מה בפורטל?

מדריך פרקטי לשיפור מיומנויות חברתיות

האם ילדך נמנע מפעילויות כיתתיות וחברתיות לאורך זמן? מסתגר בבית? האם הוא יודע לפתור קונפליקטים עם ילדים אחרים? האם הוא מסוגל לייצר קשרים אינטימיים עם בני גילו? אם ענית לרוב התשובות הללו בחיוב, כנראה שילדך זקוק לחיזוק במיומנויות החברתיות שלו, והוא לא לבד! בדור הטכנולוגי של היום, יותר ויותר ילדים מתקשים לפתח מיומנויות חברתיות וזקוקים לעזרה ולתיווך. רונית רכטשפן, מטפלת בדרמה-תראפיה ממרכז תמר במדריך פרקטי מפורט לשיפור מיומנויות חברתיות

מרכז תמר 05.11.14

מיומנויות חברתיות הן כישורים ויכולות המאפשרים התנהגות חברתית הולמת, המתבטאת ביכולתו של הילד למלא אחר ציפיות החברה, לבנות קשרים חברתיים מספקים עם בני גילו, להסתגל לדרישות המציאות ולקבל החלטות מתאימות בהקשרים רגשיים, חברתיים וערכיים.

הדרך היעילה ביותר לעבוד על מיומנויות חברתיות היא באמצעות עבודה קבוצתית, המלווה על ידי מטפל מקצועי. המטפלים במרכז תמר משתמשים בכלים של הבעה ויצירה, המאפשרים ביטוי עצמי אותנטי ומייצרים עבור המשתתפים חוויה של מרחב בטוח, בו יכולים לעלות הדברים המציקים להם.

הקבוצה היא מעבדה של החיים, אלא שבאמצעות התיווך של המנחה מתאפשר תיקון מסוים. המנחה רואה את הקשיים, נותן להם ביטוי ומקנה למשתתפים דרכי פעולה שיכולות לקדם ולהעשיר את ארגז הכלים שלהם בנושא הוויסות העצמי, קריאת הסיטואציה החברתית ודרכי התמודדות מותאמות יותר עם קונפליקטים.

כיצד אפשר לדעת אם לילד יש בעיה חברתית?

1. צפייה בהתנהגות הילד והקשבה לו בתוך הבית - אם ילד חוזר מבית הספר עצוב ומתלונן שילדים מציקים לו; או אם ילד מסרב לצאת לגן המשחקים, וכשההורה מנסה לעודדו לכך, הוא טוען שאף אחד לא רוצה לשחק איתו; או אם הילד מסוגר בבית, לא יוצר קשר עם חברים וחברים לא יוצרים קשר איתו, והוא נראה עצוב – במקרים אלה ואחרים, ברור שהילד סובל מבעיה חברתית כלשהי.

2. תצפית בהתנהגות הילד מחוץ לבית -כאשר ההורה מתלווה לילדו במשחק בחצר, בטיול בבית ספר, או אף כאשר הוא בא לאספו מהגן - הוא עשוי ללמוד הרבה על מצבו החברתי של הילד דרך הסתכלות מכוונת בהתנהגותו. האם הילד יושב לבד כל הזמן או שילדים מתיישבים לידו? האם הוא נדחה כאשר הוא ניגש לילדים ומבקש מהם דבר מה? האם הוא יוזם קשר עם אחרים? האם אחרים יוזמים קשר איתו?

3. מידע המגיע מחוץ למשפחה, בעיקר מגורמי חינוך - פעמים רבות, מחנכת או גננת יכולות להאיר את עיני ההורה שילדם סובל מבעיה חברתית, מבלי שהילד דיווח על כך להורים. ילד מופנם יקפיד ליצור הפרדה בין המתרחש בתוך המשפחה לבין מה שהוא חווה מחוצה לה, במיוחד אם מדובר בחוויות שליליות. לעיתים, הורים יכולים להיעזר במידע שנמסר להם על ידי הורים של ילדים אחרים.

איך ניתן לעזור?

עבודה מקצועית בקבוצות קטנות יכולה בהחלט לעזור ילד לפתח את היכולות שבהן הוא מתקשה ובמקביל, להנחות את הוריו לעבודת המשך בבית ובמסגרות חברתיות נוספות. לעבודה הקבוצתית ישנן כמה מטרות:

* שיפור היכולת לייצר קשר מותאם עם ילדים בני אותו גיל ועם דמויות סמכות, כיצד ליזום ולהזמין לקשר. • שיפור היכולת לשתף פעולה לרבות הצעת עזרה לאחרים וקבלת עזרה, לבצע משימות לפי תור ולהתפשר. • שכלול כישורי שיחה: היכולת להקשיב לחבר ולהבין למה הוא מתכוון, להעביר בדיבור מסר ברור ומדויק ולהביע עמדה. • פיתוח היכולת להבין שהאחר רואה את הדברים אחרת ולהבין איך הוא מרגיש כדי שניתן יהיה להתחשב ברגשותיו. • מתן מרחב מוגן ובטוח להביע רגשות חיוביים ושליליים באופן מותאם לסיטואציה. • שיפור היכולת לקבל מרות ולהישמע לבקשות או לדרישות האחר. • פיתוח היכולת לקבל את הכללים והחוקים של הקבוצה או של המשחק ולשאת תסכול בעת הפסד ואיפוק בעת ניצחון. • שכלול היכולת לווסת בין הצרכים של הילד לצרכים של האחר.

במרכז תמר פועלות קבוצות אשר מיועדות לשיפור מיומנויות חברתיות, הקבוצות מורכבות על פי טווחי גילאים מתאימים והפעילויות מותאמות לקבוצות הגילאים השונות.

רונית רכטשפן היא מטפלת בדרמה-תראפיה במרכז תמר.

לפרטים נוספים ניתן לפנות למרכז תמר בטלפון 03-5445326 או באתר האינטרנט:

 www.tamar-center.co.il

עוד על מרכז תמר:

שיעורי בית – מדריך פרקטי

הכנה לכיתה א'

שיפור מיומנויות חברתיות

  • פיתוח כישורים

  • ריכוז צורות הפועל באנגלית

  • מערכת "את זה"11.07.19

  • רוצים ללמד את הילדים בצורה שיטתית את צורות הפועל השונות כדי שלא יתבלבלו? הציגו להם בטבלה את הצורה הבסיסית ואת הצוורת שלמדו – יהיה להם קל לראות את התמונה המלאה. הכנו עבורכם טבלה של פעלים כולל הצורה הבסיסית, צורת ההווה הפשוט (Present simple), צורת ההווה הממושך – עכשיו (present progressive) וצורת העבר. המצגת הזו עושה סדר בבלאגן! אנגלית לכיתות ה-ו – חזרה מעולה על צורות הפועל
  • יכולות חברתיות

  • כלים לפיתוח מיומנויות חברתיות

  • טל בוקריס05.02.19

  • "מיומנויות חברתיות מתבטאות במצבים רבים בכל יום בחיינו. בכל הקשור למיומנויות חברתיות החינוך מתאפשר בדרך חווייתית", אומרת טל בוקריס, יועצת, מנחה ומאמנת אישית, מפרטת שלוש מיומנויות שיעזרו לילדים להסתדר בחברה (קבלת כללים, יוזמה ופיתוח היכולת להבין את האחר) בליווי דוגמאות מסיטואציות מוכרות ומעניקה עצת זהב להקניית כלים ליצירת קשרים חברתיים לכל החיים  אחת השאלות הראשונות שאני שואלת הורים שמגיעים אליי לאימון להורות היא: "איזה ילדים אתם רוצים לגדל"? שאלה שנדמה שהתשובה אליה ברורה, אבל כשמתחילים לחשוב על המשמעות שלה, היא כבר הופכת להיות מורכבת.
  • גילאי 3-6

  • באזל עם הילדים!

  • יעל צמח-גרינשפון11.07.19

  • העיר באזל בשוויץ מזמנת חופשה נהדרת למשפחות עם ילדים בגילאים שונים מכל הבחינות. יש בה מוזיאונים אינטראקטיביים להעשרה ערכית בדרך חווייתית, גן חיות מושקע, מסלולי טיול ושייט בסירה ובאונייה לאורך הריין, מבנים ארכיטקטוניים מרשימים וכמובן – המרפסת המפורסמת שבה החל סיפורה של מדינת ישראל (בבאזל ייסדנו את מדינת היהודים!). יעל צמח-גרינשפון עם הפרטים המלאים, וגם המלצה חמה לנסוע לקרנבל ה-Fasnacht במרץ

תגובות הקוראים


ללא תגובות

בניית אתרים - בניית אתרים