הביצה שהתחפשה

הביצה שהתחפשה
מתי בפעם האחרונה הסתכלנו במראה והיינו מרוצים מאיך שאנו נראים? כך גם הביצה שהתגלגלה לה בעולם חיפשה להיות מישהו אחר, ללא כל הצלחה. לימור כהן-מלול קראה וגילתה שמאחורי הסיפור הפשוט לכאורה, מסתתרים מסרים עמוקים יותר, לא רק לילדי הגיל הרך. מתאים לנושא השנתי "האחר זה אני" על קבלת השונה והאחר

הָיֹה הָיתָה בֵּיצָה
שֶלא רָצְתָה לִהְיוֹת בֵּיצָה,
מִפְּנֵי שֶלא יָדְעָה
לא לַעמוֹד
ולא לִקפוֹץ
ולֹא לָלֶכֶת
וְכָל הַזְמָן הָיתָה רַק מִתְגַלגֶלֶת וּמִתְהַפֶּכֶת.

  
הסיפור מציג את גלגולה של ביצה שלא הייתה מרוצה מאיך שהיא נראית והרצון והתאוה להיות מישהו אחר.

ואכן, הביצה מתגלגלת בעולם, מתחבטת ומתלבטת למה להתחפש: לכדור פינג פונג, ליצן, שעון, סל, פטריה ופרח ואפילו מנסה למצוא מכנה משותף בינה לבין אלו שהיא מחקה, אך הם דוחים אותה ומלגלגים עוד יותר על המראה החדש והלא רצוי שלה וחוזרים ומזכירים לה מי היא.

לבסוף, בחוסר ברירה היא חוזרת להיות ביצה, ואותה תרנגולת שהביאה אותה לעולם, מעניקה לה הרבה חום ואהבה - בדיוק מה שהיה חסר לה. או אז היא נהפכת לאפרוח שיש לו הרבה כח, ובעצם היא דיי מרוצה ממה שיצא.


הסיפור מלווה את חוסר שביעות רצונה של הביצה מעצמה, ללא חברים בעולם וללא פרגון היא יוצאת ומחפשת את "דמות האחר" מחפשת זהות, משהו יותר טוב וכך לרכוש חברים, שיחבבו וירצו להיות חבריה בגלל המראה שלה והיכולת שלה להיות כמו כולם!

כי בעצם הביצה לא הייתה מה שהיא רוצה, לא יכלה לעשות את כל הדברים הרגילים והבנאליים שכולם יודעים כבר לעשות, וחוץ מלהתגלגל ולהתהפך היא לא יודעת שום דבר אחר וזה נורא מתסכל, ובכלל איך יהיו לה חברים, אם היא שונה מהאחרים?!

אז.. אולי בעצם..עדיף כבר להיות מישהו אחר עם קצת מאמץ, תלבושת וצבע אחר היא תהיה אולי טובה יותר ..ותהיה כמו כולם.
ואכן, הביצה לא מתייאשת ומנסה להתחפש למישהי שהיא לא באמת היא, ובין לבין היא "חוטפת" ביקורות מהחפצים והאנשים שנתקלים בה, היא נסוגה לרגע מתאוששת וממשיכה הלאה לחיפוש "הזהות העצמית שלה”.

הקורא מתחיל להבין שכל ההתרחשות והשתלשלות האירועים, מביאות את הביצה להבין בסופו של דבר שהיא לא יכולה לברוח ממה שהיא. ועם  הרבה סבלנות, השקעה, אהבה, והבנה, ולא בריחה מהמציאות, גם היא יכולה להיות משהו טוב שיוסיף הרבה לעולם במקודם או במאוחר. כי בכל אחד יש ניצוץ ולכל אחד יש תכונות טובות, שקבלנו במתנה ועם טיפת מאמץ והאימון שהסביבה תתן בנו גם אנחנו יכולים להוסיף "צבע" לעולם!
 

סיפור קליל עם מסר עמוק

הספר "הביצה שהתחפשה" נראה בתחילה מאד ילדותי, קליל נחמד ולכל גיל, נכתב בכתב יד כשל ילד וציוריו מאד פשוטים, אך אם נעמיק ונבין את הסיפור, נראה שלמעשה יש לו מסר רב לקורא בכל גיל ובעיקר מסר סמוי לגילאי העשרה שמתחבטים לא פעם בשאלות- מה אהיה כשאהיה גדול? או אילו הייתי...? ולעיתים מחזיקים בשאיפה להיות מישהו אחר כמו כוכב קולנוע או זמר נערץ שתמונתו מתנוססת על הקיר בלי לחשוב האם אותו הזמר שמח ומאושר מתהילתו בכלל.

“אולי בפעם אחרת, אמרה הדוגרת, ועכשיו תעשי בדיוק כמו כולם...” משפט שאחד מתלמידי ציין כמשפט שמזכיר לו את אימו שאומרת לו שעליו להיות כמו כולם, בלי יוצא מהכלל.

ואכן, הסיפור מתאר חיפוש "הזהות האישית". אמנם בכל גיל ילדים ירצו להיות משהו אחר ובאירועים מסויימים, כמו חג הפורים יש להם הזדמנות לעשות כן. אך בחיי היומיום עלינו להשלים עם מי ואיך שבורא עולם יצר אותנו ולהודות לו שאנו בריאים ושלמים. כל אחד הוא כוכב שיכול להבריק בשמים ובארץ אם רק נדע לטפח את מה שיש בידינו.

והכי חשוב לא לנסות להיות מישהו אחר, להיות מי שאתה. ולא בכדי עברה הביצה הרבה גלגולים רק בכדי שתדע להעריך את מה שהיא באמת! “איזהו העשיר השמח בחלקו" - תשמח במה שיש לך ואל תחשוב "שהדשא של השכן ירוק יותר“.


הספר מיועד לגילאי הגיל הרך ולבית הספר היסודי. ספר קליל ונחמד יש בו חריזה וחוש הומור כאחד. הקראת הסיפור יכולה להתאים לפני חג הפורים המאפשר לנו, ולו ליום אחד, לבטא את הרצון להיות מישהו אחר, ובפורים, הלוא, ניתן לממש את מקצת החלומות.
ומאידך, כאחת שעוסקת בהוראת החינוך הרגיל והמיוחד מצאתי את עצמי לא פעם מספרת סיפור זה לתלמידי, על מנת להסביר להם את חשיבות וקבלת השונה כפי שהוא. אף אחד מאיתנו לא דומה לחברו, אבל למרות השוני אנחנו כולנו שווים וצריך להתייחס לכולם באופן שווה, לקבל את השונה בחברה. ועל ידי כך ליצור חברה מתוקנת ומגובשת יותר. כל אחד יכול לתרום לחברה בדרכו שלו ועלינו לגלות אמפתיה לאחר!

 

הביצה שהתחפשה

מיועד לגיל: 0- 6 , ויש שיאמרו לכל הגילאים
כתיבה: דן פגיס
איורים: דן פגיס
הוצאה: עם עובד
תיאור: מתי בפעם האחרונה הסתכלנו במראה והיינו מרוצים מאיך שאנו נראים? כך גם הביצה שהתגלגלה לה בעולם וניסתה להיות מישהו אחר: כדור פינג פונג, ליצן, שעון, סל, ועוד. בסוף הסיפור היא מוצאת את ייעודה האמיתי.
נושאי לימוד: שיום חפצים ותיאורם החיצוני, קבלת השונה-האחר , חיפוש עצמי

 

על ספרי ילדים בפורטל "את זה":

ספרים, ילדיי, ספרים - מדריך שימושי איך להקריא לילדים ספרים

ספרי ילדים מומלצים על פי גילאים

שלטים על ספרים

סימניות לספרים

 

ספרי ילדים לפי גילאים:

ספרי ילדים לגילאי 0-2

ספרי ילדים לגילאי 2-3

ספרי ילדים לגילאי 3-6

ספרי ילדים לגילאי 6-10

ספרי ילדים לגילאי 10-13

 

עוד ספרי ילדים על פי נושאים וגילאים:

 

ספרי תזונה נכונה לילדים

ספרי עזרה,חברות והתחשבות

ספרי אבות

ספרי ילדים ללימוד צבעים

ספרי ילדים בעלי צורות מיוחדות

ספרים מומלצים לגילאי 3+

 

הפעלות והצגות בעקבות ספרים:

אליעזר והגזר

האריה שאהב תות

בובת הלורקס ועץ הצופלה

הדייג ודג הזהב

פעילות להכרת החיבוק

פעילות להכרת שומר החלומות בעקבות הספר שומר החלומות

פעילות להכרת החיבוק בעקבות הספר אני רוצה חיבוק!

פעילות בנושא פיתוח הדמיון בעקבות הספר הקרוסלה של קוראלי

 

ספרים להורדה בחינם:

ספר המספרים

ספר אותיות א"ב

ספר ABC

ספר דמויי חיות

ספר פתגמי עצים

 

 

תגובות  

 
0 #2 שרון 2014-05-26 12:29
כגננת אהבתי להקריא את הספר מאוד :-)
www.bemaga.co.il
Quote
 
 
0 #1 נעמי כץ 2013-11-06 22:29
מקסים, אהבתי את הביקורת!
Quote
 
כל הזכויות שמורות לפורטל הורים וילדים "את זה" 2010. כל החומרים ניתנים לשימוש אישי בלבד. מלוא זכויות היוצרים והקניין לכל החומרים המתפרסמים בפורטל הורים וילדים "את זה", לרבות כתבות התוכן, התמונות, הרעיונות, השמות, המשחקים להדפסה, דפי העבודה וההעשרה, סימני המסחר והעיצוב, התכנים המוצגים, הקבצים הגרפיים והטקסטואליים וכל חומר אחר הכלולים בהם. אין להעתיק, להפיץ, לשכפל, לצלם, לתרגם, להקליט, לשדר, לקלוט, להציג בפומבי או למסור לצד שלישי חלק כלשהו מן המידע ו/או התמונות ו/או האיורים ו/או כל תוכן אחר שצורף ו/או נכלל כנ"ל לשימוש מסחרי בלא קבלת הסכמת הבעלים של פורטל הורים וילדים "את זה" בכתב ומראש