-
כל הגילאים
המומחים שלנו
פיתוח כושר מנהיגות אצל ילדים
האם אפשר לדעת האם הילד בעל פוטנציאל לשמש בתפקיד מנהיג? האם ההורים והסביבה הקרובה יכולים להשפיע על תכונות ההנהגה וההובלה אצל ילדים? איך מפתחים תכונות של מנהיגים? טל בוקריס, יועצת, מנחה ומאמנת אישית מעניקה עצות חכמות הקשורות לתכונות המנהיגות אצל ילדים
אחד הוויכוחים המסורתיים והנדושים בעולם הפסיכולוגיה סובב סביב השאלה האם התנהגויות ותכונות שלנו הן תוצר של גנטיקה או שהן נרכשות – "סביבה או תורשה?". דיינו – מה משפיע יותר על נפש האדם – הסביבה בה הוא חי וגדל או האם זה הגנים שעוברים אליו בתהליך תורשתי?
הוויכוח קיים עד היום, ואין תוצאות חד משמעיות, כל תיאוריה עם הטענה שלה והמחקרים המאוששים אותה. הנכון ביותר הוא שילוב שתי הגישות/התיאוריות, כלומר תכונה מולדת אשר מקבלת תמיכה מהסביבה יכולה להפוך להיות יותר דומיננטית באופי האדם ובדרכי התנהגותו, וההפך - תכונה מולדת אשר לא מקבלת תמיכה מהסביבה לא תבוא כמעט לידי ביטוי. לפעמים זה לטובה במקרה של תכונה שלילית, כמו קמצנות, למשל ולפעמים זה חבל, במקרה של טוב לב, למשל.
אני באופן אישי ,מאוד מאמינה בחינוך, זאת אומרת בהשפעת הסביבה על הילד. הסביבה היא ההורים, המשפחה, בית הספר, החברים, המדינה, הלאום וכד'.
"תכונת המנהיגות" (אם יש כזו) גם היא שנויה במחלוקת הזו. על פי כל המחקרים נמצא לרוב שמנהיגות היא לא בהכרח תכונה גנטית. מתברר שהגורם הגנטי מסביר רק כ-30% מהסיכוי לשרת באיזשהו תפקיד מנהיגותי.
מסקנה זו תומכת ומחזקת את גישת החינוך, ואני רואה בה דבר מעודד, משום שכפי שאומרת הפסיכולוגיה ההתנהגותית – כל אחד נולד עם פוטנציאל – התפקיד של ההורים, המחנכים לתת את הכלים למימוש הפוטנציאל בדרך שתהיה הכי נכונה לילדים.
יחד עם זאת, חשוב לציין, שיש הטוענים שרוב המנהיגים הם אלה שחוו ילדות הכרוכה בסוג של משבר עם אחד ההורים, או עם שניהם. ההסבר הפסיכולוגי לכך הוא שחסך אהבת אם או אב מפתחים צורך עז בתשומת לב ואהדה מצד כמה שיותר אנשים – דבר שדוחף לקדמת הבמה, באופן מודע או שלא מודע. אך אל נא תיבהלו מממצא זה, משום שמנגד נמצא ש"תכונת המנהיגות" יכולה להיווצר דווקא בגלל חינוך והכוונה של הורים, להצלחה וחוויית הצלחות בתחומים שונים.
את השאלה האם ילדיכם יהיו מנהיגים או לא, או יותר נכון את התשובה לשאלה הזו – תוכלו לדעת רק לכשיגדלו, אך בכל זאת יש כמה דברים הקשורים לנושא שיכולים לנבא זאת ואולי אף כמה דברים שאתם ההורים יכולים לעשות אם זה העתיד שאתם מאחלים לילדיכם.
פיתוח תכונות המנהיגות – מדריך פרקטי
אז כיצד ניתן להשפיע ולהוביל את הילד כל הדרך למנהיגות:
מודל חיקוי – אחד הדרכים בהן ילדים מעצבים את אישיותם קשורים למודלים שונים לחיקוי שנגלים אליהם במהלך החיים ומותירים עליהם רושם רב. המודל לחיקוי יכול להיות שלילי (במקרה הרע) או חיובי (במקרה הטוב). המודל יכול להיות אמא או אבא, סבא או סבתא, מורה או אפילו דמות מוכרת "הכובשת" את ליבו של הילד.
יכולת ביטוי - מנהיג צריך לדעת לדבר יפה, להתנסח נכון ולהיות מאוד פוליטקלי קורקט. כל המרכיבים הנ"ל קשורים מצד אחד לאינטליגנציה (מולדת) אך מהצד השני גם להשכלה נרכשת שאפשר לטפח ולפתח.
ביטחון עצמי - ביטחון עצמי הוא תכונה נרכשת, לעיתים זה לוקח זמן ולעיתים זה בא לידי ביטוי בגיל צעיר מאוד. חשוב לזכור שכמו שזה נרכש, כך זה גם יכול "להילקח", ולכן חשוב מאוד כל הזמן לטפח את הביטחון במידה מאוזנת! ( איזון בחינוך ובכל דבר אחר הוא תמיד חשוב מאוד). ילד בעל ביטחון עצמי מאוזן יוכל תמיד לומר את אשר על ליבו, לא להיבהל מכישלונות, לשים לעצמו מטרות, לבחור את מה שנכון בשבילו ולהיות מספיק מודע לעצמו מבלי להיזקק לאישורם של אחרים. כל אלה הם תכונות חשובות מאד למנהיג וכולן יכולות להיות מושגות בעזרת למידה וחינוך.
כריזמה - באופן אינטואיטיבי נאמר שכריזמה היא תכונה מולדת, או שיש לך את זה או שלא, אך בעולם המודרני היום, שיטות אימון (קאוצ'יניג) מסוימות, יכולות ללמד כמעט כל אחד כיצד לדבר, לנוע, להתלבש, להגיב וכדומה. אין ספק שמי שנולד עם זה, יש לו כמה נקודות זכות, אך יחד עם זאת כריזמה ללא תוכן – לא תוביל לשום מקום.
רצון - מנהיגות קשורה כמעט תמיד ברצון. צריך לרצות זאת מאוד, משום שהדרך לפסגה כרוכה בלא מעט מכשולים וקשיים שאת חלקם ניתן לצפות ואת חלקם לא. הרצון הוא לא תמיד מודע, והוא גם משתנה. מה שנכון לנער צעיר בן 14 המדבר על "מנהיגות", לא בהכרח יראה קוסם ומפתה בגיל 20. כמובן שמדובר על רצון חופשי, כן ואמיתי ולא כתוצאה של צורך לרצות אחרים (ביטחון עצמי, זוכרים?).
איזה מנהיג - לא כל מנהיגות צריכה להיקשר לשמות גדולים כמו בגין, רבין, רוזוולט ,קנדי ,גנדי ועוד ועוד. מנהיג יכול להיות כזה גם בקרב מקצועות אחרים "קטנים" יותר ועדיין להרגיש שהוא מגשים את עצמו ואת רצונו להוביל רעיון, דרך, אידיאולוגיה.
אני מציעה לכל ההורים באשר הם, לא לחנך את ילדם להיות "מנהיגים", אבל בהחלט לדאוג כמה שאפשר לסביבה חמה, אוהבת, תומכת, מעודדת, מאתגרת במידה, הנותנת ומעניקה השכלה וחיזוקים. כל ה"מצרכים" הנ"ל יעזרו לילדכם לפתח ביטחון, מודעות, מימוש פוטנציאל (באשר הוא) ויכולת הסתכלות כנה על עצמם וזיהוי רצונם האמיתי. אם יחליטו שמנהיג ("קטן" או "גדול") – זה מה שהם רוצים, כנראה שהם יודעים על מה הם מדברים, משום שאתם המחנכים הייתם רגישים וחכמים מספיק לזהות ולספק את הבסיס הנדרש לכך. מכאן כל שתוכלו זה לאחל בהצלחה ולהמשיך לתמוך, אם וכאשר יצטרכו.
* שאלות בכל הנוגע להורות זוגיות ומה שביניהם, אפשר להפנות לטל בוקריס :יועצת,מנחה ומאמנת אישית. [email protected] 052-3226791
עוד מדריכים פרקטיים של טל בוקריס:
עוד מדריכים פרקטיים לפיתוח מיומנויות וכישורים לילדים:
בלוגים
טור 2 – החינוך מתחיל מהבית
-
יעל צמח-גרינשפון03.01.25
-
דברים לזכרו של עודי צמח ז"ל, האחהצעיר של יעל צמח-גרינשפון, שנפטר בטרם עת בגיל 53. כאב גדול וקורע לב!
הבלוג של טל בוקריס
מתמודדים עם מצב מלחמה
-
טל בוקריס03.10.23
-
במצב מלחמה חשוב לשוחח עם הילדים, לשתף אותם בתחושות ולמנוע מקרים חמורים של טראומה עד החזרה לשגרה. טל בוקריס, יועצת, מנחה ומאמנת אישית, מסבירה ומפרטת איך עושים את זה. פתרונות חכמים להורים
כל הגילאים
לביבות שתמיד מצליחות
-
מערכת "את זה"12.12.24
-
בחנוכה ובכל ימות השנה כדאי להכין לילדים לביבות מתפוחי אדמה וגבינות – הם מתים על זה! ורד קרייף מעניקה מתכון קל ללביבות שמכינים עם הילדים בקלות. הכנת לביבות מהווה הפעלה קלה, זולה וטעימה לילדים בגילאים שונים
תגובות הקוראים