מה בפורטל?

פעילות להכרת החיבוק – הפעלה בעקבות ספר

אפשר ליצור הפעלה קלה ומרגשת בנושא חשיבות החיבוק והמגע בכלל לילדים מגיל שנתיים. צוות אנשי החינוך של הוצאת ספרי "פלא" ממליצים על מגוון פעילויות בנושא בעקבות הספר "אני רוצה חיבוק!", כולל יצירת אלוויס הקיפוד, שיחות פתוחות לילדי הגן (טרום קריאה) ובית הספר (קריאה) ודגשים חשובים

מערכת "את זה" 01.11.14

בעקבות הספר אני רוצה חיבוק (הוצאת ספרי ילדים פלא) אפשר להפיק הפעלה חשובה במטרה להביא למודעות של הילדים, כי לחיבוק ולמגע יש משמעות רבה בתקשורת בין אישית. במהלך הפעילות הילד ילמד שלחיבוק יש משמעות, ידע להסביר מהו המסר שמסתתר מאחורי כל חיבוק, יבין שקיים קשר בין המסר שמעביר החיבוק לבין מקום או זמן, וגם - שהחיבוק אמור להעביר מסר חיובי בלבד, אחרת החיבוק אסור.

רעיונות לפעילויות לילדי הגן (טרום קריאה)

הכרת הקיפוד והקוצים הדוקרניים – עורכים שיחה מקדימה שבה יוצאים מנקודת הנחה, שיש ילדים בגילאי הגן שאינם מכירים את המראה של הקיפוד. לכן ניתן להתחיל מהשאלות הבאות:

-         מי ראה פעם קיפוד? איפה?

-         מי יכול לתאר כיצד נראה קיפוד?

מטרת השיחה היא להוביל את הילדים להבנה שמה שמאפיין את הקיפוד הוא קוציו הדוקרניים.

בשלב זה ניתן גם להראות תמונות של קיפודים ולתאר מה בתמונה.

מתוך השיחה והתמונות נובעת השאלה: האם אפשר לחבק קיפוד? ומה נרגיש אם נחבק אותו?

תחושת החיבוק – בשיחה מקדימה ניתן להציג בפני הילדים תמונות שונות המתארות חיבוקים (ילד עם אמא, סבתא, כלב, חבר וכד').

בשלב זה הילדים יכולים לספר את מי הם אוהבים לחבק. מומלץ לפתח את הנושא בשאלות הבאות:

- מדוע אנחנו רוצים חיבוק?

- מה אנחנו מרגישים כשמחבקים אותנו?

- מתי בדרך כלל אנחנו מתחבקים?

- מהו המסר שאנחנו מעבירים דרך החיבוק?

- מתי אנחנו לא רוצים לחבק מישהו?

- מה צריך להרגיש כדי לרצות להתחבק?

לצפייה בפעילות בעקבות "אני רוצה חיבוק!":

 

חשיפת הספר "אני רוצה חיבוק!" – הכרת הספר בהדרגה:

כריכה – מתבוננים בכריכה, מקריאים את שם הספר ושואלים:

- מה אנחנו יכולים להגיד על הקיפוד?

- מדוע הוא רוצה שיחבקו אותו?

- האם אתם חושבים שמישהו יחבק אותו?

- מדוע לקיפוד קשה למצוא מישהו שירצה לחבק אותו?

לילדי הכיתות הנמוכות (קריאה)

לאחר קריאה של כל עמוד ניתן לעצור ולשאול: - מה אלויס הקיפוד מרגיש, כאשר התייחסו אליו כך?

עמ' 2 בטקסט - "חיבוק ברחוב"

- מתי אנשים מתחבקים ברחוב?

- מהו המסר של חיבוק כזה.

**בדרך כלל מתחבקים ברחוב, כאשר שמחים לפגוש אדם או כאשר נפרדים.

החיבוק מעביר מסר: "אני מאוד שמח לראות אותך" או "התגעגעתי מאוד" או "להתראות, אני מאחל לך כך טוב"...וכד' .

עמ' 3 בטקסט - "חיבוק בפארק"

- מי בדרך כלל מתחבק בפארק?

- הרבה זוגות הולכים בפארק מחובקים או יושבים על ספסל מחובקים. מדוע הם בוחרים להתחבק בפארק?

- אם אנחנו רואים בפארק זוג מחובקים, איזה מסר מעביר לנו החיבוק?

**בדרך כלל מתחבקים בפארק, כאשר רוצים לקבל פרטיות, להיות אחד עם השני בלבד.

החיבוק מעביר מסר: "אני מאוד אוהב אותך" , "טוב לי להיות אתך"...וכד'.

עמ' 4 בטקסט – "חיבוק באיצטדיון"

-         מי בדרך כלל מתחבק באיצטדיון?

-         מדוע מתחבקים באיצטדיון?

-         מהו המסר שמעביר חיבוק של מנצחים?

-         מהו המסר שמעביר חיבוק של מפסידים?

-         מה מרגישים, כאשר מתחבקים אחרי גול?

-          

עמ' 5 בטקסט – "חיבוק בתחנת-רכבת".

אותן שאלות, כמו באצטדיון.

ניתן גם לשאול:

-         מדוע נוהגים להתחבק ,בזמן שנפרדים?

-         מה אנחנו מרגישים, כאשר נפרדים?

-         האם החיבוק עוזר לנו בזמן הפרידה?

עמ' 6 בטקסט – "חיבוק בבית חולים"

***אותן שאלות, כמו באיצטדיון ובתחנת-רכבת.

עמ' 8 בטקסט – אלויס יושב לבד (עבודה עם האיור לפני הקריאה)

-         מה הוא מרגיש?

-         מדוע הוא לא מצא מישהו שרצה לחבק אותו?

-         מה הוא אמור לעשות?

עמ' 9 בטקסט – מפגש עם קולין

-         מדוע קולין רוצה נשיקה?

-         מה נשיקה אומרת לנו?

-         מתי אנחנו מתנשקים?

-         מהי הרגשתנו כשאנו מנשקים מישהו? וכשמנשקים אותנו?

עמ' 11בטקסט – אלויס נותן נשיקה לקולין.

-         מדוע אלויס החליט לתת לקולין נשיקה?

-         מה גורם לנו להבין טוב יותר את רגשות הזולת?

-         מה הרגיש קולין?

-         מה הרגיש אלויס?

-         כיצד אתם מבינים את המשפט: "נשיקה וחיבוק מכל הלב"?

-         האם פעם הרגשתם לא נוח כאשר חיבקו אתכם? מתי? למה?

-         מתי אנחנו לא רוצים שיחבקו אותנו?...וכד'.

**מאוד חשוב להעביר לילדים:

            - שמתחבקים עם אדם מוכר.

            - שמגע אמור להיות נוח ונחמד עבורם.

            - שמתחבקים רק בהסכמתם.

פעילויות בעקבות הקריאה

א.    הכנת קיפוד מפלסטלינה וקיסמים. 

נותנים לכל ילד כדור פלסטלינה לעיבוד. יוצרים כדור ליצירת גוף הקיפוד ומעין משולש מעוגל ליצירת החלק של ראש הקיפוד.

נועצים קיסמים על גוף הקיפוד.

הוראות בטיחות: נזהרים עם הקיסמים.

אפשר לנעוץ גרעיני חמנייה במקום הקיסמים או משולבים איתם.

ב.     חידודי לשון – קיראו שוב את הסיפור תוך כדי הדגשת השפה:

מילים נרדפות (קוצני-דוקרני – עוקצני), התאמת משפט לכל מילה.

הסבר מילות תואר, חיבוק יכול להיות...(להשלים משפט – מדגדג/חם/נעים/

מלטף/חזק.

ג.הכנת אלבום תמונות (איורים) של חיבוקים – כל ילד מכין אלבום תמונות אישי שבו הוא מחובק עם כל מי שהוא אוהב: אבא,אמא,אחים, שכן, כלב ועוד.

ג. הקראת ספרי חיבוק - מומלץ להציג בפני הילדים ספרים נוספים בנושא חיבוק ולהשוות ביניהם. לדוגמה: "חיבוק", "חיבוק הקיסר" של דוד גרוסמן, על משפחתיות ואבהות בעולם החי, מאת: ג'פרי מאסון/ "חיבוקים מאת סמדר שיר, "מי זקוק לחיבוק" מאת: רענן לוי.  

והכי חשוב – להתחבק!

המלצה על הספר אני רוצה חיבוק!

על הוצאת ספרי פלא:

הוצאת ספרי ילדים פלא – האני מאמין

עמוד הפייסבוק של הוצאת ספרי פלא

המלצה על הספר דני לא אוהב מברשות שיניים

המלצה על הספר שומר החלומות

  • מיני סייטים

  • בין מודעות לגמישות

  • יעל צמח-גרינשפון25.12.18

  • עינת ר. שלחה במהלך הקורס הדיגיטלי בנושא צרכנות נבונה שאלה: לי יש לפעמים רצון לתת תחושה של שפע, של אל תחשוב על הכסף.. לצד החינוך למודעות – איך יודעים לשים את הגבול כדי שזה לא יבוא על חשבון גמישות? נקודה למחשבה, ויש יותר מתשובה. תובנות מהקורס 1
  • גילאי 3-6

  • באזל עם הילדים!

  • יעל צמח-גרינשפון11.07.19

  • העיר באזל בשוויץ מזמנת חופשה נהדרת למשפחות עם ילדים בגילאים שונים מכל הבחינות. יש בה מוזיאונים אינטראקטיביים להעשרה ערכית בדרך חווייתית, גן חיות מושקע, מסלולי טיול ושייט בסירה ובאונייה לאורך הריין, מבנים ארכיטקטוניים מרשימים וכמובן – המרפסת המפורסמת שבה החל סיפורה של מדינת ישראל (בבאזל ייסדנו את מדינת היהודים!). יעל צמח-גרינשפון עם הפרטים המלאים, וגם המלצה חמה לנסוע לקרנבל ה-Fasnacht במרץ

תגובות הקוראים


ללא תגובות

בניית אתרים - בניית אתרים