• VIP
  • מה בפורטל?

    בחירות וקבלת החלטות

    בחירות קיימות כמעט בכל מקום בחיינו, מהדברים הגדולים: בית, בן/בת-זוג, לימודים ועד קניית בגדים, נעלים ואפילו איזה סוג של גבינה לקנות. ילד שניתנת לו אפשרות לבחור בצעירותו יגדל ויצמח להיות בוגר בעל אחריות,שיקול דעת,ביטחון עצמי והבחירות בחייו יהיו ברוב המקרים יותר קלות ומהמקום הנכון, בעיקר לעצמו. טל בוקריס, יועצת, מנחה ומאמנת אישית, מעניקה מדריך פרקטי איך מלמדים את הילדים לבחור ולקבל החלטות בגיל צעיר

    טל בוקריס 28.11.19
    תשאלו כל הורה, מהם אחד הדברים החשובים שהיה רוצה שילדיו ילמדו וכמעט כולם יאמרו (בין השאר)את המשפט הבא: "אני רוצה שילדיי ידעו לעשות את הבחירות הנכונות!".

    בחירות וקבלת החלטות הן חלק בלתי נפרד מחיינו והן קיימות באופן מודע כבר מגיל צעיר:

    כשהילדה רוצה לבחור את החצאית לבד, הבן רוצה לבחור בעצמו עם איזה כובע ילך היום לגן, מה למרוח בסנדביץ', איזה צבע אופניים לקנות, אילו נעליים לקנות, איזה סיפור לבחור לפני השינה, האם לבחור ארטיק או טילון? סוכרייה או חטיף? ללכת לחבר או להישאר עם אבא בבית? ים או בריכה?.....

    ככל שגדלים הנושאים הופכים לגדולים ומשמעותיים יותר.

    בחירה בבסיס שלה קשורה לקבלת החלטות, לידיעה הברורה שאם אני בוחר משהו מסוים, ישנה האפשרות שאני מפסיד משהו אחר. לכן לעיתים הבחירה וקבלת ההחלטות מהווה משימה לא פשוטה ויש מי מאיתנו שזו יכולה להיות עבורם משימה קשה מאוד.

    קבלת החלטות וביטחון העצמי

    בחירות קשורות כמעט קשר ישיר לביטחון עצמי: אדם הבטוח בעצמו, יהיה לו יותר קל לקבל החלטות – לבחור.

    עם נתינת אפשרות הבחירה, מעבירים לילד את המסר שסומכים עליו, ואם סומכים עליו סביר להניח שיש סיבה. המסר בהרגשה ש"סומכים עליי" מחזק ומעלה את הביטחון העצמי ומקל על קבלת החלטה ובחירה.

    לכן לנו ההורים, במסגרת אחריותנו ותפקידנו לחנך, יש את האפשרות ללמד את ילדינו איך לבחור ועל ידי כך להקל עליהם במצבים שהבחירה בידם. תוך כדי לימוד והקניית תהליך בחירה, מלמד ההורה את ילדו לקבל החלטות ומשפיע על הביטחון העצמי שלו.

    הנוסחא היא פשוטה: אפשרו לילד לבחור – הילד מקבל החלטה – בוחר = העלאת הביטחון עצמי. את "הנוסחא" הזו אפשר ללמוד ומומלץ ליישם.

    איך מלמדים את הילדים לבחור

    הנה "הדרך":

    1. לאפשר בחירה - מהגיל שבו מזהים בילד את היכולת והרצון לבחירה אישית, יש לאפשר לו את הבחירה. אבל יש לתחום אותה בין כמה אפשרויות שאת/ה ההורה מחליט עליהם. בדרך זו, ההורה מעביר מסר לילד שהוא סומך עליו, אבל יחד עם זאת מציב לו גבולות שיעזרו לו להתמקד במשימה. על ידי כך הילד מבין ומפנים שלבחירה יש גבולות ויש מי שקובע את הגבולות (בבית ההורה מציב גבולות, בעתיד זה יהיה המורה בבית הספר,המפקד בצבא, המרצה האוניברסיטה והחיים בכלל).

    2. לא להתערב - מהרגע שאפשרת לילדך לבחור – אל תתערב/י, למעט גילויי אמפתיה.

    אם הילד מתלבט ומבקש עזרה או לחילופין, מבקש שתחליט/י בשבילו, תפקידך כהורה ומחנך לומר : "אני יודע/ת שהבחירה קשה ואני מבינ/ה שזה אולי קצת מבלבל, אבל אני סומכת/ך עליך שתבחר את מה שהכי נכון לך". וזהו! חלילה לא ל"היכנע" לבקשה.

    3. עצות - אם הילד מבקש עצה – יש להשתדל בשלבים הראשונים לתת לו טיפ. למשל: אם הילד כבר יודע לכתוב – כדאי להציע לו לשבת ולכתוב על כל אחת מהאפשרויות שבפניו את ה"בעד ונגד" וכך יוכל בסוף להשוות. אם הילד לא יודע לכתוב, ראוי להסביר לו את השיטה של הצבת היתרונות והחסונות בכל אפשרות ואף להציע לכתוב עבורו את הרשימה.

    4. בלי לחץ - אין להפעיל לחץ על הילד בזמן הבחירה, ולכן אם מדובר בחצאית לגן או בתכולת הסנדביץ' לכיתה, יש לעשות זאת ערב לפני.

    5. עידוד - משבוצעה הבחירה יש לעודד את הילד ולהביע הערכה ופרגון על היכולת לבחור ולקבל החלטה: "כל הכבוד! הצלחת לבחור לבד", "איזה יופי, הפעלת שיקול דעת וחשבת בסבלנות עד שהצלחת להחליט ולבחור", "אני גאה בך ילד שלי, אני בטוח שגם בפעם הבאה תצליח".

    6. התחרטות – אם נעשתה בחירה והילד מביע התחרטות לאחר שבחר, ישנן שתי אופציות שעומדות על הפרק והן תלויות בסיטואציה:

    לדוגמה: אם כבר יצאתם מהבית והילדה מתחרטת על שבחרה בחצאית ורוצה דווקא מכנסיים, יש לגלות אמפתיה ולומר משפט כמו: "מתוקה שלי, אני מבינה שאת מתחרטת על הבחירה שלך ושהיית מעדיפה לשנות אותה, אבל עכשיו זה כבר בלתי אפשרי כי אנחנו מאחרים. מחר תהייה לך אפשרות לבחור שוב ותוכלי לבחור אחרת".

    בסיטואציה שונה, כמו למשל: הילד בחר בחנות משחק לקנייה ומתחרט בדקה ה-90 ,עודכם בחנות וטרם שילמתם – אפשר לאפשר לו לבחור שוב.

    נתינת האפשרות לשנות את הבחירה חשובה מאוד משום שהמסר הסמוי שמלווה הוא: מותר לטעות ויש אפשרות לתקן טעויות. יחד עם זאת, העובדה שלפעמים "מאוחר מדי" ושיש לקחת אחריות על הבחירה שנעשתה, זה חלק מהחיים ולפעמים, לצערנו, אין הזדמנות שנייה.

    טל בוקריס - מאמנת אישית ויועצת חינוכית. מתמחה באימון אישי, זוגי ומשפחתי
    BA פסיכולוגיה בחינוך, MA ייעוץ חינוכי. לפרטים: 052-4000585, [email protected]  

    עוד בנושא בחירות לילדים:

    הפעלה בנושא בחירות לכנסת

    כישורי חיים דרך הבחירות

    יוצרים עם הילדים צדק חברתי

    עצמאות מול הצבת גבולות

    עוד מדריכים פרקטיים לפיתוח מיומנויות וכישורים לילדים:

    פיתוח עצמאות

    חיזוק הביטחון העצמי

    מודעות לסדר, ארגון ומיון

    חשיבות הצחוק וההומור

    דיווח ואמירת האמת

    שיפור המוטוריקה העדינה

    העשרה והתפתחות במטבח

    התמודדות עם פחדים של ילדים

    שיפור ופיתוח הזיכרון

    הקניית הרגלי קריאת ספרים

    פיתוח מיומנויות חברתיות

    זמן איכות עם הילדים

    יחסים טובים בין הורים וילדים

    הרגעת כעסים

    ערך הנתינה, העזרה וההתחשבות

    הכרת השונה והייחודיות של כל אחד

    יצירה ומיחזור עם ילדים

    • כל הגילאים

    • המרכז להכשרה לחיים האמיתיים

    • מערכת "את זה"12.11.24

    • המרכז להכשרה לחיים האמיתיים הוקם במטרה להעניק כלים יישומיים להטמעת ערכים, מיומנויות וידע במטרה להכשיר את הדור הבא לחיים האמיתיים במרחב הפיזי והדיגיטלי. המרכז נותן שירותי ייעוץ והכוונה, הרצאות וסדנאות, שיעורים פרטיים, אתרי תוכן ומוצרים חינוכיים – חוברות, משחקים וקורסים דיגיטליים. כל הפרטים וגם המלצות! 

    תגובות הקוראים


    ללא תגובות

    בניית אתרים - בניית אתרים