מה בפורטל?

לומדים ספירה ומספרים

יש דרכים חווייתיות רבות לחשוף את הפעוטות והילדים לעולם המספרים, ללמד אותם לספור ולמנות ולהתאים כמויות כבסיס מצוין לחיים. לימור כהן-מלול יצאה לחקור מתי מתחילים, מהם השלבים בשלב שנקרא "טרום חשבון", מהו ההבדל בין ספירה למנייה, ובעיקר מעניקה מדריך פרקטי עם עצות שימושיות ללימוד המספרים, ספירה והתאמת כמויות

מערכת "את זה" 15.12.12

כשהלכתי לחנות הצעצועים המקומית, שמעתי שיחה בין אמא לבנה הקטן, שנראה לי בערך בגיל 4: .

"אמא, כמה עולה קופסת הלגו?".

האם הצביעה על הקופסא ואמרה: "תסתכל על המחיר".

הילד אמר: "זה 9 דולר?!".

האם מתקנת אותו ואומרת:  "לא מתוק, זה 6 דולר".

הסתכלתי וחייכתי לעברם. חשבתי לתומי – זה הזמן ללמוד מספרים.

המספרים סובבים אותנו בכל תחומי החיים: בלכתנו ברחוב, בחנות, בקניון, בביקור אצל הרופא ועוד. הילדים לא תמיד מייחסים חשיבות למספרים, אלא אם כן הנושא, קרוב אליהם כמו במקרה של הילד מחנות הצעצועים - כשהוא רצה שאמא שלו תקנה לו משהו שקרוב לליבו, הוא התעניין במחיר.

מתי מתחילים ללמוד מספרים?

מתי נדע שהילד בשל להכיר ולזהות מספרים? להתאים כמויות למספר המתאים?

אין חוקיות מתי להתחיל ומתי לא, חשוב שלא להלחיץ את הילד, כמו שלא מאיצים בפעוט להתיישב או לזחול. כל ילד יגיע להכיר ולזהות מספרים בעצמו, וגם אם לא - כשיגיע למסגרת חינוכית מסוימת, תהליך הלמידה שם יהיה טבעי – ותוך כדי משחק והתעסקות עם החברים או דרך דמות סמכותית שמכוונת - זה פשוט יקרה.

תהליך הלמידה של הילדים הוא אינטואיטיבי, הילד תמיד סקרן ללמוד ולהיחשף לדברים חדשים. זאת ועוד, ילד שסופרים איתו הרבה והוא חווה הזדמנויות רבות לספירה, יעשה זאת הרבה בעצמו ויפתח כישורים מתמטיים טובים יותר בשנים הבאות.

לפני שאתם רצים לקנות חוברות ו"לשבת לעבוד עם הילד", זיכרו ששגרת החיים הטבעית והיומיומית

מזמנת פעילויות לוגיות ומתימטיות. למידה אופטימלית מושגת תוך כדי אינטראקציה עם הסביבה, עם ההורה או

האחים הבוגרים בצורת משחק וכבסיס להנאה משותפת.

ד"ר דפנה דולברג, פסיכולוגית קלינית והתפתחותית. טוענת שהכרת המספרים נעשית רק אחרי שהילדים יודעים להגיד את שמותיהם של הצבעים, מאחר שמדובר ברמה גבוהה יותר של הפשטה. לטענתה ילדים לומדים בגיל צעיר מאוד לספור באמצעות חיקוי ההורים, אבל בדרך כלל אין קשר בין זיהוי הספרות לבין ההבנה הכמותית. זהו בסיס ללמידה הכמותית, אבל אין לכך משמעות רבה מדי. בסביבות גיל ארבע מתחילים ילדים להבין את המשמעות של מספרים.

מושג המספר  

מושג המספר הוא מושג מרכזי בחיינו. פעילויות יומיומיות אותן אנו מבצעים מערבות בתוכן מספרים.

תחילת ההתפתחות של מושג המספר מתרחשת בגיל הרך, ויש חשיבות רבה לאופן בו הילד רוכש מושג זה.  

למושג המספר ארבעה היבטים:

א.   הצליל - שמות המספרים (ארבע, תשע. חמש עשרה)

ב. הכמות – אותה מציין המספר.

ג.   סדר ורצף – מספר סודר (ראשון, שני, שלישי...) ורצף של המספרים (שלוש נמצא אחרי שתיים ולפני ארבע).

ד. הסמל – הצורה הגראפית בה נכתבים המספרים.

ילדים שונים רוכשים את מושג המספר בקצב שונה ובאופן שונה, תלוי בשלב ההתפתחותי שבו נמצא הילד, וגם בחשיפה של הילד למושג, כמו גם בפעילויות ובהתנסויות אותן הוא חווה.

חשוב לחשוף את הילדים לכל ארבעת ההיבטים של המספר, תוך שימוש במגוון פעילויות מזדמנות ומתוכננות.  

רכישת מושג המספר אצל ילדים היא תהליך המאופיין לעיתים בתפיסה חלקית של היבט זה או אחר, היכול להתפרש

לעיתים כתפיסות מוטעות וכ"טעויות" שונות. חשוב לזכור כי תפיסות מוטעות אלה (למשל שימוש חלקי בעיקרון

ההתאמה החד-חד ערכית במנייה – כאשר ילד מצביע יותר מפעם אחת על אחד מהעצמים אותם הוא מונה) הן חלק

מההתפתחות של הילדים ויש להתייחס אליהן בהבנה, ולזמן התנסויות מתאימות. בחיי היומיום אנו עושים שימוש לא

רק בספירה מדויקת ובחישובים מדויקים, אלא גם באומדן. במתמטיקה לאמוד פירושו להעריך גודל, כמות או מספר, כך

שההערכה תהיה מדויקת מספיק לפי הצורך. פיתוח כישורי האומדן מתחיל כבר בגיל הרך ויש חשיבות רבה להתנסויות

של הילדים במגוון פעילויות בנושא (מתוך תל / האגף לתכנון ולפיתוח תוכניות לימודים).

מה בין ספירה למנייה?

אנשי המקצוע ללמידה בגיל הרך מבחינים בין "ספירה" ל"מנייה". ספירה הוא דקלום מכני של המספרים, תוך

הבנת ההיגיון בסדר שלהם, ואילו מנייה היא קישור כמות לפריטים בקבוצה, והוא מהווה שלב מתקדם יותר. לדוגמה ילד בן שלוש יכול לספור עד עשר, אך מונה ללא טעות רק שלושה פריטים, רוב בני החמש יכולים למנות לכל היותר עשרים פריטים, אך חלקם יוכלו לספור (תוך גרימת כאב ראש לכל הסובבים אותם) אפילו עד אלף.

הן הספירה הן המנייה חשובות להבנה מתימטית. שליטה בספירה מביאה בסופו של דבר גם להצלחה במנייה

ולהבנה מושגית של מושג הכמות.

הבסיס למנייה נקרא בפי אנשי המקצוע "התאמה חד חד ערכית" - היכולת להתאים קבוצות שונות זו לזו תוך הקבלה

אחד לאחד. כדאי לעשות פעילויות כאלה יחד עם הילד, לדוגמא: שיוך של כל איבר מקבוצה אחת לאיבר אחד ויחיד

מקבוצה שנייה, למשל: לכל קובייה אדומה מתאימים קובייה כחולה, לכל ילד נביא בלון, ליד כל צלחת נשים כוס ועוד.

אצל ילדים קטנים צפויות שגיאות במנייה - הצבעה על חפץ ואמירת מספר. לא תמיד המספרים יבואו לפי הסדר,

ולעיתים קרובות ייספרו חלק מהחפצים יותר מפעם אחת. למרות זאת, עצם הפעולה היא חשובה, אפילו יותר

מהתשובה הסופית הנכונה. לא חייבים לתקן מייד. אפשר להמשיך בנינוחות ולעקוב אחרי ההצבעה של הילד "אחת

עשרה, שתים עשרה, חמש עשרה, שבוע עשרה,שמונה עשרה, חמש עשרה...". עוד יגיע הזמן למנייה מדויקת ונכונה.

פעילויות ספירה מתאימות במיוחד לזמנים "משעממים" כמו בנסיעות ארוכות, בזמן המתנה לרופא, וכמובן - לספור

כבשים כאשר מתקשים להירדם.....

התקדמות בספירה תיעשה לפי הרמה האישית של כל ילד, וכדאי תמיד לנסות ולהמשיך עוד קצת קדימה. בסדר

המספרים יש היגיון - מי שיודע לספור עד 30 יכול להמשיך כבר עד 100, מי שיודע לספור עד 200 יכול להגיע

כבר עד 1000. זהירות - כאשר מבוגר וילד סופרים יחד, המבוגר יתעייף הרבה יותר מהר מאשר הילד. (מתוך  המאמר: www.Articles.co.il - מאמרים לשימוש חופשי)

עצות ללימוד המספרים, ספירה והתאמת כמויות

הכלל הוא תמיד לקשר לעולם הילד רק כדי לגרות את הילד להכיר את "עולם המספרים והכמויות".

  • מספרים על המקרר – כדאי לקנות מגנטים בצורת מספרים ולהצמיד על המקרר או על משטח מתכת אחר ותוך כדי משחק ללמד מספרים.
  • גן השעשועים - כשדוחפים את הנדנדה אפשר לספור יחד עם הילד כמה נדנודים הוא באוויר. כשהילד מטפס על השלבים של הסולם כדאי לשאול אותו כמה שלבים עברת או דילגת בסולם? בדרך לגלישה נוספת במגלשה לשאות: כמה פעמים התגלשת?
  • ספירת מדרגות - סופרים מדרגות תוך כדי עלייה או ירידה במדרגות.
  • טלפון ומחשב - כשרוצים לחייג למשפחה או לחברים, אפשר לבקש מהילד לחייג עבורנו – לומר בקול רם ולאט את המספר ולכוון אותו למצוא אותו על החוגה/על צג מכשיר הטלפון. גם מחשב הכיס יכול להוות מעין צעצוע ללימוד המספרים.
  • עבודות בבית - אפשר גם לערב את הילדים במטלות בית כמו קיפול כביסה וקניות בסופר ולספור את מספר הפעמים שבהם הוא השתתף בכל משימה.
  • ברחוב - היחשפות בכל הזדמנות – הכירו לילד את עולם המספרים בכל הזדמנויות שונות: כאשר אתם מטיילים ברחוב ונתקלים בשלט גדול או בעת קריאת סיפור. הצביעו על המספר וציינו שזהו המספר שמציין את גילו.
  • משחק עם אוכל - שימו לפני הילד בייגלה וסיפרו כמה בייגלה יש בצלחת. אחרי שאוכלים בייגלה אחד, שואלים כמה נשארו בצלחת – שיעור חשבון ראשון.
  • תמונות בני המשפחה - להצביע על תמונה משפחתית ולשאול כמה אנשים בתמונה?
  • בעת קריאת סיפור – יש כמה דרכים להכיר לילדים מספרים וכמויות בעת קריאת ספרים,לאוט דווקא כאלה שעוסקים במספרים:

אפשר לבקש מהילד לפתוח את הספר בעמוד X.

אפשר לבקש מהילד לספור בכל עמוד כמה פריטים יש מכל דבר.

  • בישול ואפייה – כשאופים עוגה זו הזדמנות טובה לשאול כמה כוסות מים הכנסנו לסיר וכמה ביצים לקחנו מהמקרר.
  • ספירת איברי הגוף -כמה ידיים יש לנו? כמה רגליים? כמה עיניים? כמה אצבעות? וכו'. 
  • משחק המחבואים - הילד סופר 1, 2, 3, 4,.....בזמן שחבריו מחפשים מחבוא.
  • משחקים – בשוק נמכרים משחקים רבים שעליהם מודפסים מספרים או כמויות ללימוד מספרים וכמויות - משחקי אצבע ובובות כפפה, קוביות משחק, דומינו, קוביות בנייה וקלפים.

משחקים ללימוד מספרים, ספירה והתאמת כמויות– הורידו חינם:

פאזל התאמת ספרה לכמות

מלחמה מספרים זכר ונקבה

ספר המספרים

משחק מלחמה מיחזור

מיחזור פקקים למסלול מספרים

דפי העשרה ללימוד מספרים, ספירה והתאמת כמות – הדפיסו חינם:

דף התאמת כמות ומספר 1 - ילדים

דף התאמת כמות ומספר 2 - נחשים

דף התאמת כמות ומספר 3 - דובים   

תפזורת ספרות

דף עבודה – ספירת פריטים

ספירת פריטים - חיות

ספירת פריטים - יום הולדת

ספירת פריטים - פירות

ספירת פריטים – צעצועים

דפי עבודה התאמת ספרה וכמות  

  • בלוגים

  • מחנכת על פי קורצ'אק

  • יעל צמח-גרינשפון11.07.19

  • קל לתאר את אתי בנימין, מנהלת בית הספר "איילון" בתל אביב, על ידי ציטוטים נבחרים מהמחנך ומורה הדרך – יאנוש קורצ'אק, על מנת להבין לעומק, מהי מנהלת בית ספר אולטימטיבית
  • הבלוג של לימור מלול

  • הפעלות לילדים בנושא הרצל

  • מערכת "את זה"01.05.19

  • לקראת יום הרצל שחל בי' באייר, כדאי להכיר לילדים את חוזה המדינה. אפשר בהחלט לנצל אתאחד הימים של החופש הגדול, לקראת טיול בחו"ל, כדי להסביר לילדים על מדינת ישראל והקמתה. לימור-כהן-מלול מציעה הפעלה מוכנה הכוללת את סיפורו של הרצל בניסוח בהיר, הפעלות לילדים, התאמת תמונות, פאזל, הרכבת מילים ועוד.
  • גילאי 3-6

  • באזל עם הילדים!

  • יעל צמח-גרינשפון11.07.19

  • העיר באזל בשוויץ מזמנת חופשה נהדרת למשפחות עם ילדים בגילאים שונים מכל הבחינות. יש בה מוזיאונים אינטראקטיביים להעשרה ערכית בדרך חווייתית, גן חיות מושקע, מסלולי טיול ושייט בסירה ובאונייה לאורך הריין, מבנים ארכיטקטוניים מרשימים וכמובן – המרפסת המפורסמת שבה החל סיפורה של מדינת ישראל (בבאזל ייסדנו את מדינת היהודים!). יעל צמח-גרינשפון עם הפרטים המלאים, וגם המלצה חמה לנסוע לקרנבל ה-Fasnacht במרץ

תגובות הקוראים


ללא תגובות

בניית אתרים - בניית אתרים