-
גילאי 2-13
המומחים שלנו
שמח ומפתח במטבח – מדריך בילוי במטבח
שתפו ילדים בני כל הגילאים בהכנת ארוחה ותזכו מעבר לנוסטלגיה שהם ישאו איתם שנים רבות אחר כך לטעמים מהבית, גם לערכים רבים נוספים, כמו שיתוף פעולה, עצמאות, תחושת ביטחון וערך עצמי ושלל של שיעורים בנושאים שונים. ורד ברלל מעניקה רעיונות פשוטים וקלים להפעלות באמצעות יצירה, לימוד וחוויה במטבח. השף הקטן במטבח הגדול
אוכל טוב לבטן ולקשר.גם אם המטבח מהווה מקום עבודה לרובנו, אפשר להפוך את זמן החובה הזה לזמן איכות, יצירה ובילוי עם הילדים. תנו להם להרגיש גדולים: שהם יחליטו מה הם רוצים לאכול ולבשל. סימכו עליהם שהם יגלו יצירתיות. כך תלמדו מה הם אוהבים לאכול.
מעבר לכך – שיתוף הילדים בבישול ואפייה תורם רבות לביטחון העצמי שלהם. הבת שלי אמרה לי פעם "אמא, את יודעת מתי ידעתי כבר שאני גדולה ושאת סומכת עליי? כשהרשית לי לשבור ביצה לבד".
למרות שאולי נדמה לא אחת, שהחדירה לטריטוריה שלנו היא פשוט כאוס שתוכנן מראש להוציא כל אמא משלוות נפשה, לאמיתו של דבר, עם קצת הכוונה, המטבח יכול לשמש כר נרחב לפעילות יצירתית וחווייתית לנו ולילדים.
מעבר לתוצרים הטעימים שפעילות במטבח עם הילדים תספק לנו, נרוויח זמן איכות איתם בעבודה המשותפת. במקום שאנחנו נעמוד במטבח והם יצפו בטלוויזיה, בואו נעשה את זה עם הילדים שלנו שלעולם אין לנו מספיק זמן לבלות איתם, וכל יום אנחנו מסיימים את היום ברגשי אשם על שהיינו עסוקים מדי בסידורי היום יום על חשבון הזמן שלנו איתם.
לוח הכפל מתפוחים
העבודה המשותפת במטבח היא הזדמנות נפלאה ללימוד בדרך חווייתית של מידות ומשקולות, צבעים, חיבור וחיסור, ביצוע הוראות, וקריאה בסיסית ופשוטה כמו קריאת מתכונים. בכל גיל אפשר לשתף ילדים בעבודת המטבח, את התינוקות אפשר לשאול על מנשא ופשוט לנקוב בשם כל מה שאנחנו עושים "הנה עגבניה", טוב בדיוק כמו לשבת מולם עם ספר ולהצביע על תמונה ולהגיד "סוס". אפשר להפעיל את הפעוטות בהוראות פשוטות כמו "תביא לי את המלפפון, באיזה צבע המלפפון?". כשהם גדלים כבר קצת יותר בקשו מהם להביא לכם שני מלפפונים ועגבניה אחת, למתקדמים אפשר לבקש שיגידו כמה ירקות יש לנו בסך הכל בסלט.
לילדי הכיתות הנמוכות תרגלו את לוח הכפל תוך כדי שאלות: "אתן לך שני תפוחים ולאחותך הקטנה שני תפוחים ולאח הגדול שני תפוחים. שלושה ילדים מקבלים כל אחד שלושה תפוחים, כמה תפוחים יש לי?".
חברו שאלות חילוק לפי מספר המשתתפים: "אפינו 24 עוגיות, אם נחלק במיידה שווה לכל אחד מארבעת בני הבית, כמה אתן לכל אחד?".
כך בעצם בכל גיל ובכל שלב, אפשר לשתף את ילדנו במטבח ולנצל את הפעילות כפעולת העשרה מהנה, וזולה בהרבה מכל משחקי החשיבה האלקטרוניים שאמורים להקנות להם בדיוק את אותם כישורים.
שיעור ראשון בלשון
שפע המוצרים והפעולות במטבח יכול לשמש ללימוד השפה העברית כולל אוצר מילים שונות –חפצים (פומפייה, מערוך, מחבת), חומרי גלם (קמח, אבקת אפייה, חמאה), פעלים ופעולות (ליצוק, לרדד, ללוש, לבשל, לחמם את התנור).
אפשר ללמד מילים נרדפות: קורנפלור = עמילן תירס, טימין = קורנית, קמצוץ = קורט (ולהדגים באצבעות מהו קורט מלח).
למדו את הפעוטות מילות יחס בדרך של שיתוף פעולה: בקשו מהם להעביר את תפוחי האדמה מהאריזה לסלסילה והשתמשו במילות היחס המתאימות תוך כדי ביצוע המעבר: "בוא נעביר את תפוחי האדמה מהאריזה לסלסילה...".
מצא את ההבדלים
נצלו את שעת הבישול והאפייה עם הילדים כדי להראות להם את ההבדלים בין המלח לסוכר כדי שלא יטעו, בין הקמח לאבקת האפייה ולאבקת הסוכר ובין פטרוזיליה לכוסברה (מריחים, טועמים).
מבוא לכלכלה
הכנת רשימת הקניות מראש לקראת הבישול והליכה לסופר, היא ההזדמנות שלנו להכשיר את ילדינו לחיים כלכליים ולהקנות להם הרגלי צרכנות נבונה. זו הדרך ללמד על ערכו של כסף, ועל סדרי עדיפויות ובחירה ("אם נקנה גם שוקולד לא יישאר לנו כסף כדי לקנות קמח ולא נוכל להכין את העוגה" ). כל אלה הם ערכים ראשונים במעלה, שבמשך השנים אנחנו שוקדים להנחילם לילדנו באין ספור הרצאות ונאומים.
מדעי החומרים
מגוון החומרים השונים במטבח חושף את הילדים להיכרות ראשונית עם עולם הכימיה ולניסיון ישיר עם התנהגותם במצבי צבירה שונים ובתהליכים מסוימים: קוביות הבצל שגורמות לעיניים לדמוע, רתיחת מים והעלאת אדים, התכווצות עלי התרד במהלך הטיגון לכדי חצי ועוד. הסבירו לילדים את התהליכים המעניינים הללו, תתפלאו כמה הם סקרנים לדעת מה קורה כאן.
במקום ארגז חול
תנו לילדים ליהנות מהחושניות שבשימון תבנית, לחוש את מגע הבצק הרך בידיים, ותנו להם להכין צורות מבצק של עוגיות במקום מסתם פלסטלינה שאחר כך מתייבשת והולכת לפח. הכי חשוב - אפשרו להם לזכות לטעום מעמל כפיהם, ותנו להם את החוויה החשובה מכל, עודדו אותם והחניפו לאגו שלהם.
ביטחון עצמי, וערכים בין התנור למקפיא
כהורים אנחנו יודעים שאין כמו להעלות את הביטחון העצמי של ילדנו והנה יש לנו כאן הזדמנות לחדד בהם את התחושה שגם הם יכולים, שהם ממש גדולים ושאתם סומכים עליהם, עד כדי כך שאתם מציעים לשכנה שבאה לקפה לטעום מהעוגה שהם אפו. איזו קפיצה עצומה לאגו של ילדינו הצלחנו ליצור בסתם אחר צהריים אחד ששיתפנו אותם בעבודת המטבח, במקום לגרש אותם בשאט נפש ולהגיד להם להיזהר שלא ישברו את הביצה ולא יטנפו את המטבח.
ערכים והרגלים לחיים
בנוסף ללימוד התיאורטי שאותו אפשר להתחיל כבר בקריאת המתכון, והכנת רשימת הקניות בעקבות המתכון, ניתן להקנות דרך המטבח אין ספור ערכים, כמו למשל ללמד ילד לתכנן מראש, כדי שלא יחסר לנו דבר מה באמצע הבישול. בבית הספר ינסו ללמד אותם במשך שנים את החשיבות של קריאה עד הסוף, ואילו הכנה אחת משותפת של מתכון "לפי הספר" תצליח להחדיר את עקרון הקריאה מראש הרבה יותר טוב (אחרת איך ידעו איזה מצרכים צריך?!). המטבח מלמד את הפעוטות שלנו סבלנות מהי ומכשירה אותם לדחות סיפוקים. אין ברירה - העוגיות חייבות להיות בתנור בדיוק 20 דקות ולא פחות. הם לומדים להתחשב, להושיט עזרה, זו גם דרך ללמוד שיתוף פעולה, ערכי ניקיון וסדר, ובכלל, כל מה שחשוב לנו לתת לילדנו כהורים אנחנו יכולים לעשות דרך הבישול המשותף. שלא לדבר על החוויה המשפחתית המאחדת והזיכרונות שהם ישאו איתם כל החיים.
מחפשים רעיונות למתכונים על הילדים? היכנסו להפתעות טעימות וקבלו שפע של רעיונות.
לומדים את זה
מרוויחים את זה
חיזוק הביטחון העצמי
דחיית סיפוקים, איפוק וסבלנות
הקניית הרגלים
העלאת יצר הסקרנות
פיתוח הדמיון, כושר המצאה ומקוריות
שיפור החשיבה המתימטית
שיתוף ועבודת צוות
מצולמים: לי ושחר אופנהיים, דניאל ואורי פריידין רוט.
בלוגים
טור חינוכי 1: חינוך במילה אחת!
-
יעל צמח-גרינשפון15.11.24
-
רוצים לקבל עצות פרקטיות לחינוך והכשרת הילדים לחיים האמיתיים? טור חדש של יעל גרינשפון, מומחית בחינוך ובהכשרה לחיים האמיתיים. והפעם – מהות החינוך
הבלוג של ורד ברלל
להתחיל את השנה בכיף – מדריך פתיחת שנה
-
מערכת "את זה"29.08.18
-
בילוי פרידה מהחופש הגדול, כתיבת ברכות ומשפטים ביומנים של הילדים ותכנון מפגש הורים – אלה הם חלק מהרעיונות המקוריים של ורד ברלל לשדרוג היום הראשון של שנת הלימודים כך שייזכר לטובה. מבחר עצות פרקטיות שתוכלו לאמץ כמסורת לפתיחת שנת הלימודים מדי שנה
גילאי 6-10
המרכז להכשרה לחיים האמיתיים
-
מערכת "את זה"12.11.24
-
המרכז להכשרה לחיים האמיתיים הוקם במטרה להעניק כלים יישומיים להטמעת ערכים, מיומנויות וידע במטרה להכשיר את הדור הבא לחיים האמיתיים במרחב הפיזי והדיגיטלי. המרכז נותן שירותי ייעוץ והכוונה, הרצאות וסדנאות, שיעורים פרטיים, אתרי תוכן ומוצרים חינוכיים – חוברות, משחקים וקורסים דיגיטליים. כל הפרטים וגם המלצות!
תגובות הקוראים