מה בפורטל?

מתמודדים עם סיומים והתחלות

סיום החופש הגדול הוא התחלה חדשה! "בכל שלבי החיים תמיד צריך להיפרד ממשהו ולומר לו 'שלום' ולצעוד אל עבר התחלה חדשה מאיימת ומפחידה מחד, אך מסקרנת, מבטיחה, קורצת ומפתה, מאידך ולומר לה 'שלום'", אומרת טל בוקריס, יועצת, מנחה ומאמנת אישית ומסבירה מדוע לדעתה יש קשר בין התמודדות עם סיומים ולבין התמודדות עם התחלות בליווי עצות פרקטיות לקראת סיום שנת הלימודים ולקראת פתיחת שנת הלימודים

טל בוקריס 20.08.13

משהו חדש מתחיל עכשיו......מתגלגל ברחובות......". החיים מנווטים אותנו תמיד אל סוף והתחלה, התחלה וסוף. שני ניגודים הם - סוף והתחלה, אך הם מאותה משפחה, "אח ואחות" אם תרצו, הקשורים זה בזה. בהתחלות יש כמעט תמיד חשש המלווה בציפייה ועליצות, בסיומים יש כמעט תמיד חשש המלווה בעצבות.

בכל הנוגע למחזוריות שקשורה להתחלה ולסוף יש כמה אמיתות אוניברסליות:

הכל נגמר בסופו של דבר - האמת האוניברסלית הראשונה שכולנו צריכים להתמודד איתה, אם נרצה או לא, היא שהכל בסופו של דבר נגמר!!!

באופן אישי מעולם לא אהבתי סופים, אפילו הקטנים ביותר וכאלה שבאו גם אחרי התחלות קצרות. סוף הוא סוף.

היום האחרון בבית הספר – נפרדים מהחברים.

היום האחרון של חופשת הקיץ – נפרדים מהחיים הטובים.

הפרק האחרון בספר מרתק במיוחד.

אהבה שנגמרה.

חברות שהתמוססה.

יחסים שמתפספסים מכורח הנסיבות.

אך נדמה שבמחזוריות החיים אין מנוס מסיומים: העלים תמיד ינשרו, השמש תמיד תשקע, החופשה תמיד תסתיים, ולכל סופ"ש מחכה בפינה היום הראשון. הילדים יגדלו ויסיימו את הגן,את החטיבה, את כיתה י"ב ויעזבו את הבית.

איך שלא יהיה, תמיד צריך להיפרד ממשהו ולומר לו "שלום" ולצעוד אל עבר התחלה חדשה מאיימת ומפחידה מחד, אך מסקרנת, מבטיחה, קורצת ומפתה, מאידך ולומר לה "שלום".

לכל סוף יש התחלה חדשה - הצעד הראשון, היום הראשון בגן, היום הראשון בכיתה א', בחטיבת הביניים, בצבא באוניברסיטה. הלילה הראשון בלי אמא, הריון ראשון, לידה ראשונה. האהבה הראשונה, הנשיקה הראשונה, הפעם הראשונה.......

האמת היא שההתמודדות עם התחלות מאד דומה להתמודדות עם סיומים, ואם תדעו כיצד ואיך להתמודד עם הסוף תוכלו להצליח להתמודד עם התחלה, וכמובן ללמד את ילדכם להתמודד עם התחלה שתגיע גם היא........ לסופה.

התחלות וסיומים מצוינים לא פעם בטקסים וזאת מתוך כוונה לתת להם משמעות, להעניק להם את המקום והכבוד הראוי להם, ואולי בעצם הטקסים הללו נועדו להזכיר לנו שבין אם משהו מסתיים או משהו מתחיל, בין אם יש בנו עצב או שמחה, חשש והתרגשות – אנחנו לא לבד, כי יש אנשים שהם חלק מאיתנו, שיהיו איתנו לא משנה מה, הם הקרקע היציבה שלנו, "כוכב הצפון" שלנו, הם הקולות הקטנים בליבנו שיעודדו אותנו ויהיו איתנו תמיד. הם אלה שתמיד נרצה לקחת איתנו גם כשמגיע סוף של משהו (טוב או רע) וגם שמתחילה איזושהי התחלה (רצויה או לא).

עצות פרקטיות להתמודדות עם התחלות:

ילדים מעצם היותם ילדים הם חסרי ניסיון, ולכן כל דבר חדש ולא ידוע שעליהם להתמודד איתו מהווה מבחינתם "מפלצת גדולה בחדר". התחלה חדשה רצויה או לא, תמיד תהיה מלווה ברמה כזו או אחרת של לחץ, רתיעה, חשש.

לפעמים זה יופגן החוצה בהתנהגות לא אופיינית, לעיתים בהיצמדות לאחד ההורים ובמקרה הטוב בשיחה.

הגילאים המאופיינים הכי הרבה בחשש מופגן מהתחלות חדשות הוא גילאי 2-6. גילאים בהם הילדים מתחילים גן וכיתה א'. לילדים בגיל זה אין עדיין כלים להתמודד עם תחושות אלו, ותפקיד ההורים לעזור להם. הצלחת ה"משימה" בשלבים אלו יכולה להשפיע מאוד ולעזור להם בעתיד שגם ידרוש מהם להתמודד עם התחלות רצויות יותר ורצויות פחות.

קריאת ספרים – קשה לדבר אל ההיגיון של הילדים בנושא מופשט כמו שינויים והתחלות, משום שהפחד גובר עליהם (אפילו בגילאים בוגרים מאוד). לכן מומלץ להעביר מסרים ולאפפשר לילדים להתחבר אל היכולת שלהם לגלות הזדהות עם אחרים כמוהם – החברים מהסיפורים. הקריאו כמה שיותר סיפורים על "יום ראשון בגן","יום ראשון בכיתה א'" וכדומה.

מומלץ לקרוא את הספרים דווקא לקרוא בשעה שבה הם ערניים ולא לפני השינה על מנת שיוכלו לפתח שיחה ולדבר על החשש ולא "ללכת איתו לישון".

שיחה עם הילדים - לאחר קריאת הספר עודדו שיחה , דברו על "גיבור" הסיפור ועל הדרכים בו הוא התמודד עם הפחד והשליכו זאת על ילדכם תוך ניסיון לדובב אותו לדבר על החשש שלו. הספר עבור הילדים הוא כמו תרגיל "עוקף מיינד". מנטרל אותם מהמקום שלהם ועוזר להם בעזרת מנגנון ההשלכה להוציא את מה שמפחיד אותם.

בחירת כוכב הצפון - ביחרו את "כוכב הצפון" שלכם - יהיה הסוף אשר יהיה, רצוי או לא – קחו איתכם תמיד את "כוכב הצפון" שלכם שיעמוד לצידכם ויעזור לכם להתמודד עם העצב, הקושי, הסוף וכך, תהיה התחלה אשר תהיה, רצויה או לא – קחו איתכם את "כוכב הצפון" שיחזיק את ידכם עד שההתחלה תמצא את האמצע ותגיע לסופה.

זה בדיוק מה שאתם, ההורים צריכים ללמד את ילדכם: למצוא את "כוכב הצפון" שלהם שיהיה איתם כשיצטרכו: בהתחלה ואם צריך גם בסוף.

שיקוף - שקפו לילדכם כיצד אתם מתמודדים כשאתם מתרגשים לקראת משהו חדש שמתחיל או לחילופין כשמשהו נגמר.

התנדבו להיות "כוכב הצפון" שלהם או "הקרקע היציבה" אם וכאשר ירצו ויצטרכו ופשוט תהיו שם.

דוגמא אישית - תנו דוגמה אישית וכאשר אתם מתרגשים וחוששים ממשהו – דברו על זה, תנו לחשש מקום. ככל שמתייחסים יותר למתח,לחרדה,להתרגשות – ככה היא נחלשת או לפחות "תופסת" ממדים של פרופורציה.

הקשבה והבנה - בדקו איתם מה הם צריכים על מנת להוריד את רמת המתח, הלחץ, החרדה, ההתרגשות ואו העצב – לפעמים ההקשבה היא זו שמבהירה להם שזהו מצב טבעי ושהם יכולים להתמודד איתו. לפעמים זה כל מה שהילד צריך כדי להשתחרר. יש ילדים שאחרי שידברו על הדברים וירגישו שמקשיבים להם, פתאום "המפלצת" כבר לא תהווה עבורם מפלצת. הם יאמרו לכם זאת בעצמם.

רשימת יתרונות - עשו איתם רשימה של "רווח" ו"הפסד" – מה הם מרוויחים מההתחלה החדשה ומה הם מפסידים ממנה – סביר להניח שהם יראו שהרווח עולה על ההפסד ושכל הפסד הוא בבחינת הזמני.

שיתוף - שתפו אותם על חששות שהיו לכם כשהייתם ילדים כמוהם ואפילו כבוגרים במקום עבודה חדש וכדומה.

מציאת פתרונות משותפת - לאחר שאתם יודעים כבר ממה בדיוק הם חוששים שקפו להם ונסו ביחד למצוא פתרונות.

חשיפה הדרגתית – הכירו לילדים את המסגרת החדשה בהדרגה. עירכו להם סיור בגן או בבית הספר החדש. תנו להם להכיר את הגננת, המורה באופן אישי לפני שהתחילה השנה החדשה. כך שכשיגיע היום הראשון – המקום לא יהיה זר ולא ייראה כמו "מפלצת". ההכרות תוריד את רמת החרדה, לא תעלים אותה.

הקדשת היום הראשון להתחלה החדשה - מי שיכול,עדיף שייקח כמה ימי חופש בימים הראשונים או לפחות יאפשר לעצמו להגיע לעבודה באיחור. כך הבוקר יהיה רגוע ולא תצטרכו להתמודד עם לחץ של זמן בנוסף ללחץ הרגשי שקיים אצל ילדכם וגם אצלכם. הידיעה שאתם לא

ממהרים נותנת לילדים ביטחון שאתם איתם לידם וכך הם מגיעים יותר נינוחים ומשתלבים ביתר קלות עם שאר הילדים ועם המקום עצמו.

פרופורציה ואיזון – אחד הדברים החשובים בחיים זה איזון. כל מה שאתם עושים בעקבות הרתיעה והחשש של ילדכם לקראת ההתחלה החדשה חייב להיעשות בפרופורציה ובצורה מאוזנת. כל התנהגות היסטרית משהו, תורגש מייד, גם אם היא נעשית כביכול באופן סמוי וגם אם נדמה לכם ש"הוא/היא לא שומעת". איך ומה שתשדרו בסופו של דבר זה מה שהילד יספוג ויתנהג.

סבלנות ואמפתיה - ככל שהתחלות חדשות והחשש הברור מאליו שמתלווה אליהם יקבל את היחס הראוי לו, בסבלנות והאמפטיה הראויה בגילאים אלו, יוכלו הילדים לכשיגדלו (מכיתה ב ואילך) להסתגל ביתר קלות למקומות חדשים אם וכאשר יצטרכו.

הענקת הביטחון בגילאים הצעירים 2-6 תלווה אותם בכל השלבים בחיים, גם בחטיבה וכמובן בצבא. הם יידעו שתחושות החשש שהם חווים הם נורמלים וטבעיים. הם יזכרו שבמצבים שכאלו עליהם למצוא את הדרכים המרגיעות ומעודדות אותם. בחטיבה זה הרצון להיות מלווה בלפחות חבר אחד טוב (במקום באמא או אבא). הם יגדלו ללמוד את משמעות "כוכב הצפון" ויבחרו להם אחד שכזה שיעמוד לצידם בכל התחלה שגם היא תגיע לסופה.

אהבה ותמיכה - אין כאן שיטות חינוך "חכמות", אין כאן נוסחאות או טכניקות. יש כאן עוד אמת אוניברסלית אחת: אהבה תומכת וכנה שתעמוד לצד הילדים בכל התחלה ובכל סוף.

אסיים בעניין אישי: בני האמצעי – נתאי סיים לא מזמן את בית הספר היסודי ועלה לחטיבה. כל השנה הוא היה שמח, הרגיש גדול ונהנה מכל רגע. לקראת סוף השנה הוא חווה את הסוף, את הפרידה מביה"ס, מהמוכר והידוע ובעיקר מחברים.

לפניו ניצבת התחלה חדשה שחיכה לה ואפשר לומר שאפילו ציפה ועכשיו, כשהיא מעבר לפינה – יש בו חשש וסוג של רתיעה המתבטאת בעיקר בהיצמדות לחברים המוכרים והטובים וכמובן בשיח איתי, שאני כמובן מעודדת כל הזמן. בסופו של דבר הדבר שהכי עוזר לו זה ההקשבה שלי לחשש שלו, המקום שאני נותנת לזה והפרופורציה שבה אני לוקחת את הדברים ומשדרת אליו.

עוד מדריכים פרקטיים של טל בוקריס:

חינוך לתזונה נכונה לילדים

הבעת רגשות דרך משחק

מקלחת כחינוך לערך הניקיון

חופשה משפחתית אידיאלית

לומדים להתמודד עם מחלות ילדים

זה רק יום הולדת

לפנק לפנק או ללמד להסתפק

לומדים למנוע קללות

הצבת גבולות לילדים

מדברים על רגשות אצל ילדים

לומדים לבקש סליחה

בחירות וקבלת החלטות  

עוד בנושא פתיחת שנת הלימודים:

להתחיל את השנה בכיף

מתחילים את שנת הלימודים ברגל ימין

מתכוננים לכיתה א'

הכנה לכיתה א'

דף התארגנות לבוקר

תפריט שבועי לבוקר

לוח פעילות יומי לגן

פתקים לכריכים לילדים

עוד מדריכים פרקטיים לפיתוח מיומנויות וכישורים לילדים:

התמודדות עם השפעת הריטלין

פיתוח עצמאות

חיזוק ביטחון העצמי

מודעות לסדר, ארגון ומיון

בחירות וקבלת החלטות

משמעת והצבת גבולות

חשיבות הצחוק וההומור

דיווח ואמירת האמת

חשיבות הטניס לילדים

שיפור המוטוריקה העדינה

העשרה והתפתחות במטבח

שיפור ופיתוח הזיכרון

הקניית הרגלי קריאת ספרים

פיתוח היצירה והיצירתיות

פיתוח מיומנויות חברתיות

פיתוח היצירה והיצירתיות

זמן איכות עם ילדים

יחסים טובים בין הורים לילדים

הרגעת כעסים

ערך הנתינה, העזרה וההתחשבות

הכרת השונה והייחודיות של כל אחד

יצירה ומיחזור עם ילדים

מיחזור ואיכות הסביבה

עברית תקנית

התמודדות עם פחדים של ילדים

חשיבות ביטוח בריאות לילדים

התמודדות עם תלונות של ילדים

לומדים לבקש סליחה

חינוך לתזונה נכונה לילדים

* שאלות בכל הנוגע להורות זוגיות ומה שביניהם, אפשר להפנות לטל בוקריס :יועצת,מנחה ומאמנת אישית. [email protected]

  • בלוגים

  • שילוב חשוב – הבית ובית הספר

  • יעל צמח-גרינשפון07.12.19

  • שאלתי את 3 ילדיי מה קיבלו ממערכת החינוך? האם בית הספר הוסיף לכם כישורי חיים? מנין החשיבה הלוגית, היצירתית, המדעית? אם תשאלו את יונתן (17) – הכל מתחיל מהגן! אם תשאלו את ערן (21) – מערכת החינוך מעניקה הזדמנויות רבות לפיתוח המיומנויות לחיים לצד לימוד המקצועות, ואם תשאלו אותי – אני בעד שילוב גם של הבית וגם של בית הספר, גם של ההורים וגם של המורים ובעיקר שילוב והידוק הקשר
  • הבלוג של טל בוקריס

  • בחירות וקבלת החלטות

  • טל בוקריס28.11.19

  • בחירות קיימות כמעט בכל מקום בחיינו, מהדברים הגדולים: בית, בן/בת-זוג, לימודים ועד קניית בגדים, נעלים ואפילו איזה סוג של גבינה לקנות. ילד שניתנת לו אפשרות לבחור בצעירותו יגדל ויצמח להיות בוגר בעל אחריות,שיקול דעת,ביטחון עצמי והבחירות בחייו יהיו ברוב המקרים יותר קלות ומהמקום הנכון, בעיקר לעצמו. טל בוקריס, יועצת, מנחה ומאמנת אישית, מעניקה מדריך פרקטי איך מלמדים את הילדים לבחור ולקבל החלטות בגיל צעיר
  • כל הגילאים

  • טעויות מקדמות מיומנויות

  • יעל צמח-גרינשפון07.12.19

  • בעקבות פרסום תוצאות מבחני פיזה, ניתחה יהלי בת ה-12 איך לדעתה נרכשים כישורי החיים האמיתיים (הפעלת שיקול דעת, מתן פתרונות יצירתיים, ניהול זמן, התמצאות במרחב, התנהגות בחברה) ומי האחראים לכך. מה מקומם של ההורים בהכשרה לחיים? למה יהלי מאמינה ש"טעויות שלי, של ההורים, של מורים ושל אחרים מקדמות מיומנויות"? ואיך כל זה קשור לתהליך הכביסה בבית?

תגובות הקוראים


ללא תגובות

בניית אתרים - בניית אתרים