-
גילאי 2-10
המומחים שלנו
פעילות בעקבות מפלצות
ילדים רבים בגילאים שונים פוחדים ממפלצות, ואפשר להעניק להם פעילות מיוחדת שתעודד אותם לשתף, לדבר על זה, להעמיק את הידע ולהתמודד עם הפחד בדרך אחרת. יעל קשלס מציעה מניסיונה רעיונות להפעלה עם ילדים בגילאי 4 ומעלה בעקבות מפלצות – יצירה, דף העשרה, איורים והמחזות מסיפורי מפלצות, קיום דיון ואפילו לפעוטות – בניית דגם של מפלצת. מתאים לגננות ולחוגים
מפלצות וחיות אגדיות הן יצורים בדיוניים אשר מקורם בסיפורי עם ובמיתולוגיות שנולדו כנראה מתוך הצורך האנושי להתמודד ולתת הסבר למראה או להתנהגות שונה, אכזרית, חריגה, על-טבעי וכו' או מתוך הרצון לחנך להתנהגות נורמטיבית.
גם אם ילדיכם אינם מעריצים גדולים של מפלצות, יצורים מפחידים או דמויות מיתולוגיות משונות, הרי שלכל ילד יש את ה"מפלצת" שלו, והאמת היא שגם לרבים מאיתנו ההורים.
המפלצת מתחבאת לפעמים בארון, או מתחת למיטה ("פחדרון בארון") ולעיתים היא יצור חופשי ומשוחרר שחי בעולם ללא גבולות (ארץ יצורי הפרא), לפעמים היא סתם מגבת או שקית שתלויה בחדר - שכאשר האור כבה קיבלה פתאום "פרצוף" מאיים ("לילה חשוך אחד"). המפלצת יכולה דווקא להיקשר אצלנו לאנשים אמיתיים - מורים, בוסים, מפקדים, אויבים וכו'.
המפלצת נתפסת כיצור מאיים ובדרך כלל לא נודע וכמעט תמיד מלווה בעולם דמיוני עשיר. כדי לשמור על עולם הדמיון העשיר הזה תוך התמודדות עם האיום והלא-נודע, אנו רוצים לתת ייצוג חזותי למפלצת ולעולמה הייחודיים לכל ילד.
הפעילות פורשת מבחר רעיונות להפעלה בנושא מפלצות ויצורים מפחידים עם ילדים בני 4-8, אך יכולה בהחלט להתאים גם לגדולים יותר. בכל גיל היא משפיעה אחרת.
פעילויות בנושא מפלצות
מפלצת ממר תפוח אדמה
לפעילות עבור פעוטות בני שנתיים-שלוש, אפשר לפתוח בהיכרות עם מר תפוח אדמה – המפלצת המפורסמת. בונים מפלצת אחת לפני הילדים, מכנים את שמות איברי הגוף תוך כדי ההרכבה, ואז ומאפשרים לכל ילד בתורו ליצור ממנו "מפלצת" (להניח את העין במקום של הפה, את הרגליים באוזניים, הלשון יוצאת מהראש מהראש וכו')
דיון מהי מפלצת?
על מנת לשתף את הילדים בנושא המפלצות ולאפשר להם להתבטא בנושאי פחדים, שואלים את הילדים מהי מפלצת בעיניהם ומקיימים דיון מעניין בנושא.
בסוף מסכמים מהי מפלצת: "מפלצת היא יצור אגדי חריג בצורתו. בדרך כלל הוצמד לו סיפור מאיים כדי להסביר ולהצדיק את צורתו והתנהגותו החריגה".
הצגת הספר "מפלצות מיתולוגיות"
אם יש לכם את הספר "מפלצות מיתולוגיות", תוכלו לערוך בעזרתו כמה פעילויות:
- הצגת כל האיורים בספר וקריאת את הטקסט שבאיור.
- קבלת תגובות מיידיות מהילדים - שאלות ותשובות תוך כדי הצפייה.
- קריאה של סיפור אחד מהספר לבחירה.
- המחזת אחד מהסיפורים מתוך הספר.
יצירת מפלצות אישיות
נותנים לכל ילד לאייר וליצור מפלצת אישית דמיונית משלו.
צריכים את זה
דף איברי מפלצות – ליחצו להורדת דף "מפלצות בע"מ"
קרטון ביצוע
דבק פלסטי
עיתונים ישנים (רצוי מאוד שיהיו ביניהם גם מגזיני חיות וטבע)
צבעי אקריליק
קישוטים הניתנים להדבקה בדבק פלסטי (ברגים, פסטה יבשה, שאריות בדים, נסורת, פיסות קרטון וכו' וכו')
טוש פרמננט - באמצעותו כותבים אודות המפלצת ותכונותיה לאחר שהעבודה התייבשה.
יוצרים את זה
מורידים דף "מפלצות בע"מ" ומדפיסים. נותנים לילדים לגזור את האיברים הרצויים להם.
גוזרים חיות ואיברים של חיות מהעיתונים הישנים.
כל ילד מדביק על קרטון הביצוע את האיברים שבחר, הקישוטים התלת מימדיים ויוצר לעצמו את המפלצת האישית שלו.
כותבים תיאור של המפלצת. האחים הגדולים יכולים לכתוב עבור האחים הקטנים.
לומדים את זה
התמודדות עם פחדים
מרוויחים את זה
פיתוח הדמיון, כושר המצאה ומקוריות
הפעלות
מי אני? הפעלה כיתתית
-
מערכת "את זה"19.08.24
-
לקראת שנת הלימודים אתם רוצים שילדי הכיתה יכירו יותר טוב זה את זה? מחפשים פעילות שתגבש את התלמידים? קבלו רעיון לפעילות מגבשת ומשעשעת שתגרום לילדים לראות את החברים שלהם לכיתה באור קצת שונה. מתאים גם ללמידה מרחוק!
הפעלות חינוכיות
הפעלות ילדים במקלטים ובחדרים המוגנים
-
מערכת "את זה"06.10.23
-
בעקבות המצב בישראל המופגזת, קיבצנו עצות ורעיונות להעסקת ילדים בגילאים שונים במקלט ובחדר המוגן כדי שיהיו עסוקים בפעילויות מרתקות ולא במה שקורה בחוץ
גילאי 2-3
טור חינוכי 1: חינוך במילה אחת!
-
יעל צמח-גרינשפון15.11.24
-
רוצים לקבל עצות פרקטיות לחינוך והכשרת הילדים לחיים האמיתיים? טור חדש של יעל גרינשפון, מומחית בחינוך ובהכשרה לחיים האמיתיים. והפעם – מהות החינוך
תגובות הקוראים