מה בפורטל?

משחקי ילדות עם טוויסט מוזיקלי

"המשחקים הכי טובים להתחיל מהם כדי להכניס קצת מוזיקה חיה הביתה הם משחקי הילדות", אומרת יעל אלמוג-בנדורי, תרפיסטית מוסמכת במוזיקה, וממליצה על שישה משחקי ילדות שכולנו אוהבים ועם הרבה מוזיקה ושדרוגים. כתבה שניה בסדרה

מערכת "את זה" 22.10.14

כולנו מכירים ואוהבים את משחקי הילדות המלווים במוזיקה. לא צריך להתעכב הרבה על הסברת החוקים, אלא אפשר פשוט להתחיל לנגן ולזוז. כל מה שצריך זה מצב רוח טוב וקצת חפצים שאפשר להפיק מהם צלילים (וממש לא חייבים שיהיו כלי נגינה).

כיסאות מוזיקליים:

המשחק המוזיקלי הקלאסי ביותר שכל אחד מכיר- כשהמוזיקה מתנגנת כולם הולכים סביב כיסאות, וכשהמוזיקה עוצרת צריך לתפוס כיסא פנוי. אני תמיד ממליצה להחליף את המוזיקה המוקלטת במוזיקה חיה שהילדים יוצרים או להוסיף את הנגינה שלהם לשירים שמשמיעים, זה תמיד משדרג את החוויה. לקטנטנים יותר מומלץ לא להוציא כיסא, אלא להשאיר כיסא פנוי לכל אחד כדי למנוע תסכולים מיותרים.

ים- יבשה:

גם המשחק הזה אהוב על הילדים במיוחד ואפשר בקלות לעשות לו הסבה למוזיקה. כל מה שצריך זה להגדיר צליל ל'ים' וצליל ל'יבשה', כאשר הילדים נכנסים ויוצאים מתוך המרחב שהגדרנו.

אפשר להגדיר את הים והיבשה באמצעות חישוק, סדין או כל דבר אחר או לחילופין באמצעות תנועות שונות במרחב (תנועה לכל צליל). המשחק הזה מתאים לקטנים ולגדולים, וניתן להתאים את דרגת הקושי לגילם של הילדים בהוספת עוד ועוד צלילים. הים לא חייב להיות רק ים אלא ים רגוע, ים סוער ועוד וכך כמובן גם היבשה.

מומלץ לעודד את הילדים להמציא תנועות משלהם למשחק וכמובן להתנסות בשני התפקידים (המנגן והמתנועע).

המשחק הזה נהדר לחיבור בין מוזיקה ותנועה דרכו יוצרים הילדים כוריאוגרפיות נהדרות!

דג מלוח:

מי לא אוהב את המתח והציפייה בדג מלוח? כמובן שגם במוזיקה אפשר לחוש מייד את המרכיבים האלה, ואני ממליצה בחום לנסות לשחק את המשחק באופן הבא - אחד הילדים מנגן על כלי נגינה כלשהו עם הגב למשתתפים האחרים (אפשר כמובן להשתמש בכל כלי נגינה שברשותכם ואם אין לכם אז כל מה שיכול להפיק צליל יעשה את העבודה). ברגע שהוא מנגן המשתתפים צריכים להגיע מהר אל כלי הנגינה שלו ומי שמגיע הופך להיות הנגן. ניתן "לסבך" את המשחק ולהשתמש בשינויים של דינאמיקה ומהירות כשהמשתתפים מתקרבים לכלי הנגינה בהתאמה (כשהנגינה מהירה הולכים מהר, כשהנגינה חלשה הולכים על קצות האצבעות ועוד). כמובן שכשהנגינה מפסיקה כך גם תנועתם של הילדים שצריכים לעמוד כמו פסל ולחכות שוב למוזיקה. מומלץ לערוך את המשחק הזה בחוץ או במקום גדול מספיק כדי שלילדים יהיה מקום.

חם-קר:

משחק זה טוב לתרגול משפט מוזיקלי באופן חזרתי ולתרגול שינויי דינאמיקה - בוחרים מתנדב שייצא החוצה ומחביאים חפץ כלשהו ברחבי החדר. כשהמתנדב חוזר מתחילים לתופף מקצב אחד חוזר על עצמו כאשר בכל פעם שהמתנדב מתקרב לחפץ המוחבא (כלומר חם) מתופפים ב"פורטה" (חזק) וכאשר הוא מתרחק ממנו מנגנים ב"פיאנו" (חלש).

לקטנים יותר מומלץ ללמד מקצבים פשוטים ולגדולים יותר כדאי לסבך קצת את העניינים.

המלך אמר:

את המשחק הזה הילדים מאוד אוהבים לשחק, בלי קשר למוזיקה, אבל כשמוסיפים את הנגינה והקצב המשחק הזה הופך לעוד יותר מהנה. זוהי הזדמנות מצוינת ללמד את הילדים את המשמעות של עבודת צוות.החוקים הם אותם חוקים כמו במשחק הקלאסי- כאשר אותו מלך או מלכה אומרים: "המלך אמר" ולאחר מכן מתופפים כל הקבוצה צריכה לחזור אחריהם. אבל כאשר המלך או המלכה רק מתופפים מבלי להגיד "המלך אמר", הקבוצה צריכה לא לתופף חזרה. אפשר להוסיף עוד קצת חוקים למי שרוצה לשדרג קצת את המשחק, לדוגמא כאשר אותו מלך אומר שם אחר, גם אז הקבוצה צריכה לא לחזור אחריהם (אפשר להוסיף עוד ועוד שמות בלי הגבלה ולבלבל את הילדים). חשוב להדגיש בפני הילדים שהמטרה במשחק היא שכולם לא ינגנו, וכשכולם מצליחים- איזה אושר..!

טלפון שבור:

תתפלאו אבל טלפון שבור יכול להפוך במהרה למשחק מוזיקלי. כל מה שצריך זה שאחד מחברי הקבוצה יתופף מקצב שיתגלגל לו מחבר לחבר- המטרה במשחק זה שכל ילד יתופף את המקצב לבדו עד שכולם ינגנו אותו. משחק זה מעניק תשומת לב אישית לכל ילד ונגינתו ומעודד הקשבה הדדית בין כל חברי הקבוצה. לגדולים אפשר לשדרג את המשחק, כאשר כל ילד מוסיף מכה נוספת למקצב "שקיבל" מהחבר הקודם שניגן וכך ייוולד לו משפט מוזיקלי ארוך.

כל המשחקים האלו תורמים רבות לעידוד שיתוף פעולה בין חברי הקבוצה ולביטוי תכנים מתוך עולמם הפנימי של הילדים דרך המוזיקה.                                                                                        כשילד מתופף בתפקיד "המלך" הוא בעצם משמיע את קולו הייחודי לשאר חברי הקבוצה וכשהקבוצה יוצרת משפט מוזיקלי הדרגתי כמו ב"טלפון שבור" הם בעצם נדרשים להקשיב בריכוז זה לזה ולעבוד יחד. אלו משחקים נהדרים לעבודה בקבוצות קטנות או גדולות, בבית הספר, בגן ובבית כמובן.

  • הפעלות

  • חפש את המטמון ביתי

  • מערכת "את זה"20.06.19

  • ורד ארויו מגישה את המדריך המלא להכנת "חפש את המטמון" ביתי, על פי ניסיונה עם שלושת ילדיה וחבריהם במהלך השנים. המדריך כולל רשימת רעיונות למקומות מסתור וכן רעיונות למשימות שאפשר לשלב בכל גיל, ויש גם פתקים מוכנים להדפסה, ואפילו פתקים עם תמונות רהיטים לגיל הרך. מתאים להפעלות של בית חם/בית מארח
  • גילאי 6-10

  • באזל עם הילדים!

  • יעל צמח-גרינשפון11.07.19

  • העיר באזל בשוויץ מזמנת חופשה נהדרת למשפחות עם ילדים בגילאים שונים מכל הבחינות. יש בה מוזיאונים אינטראקטיביים להעשרה ערכית בדרך חווייתית, גן חיות מושקע, מסלולי טיול ושייט בסירה ובאונייה לאורך הריין, מבנים ארכיטקטוניים מרשימים וכמובן – המרפסת המפורסמת שבה החל סיפורה של מדינת ישראל (בבאזל ייסדנו את מדינת היהודים!). יעל צמח-גרינשפון עם הפרטים המלאים, וגם המלצה חמה לנסוע לקרנבל ה-Fasnacht במרץ

תגובות הקוראים


ללא תגובות

בניית אתרים - בניית אתרים