-
כל הגילאים
המומחים שלנו
חינוך כולל לכלוך – מדריך פרקטי ליצירה
מדוע חשוב להתלכלך בשעת משחק ויצירה? מה הקשר בין התלכלכות להתפתחות התקינה של הילד? "באופן פרדוקסלי, התלכלכות במשחק היא החוויה הכי נקייה שיש, משום שבעת ההתלכלכות 'מנקה' הילד את נפשו מכל המתחים, פחדים, החששות, ההתלבטויות, הקשיים", אומרת טל בוקריס, מאמנת אישית ומנחת קבוצות ומסבירה בליווי דוגמאות ועצות פרקטיות
לכו לשחק חמודים.......אבל אל תתלכלכו! מוכר לכם? לי זה מאוד!
כמה שרציתי לתת לילדיי את החופש ביצירה ובמשחק, הניקיון היווה מבחינתי תמיד שיקול בכל דבר כמעט. שיקול בקניית הבגדים, שיקול בקניית המשחקים, שיקול בשעות ובימים בהם משחקים ומזמינים חברים, שיקול בניקיון הבית. ומה בסה"כ רצינו? קצת לשחק?
חשיבות המשחק אצל ילדים ברמה ההתפתחותית
מחקרים מעידים על חשיבות המשחק והקשר הישיר בינו לבין התפתחות הילדים. במשחק, ילדים נדרשים להשתמש בכישורים מוטוריים, בכישורי חשיבה וקוגניציה ובכישורים חברתיים, וכל אלה באים לידי ביטוי החל ממשחקים בגן שעשועים, משחקי קופסא והרכבה ועד למשחקי יצירה שונים.
כל משחק שכזה מאתגר, דורש שימוש בדמיון, ריכוז, הפנמת תהליכים, הסקת מסקנות, התחלקות עם הזולת, סבלנות, כבוד לאחר. גם מבחינה רגשית יש למשחק מה לתרום בהתפתחות הילד, משום שבמשחק הילד נדרש לא פעם לדעת להפסיד, לדעת לנצח, להוקיר ו"לפרגן" ועוד ועוד. בקיצור, יש במשחק,כזה או אחר השלכה על החיים.
ואיך כל זה קשור ללכלוך? ישנם לא מעט משחקים, אשר אחת מתוצאות הלוואי שלהם זה להתלכלך: משחקי יצירה שונים ומגוונים הכוללים צביעה בגואש או בצבעי מים, טושים, הדבקות, גבס, יצירת שוקולדים, בישול "בכיף" עם הילדים כחלק מזמן האיכות שלכם וכמובן משחקים מחוץ לבית כמו גני שעשועים ומשחקי כדור.
כל אלה ועוד דורשים מהילד כמעט במכוון להתלכלך. שהרי גם אנחנו כשאנו צובעים או מבשלים ונזהרים כמה שאפשר, בסוף נמצא איזה כתם אחד או שניים.
הלכלוך או ההתלכלכות הם אינם הבעיה (יסכימו איתי כל משווקי מוצרי הכביסה המגוונים), הבעיה היא, כמובן - ההורים!!!
למה חשוב להתלכלך?
חינוך לניקיון הוא ערך חשוב והוא טומן בתוכו מסרים חינוכיים רבים. אך הלכלוך הוא חלק לא פחות חשוב בחינוך ילדים וצמיחתם הנורמלית, וזאת מהסיבה הפשוטה שלכלוך, או יותר נכון האפשרות להתלכלך, יש בה סוג של פורקן, שחרור, מה שנקרא בשפה המקצועית - "קתרזיס" .
קתרזיס הוא מושג הקשור לעולם הפסיכואנליזה והוא מדבר (באופן כללי ביותר) על שחרור אגרסיות ועל ידי כך הפחתת לחץ נפשי והרגעת כעסים. למשל: כעס גדול על הבוס עד כדי הרגשה שבא "להרוג אותו", ללכת לשחק סקווש ולהוציא את כל העצבים על הכדור והקיר.
בעולם הילדים קתרזיס בא לידי ביטוי בעיקר במשחקים של ילדים עם רובים. (בנים) או בובות (בנות). אני שייכת יותר למתרס המאמין שדרך זו היא לגיטימית ומומלצת, כי דרך משחק ניתן לשחרר תחושות פחד שונות, וכל זה נעשה בצורה מהנה, חווייתית והרבה יותר בטוחה. עדיף שהילד יירה ברובי צעצוע מאשר ירביץ לאחיו. רצוי שהילדה תריב עם הבובה במקום עם אחותה.
שחרור לחצים אצל ילדים
הלכלוך הוא חלק מאותו פורקן, הקתרזיס. רוב שעות היום הילד עסוק במין תוכנית עבודה: לקום, לאכול, ללכת לגן, לחזור, להתקלח, לשחק, לצפות בטלוויזיה, להיפגש עם חברים, לאכול ארוחת ערב ולישון. נכון שזה עולם שאנו ההורים יכולים רק להתגעגע אליו (או שלא), אך מבחינת הילד, הוא נמצא בתוך מסגרת מאוד מסודרת ומאורגנת, והוא יודע ולומד כל הזמן מה "מותר" לו ומה "אסור" לו – גבולות!
האפשרות של שעה-שעתיים בשבוע (המינון לא ממש משנה) לשחק במשהו שבאמצעותו הוא יכול "לפרוק עול", לרוץ, ליפול, להתפלש בחול או בבוץ, לקפוץ בשלוליות ולהירטב, לצבוע מבלי לדאוג לבגדים או שאמא תכעס, להדביק, לקשקש,לצאת מהקווים וכדומה, זו חוויה משחררת, מרגיעה, מהנה. מבחינת הילד הוא מקבל זמן ומקום לחלץ את גופו ואת תחושותיו, וכשהזמן למשחק הסתיים והוא "חוזר לעצמו", הוא יהיה הרבה יותר נינוח, שליו ומלא באנרגיות טובות אשר באופן טבעי ישפיעו בצורה חיובית על התנהגותו.
אז נכון שיש בגדים שייהרסו בעקבות הפעילויות המלכלכות, ונכון שאולי צריך לנקות קצת יותר, אך הרווח הרגשי שהילד מקבל - שווה הכל.
הנוקשות שהורים רבים מפגינים בכל הנוגע ללכלוך במשחק או ביצירה, או לחילופין ההיסטריה סביב הניקיון יוצרת באופן סמוי לחץ. לחץ מכל סוג שהוא ומכל סיבה חוסם את היכולת להביא לידי ביטוי את עצמך באופן כן ואמיתי, מה שבהחלט יכול לגרור לחוסר ביטחון, לצייתנות או לחילופין למרדנות. כמו בכל דבר אחר בחינוך ובכלל בחיים - צריך איזון!
באופן פרדוקסלי, התלכלכות במשחק היא החוויה הכי נקייה שיש, משום שבעת ההתלכלכות "מנקה" הילד את נפשו מכל המתחים, פחדים, החששות, ההתלבטויות, הקשיים. הניקיון (הפיזי) שבא לאחריו מנקה גם את הגוף, מחזיר לגבולות ומעביר מסר סמוי ולא ישיר שכשיש איזשהו קושי וצריך להירגע ממנו ולחזור לפיתרון רק אחרי שנרגעים.
שיטות להקלת חוויית הניקיון
החזיקו בבית מסיר כתמים טוב שהוכיח את עצמו להסרת כתמי הלכלוך לאחר הפעילות.
קחו בגדים שלא אכפת לכם לזרוק לפח או שיתלכלכו.
מיצאו פינה בבית שלא נורא אם תישאר מלוכלכת במשך כמה ימים.
אפשרו משחק "לכלוך" רק בימים שאתם יודעים שיש לכם זמן וסבלנות.
היפכו את הילדים לשותפים לניקיון וע"י כך גם תלמדו אותם: אחריות, שיתוף פעולה, חלוקת תפקידים, מושג הרווח וההפסד בבחירה.
ישנה אפשרות להפוך את הניקיון המשותף לחוויה נעימה של זמן איכות ביחד על ידי שיחה תוך כדי הפעילות, או משחק תחרות וכד'.
עצות פרקטיות בנושא פעילויות מלכלכות:
לעולם אל תתרגזו על הלכלוך – אתם אפשרתם אותו, תנו לילד ליהנות עד הסוף. אם תתלוננו במהלך הניקיון, כל חווית הקתרזיס הופכת להיות חסרת חשיבות אם הילד יחווה בעקבות זאת תחושות אשם ונקיפות מצפון.
אם אתם הורים שממש לא מסוגלים לחוות את הלכלוך, אתם יכולים להשאיר זאת לבייביסיטר, לאחד מכם שיכול, לסבא ולסבתא, דוד, דודה.
במידה ובכל זאת אין באפשרותכם בכלל לחשוב על העיסוק של הילד שלכם בלכלוך – לא נורא. זה חשוב, אבל אפשר גם בלי זה. הוא /היא ימצאו כבר את הדרך לחוות את החוויה או שיהיו בדיוק כמוכם – סטריליים, וזה גם בסדר.
אז מי בא לגן שעשועים?
עוד מדריכים פרקטיים של טל בוקריס:
המלצה על ערכות הנחיה הורית "פשוט אני"
עוד מדריכים פרקטיים לפיתוח מיומנויות וכישורים לילדים:
הכרת השונה והייחודיות של כל אחד
שאלות בכל הנוגע להורות זוגיות ומה שביניהם, אפשר להפנות לטל בוקריס :יועצת, מנחה ומאמנת אישית. [email protected]
בלוגים
יעל גרינשפון – למה איך ומה
-
מערכת "את זה"03.09.24
-
רוצים להכיר יעל גרינשפון – מי שהקימה את פורטל "את זה" ואת אתר מנויי VIP? מהו החזון והאני מאמין שלה במשך 25 שנה? באילו דרכים היא מיישמת ובעיקר – מה היא מעני'ה לכם? לפניכם סקירה של למה? איך? מה? תוכלו להוריד את הקובץ ולשמור!
הבלוג של טל בוקריס
מתמודדים עם מצב מלחמה
-
טל בוקריס03.10.23
-
במצב מלחמה חשוב לשוחח עם הילדים, לשתף אותם בתחושות ולמנוע מקרים חמורים של טראומה עד החזרה לשגרה. טל בוקריס, יועצת, מנחה ומאמנת אישית, מסבירה ומפרטת איך עושים את זה. פתרונות חכמים להורים
כל הגילאים
עצות פרקטיות להכשיר את הילדים לחיים האמיתיים
-
יעל צמח-גרינשפון02.09.24
-
מצורף קובץ המרכז עצות פרקטיות לגידול ילדים עצמאים ומוכנים לחיים האמיתיים במרחב הפיזי והדיגיטלי. תקציר ההרצאה של יעל גרינשפון, מומחית בחינוך ובהכשרה לחיים האמיתיים
תגובות הקוראים