מה בפורטל?

העסק הראשון של הילדים

הקמת דוכן מכירה ותפעולו מגלמת בתוכה הפעלה מעשירה לילדים, הכוללת רכישת מיומנויות שונות, הקניית הרגלים לחיים וערכים חשובים: יזמות, יכולת שכנוע, שיעור חשבון, הפקת לקחים וגם היכולת לשמוע "לא" שמהווה עניין של הרגל שצריך לעבור . יעל צמח-גרינשפון עם מדריך שימושי להקמת דוכן מהניסיון של בת השבע וחצי

יעל צמח-גרינשפון 17.12.17

אנחנו מדברים על חיפוש של הפעלות חינמיות לילדים, אבל מתברר שאפשר למצוא הפעלה שלא רק שהיא לא עולה כסף, אלא מכניסה כסף. וחוץ מזה היא מכניסה ערכים והרגלים חשובים לחיים.

יום אחד יהלי ביקשה למכור. הקימה דוכן על סלסילה בסלון, הניחה צעצועים שהיא כבר לא צריכה והכריזה בפני האורחים: הכל למכירה. היא הכינה שלטים של מחירים שונים: 2 שקלים, 5 שקלים ו-10 שקלים ויצאה לדרך. האורחים כמובן קנו.

כשראתה כי טוב, ביקשה לרדת למכור בקניון הקטן הקרוב לביתינו.

לא עבר זמן רב, והגיעו חברות שביקשו להצטרף. יהלי צירפה אותן בשמחה והציעה שבפעם הבאה יביאו חפצים וצעצועים ישנים למכירה.המכירה היתה מוצלחת ומהנה עבור כולם, ויהלי שילמה לכל אחת מהחברות העוזרות.

בפעם השנייה הכינה יהלי ממתקים מעוצבים מבצק סוכר. אחיה יונתן אפה וקישט מאפינס שוקולד וביקש ממנה למכור עבורו תמורת 25%. הסברנו שהיא תקבל רבע מסכום המכירה. זה השתלם לשני הצדדים.

אחד הימים היה מאכזב עבור יהלי, אבל אני שמחתי על ההזדמנות שלה להתמודד ולדעת לקבל "לא". כי ההצלחה היא תוצאה של חוויית הכישלון ולא רק של הצלחה מסחררת.

הפעלה מעשירה

מכירה בדוכן עצמאי מהווה הזדמנות לשיעור כלכלה, מינהל עסקים, חשבון וצרכנות נבונה לילדים. במהלך התכנון, ההפקה, המכירה וספירת הכסף נחשפים הילדים לעולמות שונים וטועמים מעולם העסקים:

חשיבה יצירתית – זה מתחיל ברעיון מה למכור, בחשיבה מה יקנו, איפה ומתי.

עבודות יד או מאפים של הילד או פריטים ישנים שלא צריכים. הכל לומדים מהניסיון.

עיצוב המוצר – תנו לילד לעצב את המוצר ואת האריזה שלו. הציעו לצרף פתקים חמודים ולגוון את המוצרים לבחירה. למשל – בהכנת צמידים – השתמשו במבחר צבעים.

יכולת קבלת החלטות – הצבת דוכן מזמנת התלבטויות – איפה מוכרים, מה מוכרים, מה העלויות והמבצעים. חישפו בפני הילדים את האפשרויות השונות ותנו להם להתלבט ולהחליט, זה מפתח את יכולת קבלת ההחלטות.

יכולת שכנוע – הציעו לילד לגשת אל העובדרים והשבים ולהציע להם את מרכולתם. תנו לו להסביר ולפרט מה הם מוכרים ומדוע בחרו לתמחר בצורה זו.

שיעור חשבון – כשהילד מחשב כמה עודף צריך להחזיר מ-10 שקלים עבור מוצר שעולה 2 שקלים, או כמה עולים 5 פריטים – הוא מחשב בעצמו תרגילי חשבון של חיבור, חיסור וכפל.

הכרת המטבעות והשטרות – תוך כדי התשלום יכיר הילד את המטבעות השונים: 1 שקל, 2 שקלים, 5 שקלים, 10 שקלים, ובהמשך גם את השטרות (כולל החדשים!).

מכירה בדוכן - מדריך פרקטי

מה מוכרים? אפשר למכור כל דבר שאנשים צריכים ורוצים, החל ממאכלים ודברי מזון, פריטים ישנים של הילד או של הבית ועוד כיד הדמיון.

קהל היעד – למדו את הילד מהו המושג קהל יעד, והסבירו לו מיהו קהל היעד שלו. אם הוא הכין מאפינס שוקולד – הקהל הוא משפחות, לילדה שהכינה צמידים ורודים - הקהל הוא בנות ונשים, ירקות חתוכים יוצעו ביציאה מחדר כושר למתעמלים.

מעשה ידי הילד – שימו לב שלאנשים עושה טוב לקנות משהו שהילד הכין – תכשיטים, יצירות, מאפינס, כדורי שוקולד, ממתקי בצק סוכר.

גיוון – אם מוכרים באותו מקום, כדאי לחשוב על גיוון המוצרים למכירה – למכור בכל יום סוג אחר.

איפה מוכרים? כדאי לבחור מקום שבו מסתובבים אנשים רבים, כגון גינה ציבורית, רחוב מרכזי או מרכז מסחרי. אם יש בקרבת מקום קניון או יריד מתקרב – לכו על זה. כדאי לבחור את המיקום לפי קהל היעד.

מחירים ועלויות – כדאי למכור דברים קטנים וזולים. לאנשים קל יותר לשלם שקלים בודדים ולעודד את המיזם של הילד.

קישוט הדוכן – דאגו שהדוכן יהיה אסתטי – הציעו מפה יפה, שלטים צבעוניים, ועוד.

עידוד – עודדו את הילדים להביא את הקהל אל הדוכן ולהציע את מרכולתם. בהתחלה הם יתביישו, אבל זה יבוא להם.

מכירה בחברותא – כדאי להציע לחברים לפתוח דוכן – המכירה המשותפת מעצימה את החוויה עבור הילדים.

תודה עם חיוך – למדו אותם להודות על הרכישה, כי זה לא דבר שברור מאליו. הזכירו לצרף חיוך שתמיד עושה טוב לכולם.

מכירה, לא קיבוץ נדבות – השתדלו למנוע מצב שבו אנשים יתנו כמה שקלים בלי לקחת שום דבר. הכוונה היא שהילד ירגיש שהוא מוכר ולא מקבץ נדבות.

שמירה – שימרו על הילדים המוכרים ממרחק סביר. אל תעזבו אותם. מינעו סיטואציה לא נעימה שיקחו להם את הכסף (ולצערנו עלולים לעשות את זה).

רוצים להקנות את ערך הצרכנות הנבונה בצורה מסודרת לילדים ולחסוך אלפי שקלים?

הירשמו לקורס דיגיטלי בנושא צרכנות נבונה לילדים כולל סרטונים, עצות, מצגות, חידונים ומשחקים. הכל בלי לצאת מהבית!

הרשמה לקורס לגולשי "את זה" - 50 שקלים בלבד!!!

  • בלוגים

  • שילוב חשוב – הבית ובית הספר

  • יעל צמח-גרינשפון07.12.19

  • שאלתי את 3 ילדיי מה קיבלו ממערכת החינוך? האם בית הספר הוסיף לכם כישורי חיים? מנין החשיבה הלוגית, היצירתית, המדעית? אם תשאלו את יונתן (17) – הכל מתחיל מהגן! אם תשאלו את ערן (21) – מערכת החינוך מעניקה הזדמנויות רבות לפיתוח המיומנויות לחיים לצד לימוד המקצועות, ואם תשאלו אותי – אני בעד שילוב גם של הבית וגם של בית הספר, גם של ההורים וגם של המורים ובעיקר שילוב והידוק הקשר
  • גילאי 10-13

  • טעויות מקדמות מיומנויות

  • יעל צמח-גרינשפון07.12.19

  • בעקבות פרסום תוצאות מבחני פיזה, ניתחה יהלי בת ה-12 איך לדעתה נרכשים כישורי החיים האמיתיים (הפעלת שיקול דעת, מתן פתרונות יצירתיים, ניהול זמן, התמצאות במרחב, התנהגות בחברה) ומי האחראים לכך. מה מקומם של ההורים בהכשרה לחיים? למה יהלי מאמינה ש"טעויות שלי, של ההורים, של מורים ושל אחרים מקדמות מיומנויות"? ואיך כל זה קשור לתהליך הכביסה בבית?

תגובות הקוראים


ללא תגובות

בניית אתרים - בניית אתרים