-
גילאי 6-13
המומחים שלנו
מחזור המים בטבע
הילדים ישמחו להכיר את מחזור המים בטבע, כולל תופעות טבע ידועות של גשם, שלג וברד, ההבדל בין מעיין לאגם, שימושי המים לאדם והדרכים להדגת מים בעולם ובייחוד בישראל. הנושא נלמד בכיתות ד' בבתי הספר בישראל, ריכזנו את העובדות המעניינות בצורה מסודרת, כולל דוגמאות, המחשות והצעות לניסויים ביתיים להעשרה חווייתית

על מנת להבין בצורה טובה את מחזור המים בטבע, כדאי להכיר לילדים את שלושת מצבי הצבירה בליווי ניסויים פשוטים שכדאי להדגים באמצעותם את התופעות המתרחשות בטבע. ריכזנו לפניכם את העובדות המעניינות הקשורות במחזור המים בטבע בליווי דוגמאות ועצות להמחשות. חומר הלימוד הנלמד בכיתה ד' מועבר כאן בצורה מסודרת ומסוכמת המלווה בדוגמאות מוכרות המסייעות לילדים להבין ולזכור את החומר הנלמד.
מצבי צבירה
שלושה מצבי צבירה קיימים בעולם: מוצק (לדוגמא: ספל), נוזל (לדוגמא קפה) וגז (לדוגמא החמצן שאנחנו נושמים).
ניתן להבין לעומק את ההבדלים בין מצבי הצבירה באמצעות שלושת מצבי הצבירה של המים. במצב צבירה מוצק הם קרח, במצב צבירה נוזל הם מים נוזליים ובמצב צבירה גז הם הופכים לאדי מים.
ההבדלים בין מצבי הצבירה:
- צפיפות החלקיקים – במוצק החלקיקים המרכיבים אותו קרובים מאוד ונוגעים זה בזה. במצב צבירה נוזל החלקיקים הקטנים קרובים אבל לא נוגעים ובמצב צבירה גז החלקיקים רחוקים זה מזה.
- נפח – מוצק שומר על נפח קבוע, נוזל שומר על נפח קבוע, גז אינו שומר על נפח קבוע.
- צורה – מוצק שומר על צורה קבועה, נוזל מקבל את צורת הכלי שהו הוא מאוחסן וגז חסר צורה.
ניסוי: ניתן להדגים את ההבדלים בנפח ובצורה על ידי בקבוק בנפח ליטר. ממלאים את הבקבוק במים ומראים שהנפח ליטר גם כשיוצקים לכל כלי אחר – עדיין נשמרת כמות המים (ליטר). יוצקים את המים מהבקבוק לצלחת עמוקה ואחר כך לסיר קטן ומראים שהמים משנים את צורתם בהתאם לכלי שאליו נמזגו.
תהליכים המובילים לשינוי במצבי הצבירה:
התאדות – תהליך שבו נוזל מתאדה והופך לגז. החלקיקים הקטנים מתרחקים.
דוגמאות להתאדות – הרתחת המים, ייבוש כביסה, זיעה.
התאדות מתרחשת בכל מקום שבו יש מים!
מה משפיע על מהירות ההתאדות?
טמפרטורה – ככל שחם יותר, ההתאדות מהירה יותר.
ניסוי: אפשר לשים על שתי להבות אש בעוצמות שונות כמות מים זהה באותו כלי ולראות מי מתאדה יותר מהר.
כמות המים– ככל שהמים רבים יותר הם מתאדים לאט יותר.
שטח הפנים של הכלי - ככל ששטח הפנים של הכלי רחב יותר, המים יתאדו מהר יותר.
ניסוי: מלאו את אותה כמות מים צלחת עמוקה שטוחה וצלחת צרה וגבוהה והמתינו. המים בצלחת שטוחה יתאדו יותר מהר.
עוצמת הרוח – ככל שהרוח חזקה יותר,ההתאדות מהירה יותר.
התעבות – התהליך ההפוך לתהליך ההתאדות – תהליך שבו גז הופך לנוזל. החלקיקים הקטנים מתקרבים. דוגמא להתעבות – היווצרות ענן עם טיפות מים מאדי מים שעולים לשמים.
ניסוי: התאדות והתעבות
התכה – תהליך של מעבר ממצב מוצק למצב נוזל, למשל קרח שנמס למים.
ניסוי: התיכו גבינה צהובה במיקרוגל והראו לילדים את המעבר מגוש גבינה מוצק לגבינה מותכת (=שעברה תהליך התכה).
קפיאה – תהליך של מעבר ממצב נוזל למוצק, למשל מים שקופאים לקרח.
היווצרות שלג וברד – שלג וברד הם מוצקים שנוצרו בתהליך
מחזור המים בטבע
בכל מקום שבו קיים מים, יש התאדות.
תהליך היווצרות הגשם בטבע: המים בים/בנחלים/באגמים/בעולם מתאדים ועולים למעלה – הופכים בתהליך ההתאדות מנוזל לגז. כאשר הם נתקלים בעננים הם הופכים בתהליך ההתעבות (=מגז לנוזל) מאדי מים למים = טיפות גשם. אדי מים שקופאים הופכים לשלג וברד.
מה קורה למים בטבע?
א. חלק מהמים מחלחלים (חודרים אט אט) אל תוך הקרקע, עד לשכבת האקוויפר – השכבה שדרכה אי אפשר לעבור יותר עמוק. זו השכבה של מי התהום. מעיין הוא מים זורמים שמגיעים מתוך האדמה, ממי התהום.
ב. חלק מהמים זורמים על פני הקרקע באגמים, ימים ונחלים.
ג. חלק מהמים מתאדה חזרה באוויר אל העננים להיווצרות משקעים.
זהו המסלול המחזורי של המים.
שימושי המים לאדם
שאלו את הילדים מדוע אנחנו צריכים מים והרחיבו לפי המידע כאן:
- שתייה
- אוכל ובישול
- ניקיון הגוף, הבית והסביבה
- הפקת אנרגיה
- השקיית שדות
- שייט
- שחייה
- דייג
- לתעשייה – לייצור נייר, פלדה וכוד.
דרכים להשגת מים ושימורם
- בור מים - איסוף מי גשמים
- באמצעות סכר
- באר – ממי תהום
- אחזור (טיהור) מים – המים שאנחנו משתמשים בהם עוברים בצינורות הביוב אל צנרת מרכזית של כל העיר, ומשם מתנקזים למערכת טיהור מים מרכזית שמנקה ומטהרת אותם לשימושים חוזרים. משם הם עוברים בצינורות אדומים כדי שיבחינו שאלו מים ממוחזרים.
- התפלת מים – תהליך שבו הופכים מים מלוחים מהים למים מעוטי מלח שטובים לשימוש – לשתייה או להשקיה. בישראל מתפילים מי ים על ידי זיקוקם.
ניסוי: ממלאים בסיר מים עם מלח ומרתיחים. מניחים מעל מכסה ומעבירים את הטיפות המצטברות בו אל סיר אחר כך שהטיפות יטפטפו אל הסיר השני. המים בסיר השני לא יהיו מלוחים. המלח נשאר בסיר הראשון.
ניסויים מדעיים ביתיים:
הפעלות
עציצי עוגות
-
יעל צמח-גרינשפון01.01.25
-
רוצים להכין עם הילדים קינוח מתוק שנראה כמו עציץ מדושן שתול פרחים? תראו איך עושים את זה שלב אחר שלב. מתאים לט"ו בשבט או לכל חגיגה אחרת במהלך השנה
הפעלות מדע וטבע
סדנת חץ וקשת
-
מערכת "את זה"05.05.24
-
בסדנא מקורית וייחודית ילמדו הילדים לבנות בעצמם קשת וחיצים, לירות ולתפעל בצורה נכונה את הירי באופן בטיחותי, לתרגל ובסוף – לקחת את הקשת והחצים הביתה למשחק ולמזכרת. הסדנא מבית "אעלה בתמר" של יהודה ארבל מפתחת מיומנויות של תכנון, יצירתיות, מוטוריקה בקליעה למטרה לצד ידע רחב ומעמיק, והכל בדרך של העשרה חווייתית ובאווירה נעימה. הסדנא מתאימה מאד לל"ג בעומר ולכל תקופת הקיץ, זה הזמן להזמין!
גילאי 6-10
טור 2 – החינוך מתחיל מהבית
-
יעל צמח-גרינשפון03.01.25
-
דברים לזכרו של עודי צמח ז"ל, האחהצעיר של יעל צמח-גרינשפון, שנפטר בטרם עת בגיל 53. כאב גדול וקורע לב!
תגובות הקוראים