משחק הכיסאות משודרג לגיל הרך

משחק הכיסאות (כיסאות מוזיקליים) מזמן לילדים פעילות תנועה בריאה לכל חלקי הגוף, כיף והנאה. כמשחק תחרות שבו בכל תור מוציאים ילד אחד החוצה, מקנה משחק הכיסאות הקלאסי יכולת להתמודד עם קושי ועם אי הצלחה עבור הילדים הגדולים, אך עלול לגרום לתסכול אצל ילדים בגיל הרך. ד"ר אפי הרנוי, דוקטור לחינוך ולחינוך גופני (Ph.D), בהתמחות פסיכולוגיה חינוכית התפתחותית, מעניק רעיונות להפעלת תנועה המבוססת על משחק הכיסאות ומותאמת לגיל הרך, ללא צורך להתמודד עם תחרות!
   

 

 

מי מאיתנו לא שיחק או לפחות הכיר את חוויית משחק הכיסאות? קבוצת ילדים נעה במעגל סביב כיסאות המסודרים בשורה או במעגל, המוזיקה מתנגנת לה ברקע, מכתיבה את קצב ההתקדמות ולפתע פוסקת ומסמלת כי הגיע העת לרוץ ולתפוס כיסא. כל הילדים רצים, דוחפים, נופלים, ולאחר שכולם יושבים נותר המסכן שאיחר לתפוס לו מקום והוא מתבקש לשבת בצד. כל האחרים מאושרים על כך ששרדו עוד סיבוב במשחק, לא ערים לכך שהם עצמם עלולים להיות הבאים בתור ולהיוותר עם ההשפלה שבהוצאה מהמשחק, האכזבה והשעמום.


 

מתחרותיות טבעית למלאכותית

עולם המשחק נתפס על ידי הילד כמציאות. הוא מצוי עדיין בשלב שבו הוא טווה את דרכו לגיבוש אופיו ואישיותו. הוא מחפש דרכים להשתלב בחברה. באמצעות המשחק הוא מקבל הזדמנות להביא לידי ביטוי את כישוריו הפיזיים והקוגניטיביים. הפעלה של ילדים בגיל הרך צריכה להיות מושרשת בעובדת היותה למענם, ולכן הוצאה מן המשחק סותרת את המטרה העיקרית שלו. היא אף הופכת אותו לקרקע פורייה לשעמום במקרה הטוב ולהשתוללות ועילה להפרעות ולהטרדות של המפסידים היושבים בצד וממתינים לתום המשחק במקרה הרע.


למרות זאת אנשי מקצוע רבים מנהלים את משחק הכיסאות (כיסאות מוזיקליים) בדרך הישנה והמוכרת, מבלי לשים לב להשלכות על הילד מבחינה חברתית, רגשית 

וקוגנטיבית, שהרי בגיל הרך הילד אינו בשל עדיין להתמודד עם הפסד ואף אינו צריך לחוות את התחושה הזו, מה גם שהוא עומד ללעג מול שאר הילדים.

אין להבין מן הנאמר כי תחרותיות היא גורם שלילי. נהפוך הוא. התחרותיות עשויה להיות גורם מוטיבציוני בונה ומפתח, אך חובה עלינו לפתחו מן התחרותיות הטבעית הטמונה בו , ללא מנצחים ומפסידים, אל התחרותיות המלאכותית שבה ניתן גמול למנצח ועונש למפסיד. גם כאן קיימת הדרגתיות המסייעת לילד ולמורה להתמודד עם העונש של יציאה מהמשחק ובד בבד להכין את הילד להמשך דרכו בעולם התחרותי.

המעבר ההדרגתי מתאפשר באמצעות הטלת תפקידים שונים על הילדים שלא הצליחו למצוא כיסא. חשוב מאוד להסביר לילדים כי אי הצלחה חד פעמית אין פירושה כי הילד נכשל או שהוא תבוסתן חלילה.

 

 

חלופות של משחק הכיסאות


ילדים מטבעם הם תחרותיים, ובכל עת ירצו להפגין כישורים טובים יותר משל חבריהם. די במשפט "נראה מי יגיע ראשון..." כדי לדרבן אותם להשקיע את המרב. לכן ניתן לצפות כי גם אם מספר הכיסאות יהיה כמספר הילדים, ולא יוצא אף כיסא מן המשחק, עדיין הילד יזנק עם מתן האות וירוץ לתפוס לו מקום, על אחת כמה וכמה כשהמשחק מלווה במוזיקה, המשמשת מעין מעטפת נעימה לכל אירוע. המוזיקה אף עשויה לסייע לילד במיקוד תהליכים קוגניטיביים ופיזיולוגיים, כך שהוא יוכל לקלוט את הגירויים מסביבתו בצורה טובה יותר ולהגיב בבוא העת.

 

להלן חלופות למשחק הכיסאות שבו מוציאים כיסא בכל פעם. בכל אחת מהמשימות הללו הילדים ימהרו לתפוס את מקומם ברגע מתן האות, וזאת מבלי להזיז כיסא או להוציא ילד ומבלי שתיזל ולו דמעה אחת. פעילות כזו עשויה אף להקל על עבודת הגננת, המדריך או המורה , שהרי הילדים חוזרים לכיסאות באופן מסודר ובהקשבה מלאה.

 

משחק חיות לפיתוח הדמיון

הילדים נעים סביב מספר כיסאות כמספר הילדים, תוך שהם יוצרים בגופם צורות של חיות כמו: חתול, נחש, פיל, ארנבת, פינגווין, צב וכו'. בחירת הדרך לעצב את החיה מפתחת את הדמיון היוצר מחד ואת היכולות המוטוריות מאידך, ללא התמקדות בכיסא דווקא.


משחק לזיהוי מקצבים

הילדים נעים סביב הכיסאות בקצב מסוים, תוך שהם מתרכזים בצלילים המושמעים להם ולומדים לזהות מקצבים, מנגינות וצלילים של כלי נגינה שונים כגון פעמונים, משולש, תוף מרים, קסילופון, רעשן ועוד.

ליחוצו כאן לעוד רעיון להפעלת תנועה וקצב.

 

משחק להכרת הצבעים

ניתן לשלב במשחק הכיסאות ללא הוצאת כיסא לימוד צבעים. מחליטים מה מסמל כל צבע ופועלים לפי זה: צבע אדום – עוצרים; צבע ירוק - מתקדמים; צבע כחול - מתקדמים לאט; צבע צהוב – מתקדמים מהר.

משחק להכרת מושגי המרחב

ניתן לשלב במשחק הכיסאות ללא הוצאת כיסא לימוד מושגי מרחב כגון – למעלה/למטה, ליד, מעל/מתחת, רחוק וקרוב, לצד,מול ועוד.

הילדים נעים לכיוון מסוים וממלאים אחר הוראות המנחה: ידיים למעלה, ראש למטה, רצים לצד ימין או שמאל, לפנים לאחור, מושיטים את הרגל קדימה ובאלכסון וכו'.

 

משחק ללימוד איברי גוף (אני וגופי)

 

ניתן לשלב במשחק הכיסאות ללא הוצאת כיסא לימוד איברי גוף, איברים מובילים או משתתפים בתנועה וכיו"ב. להרחבה על פעילויות תנועה בנושא אני וגופי.

 

משחק משימות

הילדים נעים במרחב חופשי, ובכל פעם מוטלת עליהם משימה כגון ביקור במקומות חדשים בגן שטרם ביקרו בהם באותו יום, איתור צבעים בגן .

 

ניתן כמובן לשלב נושא זה עם כל אחד מהנושאים שהוזכרו לעיל ולמעשה להשכיח לגמרי את עניין הכיסא עד לרגע שבו יידרשו לשוב ולהתיישב.

 

מתן תפקידים לילדים שהוצאו מהמשחק:

 

אפשר לשחק את משחק הכיסאות הקלאסי שבו מוציאים בכל פעם כיסא, אבל דואגים להפעיל את הילדים שיוצאים מהמשחק כדי שלא יחושו מפסידים, אלא מועילים ובעלי תפקידים:


* הילד הראשון המוצא מן המשחק מחליף את המורה בתפקיד המפעיל המוזיקלי (באמצעות כלי נגינה או הפעלת הטייפ), הנותן את האות לתחילת הסיבוב ולסיומו.
* ילדים נוספים עשויים לכהן בתפקידי שופטים בעמדות שונות, כאשר עליהם מוטלת האחריות לקבוע מי הגיע ראשון לכיסא (אם שני ילדים או יותר מתווכחים).
* תפקיד נוסף הוא סדרן – הילד המוצא מהמחשק אחראי בתום כל סיבוב לפנות כיסא ולסדר מחדש את השורות. בתום המשחק הסדרנים ידאגו להחזיר את הכיסאות למקומם.
* ניתן גם להחליף בין הילדים: ילד שהוצא יכול להתחלף עם מי שמשחק.

דרכו של הילד להתמודד עם הפסד צריכה להילמד בדרך נכונה ובגיל המתאים. החלופות 'למשחק הכיסאות' שהוצעו במאמר זה מאפשרות למורה לתת לילדים לשחק מבלי שתיגרע הנאתם אלא להפך. הם ייטלו חלק במשחק באופן שיאפשר להם להתמודד עם אתגר (ולא עם כישלון) בהדרגה ומתוך הנאה.



 

ד"ר אפי הרנוי הוא דוקטור לחינוך ולחינוך גופני (Ph.D), בהתמחות פסיכולוגיה חינוכית התפתחותית, התפתחות הילד, תנועה לגיל הרך וקשרי הורים וילדים, מומחה לגיל הרך, מרכז קורס מדריכים לגיל הרך בקמפוס שיאים, המרכז להסמכות בספורט ובתנועה באוניברסיטת תל אביב.

 

 

תגובות  

 
+1 #2 דליה 2013-06-06 10:35
אפשר לשחק את משחק הכסאות להוציא כסא אך ההוראה היא שעל כולם לשבת או לעמוד על הכסא .זאת אומרת -הניצחון הוא קבוצתי .ואז יצא שכל הילדים מצטופפים ובסוף יושבים במגדל אחד על השני
Quote
 
 
+1 #1 2011-02-16 19:44
עוד רעיון להשאיר את מוטיב התחרות, אבל לא להוציא ילדים החוצה: לספור נקודות! מי שלא מוצא כיסא לא מקבל נקודה, אבל ממשיכים במשחק עוד כמה פעמים וסופרים נקודות. אפשר גם לשים כסאות כמספר הילדים ולתת ניקוד לפי סדר הישיבה ( או לחילפין נקודה "רעה" למי שהתיישב אחרון) . אני לא מתה על תחרויות בעצמי, אבל זה כנראה כן חשוב להתמודדות בחיים.
Quote
 
כל הזכויות שמורות לפורטל הורים וילדים "את זה" 2010. כל החומרים ניתנים לשימוש אישי בלבד. מלוא זכויות היוצרים והקניין לכל החומרים המתפרסמים בפורטל הורים וילדים "את זה", לרבות כתבות התוכן, התמונות, הרעיונות, השמות, המשחקים להדפסה, דפי העבודה וההעשרה, סימני המסחר והעיצוב, התכנים המוצגים, הקבצים הגרפיים והטקסטואליים וכל חומר אחר הכלולים בהם. אין להעתיק, להפיץ, לשכפל, לצלם, לתרגם, להקליט, לשדר, לקלוט, להציג בפומבי או למסור לצד שלישי חלק כלשהו מן המידע ו/או התמונות ו/או האיורים ו/או כל תוכן אחר שצורף ו/או נכלל כנ"ל לשימוש מסחרי בלא קבלת הסכמת הבעלים של פורטל הורים וילדים "את זה" בכתב ומראש