מה בפורטל?

בטיחות ילדים – לא רק בדרכים

בטיחות היא אחת מאבני היסוד בחינוך ילדים ויש בצירוף "בטיחות לילדים" אחריות רבה של ההורים וגם של הילדים. טל בוקריס, יועצת, מנחה ומאמנת אישית, נותנת הנחות יסוד חשובות בנושא הבטיחות לילדים ומעניקה מדריך פרקטי איך מלמדים חינוך לבטיחות בכל גיל. אל תתעצלו לקרוא - ההשקעה הזו של עוד כמה מילים ועוד כמה דקות לפעמים שווה חיים!

טל בוקריס 03.11.18

החיים הם ערך עליון, לחיות ולהיות בריא זוהי זכות גדולה ועל כל אחד מאיתנו לשמור על זכות זו. "הגיבורים" שאינם הולכים לרופאים לא רק שפוגעים בעצמם, אלא גם ביקיריהם. לשמור על בטיחות פירושו במילים יותר גדולות – לשמור על החיים. מי שילמד להבין את האחריות שיש מאחורי ערך זה, ישכיל להבין לכשיגדל לא לנהוג בשכרות, לא להיגרר לקטטות ולאלימות, ללכת לרופא כשיש בעיה.

אחד מהתפקידים הבסיסיים והמובנים מאליהם של ההורים הוא לשמור על ביטחון ילדיהם, להגן עליהם ולהשתדל למנוע עד כמה שאפשר את הסיכוי לפגיעה או תאונה.

עוד מיום היוולדם של ילדינו המקסימים אנו דואגים לביטחונם. דואגים למיטה סגורה, לשכיבה נכונה בעת שנתם (רוכשים את כל אביזרי הבטיחות שהצליחה המוכרת בחנות תינוקות "לדחוף" לנו). אנו דואגים לשיהוק שלהם לאחר כל ארוחה על מנת שלא ייחנקו חלילה! אנו מקפידים על ביגוד תואם שלא יהיה להם חם מדי ולא קר מדי, למים בטמפרטורה נכונה – שהאמבטיה תהיה נעימה ומפנקת. אנחנו לוקחים אותם לטיפת חלב ולרופא בכל פעם שיש לנו ספק או חשש לבריאותם.

בטיחות הילדים באחריות ההורים

בטיחות הילדים היא תמיד באחריות ההורים (או כל מבוגר אחר אשר הילדים בחזקתו) לפחות עד גיל מסוים, וכדי שהם יידעו כיצד לדאוג לביטחונם בעצמם לכשיגיעו ל"גיל המסוים" – תפקיד ההורים לשמור על בטיחותם וללמדם עד אז, כיצד עושים זאת ולמה זה חשוב. השאלה היא מה הכוונה ב"עד אז"? ובאיזו מידה?

כאמא, אני יכולה להעיד על עצמי שביטחון ילדיי תמיד היה ותמיד יהיה בראש סדר העדיפויות שלי, וכאשת מקצוע אני בהחלט מצפה מהורים שביטחונם של ילדיהם יהיה בראש סדרי העדיפויות שלהם.

הנחות יסוד בנושא בטיחות ילדים

בכל מה שקשור לבטיחות הילדים - המידה, האיזון והדרך הם אלה שעומדים על הפרק.

כל ילד צריך ללמוד לשמור על ביטחונו ולדאוג לעצמו.

חינוך לעצמאות הוא חלק חשוב בחינוך ילדים ובטיחות "נכנס" גם לקטגוריה זו.

להרחבה על חשיבות העצמאות לילדים.

חשוב ללמד את הילדים הילדים לא לגעת בחשמל.

חשוב ללמד את הילדים לא לחצות כביש לבד וכיצד לחצות כביש.

חשוב ללמד את הילדים לא לרוץ על משטח רטוב.

חשוב ללמד את הילדים לא לאכול בשכיבה.

חשוב ללמד את לשים מצופים אם הם לא יודעים לשחות.

חשוב ללמד את הילדים לא לדבר עם זרים.

נדמה שבכל זמן וזמן עסוקים ההורים בשמירה על ביטחון הילדים – וככה צריך להיות! ככל שתעשו זאת ביתר תשומת לב, תוך כדי הסבר מדוע ולמה, תתנו דוגמה אישית ותנהגו כך בעצמכם – ילמדו הילדים לנהוג כך.

כמעט בכל מקום ובכל סיטואציה בחייכם תמצאו הזדמנויות לשמור על ביטחונם של ילדכם, ללמד אותם על כך ולהתאמן איתם.

כיצד מחנכים ילדים לשמור על בטיחות? מדריך שימושי

בגילאי ינקות – עד גילאי שנה - תפקיד ההורים להיות העיניים והאוזניים של הילדים ולעשות את "העבודה" בשבילם. כל מי שמזניח את התפקיד הזה, מסתכן בבריאותו וביטחונו של ילדו. וזה אומר להיות עם שתי עיניים רואות ו/או שתי אוזניים שומעות על כל המתרחש בסביבת התינוק. אם אין ההורה פנוי לכך, על אחריותו לדאוג שיהיה מישהו אחר אחראי שיעשה זאת.

מגיל שנה ועד גיל 4 - תפקיד ההורה גדל – עליו עדיין להיות אחראי ולדאוג לסביבה בטוחה ברמה הפיזית, ללוות את הילד לכל מקום שאליו הוא הולך (גן שעשועים, גינה, חדר משחקים או כל חדר אחר בבית), בדיוק כמו שעשה עד עכשיו.

בנוסף מומלץ להסביר לילדים מדוע אסור - מדוע אסור לגעת בחשמל, מדוע אסור ללכת לבד לכביש, מדוע אסור להיות לבד באמבטיה וכדומה. ההסבר צריך להיות בשפה שהילד מבין וברמה שהוא יכול לקלוט. רק באמצעות ההסבר יבין את הילד את ההיגיון שבאיסור, הוא אומנם יישאר סקרן ואולי יהיו כאלה שינסו בכל זאת לקחת את הסיכון, אך ככל שיותר תסבירו ופחות תכעסו, יפנים הילד את המסר שיש סכנה בדבר, שהאיסור נובע מתוך דאגה ואהבה שלכם כלפיו ואף ירגיש סוג של אחריות – שזה הגרעין הטוב ביותר שאתם יכולים לנטוע בילדכם בכל הנוגע לבטיחות ובכלל.

כדאי לקרוא ספרים בנושאי בטיחות. קריאה על ה"איסור" תיתן לילד תחושה שהוא לא לבד ושאין ב"איסור" משהו אישי נגדו. ובנוסף הרווחתם שעת סיפור וזמן איכות.

מגיל 4 ועד גיל 9 - זהו שלב שאני מכנה אותו "שלב ההפנמה" והוא חשוב חשוב. ע"פ חוק: מגיל 9 יכול הילד לחצות כביש לבד וההורה כאילו "משחרר" את הילד לעצמאותו. הוא כבר יכול ללכת לבד לבית הספר ,לחברים ואולי אפילו לחוג. רק ילדים אשר הפנימו את כל כללי הבטיחות השונים – יעמדו במבחן המציאות ויחזרו הביתה בריאים ושלמים.

ההפנמה נעשית על ידי "התקליט החוזר" שאתם ההורים תאלצו להשמיע בכל פעם שיש סכנה לבטיחותו של הילד:

נשלחת יד לחשמל – מייד להזכיר!

מתקרבים לגז דולק עם שמן רותח – מייד להזכיר!

יוצאים מהבית ומתקרבים למכונית – מייד להזכיר!

מתקרבים למעבר חצייה – להתאמן על חצייה נכונה ובטוחה!

נכנסים לאוטו – לבדוק חגורות בטיחות!

יוצאים לים – לדאוג למרוח קרם הגנה!

הולכים למקום סואן ורועש – לשמור על יד בתוך יד ולקבוע מקום מפגש, חלילה אם.....

מגיל 10 ואילך - ילדים מגיל 10 כבר אמורים להיות פחות או יותר מודעים לסכנות במקומות שונים.

מומלץ תמיד להזכיר ולהיות "נודניקים", כי כמו שאומר המשפט הידוע: "עדיף שתבכה עכשיו מאשר שאני אבכה כל החיים" – אז כן, תזכירו, תנדנדו, תבדקו, תשאלו – יותר טוב. יגיע גיל מהרגע שהם יהיו בצבא שכל מה שתוכלו לעשות זה רק לדאוג ולקוות בכל ליבכם שהם הפנימו את כל מה שלימדתם אותם. יהיו המון פעמים שזה לא יהיה כבר בידיים שלכם ובצבא זה גם המון פעמים לא יהיה בידיים שלהם, אבל בחיים הבוגרים כאזרחים הם כבר יידעו מה משמעות ביטחון ובטיחות בזכותכם וינהגו באחריות כלפי עצמם וכלפי הסביבה.

כל אחוקי הבטיחות הללו חייבים להיעשות על ידי ההורים באופן מאוזן. מצב של לחץ רב, היסטריה, כפייתיות יביא את הילד בדיוק לתוצאות הפוכות. מבלי להיות מודע לכך, הילד ירצה למרוד ולנסות דווקא את כל מה שאסור ומכאן הדרך לאסונות קצרה מאוד.

בנוסף לכך, הלחץ וההיסטריה אינם מאפשרים להורים "לשחרר" ול"השתחרר" מהתפקיד של מחנך, מלמד ולפנות מקום לילד עצמו לנסות לבד, להתאמן ולהאמין בעצמו שהוא יכול. זהו מצב אשר יוביל בסופו של דבר לתלות הדדית בין ההורה לילד.

לכל גיל יש את הדרך בה ההורה צריך לנהוג בילד, זה לא אומר שככל שהגיל עולה לא יפסיק ההורה לדאוג ,אך עליו להפסיק "לעשות את העבודה בשביל הילד" ולתת לו לחצות לבד את הכביש, להכניס לחשמל את התקע, ללכת לגן שעשועים, להתקלח לבד, להכין חביתה וטוסט ועוד ועוד. אם לימדתם את ילדכם את כל מה שצריך – הם ידעו כיצד לשמור על ביטחונם, יצליחו וייהנו מאוד מעצמאותם.

ערכי מוסף לבטיחות ילדים

לחינוך לביטחון ולבטיחות יש ערכים מוספים:

-         חינוך לאחריות אישית ואחריות לסביבה שבה אני חי.

-         שמירה על הבריאות.

-         ילד אשר לומד לשמור על בטיחותו מבין את החשיבות והערך שיש לחייו מתוך כך ניתן לחנכו וללמדו לתת משמעות לחייו ע"י השכלה, העשרה, שעות פנאי, חברויות וכד'.

-         חינוך לבטיחות והקפדה על כך מעביר לילדים מסר של אהבה, אכפתיות, דאגה. מסרים שכאלה הם אבני היסוד שכל ילד צריך על מנת לגדול עם ביטחון עצמי.

עוד על בטיחות ילדים:

עוד מדריכים פרקטיים לפיתוח מיומנויות וכישורים לילדים:

פיתוח עצמאות

חיזוק הביטחון העצמי

מודעות לסדר, ארגון ומיון

חשיבות הצחוק וההומור

דיווח ואמירת האמת

שיפור המוטוריקה העדינה

העשרה והתפתחות במטבח

התמודדות עם פחדים של ילדים

שיפור ופיתוח הזיכרון

הקניית הרגלי קריאת ספרים

פיתוח מיומנויות חברתיות

זמן איכות עם הילדים

יחסים טובים בין הורים וילדים

הרגעת כעסים

בחירות וקבלת החלטות

משמעת והצבת גבולות

ערך הנתינה, העזרה וההתחשבות

הכרת השונה והייחודיות של כל אחד

יצירה ומיחזור עם ילדים

בחירות וקבלת החלטות

לומדים לבקש סליחה

עוד מדריכים פרקטיים של טל בוקריס:

חינוך לתזונה נכונה לילדים

הבעת רגשות דרך משחק

מקלחת כחינוך לערך הניקיון

חופשה משפחתית אידיאלית

לומדים להתמודד עם מחלות ילדים

זה רק יום הולדת

לפנק לפנק או ללמד להסתפק

לומדים למנוע קללות

הצבת גבולות לילדים

מדברים על רגשות אצל ילדים

לומדים לבקש סליחה

בחירות וקבלת החלטות  

מתמודדים עם סיומים והתחלות

טל בוקריס - מאמנת אישית ויועצת חינוכית. מתמחה באימון אישי, זוגי ומשפחתי
BA פסיכולוגיה בחינוך, MA ייעוץ חינוכי. לפרטים: 052-4000585, [email protected]  
  • בלוגים

  • הפעלה ללימוד תכנות

  • יעל צמח-גרינשפון27.02.19

  • כמה מרגש לראות ילדים קטנים וחמודים בכיתות ב', ג', ד' מתכנתים בנחישות – כותבים שורות קוד, יוצרים לולאות, מדברים על אלגוריתמים, בודקים את עצמם שהתכנות עבד! פשוט תענוג. יעל צמח-גרינשפון התחילה ללמוד יחד עם הילדים ומצאה שיטה להפעלה קלה לסחוף את כולם, גם את אלו שמילים כמו "תכנות" נשמעות להן גדולות ורחוקות! מתאים להפעלה בימי הולדת, בכיתות הנמוכות, בבית מארח (בית חם) ובאירועים מיוחדים לילדים
  • הבלוג של טל בוקריס

  • מונעים קללות

  • טל בוקריס18.02.19

  • קללות הן דרך אלימה לביטוי עצמי ויש ללא עוררין לנטרל אותה מהשפה ומצורת הביטוי. טל בוקריס, יועצת, מנחה ומאמנת אישית, מגדירה מהי קללה, מפרטת את הסיבות לכך שילדים מקללים ומסבירה שזיהוי הסיבה לשימוש בקללה יעזור להורה לדעת כיצד ואיך להתמודד עם השימוש בה. מדריך פרקטי למניעת קללות ולטיפול בתופעת הקללות אצל ילדים בכל הגילאים
  • כל הגילאים

  • משלוח מנות אותיות

  • יעל צמח-גרינשפון17.03.19

  • רוצים משלוח מנות שנושא איתו הפעלות עם אותיות לכל גיל? קבלו את הרעיון של יעל צמח-גרינשפון: רישמו את האותיות המרכיבות את השמות הפרטיים ושם המשפחה של מקבלי המשלוח, הדביקו את האותיות על צנצנות ממתקים (מדבקות, אותיות סול או כל רעיון אחר)  וצרפו משימות שאפשר להרכיב מהאותיות (סיפורי תנ"ך למשל).

תגובות הקוראים


ללא תגובות

בניית אתרים - בניית אתרים