית ולא קרוב אליהם כרגיל.

הלמידה מרחוק היא מרחב שמתנהל כמו מרחב הגן או הכיתה או סביבת הבית שבה מבצעים פעילות למידה עם הגורם האנושי, אבל בפלטפורמה דיגיטלית ובאמצעות תקשורת טכנולוגית זו או אחרת. כל אלו דורשים תכנים מוכנים המתאימים לשידור בפלטפורמות הדיגיטליות, וזו הסיבה לכך שמשרד החינוך השקיע בלוח המשדרים הלאומי לקראת ימי הקורונה בנוסף לתכנים של החברות המפתחות תוכן עבור המשרד.

 

מה צריך כדי ללמד מרחוק ?

כדי ללמד מרחוק צריך את 3 הצירים המרכזיים של הלמידה מקרוב בתוספת אמצעים טכנולוגיים:

  • הגורם האנושי (מי?) אי אפשר בלי היד המכוונת של מי שמפעיל את הלמידה מרחוק – המורה, המנהל, הגננת או המדריך. ילדים צריכים מסגרת של שעה מוגדרת, של ניהול השיעור, של בדיקה ומשוב

הגורם האנושי מכנס את התלמידים, עוקב שנכנסו ואין קשיים, מציג תכנים, בודק שהבינו, מקשיב, מכוון, שולח הערה ופרגון.

  • דרכי הלמידה (איך) – הגורם האחראי צריך לבחור פלטפורמה טכנולוגית לקיום השיעור מרחוק על מנת ליצור תקשורת עם התלמידים, להציג, לכוון, לקבל תוצרים, לשתף ועוד.

בעידן שלנו הטכנולוגיה מאפשרת לנו אמצעים רבים לתקשורת מרחוק: שיחת טלפון, מייל, וואטס אפ ווידיאו. וידיאו זו דרך טובה, כי אפשר גם לדבר וגם להסתכל ולהראות מה שרוצים: יש כל מיני דברים להתחבר בווידיאו: זום; וובקס; מיקרוסופט טימס; גוגל מיט, יו טיוב לייב ועוד.

  • התכנים (מה?) – יש סוגים שונים של תכנים שאפשר להביא אל סביבות הלמידה מרחוק: שידורים – ממש כמו בטלוויזיה (ושאפו למשרד החינוך על הרמת מערכת השידורים הלאומית במהירות שיא!), משחקים ופעילויות לימודיות – ממש כמו שאתם מכירים משיעורי הבית, סרטונים. ספקי תוכן וחברות רבות שותפות בפיתוח התכנים המצוינים לבחירת המורים.

 

סביבות למידה ייעודיות לחינוך

 

החברות הגדולות חשבו על הלמידה מרחוק הרבה לפני הקורונה ויצרו סביבת חינוך המנוהלת על ידי הגורם האנושי שמספקת את כל הצרכים:

סביבות הענן לחינוך הן פלטפורמות ארגוניות סגורות ומאובטחות ללמידה מרחוק הכוללות:

  • מערכת ניהול משתמשים – לכל משתמש "חשבון" הכולל מייל, יומן, אחסון ואפשרויות השתתפות בלמידה בכל האמצעים
  • אמצעי תקשורת – וידיאו כולל אפשרות הקלטה, מיילים, צ'אטים
  • אמצעים להכנת מערך שיעור מקוון ותכנים מסוגים שונים
  • אפשרויות ליבוא התכנים מכל הסוגים – שידורים, סרטונים, פעילויות מתוקשבות, אתרי אינטרנט.
  • הגשת עבודות ומשימות בפורמטים שונים
  • אפשרויות פידבק מיידי
  • אחסון קבצים מסוגים שונים (למורה ולתלמידים)

 

באמצעות סביבות אלו מנהל בית הספר, הציר העיקרי של בית הספר, בוחר את סביבת הלמידה או כל אחד מהאמצעים האחרים בהתאם להתנהלות בית הספר וצרכיו ובהתאם לחזון בית הספר.

 

אי אפשר בלי המורים!

צריך לזכור – עם כל שפע התכנים והשידורים, הסביבות והפלטפורמות הטכנולוגיות – אי אפשר בלי המורים! אם לא היה צורך במורים – לא היו מורים. לאורך ההיסטוריה נעלמו מקצועות רבים מהעולם כי לא היה צורך בהם (למשל חלבן). ראינו השבוע שבמקומות שבהם המורים לא המשיכו להתנדב – לא התקיימה למידה מרחוק. לא התקיימה למידה. נקודה.

 

תפקיד הגורם האנושי

החינוך בעיניי בנוי משתי מטרות עיקריות:

  • עצמאות – הכוונת הילד להסתדר בעצמו.
  • התנהלות חברתית – הכוונת הילד להסתדר בחברה.

אנחנו כגורמים אנושיים אחראים להעניק לילדים כלים לחיים להשגת שתי מטרות עיקריות אלו.

 

כל אחד מאיתנו עושה את זה בדרכים שלו ובמסגרת שלו. כל אחד מביא את האני שלו בהכוונה ובהדרכה, אבל כולנו עושים את זה במטרה אחת – לדאוג שהילדים ידעו להתנהל באופן עצמאי בכל הקשור לעצמם ולסביבתם.

 

סביבות הענן לחינוך המותאמות ללמידה מרחוק נבנו במיוחד כדי ללמד ולתרגל את שתי המטרות החינוכיות הללו במרחב הדיגיטלי:

  • עצמאות = ניהול ידע באופן עצמאי – באמצעות ניהול זמן (יומן), ניהול אחסון מידע (קבצים שונים),
  • התנהלות חברתית – למידה ותרגול בסביבה דיגיטלית שיתופית באמצעות פעילויות אינטראקטיביות, שיתוף קבצים, דיונים און-ליין – הכל כהכנה לעבודה בסביבה משותפת בעתיד.

 

וכדי שזה יקרה צריך את היד המכוונת של הגורם האנושי בלמידה מרחוק – שילוב של הורים ומורים/גננות/מנהלים. כי החינוך צריך לתת דוגמא אישית לחיבורים נהדרים

 

יעל צמח גרינשפון הכתבת היא מנהלת תחום ידע וסביבות ענן לחינוך בחטיבת הטמעת טכנולוגיות במשרד החינוך ומנהלת פורטל "את זה" להורים – העשרה ערכית לילדים.

  • בלוגים

  • קרוקטים תפוחי אדמה

  • מערכת "את זה"30.04.20

  • מאז ומתמיד ילדים אהבו קרוקטים – כדורים של תפוחי אדמה בגודל ביס שנימוחים בפה. קל מאוד להכין קרוקטים ביתיים לשדרוג ארוחת הערב. סבתא זמירה מציעה את המתכון שלה לקרוקטים בריאים עם פטרוזיליה – רעיון למיחזור של שאריות הפירה מתאים לקראת מדורות ל"ג בעומר
  • כל הגילאים

  • כדורי שוקולד

  • מערכת "את זה"21.06.20

  • פסקל פרץ-רובין יודעת להכין כדורי שוקולד יפים וטעימים שכל ילד ירצה להכין ולהתענג עליהם! אפשר להשתמש בשאריות של עוגיות או עוגות למיחזור. הכדורים מחומרים שיש בכל בית. הפעלה קלה שמתאימה לילדים בכל הגילאים

תגובות הקוראים


ללא תגובות

בניית אתרים - בניית אתרים