-
גילאי 3-6
המומחים שלנו
לומדים לקרוא
איך מלמדים לקרוא? איך עוזרים לילדים לשפר את הקריאה? איך גורמים לילדים בימינו לקרוא יותר ספרים? איך מזהים קשיי קריאה אצל ילדים? אסנת פליישר, מורה להוראה מקדמת ואסטרטגיות למידה ומפתחת משחק הרביעיות "חיות חורזות", שמתרגל קריאה ומעשיר את אוצר המילים היומיומי של הילד, משיבה על השאלות הקשות הללו ומעניקה מדריך שימושי ללימוד קריאה בדרכים פשוטות ובדרך להרוויח גם זמן איכות והנאה עם הילדים
רובנו מכירים את זה: הילד לא אוהב לקרוא וגם לא ממש רוצה לקרוא. בימינו, כשהכל סביבנו מלא גירויים צבעוניים ומהירים, והטלוויזיה והמחשב תופסים זמן רב בחיינו, אכן הילדים קוראים פחות. כיוון שלקריאה ולפעילות סביבה יש השפעה רבה על ההישגים הלימודיים של הילדים ובכלל על רכישת מיומנויות חשובות, חשוב מאוד לדאוג שהילדים יאהבו לקרוא בעצמם כבר בשלבים הראשונים.
מהי קריאה?
קריאה היא מיומנות בסיסית וחשובה בחיינו. קריאה היא תהליך הפענוח המדוייק והמהיר של סימנים גרפיים (אותיות ותנועות) לצורך הבנה של מסר כלשהו (הבנת הנקרא).
שלבי רכישת הקריאה הם:
היכרות של האותיות והצליל של כל אות - שלב זה מתרחש בדרך כלל בגן, כאשר הילד מזהה את האותיות כמייצגות צלילים מסוימים, כל אות צליל שונה. חשוב יותר שהילד ידע מהו הצליל של האות מאשר את שם האות.
היכרות של התנועות ואותיות אהו"י – בשלב השני כדאי לחשוף את הילדים לסימני הניקוד (קמץ, חיריק, חולם וכו') ולאותיות אהו"י המשמשות כתנועות ולא רק כעיצורים.
שילוב אות/עיצור ותנועה והצליל שנוצר עקב הקשר ביניהם - לדוגמא: האות פ' בשילוב התנועה חיריק והאות י' תיצור את הצליל "פי" במילה "פיל". בשלב זה הילד קורא מילים בודדות בדרך של פענוח השילוב של האותיות והתנועות במילה.
שלב זה איטי ודורש אימון ותירגול רב כדי להגיע לזיהוי ולקריאת מילים מהירה ואוטומטית.
הבנת הנקרא – אחרי שהילד קורא מילים שלמות באופן שוטף, הוא פנוי להבנת הנקרא תוך כדי הקריאה.
מודעות פונולוגית
מיומנות חשובה שמעורבת בכל אחד מהשלבים הנ"ל ומהווה את הבסיס לרכישת הקריאה היא מודעות פונולוגית. זוהי היכולת של הילד לחלק את המילים לצלילים הקטנים ביותר המרכיבים אותה. לדוגמא: המילה "חיות" מורכבת מצלילי ח- יו –ת כשכל צליל מורכב מעיצור ותנועה. מיומנות זו מנבאת במידה רבה את הסיכוי של הילד לרכוש קריאה תקינה, ולכן חשוב לפתח ולבסס אותה. ניתן לעשות זאת בהנאה על ידי משחקי מילים:
זיהוי צליל פותח מילה- לומר מילה ולבקש מהילד לומר מהו הצליל הראשון במילה, לדוגמא: המילה "חתול" מתחילה בצליל ח, או להיפך: מה מתחיל בצליל "חַ"? אפשרות נוספת, שחביבה על ילדיי במיוחד בנסיעות היא משחק חידות: אני רואה משהו שמתחיל בצליל "שַ" (שמיים) וכדומה. זיהוי צליל סוגר מילה – אלה הם בעיקר משחקי חריזה, לדוגמא: מה מתחרז עם המילה "פיל"? חליל, גיל, צליל, שביל, דחליל...משחק הרביעיות "חיות חורזות" שפיתחתי , מתרגל עם הילדים בכיף ובהנאה את המודעות הפונולוגית על ידי חרוזים לשמות של חיות וכן מתרגל קריאה של מילים בודדות המורכבות מעיצורים ותנועות שונים.
נורות אדומות
ישנם ילדים שנתקלים בקושי בקריאה ואנו, ההורים, יכולים לזהות זאת כאשר הילד קורא לאט מדי, "מנחש" מילים בקריאה, משקיע מאמץ רב בזיהוי ובפיענוח המילים ופחות בהבנה של הכתוב וכשיש לו קושי בהבנת הנקרא.
לימוד קריאה בהנאה - מדריך שימושי
קודם כל חשוב להבין שרכישת הקריאה אצל ילדים היא תהליך מורכב. כל ילד מתקדם בקצב שלו. יש ילדים שמתקדמים מהר ורוכשים את ראשית הקריאה כבר לפני כיתה א' ויש ילדים שרוכשים קריאה במהלך כיתה א' או בסופה. במקרים של קשיים הנובעים מלקות למידה, כפי שחוויתי באופן אישי עם בני האמצעי, רכישת הקריאה יכולה להיות איטית וארוכה ולהימשך גם מעבר לכך.
יכולת רכישת הקריאה קשורה לשלב ההתפתחותי שבו נמצא הילד ולרמת הבשלות שלו והאם רכש מיומנויות בסיסיות שדרושות לכך.
תרגול ועקביות - אני מאמינה, מניסיוני האישי כאמא ומניסיוני המקצועי כמטפלת בהוראה מקדמת ילדים ונוער בעלי לקויות למידה, שכל ילד וילדה מסוגלים ויכולים ללמוד לקרוא. אם לא נוותר, ננסה שוב, נשתמש באמצעים שונים ונתאים אותם ליכולת הילד ולקצב ההתפתחות האישית שלו, הוא ילמד, יקרא ויתקדם.
דוגמא אישית -אנחנו ההורים משמשים מודל חיקוי לילדינו. הם בעצם לומדים בצורה הטובה ביותר מהדוגמא אישית שאנו נותנים להם. ילד שרואה את הוריו קוראים, מתעניינים, מעודדים אותו לקרוא ואף מקריאים לו סיפורים, יפתח גישה חיובית יותר כלפי הקריאה. פעילויות משותפות שמצריכות קריאה ומעשירות את השפה כמו פתירת תשבצים, תפזורות, משחקי לשון ומשחקי קופסא מהווים גם זמן איכות הורה-ילד וגם הזדמנויות מצוינות לילדים לשמוע אותנו קוראים וכך להוות מודל חיקוי עבורם.
הקריאה כחוויית הצלחה - חשוב שקריאה תיתפס בעיני הילד כחוויה טובה, נעימה וחיובית. אפשר לעשות זאת על ידי בחירה וקריאה של סיפורים בנושאים שהילד אוהב: טבע, חיות, אגדות וכדומה. כדאי לבחור סיפור מעולמו של הילד, סיפור "שמדבר" אליו כך שהוא יסתקרן, יתעניין והמוטיבציה שלו תגדל והוא ירצה לקרוא עוד. אפשרויות נוספות הן: הליכה משותפת לספרייה, קריאה משותפת לסירוגין של הורה וילד שבה הילד קורא שורה/עמוד בספר ואחר כך ההורה קורא שורה/עמוד. אפשר גם לשחק במשחק קופסה משותף שבו נדרש הילד לקרוא (אפילו את הוראות המשחק).
קריאה מהקל אל לכבד - חשוב לתת לילד לבחור את הספר או הסיפור שהוא רוצה לקרוא. לפעמים הילד בוחר ספר שנראה לנו קל מדי או לא מתאים לגילו.קודם כל חשוב לשים לב מה עומד מאחורי בחירה זו: אולי נושא הספר מעניין אותו וצריך רק לכוון אותו לספר ברמת הקריאה שלו. אולי הוא בחר דווקא בספר זה כי הוא מנוקד או קצר והוא יודע שיקרא אותו טוב וגם יבין וייהנה מהקריאה. ילד יכול לקרוא ספר "קליל", עם כתב גדול ובשפה פשוטה וברורה כך שיחווה חוויית הצלחה והנאה בקריאה והמוטיבציה שלו לקרוא תגדל.
הקריאה כהרגל - קל ופשוט יותר לעשות כל פעולה אם הופכים אותה להרגל. כדאי לשלב בסדר היום של הילד וההורים זמן קבוע מראש לקריאה, זמן נוח שבו מתפנים מכל העיסוקים האחרים ויושבים במקום שקט לקרוא. במקרה שבו הילד נמצא בשלב של ראשית קריאה או שהילד גדול יותר ומתקשה עדיין בקריאה שוטפת, ההורה יכול להקריא לו או לקרוא לסירוגין יחד איתו, כדי לשמור על חוויית הקריאה ולהפוך אותה להרגל עד שהילד יהיה עצמאי לקרוא לבדו.
תרגול הקריאה והעשרת השפה - ניתן להתאמן בקריאה בדרכים שונות על מנת שהיא תהפוך לאוטומטית ותהיה שוטפת. קריאה שוטפת ואוצר מילים עשיר הם הבסיס להבנת הנקרא. ניתן לתרגל על ידי קריאה בספר ואפשר גם לקרוא שלטי חוצות, כותרות בעיתונים, כתבות בעיתוני ילדים או באתרי ילדים במחשב, כתוביות בטלוויזיה וכד'.
משחקים שמתאימים לקריאה – מומלץ לשחק עם הילד במשחקים הדורשים קריאה של מילים בודדות או משפטים קצרים, המכילים מילים שימושיות מחיי היומיום. כך הקריאה תיעשה בשמחה, בהנאה ובתחושה של חוויית הצלחה ובמקביל הילד ישתדל ויתאמץ לקרוא וגם יעשיר את השפה שלו.
משחקים לתרגול אותיות א"ב וראשית קריאה:
משחק מסלול מה מתחיל באותרביעיות סביבה ירוקה – משחק מיחזור
תרגול קריאה בעזרת דפי עבודה – שבו עם הילדים לתרגול אותיות, צירופים והכרת מילים ראשונות בעזרת דפי העשרה וחוברות עבודה:
ספרים להכרת אותיות הא"ב ותרגול מילים ראשונות:
ספר האותיותעוד מדריכים פרקטיים ללימוד ילדים:
הכותבת היא מפתחת המשחק "חיות חורזות", משחק רביעיות חרוזים שמתרגל קריאה ומעשיר את אוצר המילים היומיומי של הילד.
פיתוח כישורים
פיתוח הזיכרון
-
יעל צמח-גרינשפון27.10.24
-
שיפור הזיכרון הוא אחד האתגרים העיקריים בחינוך ילדים. ילדים בעלי זיכרון טוב יצליחו בלימודים בקלות, יפתחו סקרנות להרחיב אופקים ומעבר לכל – יחושו טוב עם עצמם. על פעולת הזיכרון, דרכים ושיטות שונות לפיתוח הזיכרון
ידע, חשיבה ואינטליגנציה
עצות פרקטיות להכשיר את הילדים לחיים האמיתיים
-
יעל צמח-גרינשפון02.09.24
-
מצורף קובץ המרכז עצות פרקטיות לגידול ילדים עצמאים ומוכנים לחיים האמיתיים במרחב הפיזי והדיגיטלי. תקציר ההרצאה של יעל גרינשפון, מומחית בחינוך ובהכשרה לחיים האמיתיים
גילאי 3-6
טור 2 – החינוך מתחיל מהבית
-
יעל צמח-גרינשפון03.01.25
-
דברים לזכרו של עודי צמח ז"ל, האחהצעיר של יעל צמח-גרינשפון, שנפטר בטרם עת בגיל 53. כאב גדול וקורע לב!
תגובות הקוראים