מה בפורטל?

מדברים עם הילדים על רגשות

האם אפשר לחנך ילדים לרגשות? האם יש נוסחה קבועה לשיתוף ברגשות? ואיך מגדלים ילדים שיודעים לדבר על הרגשות שלהם? טל בוקריס, יועצת, מנחה ומאמנת אישית, מעניקה מדריך שימושי חשוב להבעת רגשות כבר מגיל קטן, ויש גם משחקים ורעיונות להפעלות בנושא הרגשות

טל בוקריס 02.07.12

הידעתם שלאדם יש שמונה רגשות בלבד: אהבה, שנאה, פחד, אושר, שמחה, כעס, דאגה, אשמה. כל השאר הם תחושות. הרגש שהאדם חש – זו עובדה.

התחושה שמובילה לרגש – זו כבר פרשנות אישית. נוסחה זו יכולה להסביר את המשפט: "עם רגשות לא מתווכחים". לא מתווכחים, אבל בהחלט מדברים! או לפחות כדאי לדבר.

בעיניי רגשות הם המקום הכי חזק בנשמה, כי רגשות הם עניין אמיתי, כן ונכון.

לא תמיד רצוי ומומלץ לפעול ולנהוג לפי תחושות והרגשות, משום שהן מלאות ב....רגש, שופעות באמוציות, ולכן התחושות והתגובות שמתלוות אליהן יכולות להיות לא פעם חסרות פרופורציה ואולי אף קיצוניות. למשל: אהבה. אהבה יכולה לגרום לעיתים לתחושות עזות של קנאה או לחילופין, לצורך בנתינה חסרת גבולות שעלולה לגרום לעיתים לכאב חזק. גם רגש הכעס עלול להוביל לתחושות של עצבים ולמעשים אלימים. ועצב? עצב יכול לגרום חלילה לתחושות דיכאון ולמעשים קיצוניים.

האם אפשר לחנך לרגשות?

רגשות הם עניין אינטימי והן תלויות תרבות, סביבה, נורמות וחינוך. בתרבות מסוימת או בחברה מסוימת רגש השנאה יכול להיות רגש מקובל ואף רצוי, כזה שמחנכים אליו – לשנוא את האחר, את החלש, השונה ( היטלר חינך דור שלם לכך).

לצערי בחברה שלנו, הפגנת רגשות הפכה להיות סוג של חולשה והציניות עולה כמעט על הכל. חשוב מאוד לבטא רגשות, לשתף ברגשות ולדבר על רגשות.

על מנת שאנשים ידברו על רגשות, הם צריכים להרגיש בטוח, להרגיש מוגנים, הם צריכים להיות בטוחים שזה ששומע באמת מקשיב ושאכפת לו. אבל הם גם צריכים להיות רגילים לשתף אחרים ברגשות שלהם. צריך להתרגל לדבר על רגשות, להתרגל ולדעת איך עושים את זה!

מדריך פרקטי לשיתוף ברגשות

אי אפשר לחנך לרגשות, אבל אפשר לחנך וללמד לדבר על רגשות, כבר מגיל צעיר מאד ועל ידי כך לעזור לילדים להבין את התחושות שלהם ולבחור תגובות יותר רצויות. בצורה זו הילדים יבינו שתמיד עדיף לדבר, להביע, להרגיש ולשתף ברגשות.

לדבר על רגשות בפשטות, בלי דרמות - המשפט הנדוש והידוע: "בואו נדבר על זה" הוא לפעמים משפט מלחיץ, תוקע, משתק. כי דווקא כשאומרים את זה בקול רם, מתחילים להתכונן ולהתעסק בזה ואז שוכחים הכל. לא צריך לעשות דרמה מכל דבר, אפשר פשוט – לדבר. הדרך הטובה ביותר היא פשוט - לדבר.

לתת דוגמא אישית - כהורים – שתפו את ילדיכם בחוויות שלכם, טובות ופחות טובות כאחד. לא תאמינו כמה הילדים מבינים, איזו אמפטיה הם יכולים להפגין וכמה מהר הם יתחילו לשתף אתכם ברגשות. כמובן שהכל חייב להיות בהתאמה לגיל הילד וכיאה לעובדה שאתם ההורים והם הילדים.

שיתוף ברגשות וההרגל "לדבר על זה" יגרום לילדכם "לחקות" אתכם והם באופן טבעי, מבלי ממש לשים לב יתחילו גם לדבר, לשתף.

שיתוף ברמה יומיומית - על מנת להתחיל את התהליך (במיוחד אם אתם לא רגילים לשתף ולדבר), עשו זאת בהתחלה בצורה קצת פורמלית, אבל לא בהגזמה: במהלך ארוחת צהריים או ערב, בסלון על כוס קפה, ספרו חוויה טובה שקרתה לכם היום ואז שאלו: גם לך קרה משהו טוב היום? אם יש תשובה – התחלתם תהליך. אם אין תשובה - אל תילחצו. המשיכו לספר אולי עוד חוויה נעימה או אולי חוויה מעצבנת שקרתה בעבודה או על הכביש או בסופר..... לא ממש משנה, העיקר לשתף ולפתח שיחה בנושא. זה לא חייב לקחת הרבה זמן, אבל כן מומלץ שזה יהיה שגרתי, יומיומי.

משחקי רגשות - אפשר לשחק משחק שהחוקים בו ברורים: "אני (אמא) מספרת חוויה נעימה שהיתה לי היום וחוויה מעצבנת ואחר כך את/ה....".

השינוי לא יורגש באופן מיידי, במיוחד אם אתם לא מהדברנים, אבל ככל שתתמידו, הוא יורגש יותר מהר וכך תוכלו לשמוע חוויות נהדרות שילדכם חווים, להיות מודעים לחוויות פחות נעימות שלהם ולהיות להם לעזר ובכלל להכיר את ילדכם יותר.

משחקים נוספים להבעת רגשות:

משחק משאלות להבעת רגשות

משחק זיכרון להבעת רגשות

שידת הרגשות – משחק חושים ותחושות

הילדים מצידם, יתרגלו לגדול בבית שבו "מדברים על דברים" , משתפים בחוויות, ברגשות ובתחושות, וסביר להניח שהם יגדלו ויהיו מבוגרים כאלה

שיודעים לבטא את אשר על ליבם, שמבינים ששיחה טובה יכולה להיות מספיק טובה על ידי שיתוף אמיתי, שלהקשיב לפעמים,זה כל מה שצריך ושרגשות זה חלק מהbeing של האדם.

מי שנותן לעצמו להרגיש, הוא יהיה זה גם שידע איך להתנהג, הוא זה שיהיה בעל יכולת אמפטית לסביבה. באמצעות הבנה זו יהיה לו קל יותר ללמוד, לחוות, ליהנות, לבכות, לצחוק....לחיות! זו כל התורה.

עוד על רגשות אצל ילדים:

התמודדות עם פחדים של ילדים

התמודדות עם תלונות (תשומת לב)

לימוד מרגש

עוד מדריכים פרקטיים לפיתוח מיומנויות וכישורים לילדים:

פיתוח עצמאות

חיזוק הביטחון העצמי

מודעות לסדר, ארגון ומיון

חשיבות הצחוק וההומור

דיווח ואמירת האמת

שיפור המוטוריקה העדינה

העשרה והתפתחות במטבח

התמודדות עם פחדים של ילדים

שיפור ופיתוח הזיכרון

הקניית הרגלי קריאת ספרים

פיתוח מיומנויות חברתיות

זמן איכות עם הילדים

יחסים טובים בין הורים וילדים

הרגעת כעסים

בחירות וקבלת החלטות

משמעת והצבת גבולות

ערך הנתינה, העזרה וההתחשבות

הכרת השונה והייחודיות של כל אחד

יצירה ומיחזור עם ילדים

בחירות וקבלת החלטות

לומדים לבקש סליחה

* שאלות בכל הנוגע להורות זוגיות ומה שביניהם, אפשר להפנות לטל בוקריס :יועצת,מנחה ומאמנת אישית. [email protected]  

  • בלוגים

  • לומדים על ראש השנה

  • מערכת "את זה"19.09.17

  • מתי חל ראש השנה? כמה תקיעות שופר צריך לשמוע במהלך החג? מהו תשליך? למדו את הילדים על ראש השנה, המצוות הקשורות אליו, מנהגיו, שמותיו וההסטוריה שלו. לימור כהן-מלול פורשת את כל המידע באופן מסודר
  • כל הגילאים

  • חוגים לילדים – מדריך שימושי

  • מערכת "את זה"14.09.17

  • תחילת שנת הלימודים כבר כאן, וחלק מיצירת השגרה החדשה עם הילדים כוללת הרשמה לחוגים אחר הצהריים. למה שולחים ילדים לחוג? אילו חוגים מתאימים לכל גיל? האם להכריח ילד להצטרף לחוג? ומה קורה כשהוא רוצה להפסיק? אורית סליקטר, מנחת קבוצות הורים, מעניקה עצות פרקטיות להורים בנושא חוגי ילדים בכל הגילאים

תגובות הקוראים


ללא תגובות

בניית אתרים - בניית אתרים