• VIP
  • מה בפורטל?

    ערכות "פשוט אני"

    ערכות "פשוט אני" של ד"ר אורלי כץ מעבירות מידע חשוב על כל מה שקשור בהנחיה הורית. טל בוקריס, מאמנת ומנחת קבוצות ואמא בעלת ניסיון רב שנים עם ילדים האזינה בקשב רב לקלטות השמע וסיכמה: "פשוט נהדר". ניסינו את זה

    טל בוקריס 23.04.13

    כשפנו אלי בבקשה להקשיב לערכות של "פשוט אני" של ד"ר אורלי כץ ולחוות את דעתי, היססתי. היססתי מכמה סיבות:

    א. הרגשתי לא נוח לעמוד בעמדת "המבקרת" מול עבודה של דוקטור שברור לי לחלוטין שעבדה ימים כלילות להוצאת הערכות. סוג של מפעל חיים.

    ב. אני לא אוהבת את המילה "ביקורת", משום שלביקורת (בונה ככל שתהיה והיא בהחלט יכולה להיות כזאת) תמיד יש מהטעם המר.

    במערכת הרגיעו אותי וציינו את שם המדור "ניסינו את זה" המבוסס על רשמים לאו דווקא ביקורתיים. כיוון שראיתי בזה סוג של אתגר, הסכמתי. מה עוד שיצאתי מהמילה "ביקורת" והתחברתי יותר ל"חוות דעת" וזו הרי,זכותו של כל אדם.

    זה לא היה תהליך פשוט, הייתי צריכה למצוא זמן להקשיב לכל הערכות (הרבה מאוד זמן), ולקח לי כמה ימים להאזין לכל ערכה בכבוד הראוי לה.

    אני יכולה לומר כאמא, וכאשת מקצוע המבינה דבר או שניים בהורות ובאימון להורות: "פשוט אני" זה פשוט נהדר!

    ד"ר אורלי כץ בעצם מעבירה באמצעות ערכות שמע אלו, את מה שאני קוראת "הנחיה הורית". היא עושה זאת ביסודיות ונותנת מגוון רב של "כלים" לעבודה בנושאים שבהם היא עוסקת.

    כאשת מקצוע, לא חידשה לי באופן אישי ד"ר כץ שום דבר, אך אני יכולה לומר בבטחה רבה ובאחריות מלאה שהערכות מתאימות לכל הורה אשר אכפת לו מההורות שלו ומילדו, שרוצה ללמוד איך ניתן לקדם את ילדיו להגשמה עצמית ולהתמודדות עם מצבים שונים, לעזור להם להביא את עצמם לידי ביטוי בדרך הטובה ביותר תוך אמונה בעצמם והעלאת ביטחונם העצמי. הורים אשר לא רוצים לצאת מהבית לקבוצות הורים או לחילופין לפגישות אימון אישיות, יכולים בהחלט להשתמש בערכות אלו וללמוד! ד"ר כץ מסבירה, מלמדת, נותנת כלים רבים ושיטות מגוונות להשגת המטרה העיקרית שבכל ערכה. היא עושה זאת תוך מתן דוגמאות ברורות, בשפה קלה להבנה ובגובה העיניים, בכנות, באמפטיה וברגישות.

    הערכות של ד"ר אורלי ערוכות כך שאם אתם מתעייפים מההאזנה, אתם יכולים לעצור ולחזור לאותה נקודה שבה הפסקתם,לאחר שתנוחו וכשתמצאו שוב את הזמן. כל ערכה מהווה מעין שיעור פרטי בהורות. כל הורה אשר יפנה את הזמן החשוב הזה ללמידה, יצליח לקדם את ההורות שלו למקום טוב יותר ובכך לעזור לילדיו להתמודד עם לא מעט קשיים, לבטים, מצבים, מחשבות, רצונות – מה שד"ר כץ קוראת בשפתה – "להיות פשוט אני".

    הערכות שלהן האזנתי היו מלאות בטכניקות וכלים לעבודה שההורים יכולים לעשות בעצמם וליישמם בצורה מהנה ומניבה פירות. כל הורה יכול למצוא לעצמו טכניקה אחת ויותר שתהיה מתאימה לו ולילדו, ומעבר לעבודה החשובה שהוא עושה עם עצמו ועם הילד הוא גם מרוויח זמן איכות מעולה עם ילדיו.

    שימוש בערכות של ד"ר אורלי כץ "פשוט אני" מהווה דרך מעולה לקדם את ההורות מהמצב המצוי למצב רצוי – וזה בגדול, סוד האימון האישי.

    כמה נקודות למחשבה

    לא במקום מפגש אישי או קבוצתי - אני תמיד מעדיפה את המפגש הקבוצתי או האישי. יש בדינמיקה הזו מעין זריקת מוטיבציה, עידוד, תמיכה, יש אפשרות למתן שאלות, קבלת תשובות.

    במפגשים אישיים או קבוצתיים ניתן לחוות באופן אישי את כל הטכניקות (המדהימות) הקיימות ובכללן שמלמדת ומציעה ד"ר אורלי כץ.

    המפגשים האישים או הקבוצתיים נותנים כוח להתמודד עם הקשיים הרבים שנתקלים בהם כמעט כל ההורים, לאורך ההתמודדות עם המצבים השונים המוזכרים בערכות אלה ובכלל.

    באימון ובתהליך של צמיחה והעצמה, נהוג בד"כ לתת למאומן/מטופל להגיע לתשובות לבד, כך שייתן דוגמאות מהעולם האישי שלו. אנו, "אנשי המקצוע", נוטים לא לכוון לכיוון מסוים, משום שבצורה זו אנו עלולים להשליך מעולמנו שלנו או של אחרים הקרובים לנו לתוך עולמם שלהם, שלא בהכרח אותו רצו להביא לידי ביטוי. ד"ר כץ מרבה בהכוונות ודוגמאות. אני מניחה שהסיבה העיקרית לכך היא העובדה בשיטה שכזו אתה חייב להיות מאד ברור ומובן משום שאין דרך אחרת להעביר את המסר ולהיות בטוח שאכן המסר עבר בצורה ברורה ומדויקת.

    קיצורי דרך - לעיתים נראה שהשיעור המועבר בערכה קצת ארוך מדי, דבר שעלול להקשות את הריכוז וליצור צורך בהפסקות מרובות, שלא לומר להתייאש באמצע. כדאי לקצר קצת.

    תוספת תמונה - לי באופן אישי היה קשה עם העובדה שאין תמונה. כיום עם כל הטכנולוגיות המתקדמות, נראה לי שניתן לתת איזושהי תמונה מול העיניים, אפילו של ד"ר אורלי כץ עצמה ובדרך זו ליצור חיבור יותר ומיקוד.

    פירוט על פי ערכות

    האזנתי לערכות בנושאים הבאים:

    התמודדות עם שינויים – כיצד לבצע שינויים בחיים כשצריך לעשות שינוי וכשיש יכולת לשינוי, מבלי לפחד מהשינוי. כל זאת תוך רכישה של אמון עצמי, קבלת כישלון כנתיב להצלחה כזו או אחרת וההבנה שבכל ויתור יש גם רווח, גם אם הוא לא תמיד נראה באופק. ד"ר כץ מסבירה כל שלב ושלב בתהליך, נותנת דוגמאות להבהרת הנקודות השונות, כלים וטכניקות לעבודה עם הילד.

    זיהוי מצב מצוי מול מצב רצוי - מה ההבדל בין מצב מצוי למצב רצוי, הן של הילדים והן של ההורים? מה הילד אוהב בעצמו?מה עליו לעשות על מנת לקבל את עצמו, להיות פשוט הוא, או כפי שד"ר כץ אומרת "פשוט אני"? והאם וכיצד ההורים יכולים לעזור לו? לכל השאלות הנ"ל ועוד מעניקה ד"ר כץ תשובות, הסברים, דוגמאות ומתן כלים לעבודה עצמית ועבודה משותפת עם הילדים. דרך נהדרת להכיר את ילדינו יותר טוב ואת עצמינו כהורים ויחד להביא את כל התא המשפחתי למקום רצוי ומקובל על כולם.

    חזקות מול חולשות - ערכה נהדרת לזיהוי נקודות החוזק של הילדים, חשיבותן להצלחה ולבניית ביטחון עצמי ולימוד דרך פשוטה וקלה להאיר את נקודות אלו תוך לימוד מתן מחמאות, קבלתן וחשיבותן בחיי היום יום. כל זה מול קבלת החולשות הקיימות בכל אחד מאיתנו ודרכים להתמודד איתן ולשלוט בהן. לימוד הפיכת החולשה לנקודת חוזק. ערכה זו תמציתית, ברורה, קלה מאוד להבנה וליישום.

    ערכים אישיים, חלומות ותשוקות - לימוד מושג הערך וחשיבותו בהתנהלות חייו של הילד ובכלל. ההבדל בין צורך לערך וחשיבות הבאתם לידי ביטוי בחייו של הילד. זיהוי הערכים העיקריים אצל כל ילד והקשר בינם לבין החלומות של הילד. ולבסוף היכרות עם שני ערכי העל המשותפים לכל ילדי העולם באשר הם והקשר בינם לבין חמשת הערכים המובילים (האישיים) של ילדכם. גם ערכה זו כמו קודמותיה מלווה במגוון טכניקות עבודה שכל הורה יכול לעבוד עם ילדיו בצורה חווייתית ומהנה.

    מפסימיות לאופטימיות - כוחה של המחשבה הוא הא"ב להצלחה בחיים.

    לחשוב זוהי יכולת שיש, ניתן ורצוי לפתח. שריר החשיבה ניתן לפיתוח ומי שילמד לחשוב טוב יגיע להישגים יותר טובים, יחווה חוויות יותר טובות, יתקדם למקום טוב יותר ויהיה אדם אופטימי יותר וכך ,"כאורח פלא" יחווה לפחות חוויה אחת טובה שמתוכה יצוצו עוד ועוד חוויות טובות. ערכה ברורה וחשובה מאוד מאוד!

    זוללי אנרגיה מול חטיפי אנרגיה - או במילים פשוטות: מה מרוקן את ילדינו ואת ההורים ומה ממלא? כפי שחשיבה חיובית משפיעה לטובה על כל פעולה שיעשה ילדכם, כך גם אנרגיה חיובית (חטיף אנרגיה). בערכה זו לומדים ההורים את משמעות החשיבות של ילד מאושר ה"טעון" במלאי מספיק של אנרגיות חיוביות וכיצד ניתן למלא את חייו באנרגיה שכזו. לומדים לזהות מהם "זוללי האנרגיה" הן של הילדים והן של ההורים באופן אישי ובקשר המקסים והמסובך הזה "הורה-ילד" וכמובן זיהוי "חטיפי האנרגיה" וכיצד להביאם לידי ביטוי בחייו של הילד. לא תאמינו כמה ברור, פשוט וקל ליישום.

    לסיכום: ד"ר אורלי כץ מגלה בפני ההורים עולם שלם חדש של ילדיהם, אליו הם יכולים להתוודות, להכיר ותוך כך לשפר את איכות של חיי הילד, המשפחה, ושלהם עצמם.

    כל נושא בו בחרה ד"ר אורלי לעסוק, חשוב בפני עצמו ומי שמתמיד בהאזנה רצופה ועמוקה מבין את הקשר בין כל הנושאים וכיצד דבר תלוי בדבר.

    הדרך בה ד"ר אורלי כץ מביאה את הדברים מעניקה (למי שפועל בהתאם להנחיות), דרכים מגוונות ונעימות להתמודדות וללמידה כיצד ניתן לכוון ולגדל ילדים אשר יאהבו את עצמם ויהיו בעלי מודעות עצמית, ערכים, יכולות, מוטיבציה, כוח רצון, אמון עצמי, ביטחון, מבלי לפחד לחקור את החולשות שלהם, להכיר בהם,להתמודד איתם, לשנות ומכל זה להתחזק ולשמור על אופטימיות.

    השיעורים נועדו להורה כדי שיוכל לכוון את הילד, אך גם ההורה הלומד, יכול להפיק מכך המון למידה עצמית הן כאדם והן כהורה.

    כפי שאמרתי בתחילה, חששתי ממשימה זו, אך בסופו של דבר הצלחתי להתגבר על מכשול ה"אני יודעת כבר הכל" והצלחתי להביא את עצמי למקום של הקשבה מלאה, עניין וכן - כמו שאני תמיד מלמדת את מטופליי ומאומניי – צריך לדעת להוקיר, אז אני בהחלט מוקירה לד"ר אורלי כץ על הערכות הנ"ל, על הדרך בה היא מצליחה להביא את הנושא הכי חשוב "הורות" לכל מי שמתעצל לצאת מהבית לקבוצה או אימון אישי.

    הורים יקרים, אין לכם יותר שום תרוץ – יש ערכה חשובה המיועדת לכם ולילדכם, מיצאו לה זמן ואל תאמרו מחר, כי זה פשוט נהדר!

    מדריכים פרקטיים של טל בוקריס:

    חינוך לתזונה נכונה לילדים

    הבעת רגשות דרך משחק

    מקלחת כחינוך לערך הניקיון

    חופשה משפחתית אידיאלית

    לומדים להתמודד עם מחלות ילדים

    זה רק יום הולדת

    לפנק לפנק או ללמד להסתפק

    לומדים למנוע קללות

    הצבת גבולות לילדים

    מדברים על רגשות אצל ילדים

    לומדים לבקש סליחה

    בחירות וקבלת החלטות

    מתמודדים עם סיומים והתחלות

    יוצרים שגרה

    תגובות הקוראים


    ללא תגובות

    בניית אתרים - בניית אתרים