• VIP
  • מה בפורטל?

    הפעלות לילדים בנושא הרצל

    לקראת יום הרצל שחל בי' באייר, כדאי להכיר לילדים את חוזה המדינה. אפשר בהחלט לנצל אתאחד הימים של החופש הגדול, לקראת טיול בחו"ל, כדי להסביר לילדים על מדינת ישראל והקמתה. לימור-כהן-מלול מציעה הפעלה מוכנה הכוללת את סיפורו של הרצל בניסוח בהיר, הפעלות לילדים, התאמת תמונות, פאזל, הרכבת מילים ועוד.

    מערכת "את זה" 01.04.21

    אפשר להעביר הפעלה קלה או סדרת הפעלות בנושא של בנימין זאב הרצל, חוזה המדינה, על מנת לחשוף את הילדים לדמות המיוחדת שלו וכן לתקופת הקמת המדינה. ריכזתי רעיונות שונים שמתאימים לגילאי הגן והכיתות הנמוכות.

    כדאי להתחיל בסיפור על האיש ופועלו (מצורף), לשאול שאלות בעזרת החידון המצורף, להרכיב פאזל מהתמונה המפורסמת שלו, לציין בכמה דרכים שמרו את זכרו של הרצל ואפילו לשחק במשחק "הרצל אמר..." כדי שהילדים יכירו את המקור.

    קשטו את הגן או את הכיתה לקראת יום הרצל החל ביום הולדתו של חוזה המדינה - י' באייר. ראו כאן: לקראת יום הרצל

    הרצל – האיש ופועלו

    כמעט אלפיים שנה לא היתה ליהודים מדינה. והם היו פזורים בכל היבשות בעולם ורק מעט יהודים גרו בישראל, בארץ האבות. בזמן ההוא כשלא היה ליהודים בית בארץ ישראל, חי באוסטריה שבאירופה יהודי בשם בנימין זאב הרצל. בנימין זאב הרצל אמר: "אם תרצו אין זו אגדה" וחלם על מדינה שתקום רק ליהודים, שיתקבצו מכל המדינות, היבשות ומעבר לימים.

    הכל התחיל עוד כשהרצל היה עיתונאי, יהודי משכיל שלמד באוניברסיטה , קרא הרבה למד ונסע בעולם, למקומות שונים, וראה כמה רע ליהודים בכל מקום ובכל עיר. אסור ליהודים לעבוד בכל עבודה, לגור בכל שכונה וללמוד בכל אוניברסיטה, ללכת לתיאטראות ולהשתתף באירועים ציבוריים. הרצל חשב שיהיה טוב אם תהיה ליהודים מדינה משלהם "מדינת היהודים" בה יתקבצו כולם במקום אחד, מקום מבטחים שישמור על איחוד העם.

    הרצל ישב ימים ולילות וחשב....מי יכול לעזור ליהודים, לבנות בארץ ישראל מדינה כמו לכל העמים? הרצל נסע לראות את ארץ ישראל וראה שהרבה ביצות עם מים לא טובים, מעט עצים ומעט פרחים, אין כמעט מים לשתייה וכמעט אין בכלל בתים, רק אוהלים ותנאים מאוד לא טובים. אולי זה רעיון לא טוב בכלל לבנות מדינה ליהודים בארץ האבות. וכשהרצל חזר לאירופה הוא ראה שהמצב בכי רע ליהודים, אסור לחכות יותר וצריך לבנות מהר מדינה ליהודים...אבל, איפה?

    הרצל דיבר עם הרבה יהודים בעולם. הוא הבין שזה רעיון לא טוב בכלל, לחשוב על מקום אחר ביבשת אחרת, אי שם בעולם הרחק מארץ האבות, הארץ המובטחת לעולמי עד, ארץ ישראל. מייד הוא הפשיל שרוולים, ונסע בעולם, דיבר עם אנשים חשובים, מלכים ומנהגים, דיבר עם יהודים במדינות שונות וניסה לשכנע אותם שצריך לחזור לארץ האבות.

    את כל מחשבותיו והרהוריו הרצל ליקט וכתב בספר "מדינת היהודים". הוא האמין שזו עבודה לא פשוטה להקים מדינה, אך האמין בכל ליבו שזה אפשרי- אם תרצו אין זו אגדה! אם כל היהודים בעולם ירצו ויעזרו, יתנו כסף ותרומות, יהיה אפשר להגשים את החלום ולבנות בית בארץ ישראל, ארץ האבות!

    ואכן יהודים עשירים ממדינות שונות בעולם, תמכו בהרצל ובאגדתו, תרמו כספים לקנות אדמות, והאמינו שאפשר להגשים את האגדה ולבנות מדינה ליהודים, בארץ המובטחת!

    עברו הרבה שנים ובארץ ישראל קמה לה מדינה, בתאריך ה' באייר תש"ח. באו לארץ הרבה עולים יהודים ממקומות שונים ובנו קיבוצים, כפרים וערים. הם סללו בארץ כבישים ונטעו הרבה עצים כדי להגשים את החלום של כל יהודי בעולם. הרבה ערים נבנו בישראל, לאחת מהערים קוראים הרצליה על שמו של בנימין זאב הרצל, שחלם לבנות בית ליהודים. וכך קמו להם עוד ועוד רחובות וגנים ציבוריים עם שמו של הרצל, שחזה שתקום מדינה ליהודים גם אחרי הרבה הרבה שנים!

    רעיונות להפעלות לילדים בנושא הרצל

    התאמת משפט לתמונה:

    הדפיסו לילדים את התמונות ותנו להם לכתוב משפט קצרצר המתאר את התמונה (היעזרו במחסן המילים).

    .

    מחסן מילים:

    הרצל בגיל 5 בביתו בבודפשט שבהונגריה.

    הרצל בצעירותו נער נחמד וחביב.

    בנימין זאב הרצל משקיף ממרפסת מלון "שלושת המלכים" בבזל שבשווייץ, בעת הקונגרס הציוני.

    הרצל וילדיו בטיול משפחתי.

    משחקי מילים

    תנו לילדים לכתוב כמה שיותר מילים מהשם: בנימין זאב הרצל.

    אפשר לחבר מילים רבות גם מאותיות המשפט "אם תרצו – אין זו אגדה".

    פאזל הרצל

    הדפיסו את התמונה של הרצל, הדביקו על נייר קשיח, שרטטו קווי מתאר של פאזל והרכיבו אותו.

    לתלמידים הקטנים מומלץ לחלק את התמונה ל-10 חתיכות גדולות.

    לתלמידים בכיתות הגבוהות חלקו את התמונה לכ-30 חתיכות קטנות.

    בחן את עצמך!

    השלימו את תעודת הזהות של בנימין זאב הרצל:

    מקום מגורים:

    __________________

    פעילותו:

    __________________

    השכלה:

    __________________

    מקצוע:

    _________________

    בת זוג:

    _________________

    תשובות (בידקו את עצמכם!

    מקום מגורים:

    וינה

    ידוע בשל:

    אבי התנועה הציונית והוגה מדינת ישראל

    השכלה:

    משפטים

    מקצוע:

    עיתונאי, סופר ופעיל פוליטי

    בת זוג:

    יוליה

    כיצד שימרו את זכרו של בנימין זאב הרצל בישראל?

    (רמז: הסתכלו על התמונות הבאות...)

    מרוויחים את זה

    ערך הישראליות ואהבת הארץ

    עוד ללימוד על הרצל ומדינת ישראל:

    בינגו מדינת ישראל

    מצגת מדינת ישראל

    משחק ארץ נהדרת להכרת מפת ישראל

    משחק אירועים ודגלים

    מונופול חייו ופועלו של יצחק רבין

    סמלי מדינת ישראל

    הפעלה ללימוד מגן דוד

    סיפורה של המדינה

    • בלוגים

    • יעל גרינשפון – למה איך ומה

    • מערכת "את זה"03.09.24

    • רוצים להכיר יעל גרינשפון – מי שהקימה את פורטל "את זה" ואת אתר מנויי VIP? מהו החזון והאני מאמין שלה במשך 25 שנה? באילו דרכים היא מיישמת ובעיקר – מה היא מעני'ה לכם? לפניכם סקירה של למה? איך? מה? תוכלו להוריד את הקובץ ולשמור!

    תגובות הקוראים


    2 תגובות

    שירה לוי
    20 יולי, 2012
    שימושי ביותר לתלמידי.

    משתמש אנונימי (לא מזוהה)
    29 יוני, 2012
    Great information and great ideas!Kol H'akvod Limor

    בניית אתרים - בניית אתרים