-
גילאי 2-6
המומחים שלנו
אני וגופי – היכרות חווייתית
מהם שמות האיברים? היכן מיקומם? אילו יחסים יש ביניהם? איך לפעול ולייעל אותם? יוסי צדקה, מדריך תנועה ויוגה לגיל הרך, מציע פעילויות בנושא הכרת איברי הגוף ושמותיהם (שיום) לילדים בגילאי 2-6. אני וגופי לגיל הרך
הגוף הוא הכלי שלנו ושל ילדינו שלומדים להפעילו, למששו ולחוש אותו. מתוך הבנה זו מקבל הילד מידע מחוש הראייה, מחוש המישוש ומחוש השמיעה ולומד על יכולות גופו ואפשרויות השימוש בו. ישנה מטרה נוספת להכרת השימוש והתפקיד של כל אחד מאיברי הגוף - מודעות לגוף חיונית לביטחון העצמי ולדימוי הגוף בעיני הילד. הכרה של איברי הגוף תלמד את הילד לנוע ביעילות ולשלוט בתנועה באופן מודע.
הפעוטות נחשפים אט אט לשמות איברי הגוף ולתפקידם. תחילה הם מכירים את האיברים השימושיים יותר לפעולותיהם היומיומיות, ביניהם יד, רגל, ראש, בטן, גב, ואחר כך את האיברים הנוספים, עד הפנימיים. כדאי להזכיר את שמות האיברים בהתנהלות היומיומית: "תן לי יד", "בוא נסבן את הראש, ואחר כך את הכתפיים, ואחר כך את החזה והבטן", "עוף אפשר לאכול בידיים". שירים, סיפורים, הצגות וסרטים המיועדים לגילאי שנתיים ומעלהעוסקים בלימוד איברי הגוף.
עד כניסתם לכיתה א' מגלים הילדים כיצד גופם נע, ועליהם להיות מסוגלים לבודד ולהפעיל איבר אחד מאיברי גופם כמו להחזיק עיפרון ועט בצורה נוחה ולהבדיל בין צד ימין לצד שמאל. בגילאי הגן, טרם הכניסה לבית הספר כדאי ומומלץ לשלב פעילויות שונות להיכרות מעמיקה עם איברי הגוף השונים.
רעיונות להפעלה בנושא שמות האיברים
הרעיונות מתאימים לפעילות הורה-ילד או בקבוצה.
* חיקוי - מניחים ידיים על איברי הגוף השונים וקוראים בשמם – ראו רשימת איברי גוף בהמשך. ההורה מראה, הילד מחקה.
חוזרים על אותה פעילות בזריזות, אחר כך בעיניים עצומות, בשכיבה על הגב ואחר כך על הבטן.
חוזרים על זה בעמידות מוצא שונות - על רגל אחת, על שתי רגליים ושתי ידיים על הרצפה וכדומה.
* בלבולים - אומרים שם של איבר ונוגעים באיבר אחר. הילד צריך לתקן ולהצביע על האיבר הנכון.
* הכרזות - הורים עומדים ילדים שוכבים על הגב או יושבים וההורים מכריזים על איבר והילדים צריכים להרים אותו.
מגוונים את זה: הורה וילד יושבים זה מול זה הילדים עוצמים את העיניים. ההורים מניחים את כפות ידיהם על אחד האיברים של הילד. הילד צריך לומר את שם האיבר. אחר כך מתחלפים – ההורים צריכים לומר את שם האיבר.
* משחק הדבק
לוקחים דבק דמיוני, מורחים הו את כל הגוף. תוך כדי המריחה מציינים את האיברים הנמרחים בפני הילד.
יושבים מול הילד ומדביקים אליו איברים זהים זה לזה, לדוגמא: מצח למצח, אף לאף.
מדביקים איברים השונים זה מזה, לדוגמא: מבקשים מהילד להגיש את המרפק שלו ולהדביקו לברך של ההורה.
מנסים ללכת יחד דבוקים – הליכה קדימה, אחורה ובסיבוב.
משמיעים מוזיקה או מתופפים על שולחן ורוקדים. כשעוצרים את המוזיקה, אומרים לילד איזה מאיברי גופו יש "להדביק" לשטיח או לספה. בשלב מאוחר יותר או לילדים גדולים יותר אפשר להקשות ולציין שני איברים או יותר, לפי רמת היכולת. למשל, לבקש להדביק לספה את הלחי, היד וכף הרגל.
אפשר לשיר: "מי יכול לשים" ובכל פעם לציין שם של איבר אחר: "מי יכול לשים, יד על הראש?"; "מי יכול לשים זרת על האף?", "מי יכול לשים ברך על הרצפה".
משחקים עם אביזרים שיש בבית
* משחק קוקו עם מטפחת – נותנים לילד מטפחת ביד. בכל פעם מציינים איזה מאיברי הגוף להסתיר באמצעות המטפחת, לדוגמא: את היד, את הברך וכו'.
* המטפחת מונחת - אומרים לילד להניח מטפחת על איבר גוף, כל פעם איבר אחר, מבלי שתיפול. לילדים בוגרים יותר מקשים את התרגיל והם ינסו להניח את האביזר על איבר הגוף בעמידות מוצא שונות, לדוגמא: לעמוד על שתי רגליים ושתי ידיים (על ארבע) ולהניח את המטפחת על הגב או על הבטן.
בשלב מתקדם מנסים ללכת עם המטפחת או אביזר אחר על אחד מאיברי הגוף מבלי שייפול לדוגמא: על כף הרגל.
מניחים מטפחת (או כל אביזר שבוחרים) על הרצפה ומבקשים מהילד להפגיש עימו את אחד מאיברי הגוף, כל פעם איבר אחר.
רשימה של איברים שכדאי ללמד מעבר לראש, ידיים ורגליים:
ראש, מצח, רקות, אוזניים, עיניים, גבות, ריסים, עפעפיים, אף, נחיריים, לחיים, פה, שפתיים, לשון, שיניים, סנטר, עורף, צוואר, כתפיים, בית שחי, חזה, גב, עמוד שדרה, ידיים (זרועות מרפקים ואמה), כפות ידיים, אצבעות (אגודל, אצבע, אמה, קמיצה וזרת) בטן - פופיק, מותניים, רגליים (ירכיים, ברכיים, שוקיים), כפות רגליים ( כריות, כף הרגל, עקבים, אצבעות ובוהן).
לומדים את זה
איברי גוף
מרוויחים את זה
פיתוח אישי – עצמאות
כישורי גוף ותנועה
כישורי שפה, ביטוי ורגש
חמשת החושים
עוד פעילויות תנועה לילדים:
פעילויות תנועה עם שקיות ניילון
פעילויות תנועה עם קרטון חלב וסלסילת קש
יוסי צדקה הוא מדריך תנועה ויוגה לגיל הרך. לפרטים: 052-8351351.
התמונות צולמו בקאנטרי ל' תל אביב.
הפעלות
מי אני? הפעלה כיתתית
-
מערכת "את זה"19.08.24
-
לקראת שנת הלימודים אתם רוצים שילדי הכיתה יכירו יותר טוב זה את זה? מחפשים פעילות שתגבש את התלמידים? קבלו רעיון לפעילות מגבשת ומשעשעת שתגרום לילדים לראות את החברים שלהם לכיתה באור קצת שונה. מתאים גם ללמידה מרחוק!
הפעלות תנועה
צריך רק שקיות ניילון
-
מערכת "את זה"14.12.23
-
יש לכם שקיות ניילון מהקניות האחרונות בסופרמרקט? זה מספיק ל-12 רעיונות שונים להפעלות שונות! יוסי צדקה, מדריך תנועה ויוגה לילדים בגיל הרך, מציע לאסוף שקיות כמספר המשתתפים, לארגן מוזיקה שמחה ברקע ולהתחיל בתנועה. קיראו היטב את הוראות הבטיחות לפני שמתחילים!
גילאי 3-6
עצות פרקטיות להכשיר את הילדים לחיים האמיתיים
-
יעל צמח-גרינשפון02.09.24
-
מצורף קובץ המרכז עצות פרקטיות לגידול ילדים עצמאים ומוכנים לחיים האמיתיים במרחב הפיזי והדיגיטלי. תקציר ההרצאה של יעל גרינשפון, מומחית בחינוך ובהכשרה לחיים האמיתיים
תגובות הקוראים