-
כל הגילאים
המומחים שלנו
חשיבות היצירה ליצירתיות
יצירה עם הילדים ופיתוח היצירתיות שלהם הוא אחד הקווים המנחים בפורטל הפעלות לילדים "את זה". אודליה סדי פורשת בפנינו הכל על חשיבות היצירתיות וגם מעניקה עצות פרקטיות וטיפים איך עושים את זה בכל גיל, בלי לחשוש מלכלוך מסביב! אנחנו מאחלים הרבה זמן איכות עם הילדים, בילוי משותף ביצירה ופיתוח היצירתיות. מדריך יצירתי במיוחד
"כל הילדים הם אומנים, האתגר הוא להישאר כזה כשאתה גדל" (פאבלו פיקאסו).
אין הורה שלא מכיר את הרגע בו הזאטוט חוזר מהגן עם העבודה ראשונה, ברוב המקרים מדובר בשרבוט לא ברור ולעיתים בכמה פיסות נייר מודבקות ללא שום סדר הגיוני, רובנו מתפעלים ומתלהבים מהיצירה ומוכנים להישבע שאנו מגדלים בבית גאון אומנותי שיצירותיו יימכרו במיליונים בעוד כמה שנים...
מהי חשיבות היצירתיות וכיצד מעודדים אותה אצל ילדים?
תכונת היצירתיות וחשיבותה
בניגוד לדעה הרווחת, יצירתיות אינה קשורה בהכרח לאומנות, אלא מדובר על מגוון תהליכים מחשבתיים המובילים את האדם ליצירת תוצר מקורי שיש לו משמעות, שמכיל בתוכו מסר או רעיון.
היצירתיות עשויה להימצא בכל תחום: החל מתחומי האמנות, הספרות והמוזיקה וכלה בתחומי המדע, הכלכלה והעסקים, ככל שהעולם הופך טכנולוגי ווירטואלי יותר, כך ההערכה לאנשים יצירתיים בימינו הולכת וגדלה. בחברות שונות ובעסקים תרים יותר ויותר אחר הראש היצירתי, השונה והחדשני - הדבר בולט במיוחד בעולם ההיי-טק ובעולם הפרסום.
פיקאסו, שייקספיר, בטהובן, מוצרט, לאונרדו דה וינצ'י - כל אלה הן דוגמאות לאישים שנחשבים לגדולים בתחומם לאורך ההיסטוריה האנושית, גדולתם היא בכך שבאמצעות חשיבה בלתי שגרתית כל אחד מהם הצליח ליצור משהו חדש שלא היה קודם לכן. פיקאסו לדוגמא היה אומן שגרתי בתחילת דרכו כאשר השתמש בצורות מוכרות וידועות, יצירתיותו באה לידי ביטוי כאשר העז לתאר צורות ובני אדם בתבנית שונה מהמקובל.
תכונת היצירתיות דרושה לנו כדי להתפתח, לחדש, לפרוץ מחסומים וגבולות ומכאן כדי להיות ביתרון. בחשיבה ובפעולה היצירתית משולבים עולם הרגש והדמיון ביחד עם העלאת הביטחון העצמי.
לפי ד"ר אדוארד דה בונו, יועץ ארגוני ועסקי הנחשב בעיני רבים כסמכות המובילה בעולם בתחום החשיבה היצירתית, החשיבה הילדותית התמימה מהווה בסיס ליצירתיות, משום שהיא פתוחה ומשוחררת ממעצורים ובכך מאפשרת הסתכלות חדשנית ומרעננת על מצבים נתונים, שכן הילדים אינם מכירים את הגישות הישנות והפתרונות הידועים והמתבקשים.
בספרו: "איך לגדל ילדים יצירתיים ושמחים יותר", מסביר ד"ר פינקי פינשטיין, פסיכיאטר ומנהל המרכז לציור אינטואיטיבי, כי כישרון היצירה טמון בכל אדם, וחשוב מכך - להורים תפקיד מרכזי בעיצוב אישיותו של הילד כיצירתי יותר וכפועל יוצא גם כשמח ומאושר יותר.
יצירתיות אצל ילדים בכל גיל
האם יצירתיות קשורה לגיל מסוים? על פי התפיסה המסורתית, היצירתיות היא מרכיב מולד, אולם כיום התפיסה הרווחת היא כי מדובר ביכולת נרכשת הניתנת לפיתוח.
מאיזה גיל מתחילים לפתח את היצירתיות אצל הילדים? התשובה לכך פשוטה: מרגע שהילד מספיק גדול על מנת לתקשר עם הסביבה ויחד עם זאת מספיק צעיר כדי לחוות את מירב ההתנסויות הקיימות.
מגיל מוקדם מאוד תינוקות מגיבים לצליל, צבע ותנועה, סקרנותם הולכת וגוברת ככל שהם מתפתחים, על מנת להעשיר ולפתח את יכולותיהם של ילדינו, תפקידנו כהורים הוא לספק להם את מירב הכלים הדרושים לצמיחה יצירתית בהתאם לגילם.
בגילאים הצעירים יותר ההתמקדות תהיה בסיפוק סקרנותם על ידי היצע רחב של מגוון גירויים ובהמשך באמצעות ציור, מוזיקה, תנועה ותיאטרון.
איך מעודדים יצירתיות אצל ילדים?
- שימוש בחומרים מוכרים בדרכים חדשות - ילדים אוהבים את החופש היצירתי שבפרויקטים אומנותיים פתוחים. פעילות אומנות עצמית מעודדת אותם לחקור ולהביע את עצמם ללא כללים, כדאי להשתמש בחומרים שיש בבית ולאפשר לילדים ליצור מהם משהו חדש: למשל, הכנת יצירות מגלילי נייר טואלט כיד הדמיון של כל ילד – משקפת, מגדל גבוה, מעמד למפיות ועוד רעיונות לעבודות יד.
- לא לבקר את היצירות והרעיונות של הילדים - נסו לזרום עם הרעיונות של הילדים גם כשהם יוצרים בצורה אחרת מהמקובל. חשוב להרבות בשבחים, ולהימנע משאלות כגון: "מה עשית כאן?", למה השמש לא צהובה?", "אולי תוסיף לבית גג?".
- ניתוח משותף - על מנת לאפשר דיון פתוח עם הילד שאינו מעמיד את היצירתיות שלו בפני ביקורת, כדאי להשתמש בשאלות הבאות: "מדוע בחרת דווקא בצבעים האלה?", "מהו החלק האהוב עליך בציור?" "בוא נמציא סיפור על הילד שבתמונה, איך יתחיל הסיפור?", "מה הרגשת כשציירת את הציור?".
- עודדו את הילד לקרוא ספרים או הקריאו לו ספרים – קריאת ספרים מאפשרת לילד לבקר במקומות ולחוות סיטואציות מבלי לצאת מהבית ומעודדת את הילד לחשוב ולדמיין דברים באופן שונה באופן גלוי.
- הגבילו את השימוש במשחקים אלקטרוניים- אין ספק שצפייה בטלוויזיה ושימוש במשחקים אלקטרוניים מספקים לילדים שעות של כיף והנאה, אך באותה מידה גם מגבילים את החשיבה החופשית ומעודדים לפסיביות. כדאי לבחור בצעצועים בהם הילדים יוכלו לשחק באופן חופשי - קופסאות ריקות, גזרי נייר וחפצים שונים שאספתם יספיקו.
תנועה יצירתית - עודדו את הילד לחקור את התנועה באמצעות המוזיקה, ניתן להשתמש בצעיפים ובסרטים לעידוד היצירתיות והחוויה. רעיונות לפעילויות תנועה לגילאים השונים.
- משחקי תפקידים ותחפושות - ילדים אוהבים מאוד לשחק במשחקי תפקידים, החוויה רק מתעצמת כאשר יש אפשרות להתלבש באופן מיוחד ולהתחפש בהתאם לדמות מסוימת. בצורה זו הילדים מפתחים את התחומים הרגשיים והחברתיים, משחקי תפקידים ודמיון מפתחים ומקדמים את הילד לא פחות ממשחקי קופסא בעלי כללים ומשימות לימודיות ומאפשרים לילדים ללמוד על עולמם ולהעשיר את אוצר המילים שלהם.
- משחקי דמיון עם הילדים - המשחק צריך להיות תוצאה של רעיונות הילדים ולא להיות מנוהל ומונחה על ידי כללים של מבוגרים, באופן זה יוכלו הילדים לבטא את עולמם הפנימי: רגשות, פחדים ומשאלות לב ולתרגל את מיומנויות החיים האמיתיים.
ביטחון במחשבה וגמישות קוגניטיבית
כאשר ההורים והמערכת שסביב הילד מעודדים יצירתיות ומחשבה מחוץ למסגרת, הם מאפשרים לו לפתח גמישות מחשבתית.
גמישות מחשבתית פירושה אי הקיבעון לרעיון או דפוס מחשבה אחד, כלומר, היכולת לקבל כמה אפשרויות קיימות לפתרון בעיה מסוימת. למרות שהדבר נראה פשוט ליישום, לא ניתן להתעלם מהקושי כאשר מדובר במסגרת המשפחתית, זאת משום שגם המשפחה היא מסגרת שמנהליה, קרי ההורים, מנסים להפעילה על פי חוקיות מסוימת, כלומר חריגה מהמסגרת פירושה איום על שלמותה.
אין ספק כי נדרשת המון מחשבה ויכולת הורית הכוללת סבלנות, פתיחות וביטחון עצמי כדי לאפשר את התפתחות היצירתיות של הילד. חשוב שנשכיל לעודד את ילדינו ליצור ולחשוב מחוץ לקופסא ולא פחות חשוב שניזהר לא להרוס את החיבורים המדהימים שיש ביכולתם לבצע בין חלקי משחק ובין פיסות של מציאות ואת המשמעות האדירה שיש ליכולת זו בחייהם הבוגרים.
רעיונות למשחקים לעידוד היצירתיות
סיפור בהמשכים - המציאו עם ילדיכם סיפור: התחילו משפט ואפשרו לילד להשלים את המשך הסיפור מדמיונו, למשל: "פעם היה דרקון שלא רצה להיות דרקון כי שרף לו בלשון...". עקוב אחרי המנהיג - המנהיג מתנועע, שר ומדבר ויתר המשתתפים מחקים אותו, במשחק זה על המנהיג להפגין את כושר היצירתיות שלו. נחשו מי אני - ערכו עם הילדים מעין חידון/ משחק כשהם או אתם אמורים לנחש מיהי הדמות. מה היה קורה אילו...- נסו לנהל עם הילדים שיח שבמסגרתו אתם חושבים יחד מה היה קורה בסיטואציות שונות, לדוגמא: "מה היה קורה אילו כולם היו לובשים את אותם בגדים?", "מה היה קורה אילו כל העצים היו כחולים?". נחשו מה בידכם - הניחו בידו של ילדכם חפץ (או שהוא יניח בידכם) נסו לנחש מהו החפץ. מה לקחתי איתי לטיול/לאי בודד – משחק להפעלת הדמיון והיצירתיות שבו כל אחד בתורו חושב על חפץ שהיה לוקח איתו לאי בודד או לטיול, וכל האחרים מנחשים מהו. אפשר לשחק עם שאלות מנחות ותשובות כן/לא. בהתחלה המציאו דברים בנאליים כדון ספר או סכין, ואחר כך המציאו חפצים קשים לניחוש כגון כבשה של קדישמן או אצטון להסרת לק. נסו לחשוב יחד על שימושים נוספים לחפצים בבית- לדוגמא "מה עוד אפשר לעשות עם מברשת שיניים?" "מה עוד אפשר לעשות עם מחרוזת?". בנייה עם חול/ בוץ- המגע עם חומרים אלו מעודד מאוד את היצירתיות שכן הילד יוצר מחומר בסיסי מאוד באמצעות מגע עם הידיים. המצאת שירים – חברו יחד עם הילדים מילים שונות לשיר שאתם אוהבים.רעיונות, משחקים ודפי העשרה לפיתוח היצירתיות אצל ילדים - יצירות עם הילדים
פיתוח כישורים
פיתוח הזיכרון
-
יעל צמח-גרינשפון27.10.24
-
שיפור הזיכרון הוא אחד האתגרים העיקריים בחינוך ילדים. ילדים בעלי זיכרון טוב יצליחו בלימודים בקלות, יפתחו סקרנות להרחיב אופקים ומעבר לכל – יחושו טוב עם עצמם. על פעולת הזיכרון, דרכים ושיטות שונות לפיתוח הזיכרון
פיתוח אישי
למען הסדר הטוב
-
יעל צמח-גרינשפון20.10.24
-
החוש והיכולת לסדר, לארגן ולמיין חשובים לתחומים רבים במהלך החיים. זוהי תכונה מולדת, אבל בהחלט ניתן לשפר אותה ולפתח אותה באמצעות דוגמא אישית וחינוך נכון. למה הסדר חשוב? מה הקשר בין סדר לסדר יום קבוע? איך עושים את זה בשיטות פשוטות ובגובה העיניים? עושים סדר בבלאגן
כל הגילאים
טור חינוכי 1: חינוך במילה אחת!
-
יעל צמח-גרינשפון15.11.24
-
רוצים לקבל עצות פרקטיות לחינוך והכשרת הילדים לחיים האמיתיים? טור חדש של יעל גרינשפון, מומחית בחינוך ובהכשרה לחיים האמיתיים. והפעם – מהות החינוך
תגובות הקוראים