מה בפורטל?

פעילות להפעלת הדמיון

חשוב מאוד להכיר לילדים כבר בגיל הגן את מושג הדמיון ולדאוג שהם יבינו את המושג ומשמעותו וידעו להשתמש בו בזמן קריאת ספרים ובכלל בחיים. הספר "הקרוסלה של קוראלי" מזמן פעילויות שונות להכרת מושג הדמיון והמחשתו. צוות המומחים של הוצאת פלא מעניק רעיונות להפעלות לפני קריאת הספר, במהלך הקריאה (קריאה מודרכת) וכן אחרי הקריאה

מערכת "את זה" 24.12.12

פעילות בעקבות הספר "הקרוסלה של קוראלי"

באמצעות הפעלה קלה בעקבות הספר "הקרוסלה של קוראלי" ובליווי המחשה, יבינו הילדים שבעזרת ספרים אפשר להפליג לעולמות רחוקים, דמיוניים, להרחיב אופקים, ללמוד דברים חדשים.

לפני קריאת הסיפור

בקשו מהילדים לדפדף בספר, להתבונן באיורים ולנסות לחבר סיפור דמיוני מתאים. ניתן לבקש מן הילדים לרשום את הסיפורים שלהם, כשמטרתנו תהיה להשוות אחר כך עם הסיפור המקורי. פעילות זו מתאימה לכל ספר לפני שקוראים אותו ויודעים מה מסופר בו.

שיחה על האיור שבכריכה החיצונית והפנימית

שאלו את הילדים: מה מרמז לנו האיור שבכריכה (הגיבורה היא ילדה),

מה לדעתכם הרעיון של האיור: כאשר הילדה מחזיקה בידיה את עצמה,יושבת על סוס עם כנפיים? (מומלץ לכתוב את תשובות הילדים ולאמתן לאחר הקריאה).

שיחה על הכריכה הפנימית:

מהי התחושה העוברת אצל הקורא בזמן התבוננותו בתמונת סוסי הקרוסלה?

שיחה על הגרפיקה של שם הספר:

איזו תחושה ויזואלית מעבירות האותיות ס ו- ק המחוברות והמודגשות? (חיבור, סחרור, סיבוב).

ילד ילמד לשים לב לסימנים גראפיים ולמשמעותם.

קריאה מודרכת

קיראו לילדים את הספר הקרוסלה של קוראלי

תוך כדי קריאת הסיפור "הקרוסלה של קוראלי", הדגישו והתעכבו על עניינים חשובים:

לאחר המשפט הראשון בסיפור: "לילי היתה משועממת" – עיצרו ושאלו את הילדים: מתי ומדוע משעמם לנו? מה אנו עושים כשמשעמם לנו?

בואו נראה איזה פתרון מצאה הילדה לילי להפגת השעמום שלה.

ממשיכים לקרוא עד שורה 9 - "ככה תמצאי את הספר שבתוך הספר": כדאי לשאול: של מי לדעתכם הקול שמדבר אל לילי? איך נראה בעל הקול? (רצוי לרשום את הצעות הילדים), למה הוא מתכוון כשהוא אומר: "ספר שבתוך הספר?".

ממשיכים לקרוא עד עמוד 7 עד "זיכרי את המילים שהכניסו אותך לתוכו".

שואלים את הילדים מהן המילים שמכניסות אותנו לסיפור? (היה היה, פעם אחת, לפני שנים וכו').

עוצרים בעמוד 8 אחרי המשפט :"את דמיינת סוס מעופף, לא?" ושואלים:

מדוע לילי החליטה להגיע לעולם הדמיון בעזרת סוס מעופף? באיזו דרך הייתם אתם בוחרים כדי להגיע לעולם הדמיון?

בעקבות הקריאה

הפעלת הדמיון

בקשו מהילדים לתאר את בעל הקול "קוראלי". כל ילד יצייר את "קוראלי" שלו.

כל ילד יבחר אחד מן האיורים שבספר ויכתוב סיפור לאיור שבחר.

מילים ומושגים:

קרוסלה – מהן האסוציאציות למילה "קרוסלה" ?

-         כיף

-         גירוי

-         רכישת בטחון

-         התנסות במרחב

-         סיבוב

-         מהירות

-         הנאה מתחושת הסחרור.

שאלו את הילדים - מה תפקיד הקרוסלה בסיפור?

  1. להגיע מהמוכר (קרוסלה כמשחק ) אל הבלתי ידוע (העולם הדמיוני).
  2. תחושת הסחרור – הקסם שבהרגשה.
  3. הסחרור מכניס את גיבורת הספר לעולם הדמיון .

קוראלי – מהן האסוציאציות למילה "קוראלי"?

-         חיבור של שתי מילים: קורא +לי.

-         קריאה בהנאה

-         מישהו מקריא לי ספור

-         הקראת סיפור על ידי מבוגר

-         מישהו קורא לי "לבוא אליו" (הדמיון קורא לגיבורת הסיפור וגם לילד הקורא את הספר)

-         קוראלי הוא דמות דמיונית .

דמיון – מהן האסוציאציות למילה "דמיון"?

קסם, מיסתורין, חשיבה יצירתית, אמצעי להתמודדות עם העולם החיצוני, יצירת דמויות דמיוניות, פיתוח מיומנות לחשיבה רב-כיוונית אשר תסייע לו לפתרון בעיות רגשיות,

מה תפקיד הדמיון בספור?

"להיכנס" לסיפור, למצוא עניין, ליהנות מן הקריאה, להמציא ספור חדש משלך, למצוא פתרונות יצירתיים, להפיג את השעמום

"ספר בתוך ספר" – מהן האסוציאציות?  

מהו ההבדל בין הספר שאני קורא לבין הספר "שמסתתר" בתוך הספר?

כאן בודקים את סיפורי הילדים שנכתבו לפני קריאת הספר ועורכים השוואה בע"פ בין הסיפור המקורי לספורי "הדמיון" של הילדים.

ניתן להגיע למסקנה שסיפור אחד מוביל לסיפורים רבים ושונים, בעזרת הפעלת הדמיון.

מה ההבדל בין הרגשתה של הילדה בתחילת הסיפור לבין הרגשתה בסופו? ממה נובע ההבדל? בעזרת מה היית בוחר להיכנס לעולם דמיון משלך? בעזרת רכב, דמות פלאית, מילות קסם, מקומות קסומים וכו'.

כיצד נראה העולם הדמיוני שלך?

להרחבה על הספר הקרוסלה של קוראלי

על הוצאת ספרי פלא:

הוצאת ספרי ילדים פלא – האני מאמין

עמוד הפייסבוק של הוצאת ספרי פלא

המלצה על הספר אני רוצה חיבוק!

פעילות להכרת החיבוק

המלצה על הספר דני לא אוהב מברשות שיניים

המלצה על הספר שומר החלומות

פעילות להכרת שומר החלומות

המלצה על הספר מומו וביצי החלומות

הפעלות והצגות בעקבות ספרים: לעדכן במבמך עוד כללי

אליעזר והגזר

האריה שאהב תות

בובת הלורקס ועץ הצופלה

הדייג ודג הזהב

פעילות להכרת החיבוק

פעילות להכרת שומר החלומות בעקבות הספר שומר החלומות

פעילות להכרת החיבוק בעקבות הספר אני רוצה חיבוק!

פעילות בנושא פיתוח בדמיון בעקבות הספר הקרוסלה של קוראלי

  • מיני סייטים

  • בין מודעות לגמישות

  • יעל צמח-גרינשפון25.12.18

  • עינת ר. שלחה במהלך הקורס הדיגיטלי בנושא צרכנות נבונה שאלה: לי יש לפעמים רצון לתת תחושה של שפע, של אל תחשוב על הכסף.. לצד החינוך למודעות – איך יודעים לשים את הגבול כדי שזה לא יבוא על חשבון גמישות? נקודה למחשבה, ויש יותר מתשובה. תובנות מהקורס 1
  • גילאי 3-6

  • באזל עם הילדים!

  • יעל צמח-גרינשפון11.07.19

  • העיר באזל בשוויץ מזמנת חופשה נהדרת למשפחות עם ילדים בגילאים שונים מכל הבחינות. יש בה מוזיאונים אינטראקטיביים להעשרה ערכית בדרך חווייתית, גן חיות מושקע, מסלולי טיול ושייט בסירה ובאונייה לאורך הריין, מבנים ארכיטקטוניים מרשימים וכמובן – המרפסת המפורסמת שבה החל סיפורה של מדינת ישראל (בבאזל ייסדנו את מדינת היהודים!). יעל צמח-גרינשפון עם הפרטים המלאים, וגם המלצה חמה לנסוע לקרנבל ה-Fasnacht במרץ

תגובות הקוראים


ללא תגובות

בניית אתרים - בניית אתרים