הולכים על ביצים

מדוע חשוב לילדים לאכול ביצים? מאיזה גיל ילדים יכולים להתחיל לאכול ביצים? כמה ביצים מותר לאכול ביום? סימה פלג, דיאטנית קלינית, מעניקה מידע מפורט על הביצים כאחד מיסודות הבנייה של גוף בריא, ויש גם מתכון על בסיס ביצים כשר לפסח

 

במהלך חג הפסח נדמה כי אנו אוכלים הרבה ביצים. רובנו אמנם לא נוהגים לאכול את הביצה המבושלת, זו שבקערת ליל הסדר, אך משתמשים בביצים במאכלים רבים בחג האביב. מדוע כדאי לנו לאכול ביצים, כל דור ודור, בלילה הזה ובכל הלילות? מדוע עדיין ישנם בני ישראל המתייחסים אל הביצה כאילו היתה אחת ממכות מצרים? מה נשתנה ביחסינו אל הביצה וכיצד היא יצאה מעבדות לחירות?

 

ביצי זהב

 

לביצים יתרונות רבים וטובים החיוניים לגופנו ובפרט לילדינו הגדלים.

ילדים גדלים מהר מאד, בפרט בין הגילאים 1-5 שנים, וצריכים לאכול בין 5-7 פעמים ביום. זאת על מנת לספק להם תזונה בריאה, מאוזנת ומספיק אנרגיה לגופם הגדל והפעיל.

מזונות עשירים בוויטמינים, מינרלים וחלבון יהיו כמובן בחירה בריאה יותר לעומת מזונות עתירי קלוריות, אך עם מעט ערכים תזונתיים.

ביצים הן מקור מצוין לחלבון בעל ערך ביולוגי גבוה. הכוונה כאן היא לחלבון הכולל את כל חומצות האמינו החיוניות שהגוף זקוק להן וביחס הנכון ביותר, המאפשר ספיגה וניצול מרבי לגדילה אופטימלית, בנייה וחידוש רקמות הגוף והשרירים.

ביצים מספקות לנו גם ויטמינים ומינרלים: ויטמינים מקבוצת B כמו B12 וכן ויטמין ,D,E ו-A, אבץ, ברזל, זרחן, אשלגן ואפילו קצת סידן. בקיצור כל מה שצריכה התרנגולת וגם אנחנו וילדינו להתפתחות תקינה של הגוף.

הכולסטרול שבביצה חשוב בפרט בעת גדילה מואצת והתפתחות שכלית. יש חשיבות רבה לדאוג לאספקתו התקינה בתזונת ילדים ובני נוער.

מלבד תרומתם הבריאותית החשובה בכל גיל, לביצים יתרונות נוספים רבים:

הן קלות ומהירות להכנה, משתלבות בקלות במאכלים רבים, זולות, מכילות מעט קלוריות, אך יחד עם זאת מאוד משביעות, ולכן תורמות לשמירה על המשקל בילדים ומבוגרים.   

  

באיזה גיל אפשר להתחיל?

 

כבר בגיל 17-26 שבועות (4-6 חודשים) אפשר לתת לתינוק טעימות ביצים ומזון המכיל ביצים.

לפי המלצות המעודכנות של משרד הבריאות (2009) חשיפה לטעימות מזון בכמויות קטנות, על קצה הלשון, 1-2 כפיות קטנות מהתפריט הביתי, עד פעמיים ביממה, לצורך חשיפה ובהתאם לקצב ההתפתחות והבשלות המוטורית של התינוק.

שימו לב, עד לא מזמן ההמלצה היתה לא לתת חלמון ביצה לפני גיל 10 חודשים והמליצו לתת את חלבון הביצה, הנחשד כאלרגן חזק עוד יותר, רק לאחר גיל שנה.

בניגוד למה שהיה מקובל בעבר, כיום הוחלט שאין הצדקה לדחות לגיל מאוחר יותר ביצים או מזונות אחרים: טחינה, קטניות, עוף, מוצרי חיטה ושאר ירקות.

כאן המקום להזכיר שחלב ודבש אין לתת עד גיל שנה מסיבות אשר אינן קשורות לאלרגיה, אלא לאנמיה וסיכונים אחרים (מוצרי חלב דוחים לגיל 10 חודשים).

הורים ותיקים בדרך כלל נרתעים ומתנגדים על סמך ההנחיות הקודמות שהכירו. כדאי לזכור שהחשיפה המוקדמת תסייע לילדכם להכיר מגוון טעמים ומרקמים, תרחיב ותשפר את העדפותיו למזונות השונים, בכללם ביצים, ואולי תחסוך התמודדות עתידית עם אכלנים בררנים.

בדרך כלל, אם אין היסטוריה של אלרגיות למזון במשפחה, סביר להניח שאין מקום לחשש.

כיום ידוע כי לא נמצא יתרון בחשיפה מאוחרת לביצים ולמרכיבי מזון נוספים כדי למנוע התפתחות אלרגיה. ההמלצה קובעת כי ההפך הוא הנכון. יש יתרון בהצגת חומרים ומרכיבים חדשים מהמזון והכרתם למערכת החיסון. 

 

ללכת על ביצים – כללים ואזהרותשתפו את הילדים בהכנת הביצים בהשגחה!

 

אכילת ביצים לא מבושלות לגמרי, או מזונות המכילים חלמון לא מבושל, אינה מומלצת מחשש לזיהום במערכת העיכול.

נשים בהריון וילדים יהיו רגישים יותר, אך חשוב לכולנו להקפיד על כללי הבטיחות הבאים:

 

- לרכוש ביצים טריות, מוטבעות בחותמת, במקום מוכר, אמין וממוזג.

 

- לא לשטוף את הביצים לפני האחסון - על הקליפה לכלוך וחיידקים העלולים לחדור לתוך הביצה.

 

- לשמור את הביצים בתוך המקרר ולא בדלת המקרר, עדיף באריזה המקורית המגינה מפני התייבשות וחדירת ריחות.

  

- יש לאחסן ביצים כך שלא יהיו במגע עם מזונות אחרים.

 

- לא להשתמש בביצים שבורות, סדוקות ומלוכלכות אלא לאפייה או לבישול מלא.

  

-  להפחית הסיכון להפצת חיידקים מהביצה וקליפתה: לאחר שנוגעים בקליפת ביצה או בתוכנה יש לשטוף היטב ידיים, במיוחד לפני שנוגעים במזון אחר או בידית המקרר למשל. 

 

-  לשטוף היטב בסבון ומים חמים את כלי המטבח שבאו במגע עם קליפות ביצה או תכולתן הלא מבושלת.

  

-  לא לאכול ביצה שלא בושלה או טוגנה היטב, העלולה להכיל את חיידק הסלמונלה המושמד רק בהרתחה מעל 70 מעלות.

 

- מאכלים העשויים להכיל ביצים לא מבושלות: מיונז ביתי, רטבים מסוימים, גלידה, מוס, טירמיסו וקינוחים דומים.

 

 - שתפו את הילדים בהכנת הביצים בהשגחה!

  

 

כמה ביצים מותר לאכול?

 

ביצים מכילות כולסטרול, ולכן נהגו להתייחס אליהן בחשדנות. לפני כמה שנים חשבו שיש להגביל את צריכתן כדי למנוע את עליית הכולסטרול בדם.

כיום ידוע שלכולסטרול מן המזון יש השפעה קטנה יותר ממה שחשבו על רמת הכולסטרול בדם. אין המלצה רשמית המגבילה צריכת ביצים למבוגרים או ילדים, אלא אם נאמר לכם אחרת בעצת רופא או דיאטן.

  

עבור ילדים, כמו עבור מבוגרים, יש להגביל את צריכת הכולסטרול היומית ל-300 מ"ג כולסטרול ביום. מאחר וביצה אחת מכילה כ-240 מ"ג, אכילה של יותר מביצה אחת ליום, על בסיס יומי, תהפוך את התפריט של ילדכם לעתיר כולסטרול. הכוונה לחלמון הצהוב של הביצה, כך שעם החלבון (הלבן) אין כלל בעיה מאחר והוא לא מכיל כולסטרול.

 

הביצה או התרנגולת

 

חשוב לשים לב מהו הסך היומי של כולסטרול ושומן רווי אותם צורך הילד ממזונות אחרים: בשר, גבינות שמנות, חלב, גלידה וכן לתכולת הביצים במאכלים אחרים כמו עוגות ופשטידות.

 

אם למשל אתם וילדיכם אוכלים בשר או עוף מדי יום, כדאי להגביל את כמות הביצים ל-3 בשבוע. או כמו שנאמר, ביצה או קציצה?

אם הילד צמחוני – מומלץ לתת לו לאכול ביצה ליום וחסל סדר דאגות (לגבי צריכת חלבון איכותי).

 

(ביצה) קשה לפיצוח

 

במקום לדאוג כמה הילד צריך לאכול, חשוב יותר להסתכל על התפריט היומי הכולל שלו. הביצה שייכת לקבוצה בפירמידת המזון המכילה בשר וקטניות. מזונות אלו מהווים מקור עשיר לחלבון, ויטמינים מקבוצת B ומינרלים מסוימים.

 

ילדים קטנים, בין הגילאים 2-6 זקוקים לכ-2 מנות ביום מקבוצת מזון זו.

 

ילדים בוגרים יותר יכולים לצרוך 2-3 מנות. לפירוט נוסף על פירמידת המזון.

אם בכל זאת מתעקשים לדעת כמה לתת לילדים – ההמלצות הן לאכול ביצה שלמה כל יום.

 

שולחן ערוך – ביצים כמו שילדים אוהבים

 

ניתן לשלב ביצה כחלק מארוחת ערב או כל ארוחה אחרת עם גבינה, ירקות, חמץ או מצה.

 

בפסח נוהגים להכין מצה-ברייט (בעברית מצה מטוגנת או מצייה): שוברים מצה לחלקים קטנים, מרטיבים אותם בחלב פושר או מים (1/2 כוס), מערבבים עם ביצה טרופה ומטגנים במחבת עם מעט שמן קנולה 2-3 דקות מכל צד. מגישים מתוק בתוספת סוכר או מלוח בתוספת ירקות ועשבי תיבול.

 

ובכל הלילות אנו בני חורין ואוכלים, בין יושבים ובין מסובין, ביצה בקן, חלה מטוגנת, פנקייק, שקשוקה, קיש ושאר ביצים שמתחפשות.

 

 

עוד על תזונה נכונה לילדים:

תזונה נכונה לילדים

חשיבות אכילת הדגים

חשיבות אכילת הביצים

חשיבות החלב

לגדול ללא חלב

  

עוד נושאי לימוד לילדים:

 

לומדים בטיחות בזהירות  

מיחזור ואיכות הסביבה

חשיבות לימוד האנגלית

מתכוננים לאח חדש

התמודדות עם פחדים של ילדים

להפסיד בכבוד

גמילה מחיתולים

צרכנות נבונה בקניות עם ילדים

 

 

תגובות  

 
+1 #2 2010-06-27 19:58
זהבה, תודה על ההערה, אך כתוב שילדים צריכים לאכול 5-7 פעמים ביום, והכוונה ל-5-7 ארוחות או ארוחות ביניים, לא ביצים...
Quote
 
 
0 #1 2010-06-27 19:50
בטעות כתבתם שצריך לאכול בין 5-7 ביצים ביום,כשבטח התכוונתם לשבוע... כדאי לתקן
Quote
 
כל הזכויות שמורות לפורטל הורים וילדים "את זה" 2010. כל החומרים ניתנים לשימוש אישי בלבד. מלוא זכויות היוצרים והקניין לכל החומרים המתפרסמים בפורטל הורים וילדים "את זה", לרבות כתבות התוכן, התמונות, הרעיונות, השמות, המשחקים להדפסה, דפי העבודה וההעשרה, סימני המסחר והעיצוב, התכנים המוצגים, הקבצים הגרפיים והטקסטואליים וכל חומר אחר הכלולים בהם. אין להעתיק, להפיץ, לשכפל, לצלם, לתרגם, להקליט, לשדר, לקלוט, להציג בפומבי או למסור לצד שלישי חלק כלשהו מן המידע ו/או התמונות ו/או האיורים ו/או כל תוכן אחר שצורף ו/או נכלל כנ"ל לשימוש מסחרי בלא קבלת הסכמת הבעלים של פורטל הורים וילדים "את זה" בכתב ומראש