מה בפורטל?

מונעים קללות

קללות הן דרך אלימה לביטוי עצמי ויש ללא עוררין לנטרל אותה מהשפה ומצורת הביטוי. טל בוקריס, יועצת, מנחה ומאמנת אישית, מגדירה מהי קללה, מפרטת את הסיבות לכך שילדים מקללים ומסבירה שזיהוי הסיבה לשימוש בקללה יעזור להורה לדעת כיצד ואיך להתמודד עם השימוש בה. מדריך פרקטי למניעת קללות ולטיפול בתופעת הקללות אצל ילדים בכל הגילאים

טל בוקריס 18.02.19

אני עומדת לכתוב משהו שבוודאי יזעזע את כל מי שקורא: גם אני – "אשת החינוך" מקללת לפעמים! אוי ואבוי, לעיתים זה "יוצא" לי ליד ילדיי – אלוהים ישמור.

עכשיו, לאחר שהתוודיתי, נשאלת השאלה כמה מכם ההורים יכולים לשים יד על הלב ולומר שהם לעולם לא קיללו כילדים, כמבוגרים, כהורים וכהורים ליד ילדיהם? מי מכם שתשובתו היא לא! – המשיכו כך. ומי מכם שהם כמוני ולעיתים "מתפלקת" להם איזו קללה או שתיים – זה לא נורא. אבל עדיף שלא!

מהי קללה?

קללה במונח המילוני שלה, היא איחול וביטוי שאיפה למאורעות רעים שיקרו למי שמוטלת עליו הקללה (המקולל), או פנייה מפורשת לאלוהים או למלאכיו על מנת שירעו עם המקולל. בתרבות האנושית שימוש בקללה מעיד על אווירה עכורה והינו בדרך כלל ביטוי ליריבות קשה, ובתחומי מיסטיקה שונים אף מיוחס לה משקל רב.בשפה היומיומית, אנשים מקללים כדרך ביטוי לכעס, עצבים, שנאה. לפעמים הם מפנים את הקללה לאחר, ולעיתים הקללה מיוחסת לסיטואציה אליה הם נקלעים.

קללות הן חלק מסלנג של שפה ובדרך כלל אלו המילים הראשונות שנקלטות למי שלומד שפה חדשה, זה קורה משום שאלו מילים שאם לא מתייחסים לפירוש המילולי שלהן, הן יכולות להיות מצחיקות מאוד וזה קורה משום שלקלל זה תמיד נחשב גס, וולגרי ולא יפה –דברים שלא פעם טבע האדם נמשך אליהם מפאת היצר שקיים בו.

לא תמיד המקלל מבין את משמעות הקללה, ופעמים רבות הוא גם לא מתכוון אליה. כל העובדות הללו נכונות הן כשמדובר במבוגרים והן כשמדובר בילדים.

מדוע ילדים מקללים?

ילדים נוטים ל"השתמש" בשפת הקללות כבר מגיל צעיר מאד, עוד לפני שהם מבינים את משמעות המילה,אך הם מבינים מהר מאד שזו מילה "לא יפה" ושהמילה הזו היא "קללה".

הם מבינים זאת כי המבוגר "האחראי" מסביר: "לא יפה לדבר ככה ,לא יפה לקלל", וזהו בדרך כלל ההסבר היחידי שהילד מקבל, מייד לאחר שהוא משתמש במילה "הנוראית" שאמר.

ילדים מקללים משלוש סיבות עיקריות:

חיקוי – מחקים את השפה שאותה הם שומעים בבית, בגן, בכיתה. שפה זו התנהגות נרכשת, ולכן ילדים אשר חיים בסביבה בה הקללות שגורות בפה כדבר מובן ובסיסי – זו בדרך כלל השפה שהם ירכשו. בשלב מסוים כשהם ייחשפו לסביבה יותר נרחבת, הם יבינו על סמך המשוב שיקבלו שזו לא דרך נעימה לביטוי עצמי, ואז יוכלו לבחור לשנות את שפתם -או שלא.זו כבר תהיה בחירה ולמידה שלהם.

ביטוי לכעס, עלבון, עצבים, תסכול - ילד שחווה תסכול חזק או סופג עלבון קשה ואין לו מספיק "מילים" לבטא את הרגש שהוא חש, מעביר זאת באמצעות ה"מילים הגסות". במקרים שכאלה על ההורה או המחנך להתייחס למילה שנאמרה, ההתייחסות צריכה להיות לגופו של עניין, למשל: אם הילד מקלל, יש לשקף לו את המסר הסמוי שבהתנהגות זו: "אני מבין שאתה מאוד כועס עכשיו אם בחרת להשתמש במילה הזו......", ומתוך כך לפתח שיחה על הכעס או כל רגש אחר שאותו חווה הילד.

בסופה של השיחה ורק בסופה, חשוב לציין שלקלל זו דרך גסה ואגרסיבית לביטוי רגשות, ומומלץ לבחור בדרך אחרת של ביטוי ולנסות ביחד עם הילד למצוא משפט שמנוסח בצורה יותר "נורמלית". למשל, במקום: "דניאלה הזו מטומטמת וטיפשה", אפשר לומר : "אני כל כך כועסת על דניאלה, אני רותחת מזעם על מה שהיא אמרה לדניאל".

צורך בתשומת לב - שימוש בקללה זו אחת הדרכים לביטוי התנהגות גסה ואגרסיבית. במחקרים שנעשו בנושא הגיעו למסקנה שהתנהגות שלילית נובעת מצורך בתשומת לב וזו סיבה נוספת לשימוש בקללות. במקרים שכאלה יש לעשות "בדק בית": מהו הדבר שמביא את הילד לדבר בגסות, מה מפריע לו עד כדי כך שיש לו צורך לפרוק אגרסיות בצורה אלימה.

לפעמים הדבר נובע מקנאה, לפעמים מפחד, מכעס וכדומה.

בכל מקרה, תהיה הסיבה אשר תהיה – יש למצוא אותה ולטפל בה עלח מנת למנוע קללות, הן באמצעות שיחה עם הילד או על ידי התערבות גורם חיצוני שיידע לזהות בצורה מקצועית את הגורם להתנהגות זו.

זיהוי הסיבה לשימוש בקללה יעזור להורה לדעת כיצד ואיך להתמודד עם השימוש בה. קללות הן דרך אלימה לביטוי עצמי ויש ללא עוררין לנטרל אותה מהשפה ומצורת הביטוי.

עצות שימושיות לטיפול בתופעת הקללות אצל הילדים

הסבר קצר וברור ברגע האמת - כשילד מגיע מהגן ואומר מילים ששמע בחצר המשחקים, על ההורה מייד לעצור את השיחה, להסביר את מהות הקללה ולציין ש"בבית שלנו לא מדברים בשפה שכזו".

הסבר מורחב והיגיוני - כשילד שואל אתכם מה המשמעות של "הקללה", אל תפטרו את עצמכם במשפט בנאלי של :"זו מילה לא יפה ואל תשתמש בה", אלא הסבירו את הפירוש עד כמה שאפשר בשפה שהם מבינים, ההסבר "מכניס" היגיון, ולמוח האנושי יותר קל להפנים דברים הגיוניים.

חרטה על אמירת קללות - אל תהיו קדושים מעונים. אנחנו בני אדם, וקללה, נורא ככל שזה נשמע, היא חלק מהשפה שלנו.כל עוד היא לא דרך הביטוי הטבעית שלנו וכל עוד השימוש בה נעשה לעיתים לא תכופות, השד אינו נורא כל כך. מה שחשוב הוא שבכל פעם שאתם מוצאים עצמכם "מאחלים" משהו למישהו או זורקים "מילים לא יפות" לאוויר בתקווה שזה ישחרר את הרגש המעצבן שאתם חווים באותו רגע נתון, ויש ילדים סביבכם,הקפידו לומר שזה לא בסדר שדיברתם כך, שעדיף היה שלא הייתם מתבטאים בדרך זו ושטעיתם. כך יפנים וילמד הילד שאכן יש להימנע מלקלל. הוא ישמע,יראה ויבין שזו התנהגות אלימה ותוקפנית לכל דבר ויידע לא לחקות אתכם במצבים דומים.

מניעת קללות בדרך הומוריסטית - דרך נוספת להתמודד עם קללות שילדים "מביאים" הביתה היא דרך הומור (הדרך המועדפת עליי). קללות מצחיקות ילדים, ולכן ניתן להעביר את המסר על ידי כך ש"תזרמו" עם הילד, תגזימו ו"תפארו" את הקללה – הילד יבין את המשחק ההיתולי, יצחק מאוד (שהרי זו לא התגובה לה ציפה) ויבין את המסר הסמוי שמסתתר.

לסיכום, נורא ככל שזה נשמע, קללה היא חלק משפה, תרבות, נורמה. רק אתם יכולים לשדר את האלימות שמסתתרת מאחורי שימוש במילים אלו, ורק אתם יכולים לקבוע ולחנך לא להשתמש במילים אלו.

שפה יוצרת התנהגות – מי שלומד לדבר בשפה מתורבתת, נימוסית, נעימה – רוב הסיכויים שיתנהג כך ולהפך! נכון, קורה שמקללים – עדיף מאד שלא! בעיקר not in front of the children .

עוד מדריכים פרקטיים לפיתוח מיומנויות וכישורים לילדים:

פיתוח עצמאות

חיזוק הביטחון העצמי

מודעות לסדר, ארגון ומיון

חשיבות הצחוק וההומור

דיווח ואמירת האמת

שיפור המוטוריקה העדינה

העשרה והתפתחות במטבח

התמודדות עם פחדים של ילדים

שיפור ופיתוח הזיכרון

הקניית הרגלי קריאת ספרים

פיתוח מיומנויות חברתיות

זמן איכות עם הילדים

יחסים טובים בין הורים וילדים

הרגעת כעסים

בחירות וקבלת החלטות

משמעת והצבת גבולות

ערך הנתינה, העזרה וההתחשבות

הכרת השונה והייחודיות של כל אחד

יצירה ומיחזור עם ילדים

בחירות וקבלת החלטות

עוד נושאים ללימוד ילדים:

לומדים לבקש סליחה

לומדים בטיחות בזהירות

מיחזור ואיכות הסביבה

חשיבות לימוד האנגלית

מתכוננים לאח חדש

התמודדות עם פחדים של ילדים

להפסיד בכבוד

גמילה מחיתולים

מתמודדים עם הכינים

צרכנות נבונה בקניות עם ילדים

מקלחת – כערך לחינוך לניקיון

טל בוקריס - מאמנת אישית ויועצת חינוכית. מתמחה באימון אישי, זוגי ומשפחתי
BA פסיכולוגיה בחינוך, MA ייעוץ חינוכי. לפרטים: 052-4000585, [email protected]  
  • בלוגים

  • תפריט לכל ארוחה

  • יעל צמח-גרינשפון25.10.19

  • למה כדאי להכין תפריט לכל ארוחה מיוחדת ולכל אירוח? לעיצוב השולחן, לתיאום ציפיות, למזכרת מרגשת ובעיקר לניהול מיד"ע! התיעוד יעזור לכם לגוון לפעם הבאה או לחזור על מאכלים מוצלחים שהאורחים אהבו! להתייעל עם יעל בשימור ותיעוד המידע, בחיסכון ובהקניית הערך של צרכנות נבונה לדור הבא
  • הבלוג של טל בוקריס

  • מדריך חזרה לשגרה

  • טל בוקריס28.08.19

  • איך חוזרים לשגרה אחרי החופש הגדול? מדוע חשוב סדר היום הקבוע? למה הרוטינה של הפעילות השבועית עוזרת לילדים בגילאים שונים? טל בוקריס, יועצת, מנחה ומאמנת אישית, מעניקה מדריך פרקטי לקראת פתיחת שנת הלימודים והחזרה לספסל הגנים והלימודים, כולל הסברים על ערך העקביות וערך הזמן מגיל קטן. עצות – חבל על הזמן!
  • גילאי 2-3

  • בובה שימושית ממגבות

  • מערכת "את זה"20.10.19

  • הכינו יחד עם הילדים בובה מקסימה ומיוחדת לאחסון אביזרי שיער! אילנה משה, יוצרת מוכשרת, מראה צעד אחר צעד איך מכינים בובת תותי סמרטוטי ממגבות צבעוניות דקות ואיברי גוף של בובה שכבר לא צריכים (למיחזור). היא קישטה אותה בסיכות וקוקיות ועכשיו היא משמשת לאחסון אביזרי הקישוט לשיער ולקישוט החדר כמובן. רעיון למתנה מקורית

תגובות הקוראים


ללא תגובות

בניית אתרים - בניית אתרים