מה בפורטל?

האחר זה אני!

מה הכוונה בצירוף "האחר זה אני" שנבחר כנושא השנתי של משרד החינוך? איך מקשרים את הנושא לעדות, קהילות, עמים ואנשים מיוחדים החיים בישראל? מה הקשר למלכת היופי? יעל צמח-גרינשפון מבררת לעומק את הנושא ומשתפת בחוויה האישית של בתה הקטנה

יעל צמח-גרינשפון 21.12.13

לא אשכח לעולם את היום הזה: באמצע ארוחת הערב שאלה יהלי בת החמש בלי הקדמות מיותרות: "אמא, למה כולם אומרים לי שאני כושית?". לפני שהספקתי להשיב תשובה ראשונית עד שאעכל את האמירה המשמעותית הזו, לימד אותה אחיה בן העשר שיעור ראשון במה שנקרא "פוליטיקלי קורקט": "תגידי להם שלא אומרים כושית, אלא אומרים שחורה". "אמא, למה אני שחורה?", המשיכה הילדה בטרמינולוגיה החדשה מתוך עקשנות לקבל תשובה ברורה לשאלתה.

עוד לפני שהעליתי מבחר הסברים בסגנון: "יש לך צבע שוקולד", "את יודעת כמה אנשים טורחים כדי שיהיה להם צבע עור כזה? יש כאלה שמשלמים על זה!", "את הכי יפה בעולם!", ידעתי שמדובר על תופעה חברתית טבעית שהתחילה בגיל מוקדם בגן הילדים של יהלי.

באופן טבעי התחלתי לחשוב איזו הפעלה להעביר בגן שלה כדי להסביר לילדים בדרך פשוטה שכל אחד הוא מיוחד, יש אנשים רבים בעולם, לכל אחד מראה אחר!". עוד באותו הערב קראנו את "חברים בכל מיני צבעים" המוכר יותר כשיר המפורסם של הזמרת שרית חדד, ועוד באותו לילה ארוך ידעתי שהכי טוב לשחק עם הילדים במשחק בינגו חברים בכל מיני צבעים המציג ילדים בעלי צבעים שונים – צבע עור, צבע עיניים, צבע שיער וכו'. כתוספת משדרגת למסר שכל אחד הוא מיוחד יש בבינגו בעלי שיער ארוך, קצר, חלק ומתולתל, ילדים שמרכיבים משקפים, ועוד פרצופים שממחישים היטב את מבחר התצוגות.

לאחר כמה חודשים, כשנבחרה מלכת היופי ממוצא אתיופי, שמחתי שהנושא של צבע העור עלה לכותרות, ולא היה גבול לשמחתי כשיהלי שלי סיפרה כשחזרה מהגן שחברה אחת אמרה לה: "יש לך צבע עור כמו למלכת היופי". ההקשר החיובי ריגש אותה ואותי.

כשהגיע לשולחני הנושא השנתי של משרד החינוך לקראת שנת הלימודים הנוכחית החסרתי פעימה. חשתי כאילו מישהו במשרד החינוך שמע את זעקתה של הילדה והעלה את הנושא החשוב של קבלת השונה והאחר (או בשם הרשמי שניתן לו: האחר זה אני) מעל הנושאים החשובים הנוספים.

כשהתחלנו לחפור ולחקור בנושא על מנת לתת מענה להעברתו בדרכים הייחודיות לפורטל (משחקים להדפסה, רעיונות ליצירה, להפעלות קבוצתיות, דפי עבודה, מצגות ועוד), שוב החסרתי פעימה: הנושא "האחר זה אני" טומן בחובו כל כך הרבה אוכלוסיות וקהילות במדינות ישראל, הוא קשורה לנושאים רבים המעסיקים אותנו: פוליטיים, דתיים, עדתיים: הוא מגלם בתוכו את כל מה שקשור ליחסים בין יהודים לבין ערבים, יחסים בין יהודים דתיים לבין יהודים לא דתיים, היחסים בין עולים לבין ותיקים, בין אנשים שגרים במרכז הארץ לבין אלו שגרים בפריפריות, אנשים בעלי מוגבלויות, אנשים בעלי נטיות מיניות שונות – נושא בפני עצמו שקשור למגוון סוגי המשפחות שקיימות.

אם חשנו לרגע מבולבלים ולא ממוקדים, הרי שפגישה מרגשת עם הגננת יעל באגר, מאושיות הגננות בישראל אם לא בעולם כולו, עשתה לנו סדר בדברים: יעל בחרה להבליט את יהונתן גפן במהלך שנת הלימודים ותוך כדי העיסוק בחומרים שלו להבליט את הנושא "האחר זה אני". ואכן, גן יעל מקושט לעילא בציורי הילדים שציירו את האיש הירוק, במילות השירים מהכבש ה-16 שמדגישים את ההבדלים בין כל אחד מאיתנו לאחר (יש ילד שאבא שלו, הילדה הכי יפה בגן) וגם אצל החיות (לג'ירף יש צוואר ארוך, שני דגים), סיפורים שענת אוהבת במיוחד, ועוד ועוד.

הרעיון הוא להמשיך ללמד את הנושאים החשובים ולהבליט את הנושא השנתי, תוך כדי הדגשת המסר החינוכי: לפעמים אני דומה, לפעמים אני שונה, תמיד אני שווה.

גם אנחנו נרתמנו למשימה בכיוונים רבים ומגוונים, ונמשיך להעלות רעיונות ותכנים בנושא האחר זה אני – קבלת השונה והאחר,

עוד בלוגים של יעל צמח-גרינשפון:  

לדברים טובים שווה לחכות

מגלים את זה

טקס ראש השנה משפחתי

משאלה לשנה החדשה

יום המשפחה כמו פעם

ליל הסדר המושלם!

לזכור ולא לשכוח את השואה

מדברים על המת בדרך האמת

עצמאות מול הצבת גבולות

נאום בר המצווה של ערן

שבועות – פתיחת עונת הטיולים והבילויים

שבועות – ארוחות חלביות?

הילדים הם שגרירי הפרסום שלנו

איפה הן העוגות ההן,עם קרם השוקולד והמרציפן?

כל החיים הם הכנה

להעניק לילדים אבל במידה!

עניין של זמן

מותק של ילד

  • בלוגים

  • משפחה שכזאת – משחק משפחתי

  • יפעת רוט21.02.20

  • איפה נפגשו אבא ואמא? מה תאריך יום ההולדת של סבא? מה האחות שלכם הכי אוהבת לאכול? ומה הצבע האהוב על אחיכם? משחק משפחה שכזאת יושיב את כל המשפחה ביחד למשחק שבו תוכלו לגלות, לספר וחשוב מכל – לבלות זמן איכותי עם המשפחה
  • הבלוג של יעל צמח-גרינשפון

  • חיבורים בדרך לחינוך הנכון

  • יעל צמח-גרינשפון27.12.19

  • כשד"ר עופר רימון, סמנכ"ל משרד החינוך מציג 3 צרכים לחיבורים מתבקשים בכנס חטיבת טכנולוגיות בחינוך, אני יודעת שהטמעת סביבות הענן לחינוך של גוגל ומיקרוסופט היא הכיוון הנכון! ומעבר לחיבורים – סביבות הענן הן המפתח ללמידה בחירום בצורה יעילה, ללמידה של גלישה בטוחה ברשת בדרך של תרגול והתנסות, לשיפור תוצאות מבחני פיזה ותוצאות מחקר טאליס והכי מרגש – לצמצום הפערים בין האוכלוסיות החזקות לחלשות. הצרכים שנותנים להם מענה באמצעות סביבות ענן לחינוך גוגל ומיקרוסופט (גם וג"ם): 
  • כל הגילאים

  • משמשים מחופשים

  • מערכת "את זה"21.02.20

  • לקראת פורים, כדאי להכין עם הילדים קינוח טעים שנראה כמו ביצת עין שהם אוהבים! מרטין קמיליירי עם מתכון קל ופשוט מתוך הספר "אני רוצה לבשל לחברים". אל תשכחו לצרף מזלגות לצלחות כדי שהאשליה תהיה מושלמת

תגובות הקוראים


ללא תגובות

בניית אתרים - בניית אתרים