-
גילאי 3-13
המומחים שלנו
לומדים לחשוב חיובי
המחשבה היא הכפתור שמנווט את הרגשות שלנו ובהתאמה את התגובות שלנו. ולכן - אם נלמד את ילדינו לחשוב מחשבות מעודדות, אופטימיות, חיוביות, הם יצליחו לקדם את עצמם למטרות שלהם, יהיו בעלי ביטחון עצמי ולא יתייאשו לנסות שוב במקרים שבהם ייכשלו או יתאכזבו. טל בוקריס, מאמנת אישית ומנחת קבוצות מפרטת מהי כוחה של המחשבה ומעניקה מדריך פרקטי לחשוב טוב וללמד את הילדים לחשוב רק טוב! שיעור חובה בתורת ההורות
"סוף מעשה במחשבה תחילה", "אני חושב, משמע אני קיים".
בוודאי שמעתם את המשפטים הנ"ל ואולי אפילו אמרתם אותם, אך למה התכוונתם?
המחשבה נמצאת בראשו של האדם כמעט מיום היוולדו, אמנם בראשית חייו של התינוק הוא לא מודע למחשבה (תינוק לא יודע שהוא חושב כשהוא חושב), אבל היא קיימת. היא שייכת לעולם הנסתר של המוח.
בכל הנוגע למוח האדם, למרות ועל אף כל המחקרים שערכו, עורכים ועוד יערכו ,עדיין רב הנסתר על הגלוי. המחשבה שייכת לחלק המסתורי, היא נשארה חבויה, פרטית, ולפעמים סודית. לעולם לא יוכל חוקר לדעת על מה באמת חשב הנחקר, הוא יכול לראות שנעשית מחשבה ורק לקוות שהנחקר יאמר לו את המחשבה האמיתית.
יש בזה נחמה, לדעת שלפחות משהו אחד נשאר אצל האדם ופרטי רק לו – המחשבה.
ובכך כנראה, כוחה, היא מנתבת את דרכינו, בוחרת את התנהגותנו, רגשותינו, שפתנו, אך היא לא בהכרח שולטת בנו. ולכן אומרים את המשפט המעצבן והמאוד נכון: "תחשוב חיובי - יהיה חיובי".
מה הכוונה במשפט: "תחשוב חיובי - יהיה חיובי"? ברור שלא מספיק לשבת בבית על כוס קפה ולחשוב מחשבות טובות והדברים יקרו. אדם חייב לפעול למען השגת מטרותיו, שאיפותיו, חלומותיו, רצונותיו, תשוקותיו.
אך אם אדם, יחשוב מחשבות חיוביות, אופטימיות, נעימות, טובות ועוד הרבה מילים שמחות שכאלה.....באופן טבעי ובלתי מודע, המילים שיאמר, מעשיו והתנהגותו יהיו בהתאמה.
וכשאדם מכוון לטוב בסופו של דבר הוא יגיע אליו או לפחות יתקרב אליו.
נכון שלא הכל תמיד מצליח כמו שחשבנו, ושלא תמיד הדברים מסתדרים כמו שתכננו, אבל בזכות המחשבה החיובית יהיה לאדם את הכוח הנפשי לנסות שוב, יהיה לו ביטחון עצמי למען עשייה מחודשת, תהיה לו האמונה להצליח ורצון ללמוד כיצד "כן" אחרי שהבין כיצד "לא".
המחשבה היא הכפתור שמנווט את הרגשות שלנו ובהתאמה את התגובות שלנו.
ולכן - אם נלמד את ילדינו לחשוב מחשבות מעודדות, אופטימיות, חיוביות, הם יצליחו לקדם את עצמם למטרות שלהם, יהיו בעלי ביטחון עצמי ולא יתייאשו לנסות שוב במקרים שבהם ייכשלו או יתאכזבו.
זה לא פשוט לשנות מחשבה או לבחור מחשבות, אך אם מלמדים זאת מגיל צעיר זה הופך להיות דרך חיים. לימוד הילדים ל"מחשבה מצמיחה" מהווה שיעור בדיוק כמו לימוד ילדים לכל הרגל אחר חשוב, כמו למשל הרגלי תזונה בריאה: ילדים אשר מתרגלים מגיל צעיר לאכול רק כשרעבים, לאכול ירקות, לאכול בשעות מסודרות ולומדים מהם אבות המזון וכדומה ינהלו אורח חיים בריא באופן טבעי, זה יהיה דפוס חייהם בכל הנוגע לתזונה.
כך גם עם המחשבה - ילדים אשר ילמדו לחיות עם מחשבות חיוביות, יוכלו בעזרת דרך זו להתמודד עם מצבים לא נעימים, מאתגרים וקשים אשר (לצערנו) החיים יזמנו להם.
למשל, ילד המגיע מבית הספר ואומר משפט כמו "אני אף פעם לא מצליח בכלום" – מבטא מחשבה הנחשבת בשפה המקצועית "מחשבה תוקעת".
ילד הגדל עם מחשבה שכזו ימצא לה "צידוק" בכל פעם שייתקל בקושי מול מטרה או משימה, ולכן ירים ידיים משום שהוא יודע שהוא "אף פעם הוא לא מצליח בכלום".
"מחשבות תוקעות" שכאלו ודומות, גורמות לחוסר ביטחון עצמי, חוסר מוטיבציה, היעדר אמונה עצמית, רחמים אישיים, חוסר יוזמה ותחושת תסכול, וכל אלו גוררים השלכות בתחומים רבים בחיים לכשגדלים.
איך חושבים חיובי? – מדריך פרקטי
לחשיבה נכונה, צריך לחנך, ללמד את ה"שיטה" ולהפוך אותה לדרך חיים. לפני הכל - נסו זאת על עצמיכם:
נסו על עצמכם
ביחרו מחשבה מציקה, למשל: "יום ראשון הוא יום קשה".
נסחו לעצמכם מחשבה חלופית שונה "יום ראשון יעבור לי נחמד", וכך תאמרו לעצמיכם ממוצ"ש לאורך כל היום הראשון, גם אם אתם מרגישים עייפים במהלך היום, או מדוכדכים – אימרו את המחשבה בקול, כתבו אותה על פתק ותלו על המחשב במשרד, על המקרר בבית, על המראה במקלחת.
עשו כך בכל יום ראשון למשך תקופה ותראו מה יקרה. יום ראשון אולי לא יהיה נחמד, אבל הוא כבר לא יהיה "קשה"!
הגיל שאפשר להתחיל
ניתן ללמד את הילדים לחשוב חיובי כבר מגיל 3 לערך – הגיל בו הילד שולט בשפה ומדבר את המחשבות, מביע אותם. מצד אחד, השפה היא ביטוי של מחשבות ומהצד השני מחשבה תתבטא בסופו של בדיבור ולאחר מכן בהתנהגות.
הבנת העיקרון הבסיסי
כוחה של המחשבה, זו תיאוריה שלמה ויש בה כוח רב.
העיקרון הבסיסי הוא: מחשבה – רגש – תגובה (כאשר בכל שלב של תהליך זה קיימים המון אלמנטים רגשיים).
בתהליך אימון מכל סוג שהוא, מתעכבים על כל האלמנטים האלה על מנת להגיע למחשבה מודעת, חיובית, כדי ליצור בסופו של דבר תגובה רצונית, מקדמת, מצמיחה.
כהורים – תפקידכם ללמד את ילדיכם/ לחנך אותם לזהות את המחשבה השלילית, המעכבת ולהפכה למחשבה חיובית, מצמיחה. התהליך הזה יקח זמן בהתחלה, אבל יהיה להם בסופו של דבר לדפוס התנהגות חיובי, מצמיח ומקדם. ככל שיתרגלו לכך מגיל צעיר – ירוויחו.
זיהוי מחשבה תוקעת ומציאת מחשבה חיובית חלופית
זוכרים את התרגיל: "יום ראשון הוא יום קשה" – באותה הדרך עיבדו עם ילדיכם. נסו לזהות את המחשבות של ילדיכם מתוך המשפטים או הדברים שהם מביעים: "אני לא יודע חשבון", "אני לא יפה" , "אני תמיד מביאה מזל רע" ועוד ועוד.
ידוע לכם כבר, שמחשבות אלה הן מחשבות "תוקעות" ומראש יגרמו לילדים לחוסר התקדמות והצלחה. הילד ש"לא יודע חשבון", יתייאש מהר בכל שיעורי חשבון אם לא יבין משהו וגם כבר לא ינסה. הילדה שחושבת שהיא "לא יפה", מראש תבחר שלא לצאת עם חברות או להתיידד עם בנים, וזה שחושב שהוא "תמיד מביא מזל רע" ידאג שלא ללכת למקומות שהוא מאוד רוצה להיות בהם.
בכל פעם שילד מביע מחשבה שלילית, חפשו ביחד איתו מחשבות חלופיות מחזקות, חיוביות והזכירו לו/ה להשתמש בהם בכל פעם. אפשר לעשות זאת בכל מיני טכניקות ובעידן של היום ניתן להשתמש גם בפלאי הטכנולוגיה: תזכורות בפלאפון, הודעות טקסט וגם באמצעים פחות משוכללים כמו פתקים, כרזות התלויות בבית וכמובן בשיחות.
עידוד למחשבה חיובית מעלה את הביטחון העצמי של הילד ואת אותה אנרגיה שהוא משקיע במחשבה השלילית הוא יכול להשקיע במחשבה החיובית.
דוגמא המתאימה לילדים
"אני לא טוב בחשבון" – אמירה שנובעת ממחשבה שיש לילד על עצמו וגם על המקצוע.
בשיחה נינוחה (שצריך להקדיש לה זמן) בעזרת שאלות מכוונות, כמו: מה מביא אותך למסקנה הזו? האם אתה לא טוב בהכל או רק בנושאים מסוימים? מישהו אמר לך את זה? מה אתה חושב?
תפקיד ההורה - להקשיב.
בסיום השיחה - בידקו האם יש משהו שיכול לעזור לילד/ה על מנת שירגיש שהוא טוב בחשבון: עזרה בשיעורי בית, שיעורים פרטיים, שיחה עם המורה לחשבון, עזרה בלמידה למבחנים ועוד.....
לאחר כל זאת, נסחו ביחד עם הילד משפטים מעודדים בכל הקשור לחשבון: "אני מתקשה בחשבון, אבל אני אצליח להתגבר", אני ילד חרוץ, ולכן אצליח בחשבון", "חשבון זה לא מקצוע קשה, אני רק צריך עזרה ואתגבר", "אני יודע חשבון, אני רק צריך להאמין בעצמי" וכדומה.
משפטים מהסוג הזה, הופכים למחשבה ובמשך הזמן יהפכו להרגשה ולהתנהגות.
ככל שתרבו בתהליך, הם כבר ישרישו אותו וינהגו כך עם עצמם.
העברת מסרים חשובים
באמצעות ההדרכה הזו לחשוב חיובי, הילדים מקבלים מסרים נוספים אני חשוב – מחשבותיי הם בעלי תפקיד.
- אני יכול לבחור - לבחירות שלי יש משמעות.
- העלאת ביטחון עצמי.
- חיזוק הערכה עצמית.
- אחריות אישית.
- אופטימיות.
- שליטה בחיי.
המחשבה קיימת בנו, היא מכוונת לעשייה, ולכן חשוב ומומלץ לבחור אותה, לשלוט בה ולהפוך אותה למחשבה חיובית שתניע אותנו לכיוון חיובי, באותה אנרגיה בדיוק.
זו שיטה ודרך חיים, אבל צריך להבין אותה,להתנסות בה ולהאמין בה.
יש מי מכם שיחשוב שזה מופרך? אספר לכם סיפור:
אישה בגיל ה-30 לחייה חיה עם אמא, לא נשואה וללא ילדים, חייה חיים אפורים.
בכל בוקר קמה והתנהלה בשגרה עייפה: חמוצת פנים נסעה באוטובוס לעבודה, חמוצת פנים ישבה במשרד ועשתה את אותן פעולות בדיוק, לא דיברה כמעט עם אף אחד חוץ ממה שצריך, מעולם לא חייכה, צחקה, נהנתה.
באחד הימים, בדרך לעבודה, בזמן בו חיכתה לאוטובוס, נכנסה לחנות כובעים ומדדה כובעים רבים. ילדה שעמדה לידה אמרה לה: "הכובע הסגול יפה לך, את נראית מאוד יפה איתו". האישה החליטה לקנות את הכובע. היא יצאה מן החנות ובלי משים חייכה לכל מי שעבר בדרכה, זמזמה לה שיר אהוב, דיברה עם הבנות במשרד, חייכה אל הבוס שאמר לה "בוקר טוב, כמה את יפה היום", ואחר הצהריים כשנכנסה הביתה, אמה אמרה לה גם: "בתי, את נראית נהדר היום". "אוי אמא", אמרה האישה,"זה לא אני, זה בגלל הכובע", ובעודה אומרת את המשפט, היא מרימה את היד כדי להוריד את הכובע,אך הכובע לא היה על ראשה . היא שכחה אותו בחנות!!!!
כפי שנאמר: "שום דבר לא השתנה, מלבד המחשבה, ואז הכל השתנה".
תחשבו על זה......
עוד מדריכים פרקטיים של טל בוקריס:
המלצה על ערכות הנחיה הורית "פשוט אני"
עוד נושאים ללימוד ילדים:
שאלות בכל הנוגע להורות זוגיות ומה שביניהם, אפשר להפנות לטל בוקריס :יועצת, מנחה ומאמנת אישית. [email protected]
בלוגים
יוצרים רימונים מעיסת נייר
-
מערכת "את זה"15.09.24
-
לקראת ראש השנה, אפשר להכין יחד עם ילדים מגיל שנתיים רימונים אדומים ולבנים מעיסת נייר ואפילו קערה מיוחדת לתפוחים שיוגשו עם דבש. אפשר לתלות את הרימונים או להניח בקערה על השולחן. התחילו במלאכה כדי שהכל יספיק להתייבש ולהיצבע עד ראש השנה הבא עלינו לטובה
הבלוג של טל בוקריס
מתמודדים עם מצב מלחמה
-
טל בוקריס03.10.23
-
במצב מלחמה חשוב לשוחח עם הילדים, לשתף אותם בתחושות ולמנוע מקרים חמורים של טראומה עד החזרה לשגרה. טל בוקריס, יועצת, מנחה ומאמנת אישית, מסבירה ומפרטת איך עושים את זה. פתרונות חכמים להורים
גילאי 10-13
מנוי שנתי עם מתנה!
-
מערכת "את זה"29.09.24
-
רוכשים מנוי לכל השנה ונהנים מהמתנה במהלך כל השנה – תוכן וכלים איך להטמיע ערכים, מיומנויות וידע להכשרה לחיים האמיתיים וגם קיצורי דרך פרקטיים להורים! ברכישת מנוי שנתי – חוברת/משחק קלפים מתנה!
תגובות הקוראים