-
גילאי 2-13
המומחים שלנו
השפעת הריטלין על היחסים במשפחה
ילדים רבים בעלי בעיות של קשב וריכוז נוטלים ריטלין שמוריד את תיאבון שלהם, ותופעת לוואי זו משבשת את אורח החיים של כל בני המשפחה. אורית סליקטר יועצת משפחתית לזוגיות והורות ומנחת קבוצות מטעם מכון אדלר מפרטת כיצד השימוש בריטלין והירידה בתיאבון משפיעים על התנהלות בבית ואיך אפשר למנוע את המצב ולהתמודד איתו
הורות היא אתגר יומיומי לא פשוט הדורש מאיתנו משאבים רגשיים, מחשבתיים, פיזיים וכספיים. הורה לילד שיש לו בעיות קשב וריכוז עם או בלי היפראקטיביות חווה את מורכבות התפקיד ברמת קושי גבוהה יותר כמעט בכל היבט בהתנהלות.
כשקוראים את הגיליון המצורף לכדורי הריטלין שנוטלים ילדים בעלי בעיות קשב, מגלים שאחת מתופעות הלוואי של השימוש בו היא ירידה בתיאבון. לכאורה לא נשמע מאוד מסובך, אך בפועל ההשפעה של ירידה בתיאבון יכולה להשפיע מאוד על ההתנהלות בבית והיחסים בין ההורים והילדים.
השפעת הריטלין על כל המשפחה
הנה כמה דוגמאות שימחישו את כוונתי:
דוגמא ראשונה: לאחר נטילת הכדור, לרוב הילדים אין תיאבון במשך שעות (בין 4-10 שעות תלוי במינון הכדור), ולכן עליהם לאכול לפני נטילת הכדור. ילדים שלא אכלו בעבר בבוקר או אכלו מעט מאוד, צריכים לשנות הרגלים (שמלכתחילה קשה להם להפנים שינויים והרגלים). בעקבות זאת עלולים להתפתח מאבקים בין ההורה לילד, שרק התעורר ולא רוצה לאכול, ומנגד ההורה, שרק המחשבה שילדו לא יאכל במשך שעות, גורמת לו לתחושת אי נחת גדולה ובצדק.
דוגמא שנייה: יתכן מאוד שבשעת ארוחת צהריים אחרי שהילדים חוזרים מהגן ומבית הספר, הילד שנטל ריטלין עדיין אינו רעב. וכשחוזר אליו התיאבון מאוחר יותר, הוא ישב לאכול לבד. בערב כשכולם אוכלים ארוחה הוא שוב לא רעב, כי הוא אכל רק שלוש שעות קודם. אמירות כמו: "אתם לא יכולים להכריח אותי לאכול כשאני לא רעב", מתלונן הילד ובצדק. וכך שעה אחרי שסיימתם לנקות את המטבח ואתם בדרך להשכיב את האח הקטן, הילד מודיע שהוא רעב! וזה יכול לעצבן אתכם ולא להתאים ומתחשק לכם לכעוס והכל משתבש. וכך בבתים רבים קורה שהילד שנוטל ריטלין, לא יושב לאכול עם המשפחה ויש לכך השלכות של תחושת שייכות שלו במשפחה והיחסים עם בני הבית.
דוגמא שלישית: לאחר שהשפעת הכדור פגה ישנם ילדים, המשלימים את כמות האוכל שלא אכלו במהלך היום. אך יש כאלה שלא. ואז במקרים רבים מתחיל תהליך של ירידה במשקל. מצב שמאוד מלחיץ הורים, למרות שפגשתי הורים רבים שסיפרו, שבמהלך החופש הגדול, כשילדיהם לא נטלו את הכדור, הם השלימו את הפערים במשקל (אצל ילדים שנוטלים ריטלין במשך כל השנה, הבעיה מחריפה).
למשפט פשוט כמו "ירידה בתאבון" שמצוין על גבי אריזת הכדור, יכולה להיות השפעה גדולה מאוד על ההתנהלות בבית. והנושא יכול להיות מוקד לחיכוכים רבים בבית.
אוכל ככלי למאבקמניסיוני בקליניקה למדתי שההתנהלות סביב האוכל יכולה לשקף את מערכת היחסים בין ההורים לילדים.
שתי דוגמאות אופייניות לכך:
א. לעיתים הילד לומד כי אוכל הוא נושא רגיש מאוד אצל ההורים מפעם אחת כשהוא לא אכל, הוא זכה להרבה מאוד התייחסות ותגובות מצד אמא אבא. הוא מצא מכרה זהב של תשומת לב שקשורה להתנהלות שלו באוכל, ואז הוא יכול להמשיך להשתמש בזה כדי להעסיק את ההורים ולזכות ביחס ובמקום במשפחה.
ב. כאשר ילד שנמצא במאבקי כוח עם הורים, מבין שעל הסוגרים שלו רק הוא באמת יכול לשלוט ולהחליט, ובאמצעות האוכל הוא לומד להילחם בהוריו. האוכל הופך למוקד של מאבק ומלחמה והשאלה מי יותר חזק, ומי ינצח בסיבוב הקרוב רק הולכת ומחריפה.
כמנחת קבוצות הורים אני מודעת לסכנות הטמונות בהתנהלות סביב האוכל, ולכן חשוב לי להציג אותן בפני הורים שילדיהם מתחילים לקחת ריטלין או כאלה שכבר נוטלים וחוששים מהירידה במשקל של הילדים.
עצות שימושיות להורים
אנחנו כבוגרים אחראים מתפקידנו לדאוג שילדנו יוזנו באופן בריא, שיאפשר להם לגדול ולהתפתח כראוי, ומצד שני לשמור על יחסים תקינים במשפחה. ולכן חשוב מאוד:
- להיות במעקב אצל רופא, ואם יש ירידה דרמטית במשקל לקחת תוספות תזונתיות בהתייעצות עם הרופא.
- מצד אחד להיות החלטי ונחוש ולעמוד על כך שהילד יאכל ארוחת בוקר לפני נטילת כדור הריטלין. מצד שני אפשר להתפשר על מה אוכלים. אי אפשר להצליח בכל החזיתות, וחשוב לעשות סדר עדיפויות ולבחור את המלחמות כדי שהבית לא יהפוך לשדה קרב. אפשר להתייעץ עם הילד על התפריט של הבוקר בערב, כדי שהוויכוח לא יהיה בבוקר.
- להשתמש בתוצאות הגיוניות - "אם לא תאכל בבוקר, לא תוכל לקחת כדור כי זה יפגע בבריאות שלך". בדרך כלל ילדים שלוקחים ריטלין מודעים להשפעה החיובית של הכדור על חייהם, ויש להם רצון לקחת אותו. במקרים שהילד מתנגד ליטול כדור ורק ההורים רוצים בכך, זה בעיקר נובע מיחסים לא טובים עם ההורים, והשימוש בכדור הופך לעוד טריגר למאבק.
- להיות עניינים בדרישות מבלי הרבה ברברת שמושכת יותר מדי תשומת לב.
- לשוחח עם המשפחה ועם הילד ולבדוק כיצד אפשר להתאים את סדר היום, כך שבכל זאת יהיו מפגשים משותפים סביב האוכל. בעיניי הישיבה סביב שולחן האוכל לפחות פעם אחת ביום היא לא רק לצורך תזונה, אלא מהווה ביטוי ליחד, למשפחתיות, לקשר, לדיאלוג, להקשבה, לשיתוף לעידוד.
- להיזהר ולא להפוך את נושא התזונה למוקד למאבק. אם אתם מרגישים שזה המצב, פנו לייעוץ והנחייה משפחתית מערכתית ולא אישית של הילד. ילד לא מתנהל לבד בבית. הוא חלק ממערכת, ולכן חשוב לפנות לטיפול שיש בו גישה מערכתית.
- לעודד את הילד שמקפיד לאכול בבוקר, להחמיא לו כשהוא אוכל אוכל בריא, כשהוא לא נכנס למאבקים.
עוד עצות שימושיות להורים להתמודדות עם ילדים:
אורית סליקטר היא עובדת סוציאלית, מנחה ויועצת לזוגות והורים - מוסמכת מטעם מכון אדלר והמרכז לפיזיקה משפחתית.
054-7739909
בלוגים
טור 2 – החינוך מתחיל מהבית
-
יעל צמח-גרינשפון03.01.25
-
דברים לזכרו של עודי צמח ז"ל, האחהצעיר של יעל צמח-גרינשפון, שנפטר בטרם עת בגיל 53. כאב גדול וקורע לב!
הבלוג של אורית סליקטר
הגנת יתר במשולש ילד הורה מורה – מדריך פרקטי
-
מערכת "את זה"09.09.18
-
האם צריך להגן על הילד מפני המורים בבית הספר או לשתף פעולה עם המורה? אורית סליקטר, עובדת סוציאלית, מנחת קבוצות הורים, ויועצת משפחתית לזוגות והורים מסבירה מדוע הגנת יתר על הילדים במסגרת בית הספר, יכולה לפעמים דווקא לפגוע, ומסבירה כיצד אפשר לנהוג אחרת. משלמים מחיר על הגנת יתר
גילאי 2-3
לביבות שתמיד מצליחות
-
מערכת "את זה"12.12.24
-
בחנוכה ובכל ימות השנה כדאי להכין לילדים לביבות מתפוחי אדמה וגבינות – הם מתים על זה! ורד קרייף מעניקה מתכון קל ללביבות שמכינים עם הילדים בקלות. הכנת לביבות מהווה הפעלה קלה, זולה וטעימה לילדים בגילאים שונים
תגובות הקוראים