מה בפורטל?

הגנת יתר במשולש ילד הורה מורה – מדריך פרקטי

האם צריך להגן על הילד מפני המורים בבית הספר או לשתף פעולה עם המורה? אורית סליקטר, עובדת סוציאלית, מנחת קבוצות הורים, ויועצת משפחתית לזוגות והורים מסבירה מדוע הגנת יתר על הילדים במסגרת בית הספר, יכולה לפעמים דווקא לפגוע, ומסבירה כיצד אפשר לנהוג אחרת. משלמים מחיר על הגנת יתר

09.09.18

במסגרת הרצאות מטעם מכון אדלר בחדרי מורים, אני שומעת שוב ושוב סיפורים על הורים שמבקשים מהמורים: "בבקשה אל תחשיב את הציון הנמוך של המבחן האחרון, הילד לא התכונן, אני מפחד שזה יפגע בו אם יקבל ציון נמוך", או "תרחם עליו, תאפשר לו לצאת להצגה, הוא אוהבת תיאטרון", למרות שיום קודם, ילדם התנהג באלימות בבית הספר ולא כתב מכתב התנצלות לתלמיד שבו פגע. ויש גם הורים כועסים שמטיחים במורה משפטים כגון: "למה הורדת ציון לבני שהגיש את העבודה באיחור, בסוף הוא הכין אותה, תוותר לו הפעם".

המשותף לכל המקרים שתוארו הוא המחיר שישלמו המורים, ההורים והילד אם המורים יענו בחיוב לבקשת ההורים.

המחיר שמשלם הילד:

הילד לא לוקח אחריות על מעשיו.

הילד לומד שהוא יכול לקלקל, לפשל ואחרים יתקנו את המציאות עבורו.

הילד לא חווה את הכאב ונמנעת ממנו היכולת לשאת בתוצאה, שיכולה למנוע את הישנות ההתנהגות השלילית בפעם הבאה. הוא שומע רק איומים "אם לא תלמד - תיכשל", אבל בפועל זה לא קורה, כי ההורה דואג שזה לא יקרה, אז מדוע שישנה את התנהגותו?

הילד לומד שהוא תלוי וזקוק לעזרת מבוגר להגנתו, ולא יכול להסתדר לבד, וכך נפגע ביטחונו העצמי.

המחיר שמשלם בית הספר:

המורים נתפסים כלא משתפים פעולה עם ההורים ונוצר מתח מיותר שלא מקדם את התלמיד.

נפגעת הסמכות המורית כקובעת כללים ודואגת לאכיפתם, בשל דרישת ההורים להפר את הכללים מעת לעת ובכך פותחים פתח ודוגמא להפרת הכללים על ידי התלמידים.

המחיר שמשלם ההורה:

רוב ההורים שאני פוגשת בקבוצות או בקליניקה, רוצים שילדיהם יהיו בוגרים עצמאים, אחראים ובעלי תחושת ערך עצמי גבוה. בפועל התנהגות שמגוננת יתר על הילד, משיגה בדיוק את ההפך כפי שציינתי במחיר שמשלם הילד, ובנוסף הילד בדרך כלל לא משנה את התנהגותו כפי שההורים היו מייחלים.

מדוע ההורים פועלים כך

המכנה המשותף של ההורים הוא, שהם אוהבים את ילדיהם, דואגים, ולא רוצים שילדיהם ייפגעו וירגישו מתוסכלים. הם רוצים למנוע מהילדים לחוות כאב, או כל תחושה לא נעימה. הכוונה היא טובה ומאוד ואנושית.

לעיתים להורים קשה לחוות את ילדיהם מתוסכלים.

לעיתים הורים חוששים מתדמיתם בשל התנהגות הילד.

לפעמים ההתנהלות של ההורים בוחנת רק את הטווח הקצר ולא לוקחת בחשבון את התוצאות והמחיר לטווח הארוך.

לעיתים חוסר מודעות למחירים היקרים שמשלמים כל הנוגעים בדבר.

מעורבות הורים בבית הספר – מדריך פרקטי

כיצד אפשר להיות מעורבים ומשמעותיים בחינוך ילדינו באופן שונה? בהתנהלות הילד מול בית הספר?

הזכירו לילד (אל תנדנדו) את המחויבות שיש לו: ללמוד למבחן, להכין עבודה, וכו'.

הציעו עזרה אם אתם חושבים שהילד זקוק לה. או בקשו מהמורה לעזור לילד. ילד בעל קשיים בארגון ההורה יפקח על הכנת המערכת בבית, והמורה יכול להזכיר לאותו הילד בבית הספר שיש שעורים וחשוב שייקח את החוברת הביתה.

הזכירו את התוצאות השליליות שעלולות להתרחש אם לא יכינו שיעורי בית, לא יתנהגו כנדרש, לא יתכוננו למבחן.

הימנעו מהאשמות - כשהילד נדרש לשאת בתוצאות הימנעו ממשפטים כגון "אמרתי לך" (כי הילד יפנה את הכעס כלפיכם). הוא יודע את הסיבה לתוצאה הלא נעימה, החיים לימדו אותו, בלי שנתערב או נקלקל את היחסים איתו. גם משפטים כגון "אם...אז, זה לא היה קורה", שיש לנו ההורים צורך עז לומר אותם (כיוון שאנו מבואסים ומרגישים צורך להיות מחנכים, שצריכים לעשות את תפקידנו) לא מקדמים את שיתוף הפעולה של הילד.

היו אמפתיים - אפשר להיות סבלניים ואמפתיים ולומר: "באמת מבאס לא לצאת להצגה", "אני רואה שאתה מאוכזב שהציון הנמוך פגע לך בממוצע" הילד ירגיש שאתם איתו ולא נגדו, הוא ירגיש שמבינים אותו, ולא יחשוב שאתם צריכים לתקן את הטעויות של בחירותיו השגויות. במקום זה הוא ילמד לקחת אחריות, שמשמעותה לשאת בתוצאות מעשיו, מבלי שאחרים יגנו עליו ומבלי להפר את הכללי בית הספר.

דאגו לתזכורת - בפעם הבאה לקראת מבחן, לקראת עבודה, תזכירו לילד מה הצפיות שלכם ממנו, ומה קרה בפעם הקודמת.

הנחו את הילד לדבר באופן ישיר עם המורה כשמתעוררת בעיה, כך הילד לומד להיות עצמאי, ולומד לבטא את צרכיו. הוא מרגיש שההורים תומכים בו ומצד שני הוא אינו תלוי בהם ומסוגל לקדם את עניינו בכוחות עצמו. כדאי לערוך בבית הדמיית מפגש עם המורה ותרחישים אפשריים של המפגש.

אורית סליקטר היא עובדת סוציאלית, מנחת קבוצות, מטפלת ויועצת משפחתית בנושא הוריות וזוגיות. מוסמכת מטעם אוניברסיטת אריאל, מכון אדלר, מכון מעגלים,  והמרכז לפיזיקה משפחתית. אמא לשלושה ילדים.

* תמונת אילוסטרציה, אין קשר בין המצולם לכתוב בכתבה.

עוד מדריכים פרקטיים להורים לילדים:

הכנת שיעורי בית – מדריך שימושי

מעבר דירה – משבר או הזדמנות

פיתוח חוש המישוש

מדריך לחיסכון

התפתחות שפה מגיל אפס עד שש

שיפור תכונות הילדים – מדריך פרקטי

שיפור תכונות אופי של ילדים

גיל 3 - מדריך פרקטי להתמודדות

למה מתחפשים? (לא רק בפורים)

חינוך כולל לכלוך

מתמודדים עם סיומים והתחלות 

התמודדות עם השפעת הריטלין

פיתוח עצמאות

חיזוק ביטחון העצמי

חשיבה חיובית

חשיבות הנוכחות

מודעות לסדר, ארגון ומיון

בחירות וקבלת החלטות

משמעת והצבת גבולות

חשיבות הצחוק וההומור

דיווח ואמירת האמת

חשיבות הטניס לילדים

חשיבות המיני גולף לילדים

חשיבות הבאולינג לילדים

שיפור המוטוריקה העדינה

העשרה והתפתחות במטבח

שיפור ופיתוח הזיכרון

פיתוח תכונת הסקרנות

הקניית הרגלי קריאת ספרים

פיתוח היצירה והיצירתיות

הבעת רגשות דרך משחק

פיתוח מיומנויות חברתיות

זמן איכות עם ילדים

יחסים טובים בין הורים לילדים

פיתוח כושר מנהיגות

הרגעת כעסים

ערך הנתינה, העזרה וההתחשבות

הכרת השונה והייחודיות של כל אחד

יצירה ומיחזור עם ילדים

מיחזור ואיכות הסביבה

עברית תקנית

חינוך לתזונה נכונה לילדים

התמודדות עם פחדים של ילדים

חשיבות ביטוח בריאות לילדים

התמודדות עם תלונות של ילדים

התמודדות עם אובדן ומוות

אומנות כערך חשוב לחיים

אמנות הציור על מדרכות

זמן איכות עם סבא וסבתא

הכנת שיעורי בית – מדריך שימושי

תגובות הקוראים


ללא תגובות

בניית אתרים - בניית אתרים