• VIP
  • מה בפורטל?

    ילדים מתלוננים – מה עושים?

    "אמא כואב לי" - כיצד ניתן לדעת שתלונות הילד אמיתיות? מה עושים כשהילדים מתלוננים על כאבים ונראה לכם שזה רק תירוץ שנועד לפטור אותם מפעילות שהם לא רוצים או כדי לקבל הטבות ופינוקים? אורית סליקטר, מנחה ויועצת להורים מעניקה מדריך פרקטי להתמודדות עם ילדים מתלוננים

    מערכת "את זה" 21.07.12

    מוכרת לכם התופעה שברגע שמתחילה שנת הלימודים, הילד מתלונן יותר על כאבי בטן שלא הופיעו בחופשת הקיץ? מכירים את התופעה שמתקשרים מהגן כי לילדה כואב הראש? שמתם לב שבחופשת הלידה הילד הבכור חש לא טוב באופן תכוף מהרגיל? והשריטה הקטנה ברגל גרמה לצליעה של שלושה ימים לפחות?...

    אני נזכרת באחר צהריים שקטים שנקטעו בצרחות שבר של בתי הצעירה שדרכה על מסמרים בשתי כפות רגלה. טיפלנו בה באהבה, ווידאנו שהיא מחוסנת והשכבנו אותה לנוח. עד הערב היא התלוננה מדי פעם על כאבים במקום, אך המשיכה להתנהל כרגיל. למחרת בבוקר חבשתי את רגליה, כדי שלא יזדהמו, ובטרם יצאתי מהחדר ראיתי אותה יורדת בזחילה מהמיטה תוך כדי אנחות כאב: "אני לא מסוגלת לדרוך על הרגליים, תרימי אותי".

    באותו רגע שאלתי את עצמי "כמה מההתנהלות והאמירה של הילדה היא אמת? וכמה היא עושה הצגות ומעצימה את האירוע כדי לזכות ביחס ובהטבות? האם היא מבטא קושי נפשי באמצעות הגוף?

    אין לי ספק שאותן שאלות הדהדו בראשכם לא פעם כאשר הילד הודיע לכם בבוקר על מיחושים דווקא ביום שבו היו צפויות להיות לכם פגישות חשובות בעבודה.

    לצערי אין לי נייר לקמוס שיכול לזהות באמצעות דגימת רוק של הילד תשובה ודאית לשאלות אלו ודומות להן. גם לאחר 15 שנות הורות אני מצד אחד רוצה להאמין ולסמוך על האמירה של הילד מתוך כבוד בסיסי אליו, ומצד שני בוחנת האם ההתנהלות של הילד נובעת ממטרה וממגמה במודע או לא במודע. במילים אחרות - אני בודקת מה הילד מרוויח מההתנהלות או מה הוא מנסה לומר לי באמצעות הכאב.

    מדריך פרקטי להתמודדות עם תלונות

    כיצד נוהגים במצבים שהילד מתלונן?

    הקשבה לתחושת הבטן שלכם – כדאי לשאול את הילד אם הוא חושש מאירוע שעומד להתרחש באותו היום, או אם משהו מציק לו. ייתכן שהילד חושש ממבחן, ייתכן שהילד חושש להופיע בטקס, ייתכן שהילד לא מרגיש נוח בגן עם הגננת או ביחס לילדים.

    הבעת אמפטיה - שואלים אם הוא יוכל להתגבר על הכאב? או מה יכול לעזור לו להרגיש טוב יותר? תנו לילד תחושה שאתם איתו, לרגע אל תתנו לילד להרגיש שאתם חושדים שיש כאן הצגות מצידו.

    הפעלת שיקול דעת – הציבו זה מול זה את היחס בין הסיבה המוצהרת לכאב לבין עוצמת התגובה של הילד והחליטו האם זה סביר. תחשבו למשל: האם בגלל מכה קטנה ביד לא ניתן להזיז אותה ולבצע משימות?

    שיתוף והתייעצות – שתפו את הילד בהתלבטות שלכם לגבי היכולת שלו לתפקד. שאלו אותו האם בגלל הכאב הוא חושב שלא יוכל ללכת לבית הספר ומאותה הסיבה הוא לא יוכל ללכת לחוג או לחבר אחר הצהריים. אל תתפלאו אם לעיתים בעקבות זאת הכאב יכול לחלוף מייד.

    זיהוי המצוקה הרגשית - תפיסת עולם הוליסטית מאמינה בקשר של גוף ונפש, ומניסיוני כאמא למדתי שלכל ילד יש אבר בגוף שכואב בעת מצוקה רגשית. חישבו רגע, היכן מבטא ילדכם בגוף קושי רגשי? נסו לזהות את המצוקה הרגשית שמקבלת ביטוי בגוף ולתת לה מענה. 

    הטבות ותשומת לב במידה נכונה – העניקו לילד המתלונן תשומת לב סבירה ולא מוגזמת,והימנעו מהרעפת פינוקים מיותרים. חישבו תמיד שהילד זוכר את הסיטואציה ועלול להציג הצגות בעתיד על מנת לזכות בהטבות ובתשומת לב בלבד. הרי מדוע שהילד ירצה להבריא אם הוא פטור ממשימות בית ספר והבית, אם הוא ישן עם אבא ואמא וזוכה בממתקים שבדרך כלל אסורים בבית?כדאי לא להפריז במידת הפינוק באירועים אלו.

    תלונות חוזרות - כשהתלונה מתמשכת או חוזרת על עצמה שוב ושוב - כדאי לקחת את הילד לרופא על מנת לוודא שהתלונה אמיתית ולתת לה מענה מתאים.

    מציאת נקודת האיזון - כאשר הילד מתלונן על כאב, התגובה שלנו צריכה מצד אחד להתייחס לתלונה באמצעות מענה של טיפול הולם, פיזי או רגשי ומצד שני חשוב לא להעניק הטבות רבות מדי שיכולות לקבע את התנהלות הילד.

    הסיפור הפרטי של בתי הסתיים בכך שהיא הלכה לבית הספר, חבר לכיתה הרים אותה לחדר המחשבים, הבנות בכיתה עזרו לה להגיע לשירותים והמתינו עד שתסיים, כל היום קרקרו סביבה, הביאו לה לקחו לה וכדומה. באותו היום היא חזרה כל כך מרוצה ומאושרת מהקרנבל שהתרחש סביבה וסיפרה שחברתה הטובה אמרה: "הלוואי וגם לי היו נכנסים מסמרים לרגליים". כשהיא שבה הביתה היא החלה ללכת כמעט כרגיל, ואני חייכתי.

    עוד מדריכים פרקטיים:

    התמודדות עם פחדים של ילדים

    פיתוח היצירה והיצירתיות

    פיתוח מיומנויות חברתיות

    פיתוח עצמאות

    חיזוק ביטחון העצמי

    מודעות לסדר, ארגון ומיון

    בחירות וקבלת החלטות

    משמעת והצבת גבולות

    חשיבות הצחוק וההומור

    דיווח ואמירת האמת

    שיפור המוטוריקה העדינה

    העשרה והתפתחות במטבח

    שיפור ופיתוח הזיכרון

    הקניית הרגלי קריאת ספרים

    זמן איכות עם ילדים

    יחסים טובים בין הורים לילדים

    הרגעת כעסים

    ערך הנתינה, העזרה וההתחשבות

    הכרת השונה והייחודיות של כל אחד

    יצירה ומיחזור עם ילדים

    מיחזור ואיכות הסביבה

    אורית סליקטר היא עובדת סוציאלית, מנחה ויועצת לזוגות והורים - מוסמכת מטעם מכון אדלר והמרכז לפיזיקה משפחתית.  

    http://www.orit-seliktar.com

     054-7739909

    • כל הגילאים

    • לביבות שתמיד מצליחות

    • מערכת "את זה"12.12.24

    • בחנוכה ובכל ימות השנה כדאי להכין לילדים לביבות מתפוחי אדמה וגבינות – הם מתים על זה! ורד קרייף מעניקה מתכון קל ללביבות שמכינים עם הילדים בקלות. הכנת לביבות מהווה הפעלה קלה, זולה וטעימה לילדים בגילאים שונים

    תגובות הקוראים


    ללא תגובות

    בניית אתרים - בניית אתרים