• VIP
  • מה בפורטל?

    ילדים לומדים לרכוב על אופניים

    ביום הכיפורים הכבישים ריקים, וזו הזדמנות נפלאה לתרגל את יכולת הרכיבה על האופניים. כיצד מלמדים את הילד לרכוב על אופניים? איך מתמודדים עם ילד ש"לא רוצה לרכוב" או שכבר הגיע לגיל 10 ומתבייש שיראו אותו לומד? מריאן מונטיליה, מורה מנוסה לרכיבה על אופניים מעניקה טיפים. צריך אופניים, קסדה וחיוך

    מערכת "את זה" 30.09.19

     "באופניים, כמו בחיים, הכל מתחיל בראש", פותחת מריאן מונטיליה, מורה מנוסה לרכיבה על אופניים (יש דבר כזה!). כבר שנים רבות מגיעים אליה ילדים שלא הצליחו ללמוד בכוחות עצמם לרכוב על אופניים על מנת להתגבר על הפחד וחוסר הביטחון. מריאן מחזירה את שיווי המשקל לגוף ובעיקר לנפש שרואה בקושי לרכוב על אופניים בעיה בעלת משקל רב.

    הטיפ הראשון שהיא פורשת בפנינו מופנה להורים: "העניקו לילדכם ביטחון והרגשה שאתם סומכים עליו, והוא יצליח לרכוב, והכי חשוב, ראו בחוויית הלימוד משחק וכיף!".

    כבר בגיל שנה כדאי להכיר לפעוט את תלת האופן, גם אם הוא לא יודע לדווש בעצמו. בשוק נמכרים סוגים רבים של אופניים בצבעים, בגדלים, עם גימיקים ותוספות שונות והכל מיועד למשוך את הפעוט לכלי התחבורה הזה. בשלב הראשון רצוי לרכוש אופניים עם מוט תומך, על מנת להקל על ההורה להתקדם עם האופניים בעוד שהפעוט מסתגל אליהם, נהנה ומתחיל לנסות לדווש. בשלבים מתקדמים אפשר להוריד את המוט – כשאין צורך בו יותר.

    בערך בגיל שלוש, ניתן לרכוש אופניים מתקדמים יותר עם גלגלי עזר, בהתאם לגודל גופו של הילד, למידת התפתחותו בעיקר בתחום המוטוריקה הגסה וכמובן – בהתאם ליכולותיו.

    לקראת גיל 5-6 לרוב הילדים יש שיווי משקל שמתאים לרכיבה טובה על אופניים ללא גלגלי עזר, וזה בדיוק הזמן להסיר את גלגלי העזר. במקביל אם לומדים בחוגי ספורט אחרים הדורשים שיווי משקל, כמו רכיבה על רולר, הרי זה משובח.

    אט אט הילד מסוגל לרכוב על אופניים ללא גלגלי עזר. גם אם פספסתם את השלב, והילד הגיע לגיל שכל חבריו רוכבים ורק הוא לא התנסה בכלל – אל דאגה. קחו אותו לאזור אחר כדי שירגיש נוח ותרגלו רכיבה ללא גלגלי עזר. איך עושים את זה?  מחייכים, מאמינים ו… מתחילים.

    מדריך שימושי בשלבים לרכיבה ללא גלגלי עזר

    1. פרקו את הפדלים מהאופניים. כן, את הפדלים! (את גלגלי העזר ברור שכבר הורדתם, הרי לומדים עכשיו לרכוב על אופניים ללא גלגלי עזר…).

    2. הנמיכו את מושב האופניים הכי נמוך שאפשר, כך שכשילדכם יתיישב על המושב – כף רגלו תהיה שטוחה על הקרקע והברך קצת כפופה.

     3. מזל טוב! יש לכם אופני בימבה! עכשיו צריך רק לשבת על האופניים ולדחוף. כל פעם שמפחיד מורידים רגליים. בהתחלה זה לא זז, אבל מבלי שתשימו לב, פתאום הילד ירכוב כמה מטרים עם הרגליים באוויר.

    טיפ: אתם יכולים לשבת בעצמכם על האופניים הפצפוניות ולהדגים מה צריך לעשות זה בדרך כלל מצחיק את הילד ויוצר אווירה נינוחה.

    4. כשהילד מצליח לרכוב ביציבות חמישה-שבעה מטרים, הרכיבו את הדוושות חזרה ותחזו בפלא! בלי התערבות שלכם הילד יתן תנופה עם הרגליים, יניח אותן על הדוושות ויתחיל לרכוב!

    טיפ: אל תאיצו בילד. יש ילדים שמספיקה להם חצי שעת אימון ויש ילדים שצריכים חודשיים. תכבדו את הקצב ואת הקושי בהתמודדות של ילדכם. ילד נינוח הוא ילד לומד.

    מה עוד אפשר לעשות בשביל להנעים את חווייית הלימוד?

    לעודד את הילד על עצם המוכנות להעיז ולהתנסות.

    לאפשר נסיעה בזיגזגים. הורדת הלחץ מהצורך לשלוט באופניים ולרכב ישר מרגיעה את הילד. ישר זה כבר יקרה לבד.

    במהלך הלימוד, דברו עם הילד על כל נושא חוץ מאופניים. כשהוא רגוע הוא יצליח לרכב.

    תנו לילד "פלסטר מזל" אחדי כל מכה או נפילה. ככה המכה הופכת להישג ולא תירוץ להפסיק את הלימוד.

    עוד ליום הכיפורים עם ילדים:

    דף סמלי יום הכיפורים

    לומדים לבקש סליחה

    • פיתוח כישורים

    • פיתוח הזיכרון

    • יעל צמח-גרינשפון27.10.24

    • שיפור הזיכרון הוא אחד האתגרים העיקריים בחינוך ילדים. ילדים בעלי זיכרון טוב יצליחו בלימודים בקלות, יפתחו סקרנות להרחיב אופקים ומעבר לכל – יחושו טוב עם עצמם. על פעולת הזיכרון, דרכים ושיטות שונות לפיתוח הזיכרון
    • כישורי גוף ותנועה

    • מדריך פיתוח המוטוריקה העדינה

    • יעל צמח-גרינשפון24.10.24

    • מה הקשר בין עבודה בעיסת נייר, אחיזת עיפרון באופן נכון, גזירה, השחלת חרוזים ואפילו אכילה בכפית? כל הפעולות הללו קשורות לצירוף הפלא "מוטוריקה עדינה" – אחת המיומנויות הבסיסיות שנרכשות כבר בשנת החיים הראשונה לחיי הילד ומשפיעה על כל הפעולות היומיומיות במהלך חייו. מה חשיבותה, למה היא קשורה, איך מזהים קשיים בהתפתחותה ובעיקר – איך משפרים אותה?

    תגובות הקוראים


    ללא תגובות

    בניית אתרים - בניית אתרים