• VIP
  • מה בפורטל?

    אומנות כערך חשוב לחיים

    "המושג 'אומנות' הוא ערך המכיל עוד מגוון ערכים חשובים, ורובם ככולם, יש בהם כדי לתרום להתפתחות הקוגניטיבית, השכלית והרגשית של האדם, כל אדם. ככל שניחשף לאומנות בגילאים צעירים יותר, כך הרווח יהיה גדול יותר והערכים הרבים יוטמעו בנו, לטובה", אומרת טל בוקריס, יועצת, מנחה ומאמנת אישית ומעניקה עצות חכמות איך לחשוף את הילדים לאומנות מגיל קטן. מדריך פרקטי

    טל בוקריס 03.07.12

    יש משפט על אומנות שאומר: "באומנות, כמו באומנות, אין דבר כה שאין דבר כזה!". אני אוהבת את המשפט הזה ומידי פעם משנה את הגרסה שלו לטעמי ומשתמשת בו לתחומי חיים שונים.

    בהגדרה המילונית, אומנות זו "מלאכת מחשבת שיש בה השראה.יצירת דברים שהעיקר בהם הוא היופי ומטרתם לגרום לחוויה אסתטית כגון: ציור, פיסול, ריקוד, שירה".

    מבחינתי, אומנות זו שפה אוניברסאלית, עוד דרך תקשורת שיכולה להעביר מסרים וידע - חבל לפספס זאת.

    חשיבות האומנות לילדים

    המושג "אומנות" הוא בבחינת ערך המכיל עוד מגוון ערכים, ורובם ככולם, יש בהם כדי לתרום להתפתחות הקוגניטיבית, השכלית והרגשית של האדם, כל אדם. ככל שניחשף לאומנות בגילאים צעירים יותר כך הרווח יהיה גדול יותר והערכים הרבים יוטמעו בנו,לטובה – רק לטובה. ולו רק מסיבה זו מומלץ לחשוף ולהיחשף לאומנות בגיל צעיר, ממש צעיר.

    חשוב להכיר לילדים בדרכים שונות את יצירות האומנות השונות בין אם זה ציור, פיסול, ריקוד, מחזה, מוזיקה ועוד.

    מעבר לכישרון שמציג האומן בעבודת האומנות שלו, תהיה אשר תהיה, ניתן ללמוד דרך היצירה על ערכים, אמונות, דעות, מחשבות, רצונות, תשוקות, נורמות. כל יצירות האמנות הללו מייצגות תרבות, ותוך כך מלמדות היסטוריה של תקופות שונות לאורך הזמנים השונים.

    למידה שכזו נעשית בצורה חוויתית ומרחיבה את הידע הכללי בנושאים רבים.

    במסגרת החינוך לאמנות לילדים, מומלץ מאוד ללמד אותם להתייחס גם לאומן, ליוצר ולסיפור חייו, ודרך זאת לחשוף היסטוריה של גזע, עם או עדה. דרך האומנות ניתן ללמוד אמיתות ועובדות שהיו ועודן קיימות.

    חשיפה לאומנות לילדים מגיל קטן מרחיבה אופקים, מפתחת את יצר הסקרנות, מעודדת לחשיבה, קבלת השונה והאחר, מעודדת קריאה וחקירה. בעזרת האומנות רוכשים הילדים מבלי משים השכלה ומעשירים את הידע לא רק בתחום האמנות.

    "פתיחת" עולם האומנות לילדים תעניק להם דרך נוספת ללמוד על העולם והחיים בכלל, לא רק באמצעות מורה, מחשב, כיתה ומחברת.

    יש לחשיפה ולהיכרות עם העולם הקסום הזה שנקרא "אומנות" את היכולת לגרות ולעורר בילדים רבים את הרצון להעז ולנסות לבטא את עצמם ולגלות בתוכם כוחות ויכולות שלא ידעו שקיימים בהם, ובכך לחזק חולשות אחרות, אם קיימות.

    בנוסף לכך דרך האומנות יבינו הילדים שיש דרכים רבות וטובות לבטא ולהביע מחשבות ורגשות, דבר שיכול לעזור מאוד לילדים המתקשים לבטא את עצמם במילים מסיבות שונות.

    איך חושפים את הילדים לאמנות?

    חשיפה לאומנות בגילאים צעירים (ממש החל מגיל שנתיים) מומלצת מסיבות רבות.

    אומנות היא שפה שיש להתרגל אליה, וככל ששומעים אותה בגיל צעיר, כך מתרגלים אליה, מבינים אותה ומשתמשים בה.

    "שפת האומנות" מעבירה מסרים רבים הן באופן מילולי והן באמצעות החושים השונים שלנו.

    ילד בגיל שנתיים שמגיע למוזיאון, לא ממש מבין את מהות העניין, אך הוא מבין שיש קודים שונים של התנהגות (להתלבש בהתאם, לדבר בשקט, לא לגעת במוצגים – כבוד). בנוסף, החשיפה בגילאים צעירים נותנת מקום של קבע לאומנות בחייו של הילד, וכתוצאה מכך לכשיגדל יחפש הילד בעצמו להיחשף לאומנויות מסוגים שונים.

    עצות פרקטיות לחינוך לאמנות

    חשיפה לעולם האמנות מגיל צעיר – כבר בגיל שנתיים חישפו את ילדכם לאמנות מכל הסוגים: פיסול, ציור, מוזיקה, ריקוד– כל המרבה הרי זה משובח. הרעיון של החשיפה הוא ליצור אצל הילד/ה את ההרגל להתבונן/להקשיב לאומנות. להפוך את האומנות לחלק מהעולם של הילד. גם אם וכאשר הילדים קטנים – זה בסדר. עצם המושג "הליכה למוזיאון" מכניסה להם את הערך וההרגל לעולם האמנות.

    ניתוח היצירות האישיות - כחלק מהחשיפה לאמנות כדרך תקשורת לביטוי רגשות, החמיאו לילדים על ציורים ויצירות שלהם ואף שוחחו איתם על הכוונות שלהם. שאלו אותם מה ציירו, על מה חשבו באותו רגע,מה רצו להעביר בציור וביצירה.  

    אמנות כערך - היפכו את האומנות לערך – תנו כבוד לכל יצירה אומנותית תהיה אשר תהיה.

    התייחסות רגשית - אל תשמשו במושגים ובמילים של "יפה" או "מכוער". נסו להתייחס לכל יצירה ברמה הרגשית ולתאר מה היא מעוררת בכם. השימוש במילים שיפוטיות יצור הגבלה ויסווג בדיעבד את הילדים לסגנונות מסוימים של אומנות ויחסמו אותם לאחרים.

    זה בסדר שלכל אחד מאיתנו יש טעם מסוים באומנות, אבל בגיל ילדות מומלץ לתת לילדים להיות פתוחים לכמה שיותר סגנונות, ובכך לאפשר להם לבחור בעצמם את סוג האומנות המועדפת עליהם לכשיתגבשו באישיותם.

    שיחה פתוחה עם הילדים - צרו שיחה על יצירת האומנות שזה עתה התבוננתם בה או הקשבתם לה.

    הרחבת הידע בתחום יצירת האמנות - קיראו על האומן שיצר את היצירה ואם אפשר שאלו עוד שאלות וחפשו תשובות.

    ביקור במוזיאונים - השתדלו מדי פעם לכלול בטיולים המשפחתיים ביקור במוזיאון, בתערוכה, בפסטיבל וכד'. מעבר לעובדה שיש קסם מיוחד במקומות כאלה, זה בהחלט יוצר גוון נוסף לטיול - תנסו ותבינו.

    משחק במשחקי קופסא - השתדלו לרכוש גם משחקים הקשורים לעולם האמנות, כמו למשל חידוני טרוויה או פאזלים הנושאים תמונות של אמנים שונים.

    ערכים נלווים מלבד האומנות:

    ילדים אשר נחשפים למגוון אומניות בגילאים צעירים "מרוויחים" מלבד האומנות עצמה עוד כמה "בונוסים" התנהגותיים חיוביים:

    סובלנות - לומדים לכבד את האדם ויצירתו גם אם לא אהבו את האומנות עצמה.

    הכרת דרך הביניים - יודעים שיש דרך להסתכל על דברים בחיים לא רק כ"שחור" או "לבן" אלא המון המון אפור – והאפור יכול להיות טוב ומוצלח ולפעמים אפילו מועדף.

    הענקת כבוד ליצירה - אומנות היא כאמור, שפה אוניברסאלית וכשאנחנו עסוקים בלהתבונן או בלהקשיב ליצירה מסוימת, אנחנו לומדים להתייחס לכל דבר בכבוד הראוי, גם אם הוא שונה מאיתנו או דעותיו אחרות משלנו. דרך האומנות ילמדו הילדים להעריך ולכבד את האחר והשונה ולא לחשוש ממנו.

    הקשבה והתנסות בהקשבה שגורמת התבוננות נכונה על העולם ועל דעות שונות - התבוננות ביצירה אומנותית או הקשבה ליצירה אומנותית בין אם היא לטעמינו ובין אם לאו – מלמדת או האדם – להקשיב!!! הקשבה לעצמינו, הקשבה למסר שמנסה להעביר האומן ביצירתו והקשבה לאחרים אשר רוצים להביע דעתם לגבי מעשה האומנות או בכלל.

    למעשה אומנות מלמדת שבחיים יש יותר מדרך אחת להסתכל על דברים, יש יותר מפרשנות אחת נכונה. החשיפה לאומנות תשקף לנו את המציאות הקיימת והטבעית בה אנשים שונים תופסים בצורה שונה נושא או דבר זהה. דרך כך נוכל ללמד את הילדים שלדבר מסוים יכולות להיות הרבה מאוד נקודות הסתכלות ופרשניות.

    הקשבה לדעות אחרות יכולה לפתח עוד ועוד נקודות חשיבה והסתכלות שונה על העולם. אין זה אומר שאנחנו חייבים לקבל את מה שנאמר או להסכים עם מה שאנחנו שומעים, אבל לפחות למדנו שלא רק דעתנו היא הקובעת והנכונה.

    סבלנות – התבוננות במוצג אומנותי מכל סוג שהוא דורשת קצב אחר, לוקח קצת זמן עד שמבינים, מרגישים, מגיבים. אל תמהרו – הסבלנות כמעט תמיד משתלמת.

    התנסות בעולם אחר - יציאה מהעולם הווירטואלי ומהטכנולוגיה השולטת אל עבר מחוזות עממיים ומוחשיים יותר, אותם אפשר לא רק לראות אלא גם להרגיש, לשמוע, להריח ולגעת. אומנות מגרה לנו את החושים אשר קצת "נרדמו בשמירה" בעידן הטכנולוגי הזה.

    הנאה – וכל מילה מיותרת.

    זמן איכות אמיתי – כמעט תמיד חשיפה משותפת לאומנות מכל הסוגים יוצרת שיח, כך שלא רק תזכו לבלות עם ילדכם ביחד, אלא גם תוכלו לדבר איתם ובכך ליצור תקשורת ואולי אף למצוא תחומי עניין משותפים.

    הידיעה ש"אף פעם אין דבר כזה שאין דבר כזה" – לכל רגש יש זכות לביטוי בכל דרך בו בוחר האדם להביע את עצמו. באומנות כל הדרכים הן בגדר המקובל והראוי.

    דרך האומנות יחוו הילדים הנאה, למידה ואת ערך – חופש הביטוי.

    במילה אומנות מסתתרת המילה - אמת! לכל אחד יש האמת שלו וכל אמת, זכותה להישמע וכל מי שמקשיב – מרוויח!!!

    עוד על לימוד אמנות לילדים:

    התאמת הקשרים – אומנות

    לומדים לצייר בטבע

    עוד מדריכים פרקטיים של טל בוקריס:

    חינוך לתזונה נכונה לילדים

    הבעת רגשות דרך משחק

    מקלחת כחינוך לערך הניקיון

    חופשה משפחתית אידיאלית

    לומדים להתמודד עם מחלות ילדים

    זה רק יום הולדת

    לפנק לפנק או ללמד להסתפק

    לומדים למנוע קללות

    הצבת גבולות לילדים

    מדברים על רגשות אצל ילדים

    לומדים לבקש סליחה

    בחירות וקבלת החלטות  

    מתמודדים עם סיומים והתחלות

    * שאלות בכל הנוגע להורות זוגיות ומה שביניהם, אפשר להפנות לטל בוקריס :יועצת,מנחה ומאמנת אישית. [email protected]  

    • כל הגילאים

    • לביבות שתמיד מצליחות

    • מערכת "את זה"12.12.24

    • בחנוכה ובכל ימות השנה כדאי להכין לילדים לביבות מתפוחי אדמה וגבינות – הם מתים על זה! ורד קרייף מעניקה מתכון קל ללביבות שמכינים עם הילדים בקלות. הכנת לביבות מהווה הפעלה קלה, זולה וטעימה לילדים בגילאים שונים

    תגובות הקוראים


    ללא תגובות

    בניית אתרים - בניית אתרים