• VIP
  • מה בפורטל?

    מתכוננים לכיתה א'

    המעבר לכיתה א' כרוך בשינויים רבים עבור ילד. במסגרת הבית ספרית נדרשת בשלות מכל הבחינות – שכלית, פיזיולוגית, חברתית וכמובן רגשית. עידית מאיר, מנחת קבוצות הורים וזוגות, מוסמכת מכון אדלר ומשרד החינוך, מסבירה, מבהירה ונותנת שפע של עצות מעשיות איך להכין את הילד ואת עצמכם כבר עכשיו לכיתה א'. ויש גם משחקים ודפי עבודה להדפסה להורדה בקליק אחד

    עידית מאיר 01.08.17

    המעבר לכיתה א' מלווה בתכונה והתרגשות של הילדים וההורים גם יחד. המעבר מכיל התחלה במסגרת חדשה ופרידה ממקום מוכר. המסגרת החדשה מכילה כללים ברורים, מערכת שעות, חובת נוכחות,  מטלות בית, הערכות וציונים ובעצם מצריכה מהילד להתאים עצמו ולהסתגל לתנאים מוכתבים, להגיע להישגים מדודים עם השוואה לאחרים, ולהוכיח את יכולתו בתחומים שונים. המעבר מאופיין בשינוי מהמערכת הקודמת הן בהיקף, הן במידת האינטימיות המקובלת בה, והן באתגרים ובקשיים שניצבים בפני הילדים.

    המעבר וחשיבותו

    מעבר מוגדר כתהליך שינוי מצורה אחת לשנייה, ממצב, מפעילות או ממקום אחד לשני ובא לידי ביטוי בדרך כלל, בשינויים פנימיים וחיצוניים המתייחסים ליחסים ותפקידים. החיים מלאים מצבי מעבר, קטנים וגדולים, נורמטיביים ויוצאים מן הכלל. לכל אחד מאיתנו, מבוגרים כילדים יש מידה משתנה של סובלנות לשינוי ולמעברים. יש ילדים שמקבלים אותם בקלות, ויש שזקוקים לזמן או שמגיבים בצורה סוערת. לעיתים התגובה דחויה-בהתחלה נראה שהכול טוב ולאחר זמן מה, מופיע המשבר. יש ילדים שמתכנסים ויש כאלה שמחצינים את הקושי. התמודדות מוצלחת עם מעבר מכילה מגוון של גורמים, בין היתר: אופיו של הילד, סגנון החיים שלו, היכולת שלו להתמודד עם פרידה ועם שינויים, צפיות ההורים ממנו, מסרים שהוריו מעבירים לו והאופן שהם מביעים את תמיכתם.

    לחוויות מעבר, הכרוכות בהסתגלות לשינוי, קיימת השפעה  בהתמודדויות ובמעברים נוספים שיעברו התלמידים בהמשך חייהם: מבית הספר היסודי לחטיבת הביניים, מהחטיבה לבית הספר העל יסודי וממנו לצבא ולחיים האמיתיים.

    מעבר ושינוי עשויים בין היתר ליצור תחושות של חוסר וודאות, חוסר ביטחון במרחב הפיזי ו/או החברתי ועשויים ליצור בעקבות כך תחושות של מתח ולחץ אצל הילדים.

    התהליך הזה הוא למעשה מעבר טבעי שכל ילד אמור לעבור בשלב זה כצעד נוסף במסע לקראת האוטונומיה, כשבסופו של תהליך יהיה אדם העומד ברשות עצמו.

    שינוי ומעבר מהווים מקור והזדמנות לחיזוק המערכת המשפחתית שבכוחה לסייע בליווי תומך ומעצים את הילדים בקליטה ובהשתלבות במסגרת חדשה ועשויה לשמש אותם כמודל להתגברות בשינויים הבאים בחייהם.  

    המוכנות הנדרשת למעבר לבית הספר

    המעבר לבית הספר מצריך כוחות הסתגלות. הוא לוקח זמן, והוא הדרגתי. זהו תהליך נורמטיבי המתאים לגיל. וככל שהילד בשל יותר לקראתו כך גדלים סיכוייו להצליח בו.

    בשלות היא מוכנות למצבי חיים שונים (כמו כניסה לכיתה א'). הבשלות היא תהליך התפתחותי טבעי של הבשלת מערכת העצבים המרכזית המשפיע על התפקוד בתחומים שונים והיא מאפשרת לאדם לממש את כוחותיו והפוטנציאל שלו, ולהצליח בצורה המיטבית.

    לכל ילד יש קצב בשלות טבעי משלו. התפקיד ההורי, לזהות מתוך רגישות את מצב בשלות ילדו, ולדרבן במידה ובזמן המתאים, כלומר לא לזרז ולא לעכב תהליך.

    מומלץ להורים לקבל מידע מהגן על רמת התיפקוד של ילדם בתחומים הפיזיונוירולוגיים השונים, ועל פי צורך להגיש לילד עזרה כבר בגן, לקראת כיתה א'.

    המשימות הנדרשות מתלמיד כיתה א'

    kita_alef4הבשלות הנדרשת מהילד בכניסה לכיתה א' אמורה לאפשר לו להצליח במשימות ההתפתחותיות המחכות לו:

    רכישת קריאה וכתיבה.

    למידת חשבון.

    הסתגלות למסגרת המשמעתית והחברתית של הכיתה ושל בית הספר.

    תפקוד עצמאי בכיתה, ופיתוח הרגלי למידה.

    הבשלות לכיתה א', מתייחסת לארבעה מוקדי התפתחות:

    1. פיזיולוגית-נוירולוגית

    2. קוגנטיבית (שכלית)

    3. רגשית

    4. חברתית

    הציפייה מילד הנכנס לכיתה א', היא להיות בשל דיו בארבעת המוקדים כדי להצליח במשימות הגיל. כל ארבעת מוקדי ההתפתחות אמורים להיות מפותחים במידה סבירה, להתפתח בתיאום ביחד במינימום פערים.

    כשילד נכנס לא בשל דיו לכיתה א', חוסר הבשלות מבליט את הקשיים המקוריים שיש לו באופן טבעי באישיותו והתפתחותו. לדוגמא, ילד עם נטייה לחרדה עשוי להיות מאוד חרד, וימנע מהתמודדות. ילד שיש לו קושי מסוים עם תפקוד עצמאי- ייצמד להורים ויסרב להיפרד. ילד שיש לו חולשה גרפו-מוטורית, יתקשה יותר ברכישת הקריאה בגלל חוסר הבשלות.

    מאפייני התפתחות נורמטיבית של ילדים בגילאי 5 - 6 שנים

    תחום פיזיולוגי

    • גדילה פיזית, התפתחות שרירים.
    • קואורדינציה גסה (שחייה, אופניים).
    • תפיסה ראייה, קליטה והעברה למוח, פירוש נכון לנראה.
    • מוטוריקה עדינה (החזקת עיפרון, שריכת שרוכים).
    • תיאום בין כל התחומים האלה.  

    תחום חברתי

    • יכולת לשחק עם ילד אחר.
    • ראשית היווצרות קשרים נמשכים והעדפת חבר אחד.
    • הבנה וקבלה של חוקי המשחק.
    • יכולת גבוהה למילוי הוראות מורכבות.

    תחום שכלי

    • יכולת הביטוי המילולי משתפרת.
    • ניצני חשיבה מופשטת.
    • סקרנות ויכולת קליטה עצומה של מידע.
    • עלייה בטווח הריכוז.

    תחום רגשי

    • הגברת העצמאות.
    • קבלת אחריות אישית.
    • יכולת למלא תפקיד לא רק בעבור פרס מוחשי אלא גם בעבור פרס חברתי.
    • יכולת גוברת לדחיית סיפוקים.
    • עלייה ביכולת ההתמדה.
    • נכונות לקבל חוקים והוראות.

    ילד בשל  יתמודד טוב עם המעבר  כשהמאמץ שיידרש ממנו יהיה סביר, כלומר מתאים ליכולותיו.

    אם אתם מתלבטים בנושא של העלאת הילד לכיתה א', רצוי שהגננת וגורמים מקצועיים אחרים, כגון יועצת או פסיכולוג, יעריכו את בשלותו של הילד וימליצו אם רצוי להעלותו לכיתה א'.

    קשיים במעבר מהגן לכיתה א'

    kita_alef3הכניסה לכיתה א' כרוכה במעבר למסגרת שונה במבנה הפיזי והאנושי ובדרישות הלימודיות, ההתנהגותיות והחברתיות.

    השינוי שמזמן המפגש הראשוני של הילד עם בית הספר עשוי להיות בעל פוטנציאל לביטוי של חוסר וודאות, תחושת אי-הביטחון במרחב הפיזי ובמרחב החברתי ועשויים ליצור בין היתר תחושות של מתח ולחץ

    השינויים הם:

    *  מעבר מסביבה מוכרת (אנושית ופיזית) אל סביבה זרה.

    *  שינוי ממסגרת קטנה באופן יחסי למסגרת גדולה יותר.

    *  המעבר למבנה בעל הרכב חברתי חד-גילי או דו-גילי  למסגרת שבה לומדים תלמידים בטווח גילאים של כשש שנים.

    *  דרישות בעלות אופי אחר – דרישה לעשייה מחייבת.

    המעבר לכיתה א' נתפס בעיני חלק מהילדים כמצב מאיים הגורם לחרדה, מכיוון שהמעבר בין מסגרות חינוכיות כרוך בהערכת יכולת מחודשת. בתהליך זה מתמודדים התלמידים עם חוסר הוודאות במקומם החדש במישור התפקודי-לימודי החברתי, ומקומם החדש מול מורים (הסמכות) ורכישת מנהגים חדשים. תהליך זה עשוי להשפיע  על רמת ההישגים של הילד. ככל שעולה רמת החרדה של הילד כן יקשה עליו לתפקד במצבים שבהם נדרש ממנו מאמץ לימודי וחברתי.

    עצות פרקטיות להכנת הילד למעבר לכיתה א'

    ההורים יכולים לעזור לילד בתהליך המעבר הן מהכנה מוקדמת והן בזמן התהליך עצמו.  תנו לילד תחושה שמה שקורה סביבו הוא חלק מהשגרה ולא מאמץ מיוחד שלכם לעזור לו.

    מפגשים חברתיים

    על מנת לסייע לילדים ולחזק את ביטחונם העצמי אפשר להפגישם עם ילדים שעולים איתם לכיתה א' במהלך החופש הגדול.

    אפשר לקחת חלק פעיל ביצירת מפגשים חברתיים עם ילדים חדשים בכיתה כדי לעזור לילדים להרחיב את רפרטואר הילדים המוכרים וה"בטוחים".

    תרגול מצבים

    kita_alef2משחקי תפקידים יכולים לעזור להוריד את רמות החרדה. אפשר לתרגל עם הילדים מה עושים כשלא מבינים משהו. לדוגמא: תוך כדי הקראת סיפור כשהוא לא מבין מילה חדשה לעודד את הילד לשאול ולהגיד שהוא לא הבין. לחזק אותו כשהוא עושה זאת, לתת לו לגיטימציה לנהוג כך גם בשיעור מול המורה. יש לשדר לו שהמורים יענו לו ברצון ולא יכעסו או יצפו ממנו לדעת הכול מראש. ושזו לא בושה לא לדעת או לשאול.

    היכרות מוקדמת

    צרו היכרות מוקדמת עם הדרך לבית הספר ועם בית הספר עצמו.

    אם ילדיכם אמור ללכת ברגל לבית הספר, למדו ותרגלו איתו את הדרך (ניתן דרך טיול באופניים) על מנת להשרות על הילד תחושה של בטחון לקראת תחילת הלימודים.

    גם ביקור בחצר בית הספר, תיאום ביקור עם הילד בבית הספר ועריכת היכרות עם הסביבה יקלו על המעבר לסביבה החדשה.

    שיתוף הילד בהכנות

    שתפו את הילד בתכנון תהליך המעבר וביצועו:

    ההכנות לקראת הכניסה, הקניות השונות של הציוד. יש לאפשר לו להיות שותף ולאפשר לו בחירה במידת האפשר. (תיק, קלמר וכו') דבר המחזק את תחושת השליטה ויכולת ההתמודדות שלו עם השינוי.

    שיחות עם הילד

    שיתוף בחוויות אישיות חיוביות של ההורים כתלמידים, יוצר דיאלוג מזמין מבחינת הילד. הקשיבו למחשבות,  לחששות, ולשאלות שהילד מביע ותנו מענה לשאלותיו. טיפוח והעלאת תחושת הערך והדימוי העצמי של הילד תגדיל את יכולת ההסתגלות החברתית-רגשית שלו. שוחחו עם הילד על המעבר הצפוי והיו אמפטים וסובלניים. אימרו לו שאתם לצידו לכל צורך שיעלה. 

    אחריות ועצמאות

    עודדו את הילד לעצמאות ולקיחת אחריות בתחומים מוגדרים, בתוך המשפחה, להגדיל את מרחב התרומה והמועילות שלו בבית, לפני המעבר כדי שיכיר בכוחותיו תוך מתן הדהוד הורי בטיפוח התהליך.  לדוגמא: אפשר להעביר אליו את האחריות לסידור בגדים ונעליים, צחצוח שיניים, סידור המיטה, אפילו כיוון שעון מעורר, וכיוצ"ב.

    עיבוד המעבר דרך סיפור

    אפשר לקרוא לילדיכם סיפורים ושירים בנושא המעבר מהגן לבית הספר ותוך כדי כך לעבד את הנושא. לדוגמא: ילד שאוהב לצייר, אפשר לעודד אותו לצייר את ציפיותיו/רגשותיו מהכניסה לכיתה א'. אחר כך, מומלץ לדבר על הציור.

    הימנעו משינויים נוספים הימנעו משינויים נוספים בחיי הילד לפני הכניסה לבית הספר ולפחות כחודש עד חודשיים מתחילת הלימודים.

    אל תייפו את המציאות 

    מומלץ לא להבטיח לילדכם דברים שלא בשליטתכם ("המורה תהיה מקסימה/או אתה בטוח תתחבר עם הרבה ילדים חדשים מהר") וזאת על מנת  שלא ייווצרו פערים גדולים בין הצפייה לבין המציאות, פערים כאלה עלולים לעורר חרדה ותחושת כשלון.

    התמודדות עם המעבר

    זהו. לא יאמן אבל ההיום הגדול הגיע והילד שלכם באמת עולה לכתיה א'. גם עכשיו עליכם להיות שם עבורו ולעזור לו להתמודד עם המעבר בפועל לבית הספר.

    עידוד הילד

    עידוד הילד משמעו לתמוך ברגעי כישלון, הצלחה חלקית, ולאו דווקא במקרי הצלחה וניצחון. משוב חיובי ניתן לייחס למאמץ, ליוזמה, להשקעה, ולהתקדמות ולאו דווקא להישגים. התחשבות בקצב של הילד היא קו מנחה - דחיקה, האצה והעמדת ציפיות לא ריאליות עלולות לשבש, לקלקל ובוודאי לא להשיג את המטרה. ליווי ותמיכה, סובלנות, רגישות והבנה באופן עקבי כלפי ילדיכם מהווים אבני דרך נחוצים לצורך העלאת הערך, ביטחון העצמי שהם הכרחיים לצורך משימת ההסתגלות ובכלל להתפתחות ילדיכם. 

    סבלנות וסלחנות 

    הגיבו בסבלנות ובסלחנות לתופעות בכי, או חשש להיכנס לכיתה בימים הראשונים. הקשיבו, שוחחו עם הילד ונסו להבין מה מטריד אותו.

    הכנת שיעורי הבית

    הביעו תמיכה ואמון בילד בכל הקשור לשיעורי הבית, עודדו אותו להכין את שיעורי הבית בכוחות עצמו כבר בהתחלה. צרו עבורו תנאים נוחים ונעימים למשימה, הכינו פינת עבודה מסודרת, והיו זמינים לענות על שאלות.

    התייחסות אישית

     גלו עניין והתלהבות, הקשיבו לילדיכם המספרים לכם אודות חוויותיהם בבית הספר.

    עיזרו לילדיכם להתארגן

    למדו את הילד התארגנות לקראת יום הלימודים. דברים  כמו בדיקת הציוד והכנת התיק. כדאי לארגן בערב, כדי שיהיה מספיק זמן לאתר את כל הדברים הדרושים לקראת יום הלימודים החדש.

    ההורים בתוך המעבר

    גם הורים חשים לצד ההתרגשות רגשות מעורבים עם כניסת הילד לכיתה א', עולות שאלות ותהיות, עניין וסקרנות כיצד הילד יסתגל ויתפקד במסגרת החדשה, איך יתמודד עם הלמידה, השתייכות חברתית, האם יתפתח, יחווה הצלחה, יגשים ציפיות וכיוצ"ב.

    הנושאים המטרידים את ההורים במעבר לכיתה א': דאגה שהילד עשוי להיפגע בביה"ס פיזית ו/או רגשית,-חשש מחוסר התמצאות של  הילדים במבנה הפיזי של בית-הספר,-דאגה והתלבטויות האם הילד מוכן מבחינה שכלית, רגשית וחברתית, חשש מחוסר הצלחה לימודית ועוד.

    גם ציפיות מהילד שאינן תואמות או ריאליות יהוו מכשול. כאשר ילדים מנסים לעמוד בציפיות היתר של הוריהם, הם חווים מתח וחרדה ועלולים לפתח בין היתר שאיפה לשלמות, שעלולה להכשיל את הילד ולגרום לתוצאה הפוכה מזו שההורים ציפו - נסיגה לימודית או הימנעות מהתמודדות בשל החשש מכישלון.

    התנהגות ההורים עלולה להשפיע על הילד באופן שלילי. לדוגמא אווירה משפחתית לחוצה עלולה לפגוע במוכנות הרגשית של הילד לביה"ס מבחינת הדימוי העצמי, בתחושת המסוגלות, וגם במוטיבציה ללמידה.

    התגובות מההתרגשות שיוצרים המבוגרים סביב האירוע עשויות אף הן ליצור אווירה של לחץ שיוצר איום וחשש.

    איך הורים יכולים להקל על עצמם בתהליך ?

    שדר של אמון בילד

    כניסת ילד לביה"ס היא הזדמנות לצמיחה אישית שלו. ילדים רבים מגלים סקרנות נלהבת לגבי כיתה א'. לחלקם השינוי מהווה אתגר להוכחה שהם מסוגלים. יחס מגונן מדי עלול להפחית את כוחות ההתמודדות של הילדים. הורים יקלו על עצמם ועל ילדם, אם יצליחו לוותר על שליטה ושלמות ויסמכו יותר על ילדם.

    מתן אמון בילד לא אומר הסרת אחריות הורית ממעקב ועירנות. יש להקשיב לילד ולצורך שעולה ולשים לב לאותות מצוקה ולפעול בהתאם.

    עידוד עצמי

    לפעמים לא רק הילד צריך עידוד. הורים יכולים להזכיר לעצמם שכניסת ילד לביה"ס היא שלב מעבר, שגם אם הוא קשה, הוא זמני. הם יכולים להיזכר במצבי משבר משפחתיים מהעבר ולהיעזר בניסיון חיובי שרכשו בהתמודדות איתם. ומעל לכל, מוטב להזכיר לעצמם שהם בני אדם, לא מושלמים, אך ראויים, כמו גם ילדיהם.

    אמון במערכת

    אחד מגורמי ההסתגלות החשוב ביותר עבור הילד למסגרת ביה"ס החדשה היא עמדה חיובית בסיסית של הוריו כלפי ביה"ס. עמדת חוסר אמון במערכת עשויה לגרור עימה יחס של חשדנות או עוינות, שתועבר לילדיהם באופן גלוי או סמוי. פגישה אישית מוקדמת עם המורה, השתתפות באסיפות ובאירועים חברתיים יכולים לסייע לפיתוח עמדה אוהדת.

    שיתוף פעולה בין ההורים לבין בית הספר

    שיתוף כזה יכול להניב הבנה מצד הצוות החינוכי לצורך שעולהמהילד או מהמשפחה. הדבר יקל על ההסתגלות של הילד ויסייע בהורדת רמת הלחץ והחרדה של הילד וההורה. יצירת דיאלוג ושיתוף פעולה עם המערכת הבית ספרית – משמע רישום הילד לבית הספר, היענות לתקשורות מבית הספר השתתפות בערבי הורים, ליווי הילד למפגש היכרות עם המחנכת, תקשורת סדירה עם המחנכת בהתאם לצורך, ועוד.

    הכנה לכיתה א' - משחקים ודפי עבודה להדפסה

    בקליק אחד תוכלו להדפיס לילדים שלכם משחקים ודפי עבודה שיכינו אותם לכיתה א' בקלות ובהנאה.

    משחקים

    פאזל א"ב

    ספר אותיות וחיות

    שלישיות א"ב

    משחק מילים נרדפות

    דפי עבודה

    מה מתחיל באות

    זיהוי צליל פותח

    מי בכיוון הנכון

    תפזורת ספרות

    תפזורת אותיות

    התאמת כמות ומספר

    אין ספק שהלמידה בכיתה א' דורשת מאמץ והסתגלות לשינוי, אצל הילדים וההורים כאחד.

    המעבר מהגן לכיתה א' הוא אירוע משמעותי בחיי הילד ומשפחתו. חשוב לתמוך וללוות את הילדים שיאמינו בעצמם, ושירצו ומי יודע, אולי אפילו יאהבו ללמוד. דגש על ההישגים בכיתה א' פחות חשוב בשלב מעבר והסתגלות זה, לעומת הקניית יסודות של פיתוח הרגלי למידה ועידוד המוטיבציה . אלו הם  הדברים משמעותיים יותר בהווה, וכאבן פינה להמשך דרכם במערכת.

    כיתה א' היא חוויה מאתגרת לילדים. היא מותאמת לגילם, ולמאפייני הבשלות שלהם. הילדים סקרנים, מלאי כוחות ורוצים ללמוד. עם תמיכת ההורים כיתה א' אמורה להתאים ולאתגר אותם כאחד.

    אמונה בכוחות הילדים ביכולתם להתמודד ולהתגבר, עידוד, תמיכה, ליווי אמפטי וסובלני,רגישות,הבנה, חום ואהבה יעזרו להם להתמודד עם אתגרי צו השעה ועם אלה שעוד ממתינים להם בהמשך הדרך, ויהוו קרקע פורייה להמשך צמיחתם האיתנה..

    מקורות:

    הורים מלווים את ילדיהם לכיתה א', חלי ברק-פסיכולוגית חינוכית מומחית ומנחת קבוצות.

    הורים לקראת כיתה א' - מאת: חיים עמית, פסיכולוג חינוכי, מטפל משפחתי מוסמך, יועץ ארגוני.

    משרד החינוך, התמודדות עם שינויים ומעברים, הורה בדרך לבית-הספר, מאת: צפורה שוורץ ובנימינה שילה, פסיכולוגיות חינוכיות והתפתחותיות, השירות הפסיכולוגי החינוכי, ת"א.

    כותבת ומגישת המאמר: עידית מאיר, מנחת קבוצות הורים וזוגות, מוסמכת מכון אדלר ומשרד החינוך, עורכת סדנאות, הרצאות והדרכות.

    נייד: 054-4522020. מייל: [email protected]

    מאמרים נוספים של עידית מאיר בפורטל:

    עצמאי בשטח

    כל האמת על השקר אצל ילדים

    פתרון קונפליקטים במשפחה

    עוד בנושא פתיחת שנת הלימודים:

    מתחילים את שנת הלימודים ברגל ימין

    הכנה לכיתה א'

    דף התארגנות לבוקר

    תפריט שבועי לבוקר

    לוח פעילות יומי לגן

    פתקים לכריכים לילדים

    עידית מאיר - יועצת משפחתית מוסמכת מכון אדלר ומשרד החינוך, שותפה במרכז הדרכת הורים "בשביל היחסים במשפחה", מנחת קבוצות הורים, קבוצות זוגות ומנחה פרטנית במשפחה.

    לפרטים: 054-4522020, [email protected]

    מרכז הדרכת הורים "בשביל היחסים במשפחה"

    http://www.hadrahat-horim.co.il

    צילום תמונה ראשית: Carlos Gustavo Curado

    • להורים בלבד

    • פיתוח הזיכרון

    • יעל צמח-גרינשפון27.10.24

    • שיפור הזיכרון הוא אחד האתגרים העיקריים בחינוך ילדים. ילדים בעלי זיכרון טוב יצליחו בלימודים בקלות, יפתחו סקרנות להרחיב אופקים ומעבר לכל – יחושו טוב עם עצמם. על פעולת הזיכרון, דרכים ושיטות שונות לפיתוח הזיכרון

    תגובות הקוראים


    ללא תגובות

    בניית אתרים - בניית אתרים