מה בפורטל?

עצמאות מול הצבת גבולות

האם לתת לילדים עצמאות ובחירה חופשית או לשמור על חוקי הצבת הגבולות? יעל צמח-גרינשפון מהרהרת בקול רם ומגיעה לתובנות ברורות בקשר למינון הנכון

יעל צמח-גרינשפון 21.02.13

יהלי שלי חגגה לא מזמן את יום העצמאות הפרטי שלה, ואם אדייק אצטרך לכתוב "ימי עצמאות" ברבים. היא עדיין לא חגגה שלוש, אבל בהחלט בעלת דעה ורצונות משלה, והכל נובע מן העובדה שהיא רוצה להיות עצמאית ולנסות לעשות הכל בעצמה כמו גדולה, בעיקר להחליט! מה היא תאכל, מה היא תלבש ומה לא.

ומה רע בכך? הרי תכונת העצמאות היא תכונה מבורכת. קבלת החלטות באופן עצמאי

נחשבת לתהליך מתקדם אצל כל אחד מאיתנו. אנחנו ההורים רוצים להעניק עצמאות לילדינו מכל הבחינות, כדי שיסתדרו בכוחות עצמם בחיים. התשובה לכך מסתתרת בקצה השני של הסקאלה - בחשיבות של הצבת גבולות ברורים לילדים. ברגע שמעניקים לילדים עצמאות עלולים להיפרץ כל הגבולות. אז איפה הגבול?

אחת העצות הטובות שלמדתי מאמי, זמירה צמח, ומן הדוגמא האישית שהעניקה לנו בעניין זה היא מתן בחירה בין שתי אפשרויות – זו שיטה שמבוססת על שילוב בין מתן חרות טוטאלית ועצמאות לבין הצבת גבולות מוגדרת. מצד אחד – מתן אפשרות בחירה מעניק לילד תחושה של עצמאות ומחזק את הביטחון העצמי שלו. מצד שני – הענקת בחירה מבין שתי אפשרויות בלבד ולא יותר – מציבה לו גבולות ומזכירה לו מי הדמות הסמכותית.

עם השנים קלטתי באמצעות יישום דרך זו שלכל דבר שאנחנו עושים יש לפחות שתי אפשרויות, ולכן קל תמיד להציג בפני הילד שתי אופציות – בבוקר, כשהוא רוצה לבחור בעצמו את הבגדים, מניחים לפניו שני סטים תואמים לבחירה. כשהוא עסוק בשאלה מה יעדיף, נחסכות סצינות בסגנון "אני רוצה את החולצה הכחולה שלבשתי אתמול". בנוסף, הוא חש מאושר שקיבל הזדמנות לבחור בעצמו, ויש לכך ערך מוסף בדמות שיעור בקבלת החלטות הכל כך חשוב בחיים.

אחר הצהריים אפשר לשאול את הילד אם הוא רוצה ללכת לחבר או להזמין חבר, אפשר להציע לו לצבוע חוברת צביעה או לשחק במשחק קופסה (כדי שלא יצפה בטלוויזיה שעות על גבי שעות). לא כדאי לחכות לסצינות של מריבות וצעקות.

תנו לילדים עצמאות בתוך גבולות ברורים!

לכבוד יום העצמאות של מדינת ישראל, אני רוצה לנצל את הגישה הזו כדי להבהיר ולחדד את האני מאמין של פורטל הפעלות "את זה" בעניין גידול דור העתיד של מדינתנו. אין אנו דוגלים בהבעת דעה נחרצת, בהטפת מוסר או בקביעת עמדה החלטית אחת בכל נושא, אלא בהגשת מידע ורעיונות לבחירה וליישום, כל הורה לפי אמונתו ושיקוליו.

בעינינו המשפחה של כל אחד מאיתנו מהווה בבואה (מיקרוקוסמוס) לחברה הישראלית כולה. אם נתייחס בסבלנות ובסובלנות אל כל אחד מבני הבית, נשקיע מכל הלב בילדים שלנו בנושאי חינוך, בריאות, התנהגות, ישראליות ואהבת האדם באשר הוא, הרי שהחברה הישראלית כולה תיראה סבלנית וסובלנית יותר, הסביבה תהיה איכותית והאווירה בחברה תהיה מושלמת.

אחת הברכות המוצלחות שכל הורה רוצה לקבל לכבוד יום הולדתו קשורה בילדיו ובצאצאיו - שיחיו בשלום ויהיו מאושרים יחדיו. מאחלת למדינת ישראל שכל תושביה יחיו בשלווה ובאהבה!

  • בלוגים

  • שילוב חשוב – הבית ובית הספר

  • יעל צמח-גרינשפון07.12.19

  • שאלתי את 3 ילדיי מה קיבלו ממערכת החינוך? האם בית הספר הוסיף לכם כישורי חיים? מנין החשיבה הלוגית, היצירתית, המדעית? אם תשאלו את יונתן (17) – הכל מתחיל מהגן! אם תשאלו את ערן (21) – מערכת החינוך מעניקה הזדמנויות רבות לפיתוח המיומנויות לחיים לצד לימוד המקצועות, ואם תשאלו אותי – אני בעד שילוב גם של הבית וגם של בית הספר, גם של ההורים וגם של המורים ובעיקר שילוב והידוק הקשר
  • כל הגילאים

  • טעויות מקדמות מיומנויות

  • יעל צמח-גרינשפון07.12.19

  • בעקבות פרסום תוצאות מבחני פיזה, ניתחה יהלי בת ה-12 איך לדעתה נרכשים כישורי החיים האמיתיים (הפעלת שיקול דעת, מתן פתרונות יצירתיים, ניהול זמן, התמצאות במרחב, התנהגות בחברה) ומי האחראים לכך. מה מקומם של ההורים בהכשרה לחיים? למה יהלי מאמינה ש"טעויות שלי, של ההורים, של מורים ושל אחרים מקדמות מיומנויות"? ואיך כל זה קשור לתהליך הכביסה בבית?

תגובות הקוראים


ללא תגובות

בניית אתרים - בניית אתרים