-
כל הגילאים
המומחים שלנו
אוויר לנשימה במלחמה
איך מרגיעים ילדים במלחמה? הפרחת בועות סבון להוצאת אוויר, יצירת כדור להפגת הלחץ, ספרים על פחדים, דפי העשרה ומשחקים להדפסה ובעל פה – אלו הן רק חלק מהדרכים להקל על הילדים במלחמה. בשעות קשות אלו כדאי לדעת מה לעשות עם הילדים, איך לשדר קור רוח ולא להיכנס לפאניקה למרות המציאות הקשה ובעיקר – איך להעביר את הזמן – רעיונות ועצות שימושיות באהבה לתושבי ישראל!
אי אפשר לדעת מהיכן זה יבוא, מתי ואיפה, אבל אפשר בהחלט להיערך לאזעקות ולשדר קור רוח עבור הילדים כדי למנוע מצבי חרדה מיותרים.
מדריך שימושי להקלה על הלחץ
נשימות והפרחת בועות סבון – שאיפה ונשימה עמוקה משחררת לא רק אוויר אלא גם לחץ, לא רק בלידות, אלא גם בעת האזעקות. למדו את הילדים לנשום עמוק כמו אצל הרופא מעת לעת. לילדים הקטנים יותר תנו בקבוקון של בועות סבון – פעולת הנשיפה להפרחת הבועות בהחלט עושה את העבודה!
כדור להפגת הלחץ – בחנויות נמכרים כדורי סמיילי בגודל כף היד של הילדים המיועדים למעיכה ולחיצה במצבי לחץ. לילדים רבים זה עוזר מאוד.
אפשר גם ליצור את הכדור הזה בקלות – מכניסים לבלון קמח וסוגרים. אפשר לצייר על הבלון יצור או כל מה שרוצים ולהתחיל למעוך.
מינון נכון של צפייה בחדשות ובתיאור האירועים – השתדלו להתעדכן באירועים מול הטלוויזיה והראו לילדים שצריך לדעת מה קורה, אולם לא כל הזמן ובהיסטריה.
הדרכה נכונה בהתאם לגיל – כולנו מרגישים טוב כשאנחנו יודעים מה לעשות בזמן אזעקה. תחושת הפחד נובעת בין היתר מחוסר האונים, ולכן כשיודעים מהן ההוראות המדויקות. לילדים שהולכים לבית הספר לבד ומסתובבים לבד, יש להסביר שבעת אזעקה יש לרוץ לאחד הבניינים הקרובים למרחב המוגן או לחדר המדרגות, או לפחות לקיר שפונה אל מקור הטילים ברצועת עזה (להראות להם בדיוק את כיווני האוויר) ולהסתתר מאחוריו.
אם הם בנסיעה באוטובוס לבית הספר, הנהג יעצור את האוטובוס ויפתח את הדלתות. רצוי לרוץ כמה שיותר רחוק מהאוטובוס שעלול להתפוצץ ולעלות באש.
משימות וחלוקת תפקידים – ילדים מרגישים טוב כשיש להם תפקיד מוגדר, על מנת להסב את תשומת ליבם לתפקיד ולעזרה בעת אזעקה, כדאי להגדיר לכל ילד תפקיד על פי גילו. למשל – ילד בן שלוש יכול לקבל תפקיד של לרוץ לכיוון המרחב המוגן, ילד בן עשר יכול לקבל תפקיד לוודא שהאח/אחות הקטנה רצה למרחב המוגן. ילד בן 13 יכול להיות אחראי לנעול את דלת הבית או לקחת טלפון נייד אם המרחב המוגן מחוץ לבית.
שיחות פתוחות – שבו עם הילדים בזמן רגוע והקשיבו. האזינו לרחשי ליבם, תנו להם לספר מה עובר עליהם בימים אלו, מה הכי מפחיד אותם. הרגיעו אותם באמצעות הסברים ותיאוריטם של המציאות בעדינות ולא רק באמצעות ניסוחים כמו: "יהיה בסדר".
אל תאמרו: "אין מה לפחד", אלא שתפו אותם בפחדים הטבעיים שלכם אבל במינון כן ונכון.
בקשו מהם לתאר מה הכי גרוע שיכול לקרות ויחד נסו לשוחח על כך. אם הילד פוחד שכל הבית יתפוצץ, הסבירו שכל דבר אפשר לקנות שוב מחדש והכי חשוב להיות במרחב המוגן כדי לשמור על עצמנו ולא על חפצינו.
חום ואהבה – מגע פיזי, חיבוקים ונשיקות הם תופת פלא לכל לחץ שבו כולנו נתונים. זיכרו ללטף,לחבק, לנשק ולהרגיע במילים ברורות ולא הססניות.
דוגמא אישית – שימו לב שהילדים צופים בכם ומחקים את ההתנהגות שלכם, ולכן כדאי לשמור על קור רוח, לשמור על ההומור ולהיות אופטימיים!
חוויה מיוחדת - שדרו לילדים שזוהי תקופה זמנית שמזמנת חוויות מיוחדות, למשל להקים אוהל במרחב המוגן - ילדים מתים על אוהלים.
אפשרלהציע למארחים לבקים אוהל ילדים בסלון לשדרוג החוויה.
התאווררות – אם יש משפחה או חברים באזורים שאינם בקו האש שיכולים לארח אתכם ולו לזמן קצר, סעו להתאוורר. אל תתביישו להתארח אצל אחרים שפותחים את ביתם כדי לעזור לכם לעבור את זה בצורה קלה יותר. הילדים צריכים הפסקות מהאזעקות. ברשתות מתפרסמים טפסים וטלפונים של משפחות מארחות.
ריפוי בעיסוק – עיסוק ביצירה ובעבודות יד מרפא ומרגיע, ולכן כדאי לשבת עם הילדים וליצור.
עוד הפעלות לילדים במקלטים ובמרחבים המוגנים
הדפיסו מבעוד מועד:
הקראת סיפורים – באמצעות ספרים אפשר להסיח את הדעת וכן לנצל את ההזדמנות לשיחה על התחושות והרגשות של הילדים.
קלטת: מילקי ומילקיטו באי המפלצות
עוד על התמודדות עם ילדים במלחמה:
הפעלות לילדים במקלטים ובמרחבים המוגנים
עוד על רגשות אצל ילדים:
פיתוח כישורים
עצות פרקטיות להכשיר את הילדים לחיים האמיתיים
-
יעל צמח-גרינשפון02.09.24
-
מצורף קובץ המרכז עצות פרקטיות לגידול ילדים עצמאים ומוכנים לחיים האמיתיים במרחב הפיזי והדיגיטלי. תקציר ההרצאה של יעל גרינשפון, מומחית בחינוך ובהכשרה לחיים האמיתיים
כישורי שפה, ביטוי ורגש
לימוד תנ"ך לפיתוח מיומנות!
-
יעל צמח-גרינשפון19.06.24
-
"ויאמר לו: מי שלא יטען את הטלפון שלו – דמו בראשו", "ויאמר ליהושע: יש לך 24 סירות קייקים, ועכשיו תן סירה אחת לכל שבט, ויעש כן" – אלו דוגמאות מתוך מה שכתבה יהלי בכיתה ד' בשפת התנ"ך. כמה מיומנויות התנ"ך יכול לפתח, איך מחבבים את התנ"ך מגיל קטן ומה הקשר לתכנות??
כל הגילאים
למען הסדר הטוב
-
יעל צמח-גרינשפון12.08.24
-
החוש והיכולת לסדר, לארגן ולמיין חשובים לתחומים רבים במהלך החיים. זוהי תכונה מולדת, אבל בהחלט ניתן לשפר אותה ולפתח אותה באמצעות דוגמא אישית וחינוך נכון. למה הסדר חשוב? מה הקשר בין סדר לסדר יום קבוע? איך עושים את זה בשיטות פשוטות ובגובה העיניים? עושים סדר בבלאגן
תגובות הקוראים