-
כל הגילאים
המומחים שלנו
חינוך לתזונה נכונה לילדים
"חינוך לתזונה נכונה טומן בתוכו מגוון רב של ערכים חינוכיים כמו: הקשבה, אהבה עצמית, אחריות, דחיית סיפוקים, איזון וכמובן – גבולות!", אומרת טל בוקריס, יועצת, מנחה ומאמנת אישית, ומעניקה עצות פרקטיות איך מקנים הרגלי תזונה נכונה לילדים מגיל קטן
סבתא שלי (ז"ל) היתה אחת הנשים החכמים שהכרתי בחיי. אחת האמירות שזכורים לי ממנה היא המשפט שנהגה לומר לי תמיד כשחליתי: "הגוף שלנו הוא כמו מכונה, אסור להזניח אותו!". לימים גדלתי, התבגרתי וכל פעם אני מבינה מחדש עד כמה זהו משפט לחיים.
מגיל לידה ועד סוף חיינו הגוף שלנו משרת אותנו, בלעדיו אין אנו יכולים להתקיים, ולכן יש לדאוג לו על מנת שנוכל להמשיך לעשות את כל שאר הדברים המאוד חשובים שאנו עושים בחיים. שלא כמו הרבה מכונות, מאוד קשה להשיג חלקי חילוף לגוף, ואם כבר מוצאים , לא תמיד אפשר "להחליף" או שלדאבוננו הרב "ההחלפה" לא תמיד מצליחה.
אני לא רוצה חלילה להפחיד או לזעזע אף אחד מכם, אני רק רוצה להבהיר את הנקודה הפשוטה והחשובה הזו: על הגוף צריך לשמור!!!
תזונה נכונה היא אחת הדרכים לשמירה על "חלקי הגוף", ולתזונה נכונה ובריאה - צריך לחנך!!!
חינוך לתזונה נכונה
אתם וודאי מרימים גבה ותוהים מה הקשר בין חינוך לאוכל? מה הקשר בין חינוך לתזונה נכונה? שהרי ברור לנו שעל מנת ללמוד על תזונה נכונה יש ללכת לתזונאים מומחים בנושא ולא לשיעור בהורות וחינוך.
יש צדק בחשיבה כזו, ואכן אין אני מתכוונת לשתף אתכם במתכונים בריאים, טבלאות של ערכים תזונתיים, ספירת קלוריות וכיוצא באלה. ובכל זאת, תזונה נכונה קשורה גם בעיקרה להרגלים והרגלים קשורים לחינוך. חינוך לתזונה נכונה טומן בתוכו מגוון רב של ערכים חינוכיים כמו:הקשבה, אהבה עצמית, אחריות, דחיית סיפוקים, איזון וכמובן – גבולות!
החינוך לתזונה נכונה, הוא כמובן בידיים שלנו ההורים, ונראה שבשנים האחרונות יותר ויותר קשה לחנך לתזונה נכונה ובריאה. הסיבות העיקריות לכך הן די ברורות: קוצר בזמן והפיתויים הרבים שבחוץ.
בכל זאת כדאי לדעת עד כמה חשובים ההרגלים ולפעול בהתאם מהתחלה.
מדריך פרקטי לחינוך להרגלי תזונה נכונה לילדים
הקשבה - כבר מגיל ינקות התינוק "דורש" לאכול בכל פעם שהוא מרגיש רעב . הבכי הוא הדרך שלו להודיע לנו שהוא רעב, וזה הזמן שלו לאכול. מבלי שהוא יודע, הוא בעצם "מקשיב" לגוף שלו.
כיום ילדים (וגם אנחנו המבוגרים) לא ממש יודעים "להקשיב" לגוף שלנו. לצורך הסבר מפורט אתייחס לשני מושגים שלי: "רעב מהבטן" – הרעב הביולוגי/פיזיולוגי האמיתי המשדר למוח את הצורך לאכול ו"רעב מהעיניים" – הקשור למצב רגשי או לסיטואציה החברתית שבה אנו נמצאים. חוסר היכולת הזו לדעת להקשיב לגוף ולהבין את מקור תחושת הרעב "מהבטן" או מ"העיניים" גורם לילדים (וגם לנו המבוגרים) לאכול לאו דווקא בגלל רעב, אלא יותר בגלל מצב חברתי/נפשי. וכך נוצר שאוכלים יותר ממה שצריכים ולעיתים גם יותר ממה שהתכוונו.
כדאי להפנות את תשומת ליבם של הילדים להקשיב לגוף ולנסות להבין מתי הם רעבים באמת ומתי הם כבר שבעים.
אהבה עצמית – ילד אשר ילמד לאהוב את עצמו ילמד גם לדאוג לעצמו וכתוצאה מכך ידאג גם לתזונתו. אדם שאינו מעריך את עצמו ואינו אוהב את עצמו – איזו סיבה יש לו לדאוג לבריאותו לתזונתו? הפרעות אכילה רבות נובעות קודם כל מביטחון עצמי ירוד וחוסר אהבה והערכה עצמית. לכן יש לחזק ולחידד את הביטחון העצמי של הילדים מגיל קטן וללאוג שיאהבו את עצמם.
אחריות – לקיחת אחריות היא ערך שצריך ללמד ילדים מגיל צעיר ביותר. זה מתחיל בדברים הקטנים ביותר: החזרת בובות למקומן ועד סידור החדר, הכנת שיעורי בית, סידור התיק, מקלחת, בחירת בגדים וכן - גם אוכל. ילד הלומד את המושג "לקחת אחריות" יידע בעתיד לקחת אחריות על עצמו ועל גופו, ובזכות כך ידאג לתזונתו שתהיה בריאה ומזינה ובשפת היום: ישים לב על כל מה שהוא "מכניס" לפיו.
הקפדה על לימוד הילדים והקניית הרגלים של לקחת אחריות תסייע גם זתחום החינוך לתזונה נכונה.
דחיית סיפוקים – אחד "השדים" הקיימים בכל אחד מאיתנו, מהקטנים ועד הגדולים. היכולת לדחות סיפוקים עומדת בקנה אחד עם הסמכות ההורית שלכם. ילד הגדל בבית שבו ההורים יודעים לומר "לא" כשצריך וכמובן – לעמוד על כך, יאלץ (למורת רוחו) לוותר על עוד ארטיק,על עוד דקה מול המחשב, על "עוד קצת" לפני שהוא הולך לישון וגם על "פעם אחרונה ודי" בגן השעשועים. רק כך יתנסה הילד בדחיית סיפוקים ורק כך ילמד.
בהקשר של תזונה זה יבוא לידי ביטוי בוויתור על עוד חטיף, עוד פרוסת עוגה וכדומה ועוד תוספת מיותרת.
גבולות – כל הנאמר עד כאן קשור (כמו כל דבר בחינוך) להצבת גבולות לילדים ועמידה בהם. רק ילדים אשר גדלים בבית בו לגבול יש משמעות יצליחו לדחות סיפוקים, יפתחו ביטחון עצמי וכתוצאה מכך ילמדו לאהוב את עצמם, לקחת אחריות על מעשיהם ועל בריאותם וכתוצאה מכך יצליחו לשים גבולות לעצמם בכל הקשור לתזונה: כמה לאכול, מה לאכול ומתי לאכול. ההצלחה בהצבת גבולות, קשורה קשר ישיר בסמכות ההורית.
בנקודה זו חשוב לי מאד להבהיר לכם ההורים: במידה ויש לכם קושי בהצבת גבולות, בדרך לבנות סמכות הורית – פנו לאימון בנושא. בכמה מפגשים תקבלו את כל הכלים שתצטרכו ו
מובטחת לכם הצלחה.
גיוון המאכלים וחשיפה למבחר רחב - כדאי לחשוף את הילדים לקשת רחבה של טעמים, ריחות ומרקמים ולהעשיר את התזונה שלהם. חשיפה למאכלים מגוונים מגיל קטן היא חלק מחינוך לתזונה נכונה לילדים. יש לכך יתרונות רבים לקבלת השונה, לשיפור היצירתיות, לביטוי עצמי, לעידוד הסקרנות ועוד. להרחבה על לגוון את המאכלים לילדים.
לימוד נושא התזונה הנכונה
לחינוך לתזונה נכונה בקרב ילדים, יש כמה ערכים נוספים מלבד הבריאות, שאפשר להנחיל "על הדרך":
- לימוד אבות המזון – לימוד ילדים ערכים תזונתיים זו הזדמנות נהדרת להכיר לילד את העולם היותר "ביולגי" של התזונה, ללמד ולהעשיר את עולמו האינטלקטואלי.
אל תחששו להראות להם איך נראה בצל ירוק לפני שקוצצים אותו לסלט, או איך נראית בטטה לפני הקילוף.
- תרבות צריכה – תזונה נכונה דורשת המון זמן. שהרי לפני שאוכלים את האוכל יש לקנות אותו. לכן זו הזדמנות טובה לשבת עם ילדכם (זמן איכות!!! ) ולערוך ביחד רשימת קניות שתהיה מזינה, משביעה,מפנקת אך יחד עם זאת לא "בזבזנית".
- איזון – קיצוניות בכל תחום ונושא אינה מומלצת - בחיים יש לשאוף לאיזון. במצבים רבים הדרך המאוזנת היא הדרך האפקטיבית יותר ליצירת שינוי, התקדמות, למידה, שיתוף וכדומה. תזונה נכונה מושתת ברובה על איזון: איזון של אבות המזון, איזון של כמות, איזון של צרכים, תשוקות, חשקים ועוד.
בלימוד תזונה נכונה את ילדכם, תלמדו אותם, כבדרך אגב למצוא איזון בין הרצוי למצוי, בין הצורך לבין הרצון, בין הרבה לקצת ובאופן כללי את הדרך המאוזנת לחיים בריאים.
הדעה הרווחת בתרבות שלנו היא שהמילה "דיאטה" היא מילה מלחיצה בעלת קונוטציות שליליות. אך בעצם מילה נרדפת לדיאטה היא תפריט מאוזן. כל אחד מאיתנו יכול לבנות לעצמו, למשפחתו ולילדיו תפריט מזין הכולל את כל מה שאתם אוהבים כשהדגש הוא על הכמות מבלי לוותר בכלל על איכות.
עוד על תזונה נכונה לילדים
חינוך לתזונה נכונה לילדים
דפי העשרה, הפעלות ומשחקים בנושא תזונה נכונה:
תחנות הפעלה ספורטיביות בנושא פירות וירקות
עוד מדריכים פרקטיים של טל בוקריס:
עוד מדריכים פרקטיים לפיתוח מיומנויות וכישורים לילדים:
הכרת השונה והייחודיות של כל אחד
* שאלות בכל הנוגע להורות זוגיות ומה שביניהם, אפשר להפנות לטל בוקריס :יועצת,מנחה ומאמנת אישית. [email protected]
בלוגים
יוצרים רימונים מעיסת נייר
-
מערכת "את זה"15.09.24
-
לקראת ראש השנה, אפשר להכין יחד עם ילדים מגיל שנתיים רימונים אדומים ולבנים מעיסת נייר ואפילו קערה מיוחדת לתפוחים שיוגשו עם דבש. אפשר לתלות את הרימונים או להניח בקערה על השולחן. התחילו במלאכה כדי שהכל יספיק להתייבש ולהיצבע עד ראש השנה הבא עלינו לטובה
הבלוג של טל בוקריס
מתמודדים עם מצב מלחמה
-
טל בוקריס03.10.23
-
במצב מלחמה חשוב לשוחח עם הילדים, לשתף אותם בתחושות ולמנוע מקרים חמורים של טראומה עד החזרה לשגרה. טל בוקריס, יועצת, מנחה ומאמנת אישית, מסבירה ומפרטת איך עושים את זה. פתרונות חכמים להורים
כל הגילאים
ערכת שבעת המינים
-
יעל צמח-גרינשפון04.09.24
-
רוצים להפתיע עם מתנה בריאה ומקורית שמתאימה לחג? צרו בעצמכם ערכת שבעת המינים. הכנו כאן דוגמא עם רעיון לכל אחד משבעת המינים ולעיצוב, אתם מוזמנים ליצור לפי הטעם האישי שלכם ושל מקבל המתנה ולפי האירוע!
תגובות הקוראים