משחק יחיד ורבים – שיעור ראשון בלשון

לכבוד חנוכה שבמהלכו מלמדים את הילדים על מעטים מול רבים, על יחיד ורבים: משחק מילים הכולל את צורת היחיד והרבים - מתאים לפעוטות שמתחילים לדבר ולהשתמש בצורות היחיד והרבים של המילים בעברית. בשלב מתקדם אפשר לשחק איתם את משחק השלישיות הראשון בחייהם, באותו עיקרון של משחק הרביעיות המפורסם. צרפו גם את המשחק הזה לשיטת פורטל "את זה" - מדפיסים מדביקים, גוזרים, משחקים ולומדים עברית תקנית  

יהלי הקטנה בת השנתיים הצביעה יום אחד על המקרר והכריזה: "אני רוצה פֶּרֶה!". הנחתי שמתחשק לה לאכול פירה – מחית תפוחי אדמה, ואמרתי: "אין פירה במקרר, אבשל לך פירה". אבל היא התעקשה, הצביעה על המקרר ואמרה: "רוצה פֶּרֶה". רק לאחר פתיחת המקרר ומעבר על רוב המאכלים, הבנתי למה התכוונה. היא רצתה לאכול פרי! ומדוע כינתה אותו "פֶּרֶה"? משום שהסיקה מצורת הרבים "פירות" שכך אומרים את צורת היחיד "פרי"....

 

העברית היא שפה לא פשוטה, וקל לראות את זה דרך שפת הדיבור הראשונית של ילדים בני שנתיים-שלוש. תמיד שיעשע אותי לשמוע את השיבושים שהפעוטות שזה עתה החלו לדבר מפיקים מפיהם: "אבאים" במקום "אבות", "שולחנים" במקום "שולחנות", "יָדִים" במקום יָדַיִם" ועוד היד נטויה.

 

אין כמו קלפים של יחיד ורבים לספק לקטנטנים את הצורות הנכונות. אם כבר מלמדים אותם מילים רבות, כדאי להעביר להם גם את צורת הרבים, וזה מה שתעשו ביצירת המשחק הבא.

 

משחק יחיד ורבים

של יעל צמח-גרינשפון

 

צריכים את זה

קובץ בסיסי:

ליחצו כאן להורדת משחק יחיד ורבים צבעוני

ליחצו כאן להורדת משחק יחיד ורבים שחור-לבן

 

יוצרים את זה

מדפיסים את הקובץ (3 דפים בגודל A4).

גוזרים את הקלפים ומדביקים על גבי בריסטול או קרטון ביצוע בגודל המתאים. מתקבלים 36 קלפים המרכיבים 12 שלשות. כל שלשה מורכבת משני קלפים זהים של מילה ביחיד (חולצה, יד) עם תמונה וקלף עם צורת הרבים עם תמונה מתאימה.

 

משחקים את זה

 

מתאימים יחד עם הילדים את השלשות, כך שכל שלישיית קלפים תכלול את שני הקלפים הזהים (לשם הבחנה בין פרטים) שעליהם מוצג פריט אחד ואת הקלף השלישי שעליו מוצגים כמה פריטים כאלה. לדוגמא, צריך לחבר "כיסא" + "כיסא" + "כיסאות".

 

תוך כדי החיפוש כדאי להכריז בקול רם את צורות הלשון: "בוא נחפש ילד", "מצאתי ילדים, צריך לחפש ילד אחד", "הנה עפרונות, איפה יש עיפרון אחד בלבד?".

 

מגוונים את זה

 

בשלב שני (או לילדים גדולים, בני 3), משחקים במשחק כמו במשחק רביעיות:

 

מטרת השחקנים להרכיב כמה שיותר שלישיות תואמות עד שלא נותרים קלפים ב"קופה".

 

1. הופכים את הקלפים, מערבבים ומחלקים ארבעה קלפים לכל משתתף. שאר הקלפים נשארים ב"קופה" מרכזית.

2. השחקן הראשון פונה אל שחקן אחר לפי בחירתו ושואל לגבי הסדרה. לדוגמא: "האם יש לך דלתות?".

4. אם נענה בחיוב, הוא ממשיך לשאול לגבי הקלף שחסר לו: "האם יש לך גם דלת אחת?".

5. אם כן - הוא מקבל את הקלף ויכול להמשיך לשאול.

6. אם לא - לוקח קלף מה"קופה" והתור עובר לשחקן הבא.

 

* כשיש יותר משני משתתפים, ניתן לשאול כל שחקן שרוצים ולעבור מאחד לשני אם מקבלים את הקלף שמבקשים.

* כשרוצים לבקש מאותו השחקן קלף נוסף באותה השלישייה, שואלים: "האם יש לך עוד?".

* כל שחקן שמשלים שלישייה מניח אותה על השולחן.

*המשחק מסתיים כאשר כל הסדרות הושלמו.

*המנצח הוא השחקן שהצליח לאסוף הכי הרבה שלישיות.

 

 

מרוויחים את זה

שיפור ופיתוח הזיכרון

העשרת הידע

העלאת יצר הסקרנות

הבחנה בין פרטים

לימוד השפה העברית התקנית

 

טיפים

 

ניילון מוסיף המון

כדאי לשמור אתל המשחק באריזות. רצוי לבחור אריזות מרובעות שלא תופסות מקום רב.   

שיעור בדיבור

תוך כדי הדיבור היומיומי עם הילדים, השתמשו בצורות שונות של השפה על מנת להעביר את שפתם: הזכירו מילים נרדפות, גם אם הן פחות מוכרות ("הספינה שטה בים, בוא נשיר לה: 'אונייה, אונייה'), ציינו את צורת היחיד או הרבים באותו משפט ("השמיים ריקים מעננים, אין אפילו ענן אחד לבן), הוסיפו כינויי גוף ושייכות ("אתה הילד שלנו, ילדנו החמוד").  

 

 

 
כל הזכויות שמורות לפורטל הורים וילדים "את זה" 2010. כל החומרים ניתנים לשימוש אישי בלבד. מלוא זכויות היוצרים והקניין לכל החומרים המתפרסמים בפורטל הורים וילדים "את זה", לרבות כתבות התוכן, התמונות, הרעיונות, השמות, המשחקים להדפסה, דפי העבודה וההעשרה, סימני המסחר והעיצוב, התכנים המוצגים, הקבצים הגרפיים והטקסטואליים וכל חומר אחר הכלולים בהם. אין להעתיק, להפיץ, לשכפל, לצלם, לתרגם, להקליט, לשדר, לקלוט, להציג בפומבי או למסור לצד שלישי חלק כלשהו מן המידע ו/או התמונות ו/או האיורים ו/או כל תוכן אחר שצורף ו/או נכלל כנ"ל לשימוש מסחרי בלא קבלת הסכמת הבעלים של פורטל הורים וילדים "את זה" בכתב ומראש