עגבניות בריאות לילדים

מדוע העגבניה כל כך בריאה? האם רצוי לאכול עגבניה טרייה או עגבניה מבושלת? איך מרגילים ילדים לאכול עגבניות בכל מיני צורות? מורן נגר, מטפלת ברפואה אלטרנטיבית אינטגרטיבית ויועצת בכירה לתזונה ולאורח חיים בריא, משיבה על השאלות, מעניקה מידע נרחב על העגבניה, וגם טיפים לילדים שלא אוהבים עגבניות ...פתרונות להורים  

 

העגבניה היא ירק בריא מאוד, ולכן מומלץ להרגיל את הילדים מגיל קטן לאכול אותה. כיוון שהעגבניה היא אחד הירקות שאפשר להגיש במבחר גדול מאוד של מנות, הרי שקל יחסית להגישה לילדים באחת מצורות ההגשה שהם מעדיפים: פסטה עם רוטב עגבניות, שקשוקה, עגבניה ממולאת בבשר, אורז וירק, קטשופ, מיץ עגבניות טרי, רסק עגבניות, דג ברוטב עגבניות, סלט עגבניות, סלט ירקות עם עגבניה, אורז אדום (עם רסק עגבניות), פיצה בריאותית (מקמח מלא, גבינת עיזים, רסק עגבניות וירקות) ועוד.

 

 

סגולות בריאותיות של העגבניה

העגבניה היא מרכיב חשוב בתפריט היומיומי שלנו!

צבעה האדום של העגבניה נובע מהפיגמנט האדום הליקופן. ככל שהעגבניה אדומה יותר, כך היא מכילה יותר ליקופן. ליקופן נוטה להצטבר בעור, בריאות, במוח ובבלוטת הערמונית אצל גברים.

הליקופן הוא אחד מנוגדי החמצון החזקים ביותר בטבע. הוא תורם לשמירה על בריאות העין, לשמירה על תפקוד המוח ולהגנה מפני נזקי קרינת השמש.

בכל גוף ישנם רדיקלים חופשיים הנוצרים בגוף עקב תזונה לקויה, חשיפה מוגברת לשמש, סטרס ועוד. הרדיקלים החופשיים הם חומרים מזיקים המאיצים הזדקנות ומחלות. הליקופן תורם להגנה מפני מחלות סרטן, מחלות לב וריאה, כלי דם ועוד.

בקבוצת הצבע האדום נכללים גם פלפל אדום, תות שדה, צנון, צנונית, גויאבה אדומה ועוד.

בנוסף העגבניה עשירה בוויטמין C, ויטמין C הוא נוגד חמצון יעיל המסייע בהפחתת הסיכון למחלות לב, שבץ מוחי, סרטן, סיבוכי סוכרת.

וכדאי לדעת כי מיץ עגבניות יעיל כנגד עקיצות יתושים

 

כיצד לצרוך את העגבניה?

בישול העגבניה בשמן – מעלה את כמות וזמינות הליקופן, כלומר הליקופן נהיה זמין יותר עבורנו ונספג טוב יותר בגוף.

אכילת עגבניה טרייה עם שמן - מעלה אף את זמינות הליקופן, אך הצורה המומלצת ביותר היא בישול.

שילוב העגבניה ברטבים - כדאי לשלב את העגבניה ברוטב של הפסטה או ברוטב לדג.

ירקות מבושלים עם רוטב עגבניות – הוסיפו לכל ארוחה סלט ירקות עם עגבניה/סלט עגבניות. לתינוקות להוסיף לארוחה חתיכות קטנות של עגבניה. בגיל חצי שנה כדאי להתחיל לתת רסק עגבניות טרי שהוכן בבית.

עגבניות לבית הספר - אפשר לשים בתוך הכריך עגבנייה ואפשר לחתוך ולשים בקופסה כתוספת לכריך או עגבניות שרי בשקיתאו בקופסא קטנה.!

קישוטי עגבניות – קשטו את הכריכים, את החביתה או את מצע הקוסקוס בעגבניות. להרחבה – ילדים אוכלים ירקות.

עוד מתכוני עגבניות:

רוטב עגבניות עשיר

פיצה ביתית מהירה

 

המלצה תזונתית

העגבניה מתאימה לאכילה כבר מגיל שלושה חודשים.

לתינוק בן 3 חודשים ומעלה הסובל מעצירות ניתן לתת חצי כפית עד כפית של מיץ עגבניות טבעי (מיץ שהוכן בבית), רצוי שלא לערבב בתוך הפורמולה אלא לתת הישר מבקבוק או על ידי טפטפת.

לתינוקות בגילאי חצי שנה עד שנה ניתן לתת רסק עגבניות 3 פעמים בשבוע. אם התינוק סובל מעצירות ניתן לתת כל יום בשילוב עם שמן זית כתית מעולה בכבישה קרה. אם זה לא עוזר - יש לפנות לסיוע מקצועי.

לגילאי שנתיים עד ארבע - 4 מוצרי עגבניה (=רסק עגבניות, קטשופ,רוטב עגבניות,עגבניות חתוכות) בשבוע.

לגילאי 5-11 – 6 מוצרי עגבניה (=רסק עגבניות, קטשופ, רוטב עגבניות, עגבניות חתוכות) בשבוע.

לגילאי 12 ומעלה - 10 מוצרי עגבניה (=רסק עגבניות, קטשופ, רוטב עגבניות, עגבניות חתוכות) בשבוע.

דגש חשוב!!!! ההמלצה יכולה להשתנות בהתאם למצב הילד. אם הילד סובל מחומציות יתר (שלשולים), יש להימנע ממוצרי העגבניה או להוריד במינון. עבור ילד הסובל מעצירות נגביר מינון בהתאם לגילו. בשני המקרים יש להתייעץ עם מומחה!

כדאי לשים לב שהעגבניה מאוד חומצית, ולכן לא מתאימה לכל אחד.לכן, כשמתחילים לתת עגבניה לתינוק, יש להפרידה מהמאכלים האחרים ולעקוב האם יש תופעות מיוחדות.

העגבניה אינה מתאימה הסובלים משלשולים, חומציות יתר בקיבה, אולקוס, צרבות, ריפלוקס, מיגרנות.

 

 

טיפים לאכילת עגבניות לילדים:

 

שתילת עגבניות - על מנת לחבב על הילדים את העגבניה הבריאה, כדאי לשתול יחד איתם עגבניות שרי קטנות וחמודות. למי שיש גינה בבית או בתוך אדנית, ניתן לשתול ביחד עם הילד שתיל של עגבניות שרי ולטפח אותו ביחד. רצוי לזרוע במגשיות קטנות בהתחלה ולאחר מכן בגיל שבועיים עד שלושה להעביר לקרקע או לאדניות. להרחבה על שתילת עגבניות שרי

 

נשנושי עגבניות - כדאי להכין פלטת ירקות או לחתוך פרוסות עגבניה/עגבניות שרי ולתת לילדים לנשנש ולהתרגל לטעם. זה מתאים מול הטלוויזיה. להרחבה על רצועות ירקות

 

ריבה מעגבניות שרי - אפשר להכין יחד עם הילד ריבה מעגבניות שרי – הטעם המתוק ימשוך אותם בהמשך לאכול עגבניות שרי טריות. זה עובד עם ילדים סרבניים שלא מוכנים לטעום טעמים חדשים.

 

סחיטת מיץ עגבניות – מומלץ להכין ביחד עם הילדים מיץ עגבניות ולהוסיף למיצים נוספים לפי הטעם.

 

טיול במשק אורגני – מומלץ לטייל עם הילד במשק אורגני ולראות כיצד הגידול מתבצע מהשלב הראשון ועד השלב האחרון. ילדים רבים משתפים פעולה (גם בגילאי 13+) ומגלים התעניינות רבה בביקור במשק אורגני.

 

יום אדום - כדאי לארגן פעילות סביב הצבע האדום ובמסגרתה לאכול פירות וירקות אדומים כגון עגבניות, אבטיח, תותים ועוד. האכילה בקבוצה תעודד את הילדים לטעום עגבניות. אפשר להכין שבלונה של עגבניה ולבקש מכל ילד לצבוע בצבע המתאים - האדום.

 

עוד להכרת פירות וירקות

מונופול פירות וירקות

 משחק זיכרון פירות וירקות

לוטו שבעת המינים

משחק מה מכינים ממני

צלחת בריאות – פירות וירקות

תחנות ספורטיביות בנושא פירות וירקות

 

 

מורן נגר-מטפלת ברפואה אלטרנטיבית אינטגרטיבית,יועצת בכירה לאורח חיים בריא, יעוץ תזונתי, צמחי מרפא ותוספי תזונה.
כתובת דוא"ל זו מוגנת מפני spambots, יש לאפשר JavaScript על-מנת לראות את הכתובת 052-5705290

 

 

תגובות  

 
+1 #1 חוה 2012-08-28 15:59
כתבה מעולה, למדתי ממנה המון. ותודה רבה על העצות המועילות.
Quote
 
באנר
כל הזכויות שמורות לפורטל הורים וילדים "את זה" 2010. כל החומרים ניתנים לשימוש אישי בלבד. מלוא זכויות היוצרים והקניין לכל החומרים המתפרסמים בפורטל הורים וילדים "את זה", לרבות כתבות התוכן, התמונות, הרעיונות, השמות, המשחקים להדפסה, דפי העבודה וההעשרה, סימני המסחר והעיצוב, התכנים המוצגים, הקבצים הגרפיים והטקסטואליים וכל חומר אחר הכלולים בהם. אין להעתיק, להפיץ, לשכפל, לצלם, לתרגם, להקליט, לשדר, לקלוט, להציג בפומבי או למסור לצד שלישי חלק כלשהו מן המידע ו/או התמונות ו/או האיורים ו/או כל תוכן אחר שצורף ו/או נכלל כנ"ל לשימוש מסחרי בלא קבלת הסכמת הבעלים של פורטל הורים וילדים "את זה" בכתב ומראש