מה בפורטל?

אוויר לנשימה במלחמה

איך מרגיעים ילדים במלחמה? הפרחת בועות סבון להוצאת אוויר (כמה שיותר גדול!), יצירת כדור למעיכה להפגת הלחץ והתאווררות הרחק מקו האש – אלו הן רק חלק מהדרכים להקל על הילדים במלחמה. בימים טרופים אלו כדאי לדעת מה לעשות עם הילדים, איך לשדר קור רוח ולא להיכנס לפאניקה למרות המציאות הקשה ובעיקר – איך להעביר את הזמן – רעיונות ועצות שימושיות באהבה לתושבי הדרום

מערכת "את זה" 07.07.14

 "אמא, הבטחת לי שלא יהיו יותר אזעקות", אמרה טליה בת השלוש מבאר שבע שהגיעה להתארח בתל אביב בזמן האזעקה בגוש דן. אי אפשר לדעת מהיכן זה יבוא, מתי ואיפה, אבל אפשר בהחלט להיערך לאזעקות ולשדר קור רוח עבור הילדים כדי למנוע מצבי חרדה מיותרים.

מדריך שימושי להקלה על הלחץ

נשימות והפרחת בועות סבון – שאיפה ונשימה עמוקה משחררת לא רק אוויר אלא גם לחץ, לא רק בלידות, אלא גם בעת האזעקות. למדו את הילדים לנשום עמוק כמו אצל הרופא מעת לעת. לילדים הקטנים יותר תנו בקבוקון של בועות סבון – פעולת הנשיפה להפרחת הבועות בהחלט עושה את העבודה!

כדור להפגת הלחץ – בחנויות נמכרים כדורי סמיילי בגודל כף היד של הילדים המיועדים למעיכה ולחיצה במצבי לחץ. לילדים רבים זה עוזר מאוד.

אפשר גם ליצור את הכדור הזה בקלות – מכניסים לבלון קמח וסוגרים. אפשר לצייר על הבלון יצור או כל מה שרוצים ולהתחיל למעוך.

מינון נכון של צפייה בחדשות ובתיאור האירועים – השתדלו להתעדכן באירועים מול הטלוויזיה והראו לילדים שצריך לדעת מה קורה, אולם לא כל הזמן ובהיסטריה.

הדרכה נכונה בהתאם לגיל – כולנו מרגישים טוב כשאנחנו יודעים מה לעשות בזמן אזעקה. תחושת הפחד נובעת בין היתר מחוסר האונים, ולכן כשיודעים מהן ההוראות המדויקות. לילדים שהולכים לבית הספר לבד ומסתובבים לבד, יש להסביר שבעת אזעקה יש לרוץ לאחד הבניינים הקרובים למרחב המוגן או לחדר המדרגות, או לפחות לקיר שפונה אל מקור הטילים ברצועת עזה (להראות להם בדיוק את כיווני האוויר) ולהסתתר מאחוריו.

אם הם בנסיעה באוטובוס לבית הספר, הנהג יעצור את האוטובוס ויפתח את הדלתות. רצוי לרוץ כמה שיותר רחוק מהאוטובוס שעלול להתפוצץ ולעלות באש.

משימות וחלוקת תפקידים – ילדים מרגישים טוב כשיש להם תפקיד מוגדר, על מנת להסב את תשומת ליבם לתפקיד ולעזרה בעת אזעקה, כדאי להגדיר לכל ילד תפקיד על פי גילו. למשל – ילד בן שלוש יכול לקבל תפקיד של לרוץ לכיוון המרחב המוגן, ילד בן עשר יכול לקבל תפקיד לוודא שהאח/אחות הקטנה רצה למרחב המוגן. ילד בן 13 יכול להיות אחראי לנעול את דלת הבית או לקחת טלפון נייד אם המרחב המוגן מחוץ לבית.

שיחות פתוחות – שבו עם הילדים בזמן רגוע והקשיבו. האזינו לרחשי ליבם, תנו להם לספר מה עובר עליהם בימים אלו, מה הכי מפחיד אותם. הרגיעו אותם באמצעות הסברים ותיאוריטם של המציאות בעדינות ולא רק באמצעות ניסוחים כמו: "יהיה בסדר".

אל תאמרו: "אין מה לפחד", אלא שתפו אותם בפחדים הטבעיים שלכם אבל במינון כן ונכון.

בקשו מהם לתאר מה הכי גרוע שיכול לקרות ויחד נסו לשוחח על כך. אם הילד פוחד שכל הבית יתפוצץ, הסבירו שכל דבר אפשר לקנות שוב מחדש והכי חשוב להיות במרחב המוגן כדי לשמור על עצמנו ולא על חפצינו.

חום ואהבה – מגע פיזי, חיבוקים ונשיקות הם תופת פלא לכל לחץ שבו כולנו נתונים. זיכרו ללטף,לחבק, לנשק ולהרגיע במילים ברורות ולא הססניות.

דוגמא אישית – שימו לב שהילדים צופים בכם ומחקים את ההתנהגות שלכם, ולכן כדאי לשמור על קור רוח, לשמור על ההומור ולהיות אופטימיים!

חוויה מיוחדת - שדרו לילדים שזוהי תקופה זמנית שמזמנת חוויות מיוחדות, למשל להקים אוהל במרחב המוגן - ילדים מתים על אוהלים.

אפשרלהציע למארחים לבקים אוהל ילדים בסלון לשדרוג החוויה.

התאווררות – אם יש משפחה או חברים באזורים שאינם בקו האש שיכולים לארח אתכם ולו לזמן קצר, סעו להתאוורר. אל תתביישו להתארח אצל אחרים שפותחים את ביתם כדי לעזור לכם לעבור את זה בצורה קלה יותר. הילדים צריכים הפסקות מהאזעקות

לנוחיותכם ריכזנו את ההנחות וההטבות לתושבי הדרום:

משפחות מארחות וכניסות לאטרקציות

ריפוי בעיסוק – עיסוק ביצירה ובעבודות יד מרפא ומרגיע, ולכן כדאי לשבת עם הילדים וליצור.

יצירות ועבודות יד

בובות וחיות

קישוטים ואביזרים

עוד הפעלות לילדים במקלטים ובמרחבים המוגנים

הדפיסו מבעוד מועד:

משחקים להדפסה לפי גילאים

דפי העשרה לפי גילאים

הקראת סיפורים – באמצעות ספרים אפשר להסיח את הדעת וכן לנצל את ההזדמנות לשיחה על התחושות והרגשות של הילדים.

באנו חושך ומפלצת לגרש

פעילות בעקבות מפלצות

דף יצירה מפלצות

ספר: מפלצות מיתולוגיות

קלטת: מילקי ומילקיטו באי המפלצות

מפלצת אישית מפלסטלינה

עוד על התמודדות עם ילדים במלחמה:

תורמים ומארחים את תושבי הדרום

הפעלות לילדים במקלטים ובמרחבים המוגנים

צעצועי מלחמה – כן או לא?

התמודדות עם מצב מלחמה

אבא יוצא למילואים

עוד על רגשות אצל ילדים:

מדברים על רגשות אצל ילדים

משחק משאלות להבעת רגשות

משחק זיכרון להבעת רגשות

שידת הרגשות – משחק חושים ותחושות

התמודדות עם פחדים של ילדים

התמודדות עם תלונות (תשומת לב)

  • פיתוח כישורים

  • בחירות וקבלת החלטות

  • טל בוקריס28.11.19

  • בחירות קיימות כמעט בכל מקום בחיינו, מהדברים הגדולים: בית, בן/בת-זוג, לימודים ועד קניית בגדים, נעלים ואפילו איזה סוג של גבינה לקנות. ילד שניתנת לו אפשרות לבחור בצעירותו יגדל ויצמח להיות בוגר בעל אחריות,שיקול דעת,ביטחון עצמי והבחירות בחייו יהיו ברוב המקרים יותר קלות ומהמקום הנכון, בעיקר לעצמו. טל בוקריס, יועצת, מנחה ומאמנת אישית, מעניקה מדריך פרקטי איך מלמדים את הילדים לבחור ולקבל החלטות בגיל צעיר
  • כישורי שפה, ביטוי ורגש

  • איך מסבירים לילדים על מוות?

  • מערכת "את זה"01.05.19

  • נושא המוות והאובדן עולה הרבה בימים אלו של ימי הזיכרון לשואה ולגבורה, לחללי מערכות ישראל ולנפגעי הטרור. מה ואיך מספרים לילדים על מות אחד הקרובים שלהם? האם יש דרך טובה להקל על ילדים שמאבדים אדם יקר? "אל תסתירו, תנו מקום לדיאלוג על רגשות", אומרת ד”ר עדנה כצנלסון, מומחית בפסיכולוגיה קלינית, חינוכית והתפתחותית ובהדרכת הורים, ומפרטת עצות מעשיות להתמודדות עם אובדן של מישהו קרוב. מדריך פרקטי להתמודדות עם אובדן ומוות
  • כל הגילאים

  • שילוב חשוב – הבית ובית הספר

  • יעל צמח-גרינשפון07.12.19

  • שאלתי את 3 ילדיי מה קיבלו ממערכת החינוך? האם בית הספר הוסיף לכם כישורי חיים? מנין החשיבה הלוגית, היצירתית, המדעית? אם תשאלו את יונתן (17) – הכל מתחיל מהגן! אם תשאלו את ערן (21) – מערכת החינוך מעניקה הזדמנויות רבות לפיתוח המיומנויות לחיים לצד לימוד המקצועות, ואם תשאלו אותי – אני בעד שילוב גם של הבית וגם של בית הספר, גם של ההורים וגם של המורים ובעיקר שילוב והידוק הקשר

תגובות הקוראים


ללא תגובות

בניית אתרים - בניית אתרים