• VIP
  • מה בפורטל?

    מדריך חזרה לשגרה

    איך חוזרים לשגרה אחרי החופש הגדול? מדוע חשוב סדר היום הקבוע? למה הרוטינה של הפעילות השבועית עוזרת לילדים בגילאים שונים? טל בוקריס, יועצת, מנחה ומאמנת אישית, מעניקה מדריך פרקטי לקראת פתיחת שנת הלימודים והחזרה לספסל הגנים והלימודים, כולל הסברים על ערך העקביות וערך הזמן מגיל קטן. עצות – חבל על הזמן!

    טל בוקריס 28.08.19

    זהו הורים יקרים – עבר עוד חופש....למי מכם שזו ברכה – תיהנו. אתם אולי כבר הגעתם לקצה היכולת שלכם ומוכנים לחזור כבר לשגרה המיוחלת, לרוב הילדים זה קצת פחות לחוץ, ולחזור לשגרה זה בכלל לא יהיה פשוט. אחרי הכל מדובר בחזרה לשעות התעוררות מוקדמות, לישיבה במשך שעות על כיסא מול ספר ומחברת ומול המורים שעומדים מולם שמסבירים ומסבירים, להתנהלות מחייבת שלעמידה בזמנים של חוגים, פעילויות, שיעורי בית ומבחנים.

    ילדים מאד אוהבים את החופש ומבחינתם היו מוסיפים עוד יום אחד לפחות. אבל בחיים כמו בחיים המחזוריות היא חוק טבע שכולנו חיים בו ובתוכו ,לטוב ולרע, וסוף החופש הגיע ומומלץ להתארגן לימים הראשונים של החזרה לשגרה. נשמע בלתי אפשרי? – אבל זה דווקא כן. כיצד: פשוט לחזור לפעולות השגרתיות, ללא הצהרות ואיומים מיותרים. תחיו את השגרה והיא בשמחה כבר תגיע אל מעונכם.

    החשיבות של השגרה

    השגרה מהווה כלי עזר חינוכי עבור ילדים בכל הגילאים, כי במרכזה עומד גרעין חשוב – עקביות שמעניקה ביטחון רב, שקט ורוגע לכל המשפחה..

    קיבוע הפעולות הקשורות לסדר היום ולסדר השבוע (פעולות יומיומיות, הרגלי אכילה, שעות שינה, ימי חוג, ימי סבתא/סבא וכדומה) נותן מסגרת ליום, לשבוע ולחיים בכלל.

    מסגרת חשובה לילדים בעיקר משום שהיא "שומרת" עליהם הן ברמה הפיזית והן ברמה הרגשית.

    ברמה הפיזית - שמירה על סדר יום הכולל: שעות יקיצה ושעות שינה, פעולות היגיינה לסוגיהן, שעות אכילה,ספורט/חוג וכיוב' שומרים על גוף בריא אשר באופן ישיר משפיע על מצב רוחם, על הריכוז, על יכולת ההבנה וההקשבה שלהם, על סבלנותם ועל המוטיבציה ללמידה ולשיתוף פעולה.

    ברמה הנפשית - מסגרת (מאוזנת) מקנה לילדים תחושה שיש משהו ששומר עליהם. ילדים לא פעם נרתעים ממסגרת, מתלוננים ומנסים להתנגד לה. התעקשותכם על המסגרת חשובה ביותר, משום שיש בכך מסר שעובר בשיטת ה"הפוך על הפוך" – ככל שתקפידו על סדר יום למרות ועל אף הסתייגויות מצד הילדים – זו תהיה להם הוכחה סמויה לאהבתכם אליהם, לאכפתיות שלכם כלפיהם, דבר המשפיע באופן חיובי על הביטחון העצמי שלהם ומעלה אותו.

    ערך הזמן כערך עליון

    סדר יום ושבוע, הרגלים נכונים, שעות וימים קבועים, כל אלה מלמדים את חשיבות הזמן כמושג וכערך בחיים. ההקפדה שלכם על הזמנים השונים כמו: זמן שינה, שעת החוג, יום ביקור אצל סבתא, שעת ארוחת ערב וכדומה, תלמד את ילדכם לקחת אחריות על הזמן שלהם שלכם ובאופן כללי. לקיחת אחריות מחייבת נתינת כבוד לעצמך ולזולת. בצד כל זה ילמדו גם הילדים שזמן הוא לא מושג מופשט הקיים בכל עת, ולעיתים כשזה "מאוחר מדי", זה באמת מאוחר מדי!

    החזרה לשגרה של סדר יום קבוע מהווה הזדמנות מאוד טובה ללמד את כל הילדים שעדיין לא יודעים "לקרוא" שעון. אחת הדרכים הטובות לעזור לילדים לקחת אחריות לזמן היא בעזרת שעון מעורר פשוט: למשל: אם הילד צריך ללכת לישון בשעה 21:00, כוונו ביחד עם הילד את השעון לשעה 20:30 – שזו תהיה התזכורת הראשונה להתכונן לשינה, עוד צלצול לשעה 20:45 ועוד צלצול לשעה 21:00 – כך הילד לומד לבד להתכונן לשינה, מבין את מושג הזמן ואיך לתכנן לעצמו את הזמן כך שיספיק לעשות מה שצריך וכמובן ילמד שהזמן הוא לפעמים מושג יקר מאוד וברגע שכאשר הוא נגמר - אין להחזירו – שיעור חשוב לחיים בכלל.

    מושגי החינוך האלו – ערך העקביות וערך הזמן חשובים בכל תהליך חינוכי, אך מה שחשוב לא פחות הוא ההקשר שאיתו הם באים. מכיוון שמדובר שחזרה לשגרה, אין צורך להיות נוקשים. הסברים, תקשורת מילולית, סבלנות, שמירה על מצב רוח טוב – כל אלה מאוד חשובים במקרה זה, שהרי עדיין מדובר על ימי החופש האחרונים ואתם בוודאי רוצים להשאיר להם "טעם טוב" גם בסופו.

    איך יוצרים שגרה? מדריך פרקטי

    מהרגע שהחלטתם להחזיר את הבית והנפשות שבו לשגרה – עימדו בהחלטתכם וקחו אחריות על כל המשימות שהצבתם לעצמכם.

    שעות שינה:

    החזירו את הילדים לשעות שינה נורמאליות – הם לא חייבים להירדם, אבל שיהיו במיטה בשעה הסבירה שאליה הם רגילים. לא מדובר ב"על הדקה", אלא יותר התכוונות והתכוננות. למשל אם הילדים רגילים לישון בשעה 20:00 ובחופש זה הפך להיות 22:00, אז הזיזו להם את השעה לקראת 21:30,21:00 בהדרגה. אל תעשו זאת בלחץ משום שהשעון הביולוגי בסופו של דבר יסתדר מעצמו, מקסימום יהיו עייפים ביומיים-שלושה הראשונים, אין צורך להילחץ מכך ובוודאי אין צורך להלחיץ.

    הרגלי אכילה:

    בימי החופש, בגלל החופש, שעות השינה שמשתנות בעקבות הטיולים והנסיעות משנות את הארוחות הן מבחינת זמנים, הן מבחינת כמות וגם לפעמים האיכות. החזירו את זמני הארוחות לתיקונן עד כמה שאפשר בימי החופש האחרונים. דרך זמני הארוחות הקבועות "תיכנס" בדלת האחורית השגרה מבלי בכלל לדבר על כך.

    חוגים:

    בימים אלו נפתחות ההרשמות לחוגים – התחילו לעניין את ילדכם בחוגים לקראת השנה החדשה, קחו אותם להתנסות בחוגים חדשים, בידקו ביחד את לוח הזמנים וקיבעו ימים שמתאימים ושעות נוחות. ימי החוג יש בהן אמנם סוג של מנוחה מביה"ס ושיעורי בית, אך הם תמיד נכנסים לשגרה היומית הן של הילדים והן של ההורים.

    להרחבה – מדריך חוגים לילדים

    פעולות יומיומיות:

    פעולות פשוטות כמו צחצוח שיניים, מקלחות, התלבשות, סידור החדר, ארגון חפצים אישיים,מפגש עם חברים/חברות וכד' נדחקות ונמרחות בימי החופש. הילדים מתעוררים ורק שעה אחרי נגררים לצחצח שיניים ועוד שעתיים אחר כך מתלבשים. המפגש עם החברים/החברות יכול להיות מוגזם, או בדיוק ההפיך, לא להתקיים בגלל חופשות ונסיעות הקשורות לחופש. בימים אלה הקפידו איתם על כל הפעולות האלו בשעות סבירות. אם לא נפגשו עם חבריהם, עודדו אותם להיפגש עם החברים/חברות ואם נפגשו מעבר למידה, החזירו את שעות הבילוי עם החברים לשעות סבירות.

    דאגו שיסדרו את החדר בסוף כל יום. אם היו רגילים לעזור בארוחת ערב –חיזרו להרגל זה.

    החזירו את כל הפעולות שהיו מוטלות עליהם ובימי החופשה נתתם להם "דרור". לא כעונש חלילה, אלא כמסר לשובה של השגרה.

    תוכלו להחזיר את הילדים לשגרת הבוקר באמצעות סימון של פעילויות הבוקר בטבלה:

    דף התארגנות לבוקר

    ימים קבועים בשבוע:

    אם היו לכם ימים קבועים של מפגשי נכדים וסבים/סבתות או יום אבא/אמא (כדאי להנהיג את זה ללא קשר לגירושין!)- החזירו את המפגשים האלו ליומם הקבוע.

    ימי החוגים יחזרו בחודש הראשון של תחילת שנת הלימודים, כנראה בסדר אחר, בגלל השינוי והמעבר, אבל עדיין יהיו קבועים מדי שבוע. חשוב לארגן את ימי השבוע בצורה טובה שתכלול את הרצונות של הילדים וההורים במשפחה ולא תהיה לחוצה מדי.

    על מנת להתרגל לסדר החדש של הימים בשבוע – תוכלו להיעזר בלוח פעילות שבועית:

    טבלת פעילות שבועית להורדה חינם

    לוח מגנטים שבועוני

    הכנות לבית הספר:

    אחת החוויות היותר נחמדות לילדים בדרך לשגרת הלימודים.

    שתפו את הילדים כמה שאפשר בקניית הספרים, המחברות ויתר הציוד. תנו להם לעטוף, לכתוב, לארגן ולסדר את התיק ליום הראשון. כל אלה יהיו פעולות אשר ינחו את ה-mind לעבר מחשבות על הלימודים והשגרה וישרו אווירה נעימה לקבלת השגרה.

    לימודים/ שיעורים פרטיים

    למי שנוהג לקחת שעורים פרטיים – התחילו כבר עכשיו בקביעת שיעורים לשבוע הראשון או השני של הלימודים.

    למי שלא תרגל באמצעות חוברות עבודה לסוגיהן בחופש – קנו חוברת ותנו להם כל יום לעשות דף אחד או שתיים – רק לשם החזרה לריכוז, חזרה על החומר (טוב במיוחד לתלמידים מהכיתות הנמוכות).

    תוכלו להוריד דפי עבודה בנושאים שונים ועל פםי גילאים כאן:

    דפי העשרה לילדים על פי גילאים

    דיבורים ישירים

    אני תמיד מעדיפה את התקשורת בין בני המשפחה. לכל הילדים בכל גיל ניתן להסביר דברים בתקשורת מילולית (כמובן שיש להתחשב בגיל הילד ובשלבי התפתחותו).

    חשוב לדבר עם הילדים על החזרה ללימודים ועל חשיבות ההכנות לכך. הסבירו את מושג "השגרה" (אם צריך), שתפו אותם בפעולות שיש לבצע לקראת הכנתם והכנת כל בני הבית לחזרה לשגרה (שהרי יש להודות שגם ההורים צריכים לחזור לשגרה - וזה לא קל). הסבירו להם שפעולות אלו נועדו רק על מנת להקל על הימים הראשונים של הלימודים ובכך למנוע לחץ מיותר.

    ולסיום - המלצה: אין צורך בשום לחץ, ולא חייבים לעשות הכל ויש כאלה מביניכם שלא יבחרו לעשות כלום וגם זה בסדר, שהרי בסופו של דבר, השגרה "תיכנס" לחיינו אם נרצה ואם לא נרצה. והאמת – שזה מבורך כי השגרה שומרת עלינו ובזכותה אנחנו מעריכים את החופש ואת הנורמלי, את הרגיל ואת הקבוע. ואם כבר השגרה "נשברת" מאחלת לכולנו שזה יהיה רק בעקבות דברים טובים.

    עוד מדריכים פרקטיים לפיתוח מיומנויות וכישורים לילדים:

    פיתוח עצמאות

    חיזוק הביטחון העצמי

    מודעות לסדר, ארגון ומיון

    חשיבות הצחוק וההומור

    דיווח ואמירת האמת

    שיפור המוטוריקה העדינה

    העשרה והתפתחות במטבח

    התמודדות עם פחדים של ילדים

    שיפור ופיתוח הזיכרון

    הקניית הרגלי קריאת ספרים

    פיתוח מיומנויות חברתיות

    זמן איכות עם הילדים

    יחסים טובים בין הורים וילדים

    הרגעת כעסים

    בחירות וקבלת החלטות

    משמעת והצבת גבולות

    ערך הנתינה, העזרה וההתחשבות

    הכרת השונה והייחודיות של כל אחד

    יצירה ומיחזור עם ילדים

    בחירות וקבלת החלטות

    לומדים לבקש סליחה

    עוד מדריכים פרקטיים של טל בוקריס:

    חינוך לתזונה נכונה לילדים

    הבעת רגשות דרך משחק

    מקלחת כחינוך לערך הניקיון

    חופשה משפחתית אידיאלית

    לומדים להתמודד עם מחלות ילדים

    זה רק יום הולדת

    לפנק לפנק או ללמד להסתפק

    לומדים למנוע קללות

    הצבת גבולות לילדים

    מדברים על רגשות אצל ילדים

    לומדים לבקש סליחה

    בחירות וקבלת החלטות  

    מתמודדים עם סיומים והתחלות

    שאלות בכל הנוגע להורות זוגיות ומה שביניהם, אפשר להפנות לטל בוקריס :יועצת,מנחה ומאמנת אישית. [email protected]  

    • בלוגים

    • יוצרים רימונים מעיסת נייר

    • מערכת "את זה"15.09.24

    • לקראת ראש השנה, אפשר להכין יחד עם ילדים מגיל שנתיים רימונים אדומים ולבנים מעיסת נייר ואפילו קערה מיוחדת לתפוחים שיוגשו עם דבש. אפשר לתלות את הרימונים או להניח בקערה על השולחן. התחילו במלאכה כדי שהכל יספיק להתייבש ולהיצבע עד ראש השנה הבא עלינו לטובה
    • כל הגילאים

    • פיתוח הזיכרון

    • יעל צמח-גרינשפון27.10.24

    • שיפור הזיכרון הוא אחד האתגרים העיקריים בחינוך ילדים. ילדים בעלי זיכרון טוב יצליחו בלימודים בקלות, יפתחו סקרנות להרחיב אופקים ומעבר לכל – יחושו טוב עם עצמם. על פעולת הזיכרון, דרכים ושיטות שונות לפיתוח הזיכרון

    תגובות הקוראים


    ללא תגובות

    בניית אתרים - בניית אתרים