מה בפורטל?

מציירים על מדרכות

מדוע יש לנו ובעיקר לילדים צורך לצייר על מדרכות. על קירות, בתחנות רכבת תחתיות ובכלל על משטחים גדולים? מדוע הילדים אוהבים כל כך לצייר בגירים על מדרכות? מיקי אינהורן- נלקנבאום מפרטת על החשיבות של אמנות הציור ברחובות וגם מביאה רעיונות להפעלות הקשורות לציורי מדרכות

מערכת "את זה" 24.07.12

עוד משחר ילדותי נהגתי לצייר קלאס כמו שאר הילדים בני גילי על המדרכות שתחמו את כרי הדשא הרחבים של קריית אליעזר. אבל לא רק. עצם מגוריי למרגלות הכרמל שם גדלתי, הביא אותי לצייר את הפרחים, העצים והמראות שחוויתי לא רק על הנייר כי אם על המדרכות. רציתי שגם האחרים יראו ואולי קצת יקנאו!

הגירים הלבנים היו כלי הציור הרגילים. הצבעוניים היו יותר יקרים ואיכותיים, וכשהשגתי כמה כאלה, לא היה גבול לשמחתי. שעות הייתי יושבת כך וממלאת את העצים והפרחים שציירתי לקול קריאות ההתפעלות של חבריי שנהנו לא פחות ממני מן התוצאה. אז החלטתי ללמד גם אותם לצייר ציורי מדרכה על גבי המדרכות שנשקו למדשאות הגדולות שצמחו בין מבני השכונים הארוכים של מעמד הפועלים.

כולנו אהבנו לצייר בגירים על המדרכות, וכך למדנו בדייקנות למלא את משטחי הציורים שיצרנו במו ידינו לנוכח ההערות המעודדות של העוברים ושבים.

ציורי המדרכות מהווים מדיה המאפשרת חותמת, מה גם שהסביבה יכולה בהחלט להשפיע על האופן, איכות ונושאי הציור. בילדותי הטבענו את חותמנו באמצעות ציורי המדרכות, כאילו אמרנו: "היינו כאן". במיוחד אהבנו לצייר בעלי חיים, ציפורים ואת הנופים שסבבו אותנו למרגלות הכרמל.

אמנות הציור ברחובות

אנחנו מכירים ציורים המלווים את רחובותינו. יש פחי אשפה שצויירו כדי לעדן את המראה של מיכלי הפלסטיק המגושמים וישנם אומנים ברחבי העולם שמציירים גם על פתחי ביוב כדי לייפותם וליצור מראה אומנותי ומרענן לעיר. מהיכן נובע הצורך הזה לצייר על מתחמים חיצוניים גדולים כקטנים?

הצורך הזה של ביטוי פלסטי קיים באדם עוד משחר ילדותו ומשחר ההסטוריה בכל רחבי העולם. שבטים פרימיטיביים נהגו לעטר לא רק את פניהם, כי אם אלמנטים שונים סביבם כדי לייפותם ולתת משמעות לחייהם, לסביבתם מגוריהם, לטבע ולעצם קיומם. האובריג'ינים באוסטרליה פיתחו אומנות ייחודית להם, שעיטרה כמעט כל דבר אפשרי בסביבת מגוריהם ואיזורי מחייתם.

מהם שאב השראה גם קית הרינג שהפך לאומן גדול וידוע, מי שהחל את דרכו האומנותית בציורי קיר בתחנות הרכבת התחתיות שעה שהיה מצייר בסתר וכך גם קנה את פרסומו.

הציירים על הקירות ברחובות נתקלו תחילה באיסור מוחלט וחלקם ציירו במחתרת, בשעות הלילה כשהם נותנים ביטוי חברתי לקולות המחאה, לפורטרטים אהובים או להבדיל - לשנואים.

ציורי המדרכות התפתחו בעיקר בכיכרות שבהם אפשרו הרשויות המקומיות את הימצאותם של אומני רחוב, כאלה שעיקר פרנסתם היתה מעשי ליצנות, קרקסות, קוסמות, נגנים שגבו את כספם במעות קטנות מן העוברים והשבים המזדמנים במטבעות שנזרקו אל כובעם.

אין כיכר כיום בעולם, וקיימות רבות כאלה, שלא מתהדרת באומנים אלה המנעימים ומחיים את הכיכרות.

כך גם ציירי המדרכות בתלת מימד קיבלו אף הם אישור לעצם הימצאותם בכיכרות אלה והרחובות הסובבים אותם ורשויות עירוניות מעודדות את הימצאותם ואת יצירותיהם המרהיבות והמדהימות מתוך הכרה וידיעה שזו השקעה התחום האומנות האורבנית המחזקת את העיר כמשקיעה בתרבות, באומנים הצעירים, באיכות ושיפור פני הסביבה.

הרעיון לצייר על מדרכות מטפח אומנים המתמחים באומנות הפלסטית מה גם שזוהי דרך ביטוי שלעיתים היא אקולוגית ואורבנית כאחד. אומנות ציורי המדרכות בתלת מימד לובשת תאוצה בכל העולם. זוהי למעשה אומנות שהיא חלק מתהליך למיתוגה של עיר.

חשיבות הציורים לילדים על גבי משטחים גדולים 

יש חשיבות רבה לעצם יכולתו של הילד לצאת מן הדף המוגבל הסטנדרטי וליצור על גבי משטחים גדולים - על בריסטולים ענקיים, על בדים גדולים הנפרשים על גבי גדרות או על המדרכות המאפשרות ציורים גדולים בגירים

הגיר עצמו הוא חומר קל ונמרח המאפשר לילדים לפתח מוטוריקה עדינה כגסה, שעה שהם ישובים או שרועים על הרצפה כשהם מציירים.

רעיונות להפעלת ילדיםברחובות 

קלאס: הקלאס הוא המשחק הקלאסי שבמשחקי הילדות שלנו, אותו אנו מציירים בעזרת גירים צבעוניים על גבי מדרכות. יש מי שישתעשע עם צבעוניותם של הגירים ויצייר בצבעוניות רבה את משחק הקלאס, מה שיסב הנאה רבה ומימד נוסף למשחק.

ים יבשה: ניתן לצייר עיגול גדול ולצבוע את תוכו בכחול עמוק ממש כמו מי הים.

אחד מהילדים יכריז: ים או יבשה, ושאר הילדים יקפצו בהתאם לקריאות פנימה והחוצה מתוך העיגול. כמובן שתפקידו של הכרוז הוא לבלבל אותנו כמה שיותר.

זה שלא הצליח לממש את המשימה מחליף את תפקיד הכרוז. המנצח הוא הילד שנותר אחרון בלי להתבלבל.

עיר המכוניות: ילדים רבים אוהבים לשחק במכוניות קטנות ולנייד אותן בכבישים תוך כדי מעברי צמתים ורמזורים. ציירו על גבי מדרכה רשת של כבישים מסועפת ומעברי חציה. אותם תצבעו כמובן בגירים כהים. עתה התחילו לנייד את כלי הרכב בכבישים המסועפים, הקפידו על ציורי הרמזורים והמעברים בצמתים הסואנים.

אפשר לצרף עגלות עם בובות ומכוניות גדולות יותר. בצמתים הקפידו לשמור על חוקי התנועה, כשכל העיר תתנהל בבטחה רבה.

זהו משחק של הנאה צרופה בו אתם יושבים או שוכבים על המדרכה, מתכננים, מתיעצים ומפעילים עיר שלמה.

המלצה: קחו את הילדים לפסטיבל פסטיבל רמת השרון הבינלאומי לציורי מדרכות בתלת מימד וחישפו אותם לפלא של ציורי המדרכות.

הפסטיהל יתקיים על מדרכות רחוב ביאליק ברמת השרון בין התאריכים 11-13.7.12. 

להרחבה על פסטיבל ציורי מדרכות ברמת השרון

עוד על אמנות לילדים:

אומנות כערך חשוב לחיים

התאמת הקשרים – אומנות

לומדים לצייר בטבע

  • בלוגים

  • שילוב חשוב – הבית ובית הספר

  • יעל צמח-גרינשפון07.12.19

  • שאלתי את 3 ילדיי מה קיבלו ממערכת החינוך? האם בית הספר הוסיף לכם כישורי חיים? מנין החשיבה הלוגית, היצירתית, המדעית? אם תשאלו את יונתן (17) – הכל מתחיל מהגן! אם תשאלו את ערן (21) – מערכת החינוך מעניקה הזדמנויות רבות לפיתוח המיומנויות לחיים לצד לימוד המקצועות, ואם תשאלו אותי – אני בעד שילוב גם של הבית וגם של בית הספר, גם של ההורים וגם של המורים ובעיקר שילוב והידוק הקשר
  • הבלוג של מיקי

  • ילדים שוזרים פרחים

  • מערכת "את זה"30.05.19

  • שזירת פרחים היא חוויה אסתטית מעצימה של יצירה, לימוד והנאה. אפשר בקלות לארגן פעילות משותפת מגבשת של הורים וילדים לקבלת קישוט לתפארת הבית לקראת שבועות. מיקי אינהורן-נלקנבאום מסבירה את היסודות ביצירת זר פרחים, מעניקה טיפים ועצות ומפרטת את החשיבות של שזירת פרחים לילדים. הפעילות מתאימה לבית, לחצר,לגן ולכיתה ולימי הולדת
  • גילאי 10-13

  • טעויות מקדמות מיומנויות

  • יעל צמח-גרינשפון07.12.19

  • בעקבות פרסום תוצאות מבחני פיזה, ניתחה יהלי בת ה-12 איך לדעתה נרכשים כישורי החיים האמיתיים (הפעלת שיקול דעת, מתן פתרונות יצירתיים, ניהול זמן, התמצאות במרחב, התנהגות בחברה) ומי האחראים לכך. מה מקומם של ההורים בהכשרה לחיים? למה יהלי מאמינה ש"טעויות שלי, של ההורים, של מורים ושל אחרים מקדמות מיומנויות"? ואיך כל זה קשור לתהליך הכביסה בבית?

תגובות הקוראים


ללא תגובות

בניית אתרים - בניית אתרים